شلغم، دارويي طبيعي

شلغم منبع سرشار از ويتامين نظير A و C است و مانع بروز برخي از بيماري ها مي شود که در زير به مهم ترين آنها اشاره مي شود: آرتريت روماتوئيد: ريشه شلغم يکي از منابع بسيار خوب ويتامين C مي باشد. همچنين برگ شلغم نيز منبع غني ويتامين C و پيش سازهاي ويتامين A از جمله کاروتنوئيدها
يکشنبه، 25 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شلغم، دارويي طبيعي

شلغم، دارويي طبيعي
شلغم، دارويي طبيعي


 

نويسنده: شيوا طباطبايي




 
شلغم منبع سرشار از ويتامين نظير A و C است و مانع بروز برخي از بيماري ها مي شود که در زير به مهم ترين آنها اشاره مي شود:
آرتريت روماتوئيد: ريشه شلغم يکي از منابع بسيار خوب ويتامين C مي باشد. همچنين برگ شلغم نيز منبع غني ويتامين C و پيش سازهاي ويتامين A از جمله کاروتنوئيدها است که همگي نقش آنتي اکسيداني قوي در بدن ايفا مي کنند. همچنين اين ريزمغذي ها براي تشکيل بافت استخواني و بافت همبند ضروري هستند، بنابراين مصرف شلغم عامل موثري درحفظ سلامت استخوان ها و مفاصل است.
سرطان: مقادير قابل توجه ويتامين Cو کاروتنوئيدهاي موجود در اين گياه (که اثر آنتي اکسيداني قوي دارند) در پيشگيري از بروز سرطان و حفظ سلامت دستگاه گوارش تاثير بسزايي دارند.
يکي ديگر از ترکيبات قابل توجه در اين گياه فيبر است. فيبر سبب حجيم شدن مدفوع و دفع راحت تر و سريع تر آن شده، بنابراين خطر تماس مواد سرطانزا با سلول هاي روده را کمتر مي کند. علاوه بر اثرات فوق، فيبر سبب افزايش رشد و تکثير باکتري هاي مفيد و مانع رشد باکتري هاي مضر در روده مي شود و در عين حال بر اثر تخمير فيبر در روده اسيد بوتيريک توليد مي شود که منشا انرژي براي سلول هاي روده است و به حفظ سلامت سلول هاي روده کمک مي کند.
بيماري هاي قلبي- عروقي: همان طور که ذکرگرديد شلغم حاوي مقادير مناسبي از ويتامين ها است که به سلامت عروق و پيشگيري از بيماري هاي قلبي- عروقي کمک مي نمايند.
بيماري هاي دستگاه تنفس: با توجه به اينکه ريشه شلغم حاوي مقادير فراواني ويتامين C و برگ آن غني از پيش ساز ويتامين A است، از اين گياه در درمان بيماري هاي تنفسي، خصوصا سرماخوردگي مي توان بهره گرفت. با توجه به خواصي که در مورد گياه شلغم ذکر گرديد، استفاده از برگ و ريشه اين گياه در غذاهايي نظير سوپ و يا به صورت خام در سالاد، سلامتي وشادابي را به ارمغان خواهد آورد.

شلغم، دارويي طبيعي

منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.