خلباني را بياموز، پرواز خودش مي آيد!

اغلب اتفاقات نيكويي كه در زندگي منتظر رخ دادنش هستيم، بسياري اوقات نتيجه و عارضه خودبه خودي يك اتفاق بزرگترند. بري مثال اگر برنامه حركتي و ورزشي درستي در پيش بگيريم و رژيم غذايي مناسبي براي خود انتخاب كنيم و روان و ذهن خود را در آرامش و قرار پيوسته اي نگاه داريم، خود به خود سلامتي و سرحالي نتيجه طبيعي آن خواهد
چهارشنبه، 4 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خلباني را بياموز، پرواز خودش مي آيد!

خلباني را بياموز، پرواز خودش مي آيد!
خلباني را بياموز، پرواز خودش مي آيد!


 

نويسنده: احمد حلت




 
اغلب اتفاقات نيكويي كه در زندگي منتظر رخ دادنش هستيم، بسياري اوقات نتيجه و عارضه خودبه خودي يك اتفاق بزرگترند. بري مثال اگر برنامه حركتي و ورزشي درستي در پيش بگيريم و رژيم غذايي مناسبي براي خود انتخاب كنيم و روان و ذهن خود را در آرامش و قرار پيوسته اي نگاه داريم، خود به خود سلامتي و سرحالي نتيجه طبيعي آن خواهد بود و جسم و اندام متناسب و ورزيده خود به خود به دنبال آن خواهند آمد.
اگر دست درس بخوانيم و از ساعات مطالعه خود حداكثر بهره را ببريم و هوش و تمركز خود را بي جهت در موضوعات فرعي هدر ندهيم، نمرات خوب و معدل بالا خود به خود به دست مي آيد و نبايد نگران آن باشيم. اگر درسي را كه به ما داده مي شود خوب و عميق و كامل بياموزيم؛ مهارتي را كه به ما آموزش داده مي شود با صبر و حوصله و دقت ياد بگيريم و به اندازه كافي تمرين و ممارست داشته باشيم و كاربردهاي مختلف آن درس و مهارت را در صحنه هاي واقعي ذهني براي خود تمرين كرده باشيم، يافتن شغل و جايگاه اجتماعي مناسب و پر درآمد حتمي و تضميني است و نيازي به نگراني در اين مورد نيست.
خيلي از چيزهاي دوست داشتني كه دنبالش هستيم به خودي خود چيز مهمي نيستند و اگر بتوانيم اصل كاري را پيدا كنيم و خود را به آن برسانيم بقيه چيزهاي خواستني و رويايي خود به خود آشكار مي شوند و خود را به ما نشان مي دهند. اگر محبوبيت مي خواهيم، دوست داريم بقيه ما را تحسين كنند و از ما به نيكي ياد كنند كافي است كه اخلاق و رفتار نيكو و پسنديده اي براي خود انتخاب كنيم. دروغ نگوييم و در مورد ديگران حرف هاي زشت و نامربوط نزنيم. متكبر و خودخواه نباشيم و همه انسان هاي عالم را به يك اندازه دوست داشته باشيم. در اين حالت خود به خود مهر و محبت ما در دل انسان ها مي افتد و آنچه روزي برايمان مهم بود به صورت يكي از عوارض فرعي و بي اهميت مقابلمان آشكار مي شود.
اين مقاله روي همين نكته طلايي تكيه مي كند كه بي جهت براي شكار فرعيات و مسايل فرعي و غير مهم انرژي حياتي و وقت و زحمت ارزشمند خود را هدر ندهيم و به جاي آن حساب شده تر عمل كنيم و وقت و هزينه و نيروي زندگي خود را روي چيزهاي اساسي تر و كارگشاتر قرار دهيم.
اگر مهر و محبت همسر را مي طلبيم كافي است به وظايف همسري خود درست عمل كنيم. آنچه را نياز شريك زندگيمان است، فراهم سازيم و از هر چيزي كه به آرامش محيط منزل آسيب مي رساند دوري كنيم. خواهيم ديد كه ديگر نيازي به توسل به فال و جادو و زور و تهديد و ترس براي حفظ چهارچوب خانواده نيست و همه اعضاي خانواده با جان و دل براي حفظ و قوام خانه و خانواده تلاش مي كنند.
اگر طالب يادگيري شنا هستيم كافي است يك لايه بالاتر را نشانه بگيريم و دريانوردي و يا نجات غريق شدن را بياموزيم. يادگيري شنا خود به خود رخ مي دهد. اگر مي خواهيم بدن و مفاصل و عضلاتي قوي و محكم و قابل اعتماد پيدا كنيم كافي است يك ورزش دفاعي و رزمي را براي خود انتخاب كنيم و بكوشيم در آن پيشرفت كنيم. بدن ورزيده، چالاكي و سلامتي، اعتماد به نفس، قدرت روحي و ذهني و جسمي خودبه خود همراه با آن به سراغمان مي آيد. اگر مي خواهيم ديگران دوستمان بدارند و به ما اعتماد كنند به جاي اينكه اداي محبت كردن را درآوريم و نقش بازي كنيم كافي است به آنها احترام بگذاريم و از اعتمادشان سوء استفاده نكنيم. محبت عميق و اعتماد، خودبه خود ظاهر مي شود.
اگر دختري دم بخت هستيد و هنوز خواستگار مناسب به سراغتان نيامده، به جاي گدايي نگاه و محبت از هر رهگذري كه سر راهتان سبز مي شود سعي كنيد بهترين و مناسب ترين خصيصه ها و رفتارها را در خود آشكار سازيد. تلاش كنيد يك خانم به تمام معنا شويد. خواهيد ديد كه همه براي همسري با چنين همسر شايسته اي سر و دست مي شكنند.
اگر اهل بازار هستيد و مي خواهيد با كمك ديگر بازاريان و در كنار آنها رشد كنيد كافي است خصيصه هاي يك تاجر خوب و اخلاق مند و قابل اعتماد را در خود جا بيندازيد و سبك و مرام و منش يك فرد محترم را براي خود پيشه كنيد. همه آن حرمت و اعتمادي كه آرزويش را داريد خودبه خود به سراغتان مي آيد.
لازم نيست براي عزيز شدن و مهم جلوه كردن، حرف هاي سنگين بزنيد. اگر ياد بگيريد مفاهيم سنگين را به زبان ساده و روان براي ديگران تعريف كنيد خواهيد ديد كه بلافاصله در نگاه آنها عزت و احترام را خواهيد ديد. ضرورتي ندارد براي محبوب شدن نزد رييس و مقام بالاتر به هر ترفند و وسيله اي متوسل شويد و همكار و دوست خود را خراب كنيد و از غيبت آنها به نفع خود استفاده كنيد. كافي است اندكي توان مديريت و شايستگي خود در شناسايي و رفع بحران ها را نمايش دهيد. مي بينيد بلافاصله توسط بالاترين مقام مجموعه مورد قدرداني قرار مي گيريد و اگر حتي ظرفيت همه جايگاه ها پر شده باشد و هيچ جايي براي شما نباشد، به واسطه آن توانايي ها و شايستگي هاي منحصر به فردتان يك جايگاه جديد و يكتا و خاص شما ايجاد مي شود.
به دست و پا زدن هاي شبانه روزي و بي فايده و بي نتيجه اشخاص بي هنر و تن پرور دقت كنيد. آنها هميشه دنبال شكار فرعيات هستند و اصلاً ذهنشان نمي گنجد كه براي شكار خوشبختي راه سخت تر اما قابل اعتمادتر و قابل احترام تري هم وجود دارد. وقتي قحطي مي آيد و مقابل نانوايي ها صف كشيده مي شود. اين اشخاص از هر روشي كه جواب دهد استفاده مي كنند تا زودتر از بقيه بيشترين تعداد نان را نصيب خود كنند. اما اشخاص توانمند ظرفي مي آورند و خميري مي گيرند و خودشان در منزل با آن خمير نان داغ و تازه درست مي كنند. آنها چيزي را كه مي خواهند و نياز دارند بدون جنجال و خطا و خلاف به دست مي آورند و همه هم از آنها راضي هستند.
اگر مديرعامل يك شركت مي خواهد سال بعد باز هم از طرف هيأت مديره انتخاب شود لازم نيست تمام طول سال را به چاپلوسي و خدمت رساني به اعضاي هيأت مديره تلف كند تا سال بعد دوباره مديريتش تجديد شود. بلكه كافي است با به كارگيري حداكثر توانايي خود و اطرافيانش كيفيت خدمات و محصولات شركت را افزايش دهد و میزان فروش و رضایت مشتری و حقوق و دریافتی کارکنان و سود شرکت را افزایش دهد. به راستي كدام هيأت مديره اي است كه چنين مدير خوب و شايسته و توانمندي را از كار بركنار كند؟!
خوب كار كردن، خوب ياد گرفتن، خوب رفتار كردن، خوب حرف زدن، خوب فكر كردن و صدها كار خوب ديگر را اگر درست و نيكو انجام دهيم، هزاران منفعت و اتفاق نيك و شكوهمندي كه منتظرش هستيم خود به خود در زندگي ما به وقوع خواهد پيوست.
البته هر چند به ظاهر روش هاي ميانبر و ناجوانمردانه زودتر جواب مي دهد و كم زحمت تر است، اما از ياد نبريد كه اين روش ها ضمن آنكه اعتبار و ارزش انسان را نزد خودش و ديگران كم مي كند و مايه حقارت و كسر شأن شخص و خانواده اش مي شود، باعث مي شود كه ماندگاري و دوام عمر آن اتفاق خوب هم كم شود. گفتيم كه اگر كار خوب را درست انجام دهيم، امور فرعي نيك و پسنديده اي كه در جست و جويش هستيم خود به خود رخ خواهند داد. برعكس آن نيز صادق است يعني چيزها و اتفاقات خوش و پسنديده به سمت افرادي مي روند كه توانمند و خوش رفتار و خوش مرام و در كار خويش ماهر و كارآزموده باشند. اگر همسر خوب و نجيبي نصيب يك فرد كلاش و حقه باز شود، كاملاً آشكار است كه دير يا زود آن زندگي متلاشي مي شود و آن فرد فريبكار همسر خوب و نجيب را از دست مي دهد. چيزهاي نيكو و ارزشمند خودشان از همنشيني با افراد بدمرام و بدخلق و بدرفتار گريزانند. ثروت جايي مي رود كه به آن احترام بگذارند و قدرش را بدانند و در مسير درست استفاده كنند و گرنه به سرعت از زير دستان انسان بي صلاحيت دور مي شوند و از بين مي روند. زيبايي هم همين طور است. هوش و خردمندي نيز چنين است. همين طور پاكدامني و نجابت و همه چيزهاي خوبي كه همه آرزوي داشتنشان را دارند براي هميشه در دستان افراد ناسپاس و نالايق نمي مانند و به سرعت به سمت جايي كه باشند جابه جا مي شوند. متأسفانه بسياري گمان مي كنند كه حق انتخاب آنها در زندگي به اين معناست كه مي توانند بين خوب بودن و بد بودن يكي را انتخاب كنند. و اگر مثلاً بد بودن را انتخاب كنند باز هم اين فرصت را خواهند داشت كه از چيزهاي ارزشمند و نيكويي كه هميشه همراه خوبي هاست، بهره مند شوند.
اما حقيقت اين جاست كه خوب بودن و خوب رفتار كردن و نيكو سخن گفتن و فكر كردن تنها راه و گزينه درست براي زندگي است و راه دومي وجود ندارد و هرچه غير آن باشد بيراهه است و به هيچ جا نمي رسد. اگر دنبال بهترين ها در زندگي خود هستيم چاره اي جز خوب بودن و بهترين بودن را نداريم. اگر خوب باشيم بهترين ها يعني همان چيزهايي كه آرزو داريم كنارمان ظاهر مي شوند. حتي نبايد در اين خصوص ذره اي ترديد داشته باشيم. كافي است دريانوردي را بياموزيم، شنا كردن خودبه خود آموخته مي شود. كافي است خلباني را ياد بگيريم، آرزوي پرواز درست در همان لحظه يادگيري به واقعيت مي نشيند. اين رسم زندگي است.
منبع:هفته نامه موفقیت شماره 178




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.