پرسش ها و پاسخ هاي تغذيه

در کليه شهرها و روستاهايي که دسترسي به آب تصفيه شده دارند و آب مورد نياز مصرف کنندگان از طريق لوله کشي و با رعايت تمام استانداردهاي تضمين شده از نظر محتواي ميکروبي، شيميايي و ... در اختيارشان قرار داده مي شود، هيچ لزومي به مصرف آب معدني نيست، زيرا همواره آب تازه و سالم جهت شرب يا ساير مصارف در دسترس
سه‌شنبه، 3 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پرسش ها و پاسخ هاي تغذيه

 پرسش ها و پاسخ هاي تغذيه
پرسش ها و پاسخ هاي تغذيه


 






 

آيا نوشيدن مداوم آب معدني به جاي آب معمولي مضر است؟
 

در کليه شهرها و روستاهايي که دسترسي به آب تصفيه شده دارند و آب مورد نياز مصرف کنندگان از طريق لوله کشي و با رعايت تمام استانداردهاي تضمين شده از نظر محتواي ميکروبي، شيميايي و ... در اختيارشان قرار داده مي شود، هيچ لزومي به مصرف آب معدني نيست، زيرا همواره آب تازه و سالم جهت شرب يا ساير مصارف در دسترس آنها مي باشد. اين امر علاوه بر آنکه از بعد اقتصادي به نفع مصرف کنندگان آب لوله کشي شهرها و روستاها است، از آلودگي هاي محيط زيست نيز به طور ثانويه جلوگيري مي کند و بعضي از عوارض مصرف آب هاي بطري را نيز در بر نخواهد داشت.
مزيت ها و مضرات احتمالي استفاده از آب هاي معدني عرضه شده در انواع بطري ها:
الف:مزيت آب هاي معدني:
آب هاي بطري طعم و مزه بهتري نسبت به آب لوله کشي دارند و از نظر حمل آب سالم تر در مسافرت هاي بين شهري و توقفگاه ها که اغلب فاقد آب هاي تصفيه شده مي باشند، نيز مناسب است.
در صورتي که براي ضد عفوني نمودن اين نوع آب ها با رعايت استانداردهاي کامل تعيين شده از اشعه مادون قرمز، فيلتر اسيون و ضد عفوني نمودن با اوزون استفاده شده باشد، نه تنها محتواي ميکروبي آب از بين مي رود، بلکه طعم خاصي که آب هاي ضدعفوني شده با کلر دارا مي باشند را نخواهند داشت.
بعضي از آب هاي معدني حاوي املاح مفيدي مثل کلسيم، منيزيم و... مي باشند که به تامين نيازهاي مصرف کننده کمک مي کند.
ب-خطرات احتمالي آب هاي معدني
در صورتي که اين آب ها از منابع پايين دست تامين گردند، در معرض آلودگي با آفت کش ها مي باشد. بعضي از اين آب ها ممکن است داراي سديم، نيترات و نيتريت بيش از حد مجاز باشند که لازم است براي انتخاب نوع آب معدني عرضه شده، به ليست آناليز مندرج در روي شيشه توجه گردد، به خصوص به تاريخ توليد و انقضاي مصرف بايد دقت شود.
از همه مهمتر نوع بسته بندي اين نوع محصولات است که در بطري هاي تهيه شده از PVC و PET عرضه مي گردد. در طول زمان و در صورت نگهداري آب هاي معدني در معرض تابش آفتاب، قسمتي از ترکيبات بطري ها وارد محتواي عرضه شده مي شود که از جمله مواد سرطانزا به حساب آورده مي شوند و هر چه از زمان توليد آنها گذشته باشد و در فضاي باز و آفتاب خيز نگهداري شده باشند، بر مقدار مواد ورودي از ترکيبات بطري ها به آب افزوده مي شود. حتي توصيه اکيدي به عمل آمده که از يخ زدن آب در درون بطري ها و فريز نمودن آنها نيز بايد اجتناب نمود که به نوع ديگري مواد مضر و سرطانزا توليد مي شود.

آيا اين امر صحت دارد که خوردن لبنيات به خصوص ماست با ماهي يا کنسرو آن مناسب نيست و آيا خوردن آنها باعث ايجاد کک و مک مي شود؟
 

بعضي از حساسيت ها و آلرژي هاي غذايي به دليل مشکلات ارگانيک و عضوي ايجاد مي شوند و جنبه علمي دارند و آن مواد غذايي بايد در راستاي سلامتي به صورت موقت يا دائم از رژيم غذايي فرد حذف شوند و يا تعديل در دريافت آنها صورت گيرد؛ به عنوان مثال افرادي که نسبت به گلوتن موجود در نان جو، چاودار و ... و بقيه فرآورده هاي حاصل از آنها حساسيت دارند و مبتلا به بيماري سلياک مي باشند، بايد اين مواد غذايي را کلا از رژيم غذايي خود و آن هم تا آخر عمر حذف نمايند و يا کساني که آنزيم لاکتاز در دستگاه گوارش آنها کم ترشح مي شود، بايد کمتر شير مصرف نمايند و به مرور به مقدار آن در رژيم غذايي بيفزايند تا ترشح اين آنزيم در بدن آنها با آهنگ ملايم افزايش يابد و تحمل خوردن شير در اين افراد زياد شود. اما بعضي از حساسيت ها و آلرژي هاي غذايي گر چه پايه و اساس علمي قوي و مستدل ندارند و بر اساس شنيده ها و سينه به سينه نقل شده اند، مي توانند در زمره حساسيت ها و آلرژي هاي غذايي اکتسابي باشند و يا حتي به عنوان Food aversions و يا تنفرهاي غذايي و يا عادات غذايي فردي اطلاق گردند. در اين مورد قويا بايد اشاره نمود که تحقيقات علمي پايه و اساس آنها را مورد کنکاش قرار نداده اند و همان غذايي که فکر مي شود در يک شخص ايجاد حساسيت و آلرژي مي نمايد، در شخص و يا اشخاص ديگر و حتي ديگر اعضاي يک خانواده، علايم خاص و يا همان علايم را ايجاد نمي کند.
اين اعتقادات سنتي اکتسابي و عادات غذايي مثل خوردن تخم مرغ و ماهي و يا انجير يا شير و... فراوان مي باشند و يکي از اين حساسيت هاي اکتسابي موردي، خوردن ماست با ماهي است. از نظر علمي، ماست حاوي اسيدي به نام اسيد لاکتيک است که روي اعصاب کند کننده بدن از جمله اعصاب پاراسمپاتيک مي تواند اثر بگذارد و حالت لختي ايجاد نمايد. اين علامت با خوردن ماهي نيز ديده مي شود، ولي طيف اثرات آن موردي است و براي رسيدن به يک اجماع علمي قابل تعميم به کل جامعه، بايد تحقيق علمي صورت بگيرد. در مورد اين سوال که آيا خوردن آنها باعث ايجاد کک و مک مي شود يا نه، نيز بايد يادآوري نمود که برخي از افراد به صورت موردي حساسيت هاي خاص غذايي دارند و امکان بروز بثورات پوستي و لک با خوردن غذاهاي خاص و آن هم موردي براي آنها وجود دارد، با اين حال بايد تاکيد کرد که نتيجه تحقيق علمي خاص دال بر اين مدعا تا به حال ديده نشده است.
در پايان آنچه که به عنوان يک محقق و کارشناس تغذيه مي توان گفت اين است که با توجه به فوايد فراوان اين دو ماده غذايي يعني ماست و ماهي (همچنين خوردن آنها با هم) که بر همگان واضح و آشکار مي باشد، صرفا با دلايل غيرعلمي ثابت نشده و فقط و فقط بر اساس شنيده ها و گفته ها نمي توان اقدام به توصيه اي خاص نمود و بعضا به عنوان افراد علمي نبايد گفته ها و شنيده هاي غيرعلمي را که شايد به غلط و آن هم نسل به نسل و سينه به سينه به ما رسيده است، اشاعه نمود. شايد بهتر باشد دانشجويان جوان و همکاران عزيز در اين مورد پژوهش علمي بنمايند تا به يک اجماع علمي عمومي برسيم و مساله شنيده ها و گفته ها را به صورت کلي حل نماييم.

آيا غذاهاي ارگانيک در ايران يافت مي شوند؟ خاصيت آنها چيست؟
 

اگر در توليد ماده غذايي از هيچ ماده شيميايي و تغييرات ژنتيکي و موارد مشابه استفاده نشده باشد و مواد غذايي به طور کاملا طبيعي توليد شده باشند، به محصول توليدي «ارگانيک» گفته مي شود. به عنوان مثال، شير ارگانيک محصولي است که ابتدا در مزرعه اي بدون کودشيميايي و بدون استفاده از سموم، علف مناسبي توليد گرديده است؛ سپس اين علف را براي تغذيه گاو سالمي که تغييرات ژنتيکي نداشته و هيچ نوع دارويي نيز مصرف نکرده، استفاده نموده اند. به اين ترتيب شيري کاملا طبيعي حاصل شده که به آن «ارگانيک » گفته مي شود.
متاسفانه در ايران محصولات ارگانيک به صورت جداگانه و با برچسبي که نشانگر ارگانيک بودن آنهاست، عرضه نمي شوند. لذا نمي توان با اطمينان محصولاتي را به عنوان صد درصد طبيعي در فروشگاه ها تعيين نموده و مورد خريداري قرار داد.
از طرف ديگر، بنابر مطالبي که اخيرا (بر اساس خبر موجود در روزنامه همشهري چهارشنبه 28 مرداد 1388) در شوراي شهر تهران مطرح گرديده، به علت استفاده بيش از حد از سموم و کودهاي شيميايي نامناسب توسط برخي از کشاورزان در ايران، محصولات کشاورزي گاها قابليت صادرات به ديگر کشورها را ندارند.
بنابر همين اخبار، گاها برخي از محصولات کشاورزي وارداتي نيز از نظر موارد ذکر شده مورد بررسي قرار نمي گيرند، لذا پيدا کردن محصول ارگانيک در چنين شرايطي دشوارتر بوده و در صورتي که خوانندگان محترم به چنين محصولاتي دسترسي داشته باشند، مصرف آنها از نظر تغذيه اي بسيار ارزشمند مي باشد.

دليل ترش شدن و جوشيدن ماست چيست؟ آيا در اين حالت ماست فاسد شده و بايد آن را دور ريخت؟ براي جلوگيري از ترش شدن ماست چه بايد کرد؟
 

يکي از روش هاي نگهداري شير، تبديل آن به ماست است. بدين ترتيب که ابتدا شير را پاستوريزه مي کنند. سپس اجازه مي دهند دماي شير تا حدود 40 درجه سانتيگراد کاهش يابد. در اين هنگام با افزودن مايه ماست که در واقع اضافه کردن باکتري هاي لاکتيک است، قند لاکتوز شير به اسيد لاکتيک تبديل مي شود و پروتئين هاي شير منعقد و ماست تهيه مي گردد. پس از تشکيل ماست، آن را در جاي خنک (يخچال) نگهداري مي نمايند. چنانچه ماست در دماي معمولي قرار گيرد، فعاليت بيش از اندازه باکتري هاي لاکتيک موجب ترش شدن ماست مي گردد.
بطور کلي ترش شدن ماست که ناشي از توليد زياد اسيد لاکتيک در ماست است، دليل فساد ماست نمي باشد و حتي برخي ذائقه ها، ماست ترش را بر ماست شيرين ترجيح مي دهند. به منظور جلوگيري از ترش شدن ماست، بايد آن را در دماي يخچال قرار داد و در مدت 7 تا 10 روز مصرف نمود.
البته چنانچه از ماست هاي تجاري استفاده مي نماييد، بايد زمان انقضاء ماست را که بر روي بسته بندي درج شده مد نظر قرار دهيد. به هرحال مناسب است ماست را طي 10 روز از زمان توليد مصرف نماييد.

غذاهاي پخته را چند روز مي توان در يخچال نگهداري کرد؟
 

حداکثر مدت زمان نگهداري غذاهاي پخته شده در يخچال و با حفظ کيفيت 4 روز مي باشد که البته اين مدت زمان به ترکيب يا ترکيبات موجود در غذاي پخته شده بستگي دارد، به گونه اي که چنانچه غذاي پخته شده حاوي گوشت، مرغ، ماهي، تخم مرغ و ... مي باشد، مناست است طي روزهاي اوليه نگهداري، مصرف شود.

خانمي 27 ساله با قد 160 سانتيمتر و وزن 80 کيلوگرم هستم. حدود 5 سال است که به کم کاري تيروئيد مبتلا هستم. عليرغم کنترل کم کاري تيروئيد، هنوز هم اضافه وزن دارم. چگونه مي توانم به وزن قبلي خود برگردم؟
 

با توجه به اينکه ايشان حدود 5 سال سابقه کم کاري تيروئيد داشته اند، احتمال اينکه تنظيم وزن بدن (Set Poiont) در نقطه بالاتري قرار گرفته باشد، بسيار زياد است. به عبارت ديگر بدن با اين حالت تطابق يافته است و تغيير اين نقطه نياز به گذشت زمان و اراده دارد. همچنين بايد مشخص شود آيا مقدار داروي مصرفي (احتمالا لووتيروکسين بوده) کافي است يا نه، زيرا قوي ترين عامل تنظيم ميزان متابوليسم پايه، هورمون هاي تيروئيد هستند. پس ايشان در ابتدا به چک آپ دقيق هورموني نياز دارند. با توجه به اينکه BMI وي بالاي 31 است و چاق محسوب مي شوند، به داشتن رژيم کاهش وزن با محدوديت چربي هاي دريافتي، غذاهاي آماده و همچنين مواد غذايي شيرين نياز دارند. ضمنا ضروري است ساعات تماشاي تلويزيون را کاهش داده، يک برنامه فعاليت منظم(حداقل هفته اي 150 دقيقه) براي خود ترتيب دهند.
لازم به يادآوري است که سابقه خانوادگي چاقي را نبايد از نظر دور داشت.

آيا خوردن قارچ خام ضرر دارد و آيا اصولا مصرف آن به صورت خام بهتر است يا پخته؟
 

قارچ براي تقويت استخوان ها، رفع خستگي و رفع کمبود ويتامين D مناسب است.
حدودا 200 گرم قارچ مي تواند براي کساني که به دلايل مختلف در معرض نور خورشيد قرار نمي گيرند ،جبران کمبود دريافت ويتامين D را بنمايد. قارچ را مي توان هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف کرد، ولي مصرف پخته آن بهتر است، چون قارچ ها آلوده به موادي هستند که فقط در اثر پختن از بين مي روند. قارچ هايي که در واحدهاي صنعتي و با نظارت هاي دقيق بهداشتي تهيه مي شوند را مي توان پس از تميز کردن به صورت خام هم مصرف کرد.
مصرف لبنيات همراه با قارچ، منبع خوبي از کلسيم و ويتامين D خواهد بود که براي تقويت استخوان مناسب است.
به دليل وجود ويتامين هاي B2 و بيوتين در قارچ، مصرف آن باعث سوخت و ساز بهتر، رفع خستگي، کم حوصلگي و آرامش اعصاب مي گردد.
منبع: نشريه ي دنياي تغذيه، شماره ي 90



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.