اگر قراراست يک شناگر حرفه اي شويد...!

اگر قرار است تابستان امسال دختر يا پسر کوچولوي شما يک شناگر حرفه اي شود به شما توصيه مي کنيم اين مقاله را بخوانيد. به هرحال شنا از آن دست ورزش هاي پرهيجان و دوست داشتني است که با تمام جذابيتش خطراتي هم به همراه دارد به خصوص وقتي پاي کودکان درميان باشد. خطراتي که با کمي آگاهي شما پدرومادرها به سادگي قابل
يکشنبه، 8 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر قراراست يک شناگر حرفه اي شويد...!

اگر قراراست يک شناگر حرفه اي شويد...!
اگر قراراست يک شناگر حرفه اي شويد...!


 





 
توصيه هاي دکتر کوشان فر به همه کودکان
اگر قرار است تابستان امسال دختر يا پسر کوچولوي شما يک شناگر حرفه اي شود به شما توصيه مي کنيم اين مقاله را بخوانيد. به هرحال شنا از آن دست ورزش هاي پرهيجان و دوست داشتني است که با تمام جذابيتش خطراتي هم به همراه دارد به خصوص وقتي پاي کودکان درميان باشد. خطراتي که با کمي آگاهي شما پدرومادرها به سادگي قابل پيشگيري اند. دکتر «اکبرکوشان فر» متخصص کودکان دراين مقاله زواياي مختلف شناي کودکان را ازديدگاه پزشکي مورد بررسي قرار مي دهد.

مي توانم شنا کنم؟
 

پرسش اساسي بسياري از پدرمادرهاي جوان، سن مناسب آموزش شنا به کودکان است. البته شايد مربيان شنا با توجه به تجربه اي که در بحث آموزش دارند. نگاه ريز بينانه تري به اين موضوع داشته باشند؛ اما از نظر علم پزشکي بهترين سن براي شروع آموزش هاي ورزشي وبه خصوص شنا، 4 سالگي است ؛ با اين توجيه که ، کودکان تا پيش ازاين سن از نظر قواي ذهني وحرکات اندام ها آمادگي لازم براي آموزش ورزش هاي مختلف وبه ويژه ورزش مورد نظر ما يعني شنا را ندارند. بنابراين از ديدگاه ذهني و جسمي کودک اجازه رشد کافي بدهيم وبعد از اين مرحله او را وارد آموزش هاي مختلف ورزشي کنيم. به طور کلي از 4 سالگي به بعد انجام هر نوع ورزشي براي رشد دهني وقواي بدني کودکان بسيار مفيد است. با اين حال بايد دقت کرد آموزش هاي ورزشي متناسب با شرايط سني آنها باشد.

آثارمثبت شنا، روي جسم وروان کودک
 

درميان آموزش ورزش هاي مختلف به کودکان، آموزش شنا جايگاه ويژه اي دارد. شنا جداي از اين که همزمان تقويت تمام اندام ها وعضلات کودک مي شود وبه رشد استخوان بندي او کمک مي کند. هماهنگي حرکات دست وپا وتقويت ماهيچه هاي درحال رشد کودکان را هم به دنبال دارد. اين ويژگي را بايد به امکان تنفس بهتر کودکان اضافه کرد چرا که شنا باعث افزايش حجم ريه مي شود. دفع سموم بدن به دليل حرکت مداوم نيز يکي ديگر از مزاياي شناي کودکان است. درکنار تمام اين موارد الگوي خواب شبانه کودکاني که شنا مي کنند نيز بسيار منظم مي شود وبالاخره اينکه نخستين چيزي که بعد از مدتي شنا مي توانيد درکودک خود مشاهده کنيد، اعتماد به نفس واحساس استقلاني است که دراو رشد پيدا کرده است.

در انتخاب استخر دقت کنيد.
 

انتخاب استخر براي سپردن کودک به آن بسيار مهم است. به دليل حساسيت بيشتر کودکان، من به پدر ومادرهاي عزيز توصيه مي کنم تاحد امکان کودکان خود را به استخر هايي بسپارند که ويژه کودکان است (بين کودکان و بزرگسالان مشترک نيست) واز سلامت آب آن اطمينان دارند در ضمن براي حفظ بهداشت و جلوگيري از بروز بيماري ها، به کودکان تأکيد کنيد دوش گرفتن قبل وبعد از شنا کردن نبايد فراموش شود.
همچنين اهميت استفاده از لوازم شخصي (حوله، کلاه و...) را به آنها يادآوري کنيد، تا مشکلات بهداشتي به حداقل برسد.

مراقب چشمان تان باشيد.
 

حساسيت هاي چشمي يکي ديگر از مواردي است که گاهي کودکان شناگر به آن دچار مي شوند. چشم هاي کودکان به دليل حساسيتي که دارد گاهي به کلر يا حتي باکتري هاي احتمالي موجود درآب استخر واکنش نشان مي دهد. باکتري هاي موجود درآب مي توانند قرنيه را ملتهب کنند و چشم کودک را قرمز و متورم کنند. دراين شرايط کودک حتماً بايد به چشم پزشک مراجعه کند وتحت درمان قرار بگيرد. بهتراست اين کودکان هم تا درمان کامل از رفتن به استخر خودداري کنند.

اگر کودک شما گوش درد دارد.
 

اگر کودکي که قرار است شناگر شود سابقه بيماري برونشيت يا گوش درد دارد بايد در شنا کردن کمي محتاط تر عمل کند. اين کودک نبايد شيرجه توي آب برود. استفاده از دماغ گير هم براي او ضروري است چون اين پنس ها مانع ورود احتمالي آب از راه مجاري بيني به سينوس هاي اوو تحريک احتمالي آنها مي شوند. درمورد سابقه گوش درد درکودکان که معمولاً از 3 سالگي به بعد شاهد آن هستيم نيز شنا کردن شرايط خاصي را مي طلبد. اين کودکان بايد با احتياط بيشتري آموزش ببيند وقبل از ورود به استخر با پنبه اي آغشته به روغن مجراي خارجي گوش شان را چرب کنند تا آب در صورت داخل شدن درگوش آنها باقي نماند. اين کودکان بعد از پايان شنا بايد حتماً گوش شان را کاملاً خشک کنند وتحت هيچ شرايطي موهاي شان را خيس نگذارند.

شناي نوزادان
 

تحقيقات علمي ثابت کرده شنا در نوزادان موجب افزايش هوش، تمرکز حواس، هوشياري وپيشرفت در روابط اجتماعي آينده آنها مي شود. شنا هم از نظر حسي وهم از نظر فيزيکي تأثيرات مثبتي بر روح و روان نوزادان دارد. همين تحقيقات نشان داده نوزاداني که درماه هاي اوليه زندگي يعني حدود 6 تا 10 ماهگي شنا مي کنند، احساس امنيت وآسايش و آرامش بيشتري دارند. اما بايد دقت کرد که منظور از شناي کودکان در دوران نوزادي، فراهم کردن فرصت غوطه ور شدن آنها در آب تحت مراقبت هاي کاملاً ويژه است. دربحث شناي نوزدان به دليل آماده نبودن قواي ذهني وجسمي آنها، آموزشي درکار نيست. صرفاً فراهم کردن فرصتي براي تجربه حضور آنها درمحيط متفاوتي مثل آب است ونوزادان به علت کم بودن جادبه آب مطرح دراين محيط آزادي عمل بيشتري بدست مي آورند واز آنجايي که دراين دوره سني ترسي هم درميان نيست حرکات دست وپاي آنها هر چند بدون نظم؛ اما بسيار سريع تر ازبچه هاي بزرگ تر است؛ همين باعث مي شود به سادگي روي آب شناور بماند.
اين نکته را به ياد داشته باشيد که کودکان 6 تا 10 ماهه، مي توانند به مدت 5 دقيقه زير آب دست وپا بزنند ونفس خود را نگهدارند؛ اما ماندن کودک در آب بيش از اين زمان با احتمال وارد شدن آب به ريه او همراه است. چون بعد از اين زمان او به طور غريزي شروع به نفس کشيدن مي کند وهمين ممکن است آب را وارد ريه کودک کند. بنابراين شناور شدن نوزادان در آب بايد با مراقبت هاي ويژه وهمه جانبه پدر ومادر همراه باشد.

استخرهاي روباز وخطرات آفتاب
 

معمولاً گرماي تابستان به وسوسه استخرهاي رو باز همراه است استخرهاي رو باز به دليل قرار گرفتن درمعرض آفتاب وخاصيت ضد عفوني کنندگي نور خورشيد انتخاب مناسبي هستند اما به شرطي که مراقب آفتاب سوختگي هاي ناشي از قرار گرفتن درمعرض آفتاب هم باشيم.
پوست ظريف وحساس کودکان نبايد درمدت زمان طولاني درمعرض نور مستقيم آفتاب قرار بگيرد. توصيه مي شود کودکان بيشتر از 15 دقيقه درمقابل آفتاب قرار نگيرند تا از خطر آفتاب سوختگي درامان بمانند. اين تأکيد از آن روست که نور مستقيم آفتاب نه تنها روي پوست کودکان بلکه روي چشم آنها نيز در دراز مدت آثار سو باقي مي گذارد. بنابراين بهتراست بيشترين زمان آموزش را در داخل آب بگذرانند.

قابل پيش بيني يا پيشگيري !
 

يکي ازاتفاقات قابل پيش بيني اما غير قابل پيشگيري در استخرهاي شنا ابتلاي کودکان به بيماري هاي ويروسي است. به هرحال استخرهاي شنا محيط هاي اجتماعي هستند که به علت تماس مستقيم بچه ها با يکديگر بايد احتمال ابتلاي آنها را به بيماري هاي ويروسي داد. توصيه به پدران ومادران اين است که چنانچه فرزند آن ها تب دارد يا احتمالاً سرفه مي کند يعني حالات سرما خوردگي دارد، از فرستادن او به استخر تا بهبود کامل خودداري کنند زيرا شنا کردن دراين شرايط هم براي خود آنها مضر است هم براي کودکان. چون اين بيماري ها اغلب واگيردار هستند ودر محيط استخر به علت تماس مستقيم بچه هابا يکديگر به سرعت منتشر مي شوند.
منبع:نشريه شهرزاد، شماره 22.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما