فدایي اسلام و سربلندي عراق
درآمد
از چه زماني با آيت الله سيد محمد باقر حکيم آشنا شديد؟
شهيد حکيم پس از رهايي از زندان به سوريه مهاجرت کرد، و ديري نپاييد که در جمهوري اسلامي ايران استقرار يافت. در تهران، من يکي از افرادي بودم که همراه انبوه اقشار گوناگون و گروه هاي مبارز عراقي از او استقبال گرم و پرشور و متناسب با شخصيت و تاريخچه مبارزاتي اش به عمل آورديم.
استقرار شهيد حکيم در تهران چه تأثيري بر يکپارچگي مخالفان عراقي داشت؟
شهيد محراب چند سال بعد، به منظور وحدت بخشيدن و يکپارچه ساختن احزاب سايسي و سازمان فعال عراقي در داخل و خارج از کشور، و گسترش و پيشبرد مبارزات جنبش اسلامي عراق تا سرنگوني رژيم حزب بعث،مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق را تأسيس کرد. در حقيقت اقدام به تأسيس مجلس اعلا، تحولي چشمگير در مبارزات بر حق ملت عراق به وجود آورد.
به نظرشما سپاه بدر،شاخه نظامي مجلس اعلا چه تأثيري بر پيشبرد عمليات سياسي و نظامي جنبش اسلامي عراق در آن مرحله داشته است؟
به اين ترتيب تشکيل سپاه بدر واکنشي به خواسته هاي برحق مردم سرتاسر عراق بود. نخستين هسته هاي سپاه بدر توسط مجاهدان و مخالفان عراقي مستقر در باتلاق هاي جنوب به وجود آمد و ديري نپاييد که به مناطق فرات ميانه و کردستان عراق گسترش يافت. پس از آزادي کردستان عراق از چنگ رژيم حزب بعث، پيکار سپاه بدر ابعاد تازه نظامي و سياسي به خود گرفت. و دامنه عمليات مجاهدان عراقي براي آسيب رساني ارتش عراق و رژيم صدام وسيع ترشد.به موازات سپاه بدر، تشکيلات ديگري به نام «نيروهاي امام حسين(ع)» شاخه نظامي سازمان پيکار اسلامي در صحنه حضور فعال داشت و توانست ضربات کوبنده بر پيکر رژيم حزب بعث و مزدوران آن وارد کند. اما، دامنه فعاليت سپاه بدر وسيع تر بود و مجاهدان اين سپاه حرفه اي تر عمل کردند.
روابط و همکاري شهيد محراب با دولت هاي همسايه چگونه بود؟
تصميم بازگشت آيت الله حکيم به عراق پس از سرنگوني رژيم صدام بسيار دشوار بود. شهادت او چه پيامدهايي بر اوضاع سياسي عراق داشت؟
شهيد محراب پيش از شهادت، روند سياسي بازسازي عراق را اداره مي کرد، و بر جزئيات پيکار سياسي عراق جديد نظارت داشت. امروزه دستاورد تلاش هاي خستگي ناپذير او را به روشني شاهديم.اما،به هر حال اين اراده و خواست خداوند بود که او را در رديف شهداي بزرگ راه آزادي قرار دهد. نبايد فراموش کرد که شهادت او مانند خون پاک شهيدان بزرگي همچون آيت الله سيدمحمدباقر صدر،و آيت الله سيدمحمد صادق صدر، و آيت الله سيدحسن شيرازي، و شهيد شيخ عارف بصري و خون ساير شهيدان تأثيري شگرف بر اوضاع سياسي عراق بر جاي گذاشت. شکي نيست که سرنگوني رژيم حزب بعث و آزادي و رهايي ملت مظلوم عراق حاصل برکات و دستاورد خون پاک همه شهيدان راه حق و آزادي است.
شهادت آيت الله حکيم چه بازتابي بر صحنه سياسي عراق داشته است؟
رفتار شهيد محراب با مهاجران و آوارگان عراقي چگونه بود؟
در واقع درب خانه او بر روي همه عراقي ها بازبود.همواره از افراد مختلف و هيئت هاي گوناگون استقبال به عمل مي آورد.به سخن آنها گوش مي داد،و مي کوشيد مشکلات آنان را حل کند.ميان شهرهاي گوناگون ايران مانند قم و مشهد و اصفهان و اردوگاه هاي مهاجران و پناهجويان عراقي در حال رفت و آمد بود،و مشکلات آنان را رسيدگي مي کرد.ازمسئولان جمهوري اسلامي تقاضا مي کرد به مسائل و مشکلات مهاجرين عراقي چه در زمينه بهداشت و يا مسکن و آموزش و پرورش توجه نمايند.در مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق واحدي را به نام واحد خدمات اجتماعي به وجود آورد که وظيفه آن رسيدگي به مشکلات و نيازهاي مهاجرين عراقي بود.شايد او تنها شخصيت عراقي بود که از اردوگاه هاي اسراي عراقي به طورمستمربازديد به عمل مي آورد،و آنها را نسبت به سرنوشت خودشان و آينده ميهن شان اميدوار مي ساخت. تلاش مي کرد آنان را از اسارت آزاد کند.دراين تلاش کاملاً موفق بود، و توانست هزاران اسير عراقي را آزاد کند. در تاريخ اسلام جز در زمان پيامبر اکرم(ص) سابقه نداشت که اسيراني آزاد شوند.پيامبراکرم اسيران قريش را به شرط سواد آموزي ده تن از مسلمانان آزاد مي کرد.
به هر حال شهيد محراب توانست مسئولان جمهوري اسلامي را متقاعد کند که اسيران عراقي برادران و فرزندان ما هستند، آنها را به زور وادار به جنگ کرده اند. از مسئولان ايران خواست با آزادي اسيران جنگي موافقت کنند.سرانجام تعداد زيادي از اسيران برخلاف قوانين و مقررات بين المللي آزاد گشتند.درآن زمان رژيم حزب بعث در واکنش به اين اقدام انساني اعتراض کرد. اما، اين مرد با صلابت به اعتراض بعثي هاي عراق بي اعتنايي کرد، و مسئولان جمهوري اسلامي نيزاوضاع و شرايط آن روز عراق را درک مي کردند.
افزون بر مهاجران و پناهجويان و اسيران عراقي مقيم ايران،شهيد محراب آيت الله حکيم براي مهاجرين عراقي مقيم سوريه و کشورهاي اروپايي نيز اهميت قايل بود.او همواره با آنان،به ويژه در موسم حج و ساير مناسبت هاي ديني و ملي ديدار داشت، و به آنان سفارش مي کرد هويت اسلامي و اصالت ملي و تربيت اسلامي خود و خانواده هاي خود را حفظ نمايند.او خود را شريک غم و اندوه هموطنان عراقي اش مي دانست. و جانش را در راه رهايي و نجات آنان از دست داد.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره42-41
/ج