چوبي هاي جذاب

اسباب بازي، هر چه که باشد، از هيچ کودکي جدا نمي شود. پدربزرگ و مادربزرگ هاي ما وقتي کوچک بودند با عروسک هايي که با پارچه و چوب ساخته شده بود يا با گِل بازي مي کردند، ما هم با عروسک هاي ابتدايي و محدود. اما حالا بچه ها براي بازي کردن هزار جور انتخاب دارند. اين سليقه شما پدر و مادرها است که بدانيد براي کوچولوها چه اسباب
شنبه، 11 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چوبي هاي جذاب

چوبي هاي جذاب
چوبي هاي جذاب


 





 
خلاقيت کودک تان را به کار بگيريد
بازي کردن با اسباب بازيهاي چوبي و فکري هم به بچه ها آرامش مي دهد هم باعث تقويت هوش آنها مي شود
اسباب بازي، هر چه که باشد، از هيچ کودکي جدا نمي شود. پدربزرگ و مادربزرگ هاي ما وقتي کوچک بودند با عروسک هايي که با پارچه و چوب ساخته شده بود يا با گِل بازي مي کردند، ما هم با عروسک هاي ابتدايي و محدود. اما حالا بچه ها براي بازي کردن هزار جور انتخاب دارند. اين سليقه شما پدر و مادرها است که بدانيد براي کوچولوها چه اسباب بازي هايي مي خريد. اسباب بازي در درجه اول بايد به بچه آسيب نرساند، بعد هم در کنار سرگرمي چيزي به او ياد دهد.
1.اين اسباب بازي روي تخيل بچه ها کار مي کند. بچه ها يک ماشين مي بينند که چرخ دارد، فرمان دارد و هر چيز ديگر که ماشين پدرشان دارد. بين ماشين اسباب بازي و ماشين واقعي شباهت کشف مي کنند و در خيال شان نقش آدم بزرگ ها را بازي مي کنند. اين هماهنگ کردن فضاي بيرون و فضاي خانه به رشد هوش بچه ها کمک مي کند.

چوبي هاي جذاب

2.اين هم يک دوز بامزه. مهره ها شبيه بره است و صفحه دوز شبيه يک مزرعه کوچولو. بچه را مجبور نکنيد حتما با اسباب بازي اش دوزبازي کند. شايد دوست داشته باشد بره ها را روي مزرعه هر جور که دوست دارد حرکت دهد. بگذاريد بچه در بازي کردن خلاقيت به خرج دهد.

چوبي هاي جذاب

3.بچه ها با بازي با اين وسيله، بالانس و تعادل را ياد مي گيرند. با جدا کردن هر کدام از اين وزنه هاي سبک، تعادل ترازو به هم مي ريزد و بچه مجبور است تعادل را دوباره برقرار کند. قبل از شروع بازي وزنه را نامتعادل کنيد يا همه وزنه ها را دربياوريد و از بچه بخواهيد دوباره آن را بالانس کند.

چوبي هاي جذاب

4.بازي دومينو به دو شکل انجام مي شود. در اين بازي لازم نيست بچه ها مهره ها را دنبال هم بچينند. اين بازي براي بچه هاي چهار سال به بالا است. بچه ها هماهنگي بين شکل ها را با اين بازي تمرين مي کنند.

چوبي هاي جذاب

5.بچه ها عاشق موسيقي هستند. از نوزادي به آن واکنش نشان مي دهند و تا وقتي بزرگ شوند علاقه به آن را همراه دارند. شايد کوچولوي شما به سني نرسيده باشد که بتوانيد او را کلاس موسيقي بگذاريد. اما وقتي بچه به سه سال رسيد، مي توانيد اين آلات ابتدايي موسيقي را برايش بخريد تا حسابي بتواند از صداهايي که خودش توليد مي کند لذت ببرد. اين اسباب بازي ها به درد بچه هايي مي خورد که به موزيک علاقه دارند. البته اين جاز کوچولو سر و صداي زيادي توليد مي کند. مواظب باشيد کوچولوي شما همسايه ها را آزار ندهد.

چوبي هاي جذاب

6.اسباب بازي هاي کشيدني روي مهارت راه رفتن کودک کار مي کنند. بچه هاي 18 ماهه به بالا ديگر بلد هستند راه بروند. حالا وقت آن است که در راه رفتن مهارت پيدا کنند. وقتي بچه ها چيزي را دنبال خودشان مي کشند، بايد غير از راه رفتن بايد حواسشان به پشت سرشان هم باشد. در اثر تمرين با اين اسباب بازي ها اين مهارت را هم به دست مي آورند.

چوبي هاي جذاب

7.درون اين اسباب بازي يک توپ قرمز رنگ وجود دارد. بچه بايد با چکش به علامت قرمز رنگ ضربه بزند. اگر ضربه به اندازه کافي باشد توپ مي پرد بالا، از ستون خارج مي شود و روي مسير مارپيچ پايين مي آيد. اگر ضربه کمتر از حد لازم باشد توپ به بالاي بازي نمي رسد. بچه ها با اين اسباب بازي عمل و عکس العمل را ياد مي گيرند. ياد مي گيرند اگر بخواهند کاري را انجام دهند بايد نيرو را به اندازه وارد کنند.

چوبي هاي جذاب

8.اسباب بازي هاي کوکي براي بچه هاي دو سال به بالا مناسب است. بچه هاي کوچکتر چرخ و کوک را خراب مي کنند. از بچه ها انتظار نداشته باشيد خودشان به تنهايي اسباب بازي را کوک کنند، خودتان بايد اين کار انجام دهيد. اين اسباب بازي ها قابل شستشو هستند. اگر بچه شما عادت دارد اسباب بازي را دهنش بگذارد مرتب آن ها را با آب سرد بشوييد.

چوبي هاي جذاب

9.اين عروسک هاي کوچک يک نوع پازل براي بچه هاي دو سال به بالا است. عروسک ها از وسط با چسب به هم چسبيده اند و به راحتي دو قسمت مي شوند. بچه ها بايد ياد بگيرند نيمه هر حيوان را به خودش بچسبانند. اين عروسک ها وسيله خوبي هم براي رشد خلاقيت کودک هستند. بچه ها نيمه ها را جا به جا به هم مي چسبانند و شکل هاي جالبي مي سازند.

چوبي هاي جذاب

هم مفيد، هم بي خطر
اين اسباب بازي ها همه از چوب ساخته شده اند. تازگي ها ثابت شده که چوب براي بچه ها آرام بخش است. کلا بازي کردن با مواد طبيعي خيلي بهتر از مواد مصنوعي است. علاوه بر اينکه هيچ ضرري ندارد، همه انرژي هاي منفي بچه ها را هم دفع مي کند. شما هم اگر دستي در نجاري داريد، مي توانيد از اين اسباب بازي ها ايده بگيريد و خودتان براي کوچولوها اسباب بازي چوبي بسازيد. اما يادتان باشد، بايد از چوب هاي خاصي استفاده کنيد. چوب هايي که سمي نباشند. همه اسباب بازي هاي اين برند از چوب خاصي ساخته شده که در تايلند رشد مي کند. شما نمي توانيد چوب را رنگ کنيد، چون رنگ بي ضرر در بازار پيدا نمي شود. اما رنگ اين اسباب بازي ها کاملا بي خطر است. مي توانيد مطمئن باشيد حتي اگر بچه آن را در دهانش گذاشت هيچ اتفاق بدي برايش پيش نمي آيد. همه اسباب بازي ها هم قابل شستشو هستند.

چوبي هاي جذاب

اين اسباب بازي ها جزو اسباب بازي هاي فکري براي بچه هاي زير 6 سال به حساب مي آيند. بازي کردن با اسباب بازي فکري شايد براي بچه ها زود خسته کننده شود. اين هنر پدر و مادرها است که بتوانند طوري برنامه ريزي کنند که اسباب بازي کوچولوها براي آنها خسته کننده نشود. تنها کاري که بايد بکنيد اين است که وقتي احساس کرديد بچه نسبت به اسباب بازي بي تفاوت شده، براي مدتي آن را کنار بگذاريد و بعد از چند روز دوباره در اختيار او بگذاريد. اين نکته هم يادتان باشد. بچه در بازي با اسباب بازي هاي فکري، امتحان پس نمي دهند. اين بازي ها براي امتحان گرفتن از بچه ها ساخته نشده، بلکه بيشتر براي تمرين است. نبايد از آنها انتظار داشته باشيد تا در دفعات اول هر بازي را کاملا درست انجام دهند. بهترين روش استفاده از بازي هاي فکري اين است که مدتي بچه را با اسباب بازي اش تنها بگذاريد. وقتي به آن عادت کرد شما هم مثل خودش شروع کنيد به بازي با اسباب بازي و باز هم بعد از مدتي شروع به سوال پرسيدن و تمرين کردن با بچه کنيد.
منبع:نشريه شهرزاد، شماره14.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.