شکست نيروها

سال پيش شاهد انتشار THE FORCE UNLEASHED (TFU) Star Wars: براي کنسول ها بوديم که با وجود مشکلات فراوان توانست نظر بازيبازها و به خصوص طرفداران سري SW را به خود جلب کند. اکنون پس از گذشت يک سال Lucas Arts همان بازي را براي PC و کنسول ها منتشر کرده؛ با اين تفاوت که تمام DLC ها و Bonus هايي که به تدريج براي
چهارشنبه، 18 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شکست نيروها

شکست نيروها
شکست نيروها


 

نويسنده:شهاب سبزي




 
سال پيش شاهد انتشار THE FORCE UNLEASHED (TFU) Star Wars: براي کنسول ها بوديم که با وجود مشکلات فراوان توانست نظر بازيبازها و به خصوص طرفداران سري SW را به خود جلب کند. اکنون پس از گذشت يک سال Lucas Arts همان بازي را براي PC و کنسول ها منتشر کرده؛ با اين تفاوت که تمام DLC ها و Bonus هايي که به تدريج براي نگارش اصلي منتشر شدند را در خود دارد. سناريوي اصلي بازي همان داستان TFU را دنبال مي کند. شما به عنوان شاگرد مخفي دارث ويدر (Darth Vader)، که در بازي با نام Starkiller شناخته مي شود، بايد تمامي جِداي هاي زنده را بکشيد تا نهايتا به هدف پاياني که کشتن امپراطور است، برسيد. با توجه به اين که داستان بازي حوادث بين فيلم هاي سوم (آخرين فيلم سري جديد) و چهارم (اولين فيلم سري قديمي) را روايت مي کند، مي توان گفت به خوبي توانسته دو سري جديد و قديمي جنگ هاي ستاره اي را به هم مرتبط کند. استفاده از ميان پرده هاي پرتعداد و با کيفيت هم مزيد بر علت شده اند تا داستان هيچ کم و کاستي نداشته باشد. پس حتي اگر از طرفداران سري SW هم نباشيد مطمئنا داستان بازي برايتان جالب و لذت بخش خواهد بود.
سه سناريوي جديد Tatooine, The Jedi Temple و Hoth به بازي اضافه شده اند که دو سناريوي اول را با يبازها سال پيش توانستند به صورت بسته هاي اضافه شونده تجربه کنند؛ اما Hoth مرحله ي جديدي است که تنها در نسخه جديد وجود دارد. هر کدام از اين مرحله داستاني جدا از عنوان اصلي دارند و تقريبا در کمتر از يک ساعت به پايان مي رسند. تفاوت اصلي گيم پلي اين مراحل با گيم پلي TFU در سرعت و ميزان اکشن و معماها خلاصه شده است. با اين کيفيت سناريوي Hoth در مقابل TJT و Tatooine نااميد کننده است؛ اما باز هم استفاده از محيط هاي برفي و دشمن هاي متفاوت باعث شده اين مرحله هم نکات جديدي در خود داشته باشد که مطمئنا براي بازيبازها جذاب خواهد بود.
متاسفانه بيشترين مشکلاتي که در نگارش PC وجود دارد، به پورت غيراصولي و نامناسب آن مربوط مي شود. غير از تنظيمات رزولوشن و ميزان روشنايي هيچ گونه تنظيماتي براي گرافيک بازي وجود ندارد و اين مساله براي سيستم هاي متوسط به پايين، به شدت مشکل ساز است و باعث افت سرعت فريم خواهد شد.
هم چنين در منوهاي بازي تنها مي توان از کيبورد استفاده کرد که البته استفاده از دکمه هاي نامناسب روي کيبورد هم جا به جايي بين منوها را تا حدي مشکل کرده است.
کنترل نسخه ي PC در مقايسه با نسخه هاي کنسولي به شدت خشک و آزاردهنده است. به دليل زاويه ديد سوم شخص، استفاده از دکمه هاي کيبورد براي حرکت در جهت هاي مختلف زياد راضي کننده نيست و اين مشکل زماني که دوربين زاويه ي ايزومتريک به خود مي گيرد شديدتر هم مي شود. مشکل ديگر بازي خودِ دوربين است که در اکثر مواقع بدترين موقعيت ممکن را انتخاب مي کند. خيلي هم پيش مي آيد که دوربين وارد آبجکت ها شود و در آن ها گير کند. هم چنين در بسياري از مواقع دوربين در موقعيتي قرار مي گيرد که شخصيت بازي در آن جا نيست و مجبوريد با فشردن دکمه هاي حرکتي او را وارد صحنه کنيد!
مبارزه هاي بازي به لطف استفاده از قدرت هاي منحصر به فرد Starkiller، از سرعت مناسبي برخوردار و راضي کننده است. البته ترکيب حرکات Light Saber با قدرت هاي Force هم توانسته چند ضرب هاي زيبايي به وجود آورد که بيشترين کمک را به بخش اکشن بازي کرده است.
به دست آوردن امتيازها به واسطه ي کشتن دشمن ها يا پيدا کردن Bonus هاي مخفي و استفاده از آن ها براي ارتفاي کمبوها مهارت ها نيز از نکات مثبت بازي است. بخش اعظم مبارزه با باس ها را QTE ( Quick Time Event) تشکيل مي دهند که عليرغم داشتن زيبايي خاص خود، زير سايه ي مشکل بزرگتري به نام کنترل و دوربين بد بازي قرار گرفته است. مشکل دوربين بازي در هنگام باس فايت ها به يک فاجعه تبديل مي شود. از آن جا که در هنگام مبارزه با باس ها، دوربين ثابت مي شود و بدترين موقعيت ممکن را هم انتخاب مي کند، کنترل شخصيت بازي واقعا مشکل ساز مي شود. در اکثر اين مواقع دوربين بازي يا شما را نشان مي دهد يا دشمن را و يا هيچ کدام را که خوشبختانه اين مشکل در مرحله ي Hoth تا حدي کاهش يافته است.
از آن جا که هر کدام از مراحل روي يک سياره ي جداگانه اتفاق مي افتد، محيط هاي بازي از بيشترين تنوع ممکن برخوردارند. جدا از تنوع بالا، طراحي بصري و هنري سياره ها هم زيبا است و هيچ کم و کاستي ندارد. اما باگ هاي بخش گرافيک، تا حدي ارزش اين کار را پايين آورده است. بازي هم چنان از مشکل پديدار و ناپديد شدن ناگهاني اشيا رنج مي برد. دشمنان پس از کشته شدن به سرعت ناپديد مي شوند و گاهي دشمني را که در هوا کشته ايد، به زمين نرسيده ناپديد مي شود! با اين وجود فيزيک بازي که از پايه هاي گيم پلي نيز به شمار مي رود در سطح بالايي قرار دارد و توقعات را برآورده مي کند. تقريبا تمامي آبجکت هاي بازي قابل تخريب هستند و نکته ي مثبت اين که بسياري از پازل هاي بازي هم به واسطه ي همين تخريب محيط ها حل مي شوند. صدا گذاري شخصيت ها در بهترين حد خود قرار دارد. و دقيقا حس ديدن فيلم را انتقال مي دهد. در مبارزه ها هم همواره صداي ضربات Light Saber را خواهيد شنيد که اين مورد هم دقيقا از فيلم ها برداشت شده است. نکته ي ديگري که سازندگان از فيلم الگو گرفته اند، موسيقي بازي است که به شدت ياد آور موسيقي فيلم هاي قديمي سري (به کارگرداني جورج لوکاس ) است.
USE با وجود مشکلات فراوان، يک نسخه ي کامل شده از بازي قبلي است که علاوه بر طرفداران فيلم مي تواند براي عموم بازيبازها (خصوصا PCبازها) جذاب باشد. خوشبختانه سناريوهاي جديدي که در بازي وجود دارند نيز آن قدر جذاب هستند که بتوانند بازيبازهايي که پيش از اين نسخه ي FU را تجربه کرده اند را جذب کنند.
منبع:نشريه بازي رايانه، شماره 33



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط