مرواريدي به نام خاويار

خاويار ماده اي پر انرژي و سرشار از ويتامين ها، مواد معدني، اسيدهاي چرب و آنتي اکسيدان ها بوده و منبعي غني از امگا - 3 مي باشد. در تحقيقات انجام شده مشخص گرديده که خاوريا و15 نوع موجود دريايي ديگر سرشار از اسيد چرب ضروري هستند. پروتئين آن داراي اسيد آمينه آرژنين، هيستامين، ايزولوسين، ليزين و متيونين است، چربي
يکشنبه، 25 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مرواريدي به نام خاويار

مرواريدي به نام خاويار
مرواريدي به نام خاويار


 

نويسنده:مينا ميران




 

مرواريدي به نام خاويار

خاصيت خاويار:
خاويار ماده اي پر انرژي و سرشار از ويتامين ها، مواد معدني، اسيدهاي چرب و آنتي اکسيدان ها بوده و منبعي غني از امگا - 3 مي باشد. در تحقيقات انجام شده مشخص گرديده که خاوريا و15 نوع موجود دريايي ديگر سرشار از اسيد چرب ضروري هستند. پروتئين آن داراي اسيد آمينه آرژنين، هيستامين، ايزولوسين، ليزين و متيونين است، چربي آن به دو صورت عمده وجود دارد که حاوي 2 درصد کلسترول و75 درصد لسيتين مي باشد.
لسيتين يکي از ليپيدهاي با ارزش خاويار است که در تقويت سيستم اعصاب نقش بسزايي دارد. خاويار غني از نوعي الکل چرب با زنجيره بلند است که در بدن به اسيد چرب تبديل مي شود. اين اسيد چرب به دست آمده در سنتز ميلين (پوشش سلول عصبي) نقش بسزايي دارد.
خاويار در پيشگيري از بيماري هاي قلبي- عروقي و آرتريت روماتوئيد (التهاب مفاصل) موثر است، سرشار از آهن مي باشد و مصرف آن در افراد دچار کم خوني ناشي از فقر آهن توصيه مي شود.همچنين خاويار سرشار از ويتامين هاي A,D,E و ويتامين هاي ديگر نظير ويتامين هاي گروه B، ويتامين C، اسيد فوليک و اسيد پانتوتنيک مي باشد. ويتامين A خاويار در ترميم و نگهداري اپي تليال، رشد استخوان و ترميم رنگدانه مردمک چشم نقش بسزايي دارد.
ويتامين D موجود در آن موجب تعادل کلسيم و فسفر مي شود. به علاوه خاويار، منبع يد و فسفر است و به اين ترتيب مصرف آن در دوره نقاهت و پس از جراحي هاي بزرگ و بيماري هاي عفوني، نيروي از دست رفته را به سرعت به بدن باز مي گرداند. مصرف خاويار اثرات ناشي از کلروفرم را از بين مي برد و مصرف آن براي افراد مبتلا به سل نيز بسيار موثر است.
نحوه مصرف خاويار: خاويار خود به تنهايي اشرافي ترين صبحانه جهان محسوب مي شود. بسياري از افراد آن را به شکل خام يا همراه با زرده تخم مرغ يا خرده پياز ميل مي کنند و گروهي نيز به اندازه نوک قاشق از آن را همراه با سبزيجات معطر يا قطعه کوچکي از نان و کره مي خورند. بعضي علاقه مندان به خاويار آن را به تنهايي و بدون نان ميل مي کنند. برخي بوي تند ماهي مانند و طعم شور آن را دوست ندارند، هرچند طعم و بوي خاويار ممکن است براي بسياري افراد خوشايند نباشد.
چگونه خاويار تازه را تشخيص دهيم؟
خاويار تازه بايد درخشان و براق باشد، نبايد ظاهري خرد شده و کدر داشته باشد. همچنين نبايد دقيقا بوي ماهي بدهد، بلکه بايد بوي ملايمي از دريا داشته باشد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.