جواني پوست در سايه ويتامين C

ويتامين C يکي از ويتامين هايي است که بدن ما به خودي خود قادر به توليد آن نيست؛ بنابراين لازم است براي تأمين ويتامين C مورد نياز بدن، ميوه ها و سبزيجاتي که حاوي اين ويتامين هستند را بخوريم. حتماً تا به حال بارها و بارها شنيده ايد که ويتامين مانع از چروک شدن و پيري زودرس است نيز مي شود. چند دهه است که دانشمندان بسياري مشغول مطالعه روي تأثيرات ويتامين Cبرپوست بدن هستند.
چهارشنبه، 4 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جواني پوست در سايه ويتامين C

 جواني پوست در سايه ويتامين C
جواني پوست در سايه ويتامين C


 

نويسنده: اعظم اسلامي مجد




 
ويتامين C يکي از ويتامين هايي است که بدن ما به خودي خود قادر به توليد آن نيست؛ بنابراين لازم است براي تأمين ويتامين C مورد نياز بدن، ميوه ها و سبزيجاتي که حاوي اين ويتامين هستند را بخوريم. حتماً تا به حال بارها و بارها شنيده ايد که ويتامين مانع از چروک شدن و پيري زودرس است نيز مي شود. چند دهه است که دانشمندان بسياري مشغول مطالعه روي تأثيرات ويتامين Cبرپوست بدن هستند.

عملکرد ويتامين C
 

ويتامين C به دو شيوه عمل مي کند
1ـ آنتي اکسيدانت: اشعه ماوراء بنفش راديکال هاي آزاد توليد مي کند. که موجب پيرتر به نظر رسيدن پوست مي شود.ويتامين C به عنوان اولين دفاع بدن در برابر اين راديکال ها (پلاسما و راديکال هاي توليد شده در آب) عمل مي کند.
بعد از ويتامين C، ويتامين E هر دو براي دفاع از بدن مفيد هستند.
2ـ کلاژن :کلاژن يکي از اساسي ترين اجزاي بيشتر بافت هاي بدن است و ويتامين C مهم ترين عامل شکل گيري، نگهداري و ثبات کلاژن به شمار مي آيد.
آيا مي توان با خوردن مرکبات بيشتر، از پوست محافظت بيشتري کرد؟
ممکن است فکر کنيد هر چه بيشتر مثلا پرتقال بخوريد، پوست سالم تر و جوان تري خواهيد داشت؛ اما متاسفانه به اين سادگي ها نيست. خوردن ويتامين C بيش از حد نياز موجب تغييرات بيشتر در پوست نمي شود. کرم ها و لوسيون هاي بسياري حاوي ويتامين C هستند. نگه داشتن ويتامين C بدن در حالت ثابت و پايدار، موجب سودمندي آن مي شود و بهتر در پوست نفوذ مي کند. به خاطر ماهيت ويتامين C و نوع ترکيب آن و براي نفوذ ويتامين C در پوست، بايد محيط اسيدي (PHپايين) و غلظت ويتامين C15-10درصد باشد. تمام محصولات حاوي ويتامين C مشابه هم نيستند و همه آنها اين دو ويژگي را ندارند.

مزاياي ويتامين C
 

پژوهش ها و مطالعات بسياري در مورد تأثير ويتامين C بر بدن انسان ها و حيوانات انجام شده است. مطالعات روي حيوانات نشان مي دهند که ويتامين C مي تواند از پوست بدن در برابر اشعه هاي UVA و UVB ،قرمزي پوست و شکل گيري سلول هاي غيرطبيعي جلوگيري مي کند. در انسان ها، مقدار کافي ويتامينC به شادابي و زيبايي پوست کمک مي کند. به طور کلي مصرف ويتامين C تاثيرات مثبتي روي پوست دارد؛ مثل کاهش تجمع رنگدانه ها در پوست، حفاظت از پوست در برابر اشعه هاي UVA وUVB افزايش توليد کلاژن و....
ويتامين Cهمچنين از خشکي پوست جلوگيري مي کند. با توجه به نقش اين ويتامين در ساخت پروتئين هاي پوست، کمبود آن منجر به خشکي پوست مي شود. به عبارت ديگر، بافت پروتئين آب زيادي را در خود نگه مي دارد که چنانچه در اثر کمبود ويتامين C ميزان پروتئين بافت کاهش يابد، مقدار آب لازم سلول هاي پوستي نيز کاهش يافته و پوست خشک مي گردد. ضمناً ويتامين C موجب افزايش آهن و ويتامين E نيز مي شود که کمبود هر يک از اين مواد مغذي منجر به خشک شدن پوست خواهد شد. بنابراين در فصول سرد و خشک، مصرف مرکبات مثل پرتقال، نارنگي، ليموترش، گريپ فروت و ...را فراموش نکنيد. وجود ويتامين C براي ساخت کلاژن ضروري است . کلاژن به پوست کمک مي کند تا الاستيک و در عين حال محکم باقي بماند. ويتامين C جزء ويتامين هاي آنتي اکسيدان محسوب مي شود؛ لذا در پيشگيري از سرطان بسيار مؤثر است. چنانچه اين ويتامين از طريق منابع غذايي مثل مرکبات، توت فرنگي، کيوي ، فلفل سبز، فلفل دلمه اي، گوجه فرنگي و ..جذب بدن شود، موجب حفظ سلامت انسان وافزايش مقاومت در برابر عفونت ها مي گردد. اما از طرفي، زياده روي در مصرف منابع دارويي آن خطر ابتلا به اختلالات گوارشي، اسهال، خطر ابتلا به به سنگ اگزالات در مجاري ادرار و آدابتاسيون با مقادير بالا را افزاش مي دهد. بنابراين بهتر است به ميزان مصرف ويتامينCتوجه داشته باشيد و از هر گونه افراط و تفريط در اين زمينه بپرهيزيد. براي داشتن پوست خوب و جوان علاوه بر ويتامين C نوشيدن مقدار کافي آب، چاي سبز(سرشار از آنتي اکسيدانت است و سبب کاهش کلسترول مي شود) سويا (سرشار از آمينو اسيدهاست) اسيد هاي چرب مانند امگا 3و امگا6 (و ما آنها را به عنوان چربي هاي خوب مي شناسيم و به پاکسازي پوست کمک مي کنند)، شير (سرشار از کلسيم و ويتامين D است و به سلامت استخوان ها و دندان ها و سالم تر شدن پوست و مو کمک مي کند)، سبزيجات سبز (ويتامين هاي A،E،C و آهن دارند و به زيبايي چهره کمک مي کنند)، ماست (حاوي باکتري هاي مفيد است و به هضم غذا کمک و سيستم ايمني را تقويت مي کند)،شکلات (با افزايش مقدار اندروفين ها و توسروتونين ها موجب تقويت خلق و خوي مي شود و به شما آرامش مي دهد و همين آرامش و دوري از استرس هاي روزمره موجب نشاط و شادابي پوست مي گردد (و سير(موجب کاهش فشار خون مي شود و سرشار از آنتي اکسيدانت است و به جواني پوست کمک مي کند) را هرگز فراموش نکنيد.
منبع: مجله دنياي زنان 63




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط