الماس هاي خون چکان!

نقطه مشترک همه خانم ها علاقه وافر به جواهرات و زيورآلات قيمتي و سنگ هاي گران قيمت و زيباست: البته آقايان هم بيشتر به پول حاصل از فروش اين سنگ هاي قيمتي فکر مي کنند! ولي در اين مقاله ما درباره جواهرات معمولي پشت ويترين جواهر فروشي ها حرف نمي زنيم اين بار قصد داريم با هم فهرستي از گران قيمت ترين و مشهورترين جواهرات
يکشنبه، 19 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الماس هاي خون چکان!

الماس هاي خون چکان!
الماس هاي خون چکان!


 

نويسنده:مهيار ميرزاپور




 
مشهورترين جواهرات دنيا در جنگ ها، سرقت ها و کشورگشايي ها دست به دست شده اند.
نقطه مشترک همه خانم ها علاقه وافر به جواهرات و زيورآلات قيمتي و سنگ هاي گران قيمت و زيباست: البته آقايان هم بيشتر به پول حاصل از فروش اين سنگ هاي قيمتي فکر مي کنند! ولي در اين مقاله ما درباره جواهرات معمولي پشت ويترين جواهر فروشي ها حرف نمي زنيم اين بار قصد داريم با هم فهرستي از گران قيمت ترين و مشهورترين جواهرات دنيا را مرور کنيم که بعضي از آنها بخشي از تاريخ بشر را رقم زده اند.

الماس اميد
 

شايد بتوان گفت الماس اميد مشهورترين الماس دنياست. اين الماس آبي 45/52 قيراطي در فاصله سال هاي 1660-1650 ميلادي از معدني در هندوستان استخراج شد. البته در ابتدا اين الماس بخشي از الماسي بزرگ تر به وزن 115 قيراط بود. اين الماس زيبا در طول تاريخ اسامي فراواني داشته است: الماس آبي پادشاهي، آبي فرانسوي، آبي تاورنير و در نهايت نام الماس اميد که در سال 1824 براي اين جواهر ارزشمند انتخاب شد. آخرين جواهرسازي که توانست با هنرمندي بر زيبايي هاي اين جواهر بيفزايد هنري فيليپ هوپ نام داشت و به همين دليل اين جواهر هوپ) اميد) نام گرفت. البته هميشه شايعاتي وجود داشته مبني بر اينکه اين الماس نفرين شده است و سرنوشت سياهي براي صاحبانش رقم مي زند. اولين اتفاق سياه مربوط به مردي فرانسوي به نام تاورنير است که در سفري به هندوستان اين سنگ قيمتي را از پيشاني مجسمه سيتا جدا کرده و ربود. او پس از فروش اين الماس آبي در فرانسه، يک شب مورد حمله سگ هاي وحشي قرار گرفت و تکه تکه شد! يکي ديگر از صاحبان سابق اين الماس، لويي هفدهم، شاهزاده فرانسه بود که اين سنگ ارزشمند را به همسرش ماري آنتوانت هديه کرد. اين دو شاهزاده هم در خلال درگيري هاي انقلاب فرانسه دستگير شدند و سر خود را از دست دادند؛ باز هم نفرين الماس! به علاوه اين الماس تا به حال سه مرتبه دزديده شده است! به هر حال در سال 1949 اين الماس به دست هري وينستون رسيد مردي که هميشه خريدار الماس هاي مشهور و گران قيمت آن دوران بود. اين الماس 40 سال بخشي از جواهرات خانوادگي وينستون بود و در نمايشگاه هاي مختلف به نمايش درآمد. در سال 1958 هري وينستون اين جواهر زيبا را به موسسه اسميت سونيان هديه کرد. بيشتر جواهرشناسان اين الماس زيبا را بهترين و کامل ترين جواهر دنيا مي دانند و تخمين مي زنند قيمت کنوني آن، 250 ميليون دلار باشد!

مرواريد آنه
 

آنه بولين، همسر دوم هنري هشتم، صاحب مشهورترين مرواريدهاي دنيا بود. در حالي که زنان آن زمان دربار انگليس، بيشتر به استفاده از جواهرات گران قيمت تمايل داشتند. اما گردنبند مرواريد آنه يک استثنا بود؛ گردنبندي بسيار زيبا که هميشه مورد توجه ملکه جوان بود و در بيشتر مراسم از آن استفاده مي کرد. در بخش مياني اين گردنبند، پلاکي به شکل حرف بي انگليسي از جنس طلاکار شده بود. تصوير اين جواهر زيبا در بيشتر پرتره هاي بجامانده از آنه بولين مشخص است. در نهايت جسارت هاي بي حد و حصر ملکه بولين باعث شد دادگاه حکم اعدام او را صادر کند و او پس از سه سال تجربه ملکه بودن، گردن زده شد! دادگاه عالي دربار بريتانيا، معتقد بود آنه عليه امنيت دربار و به خصوص شخص شاه فعاليت هاي مشکوکي داشته است! داستان اين زن مرموز دربار انگليس دستمايه ساخت فيلم مشهور« آخرين دختر بولين» با بازي اسکارلت يوهانسون شد. جالب است بدانيد که طبق شنيده ها اين جواهر زيبا در حال حاضر در اختيار ملکه اليزابت دوم، ملکه کنوني انگلستان ( فرزند آنه بولين) است.

الماس جوبيلي
 

اين الماس بسيار زيبا جوبيلي نام دارد: 245/33 قيراط وزن و رنگي سفيد! اين الماس ششمين الماس بزرگ دنياست که شهرت فراواني دارد. اين جواهر زيبا در سال 1895 در معدن جاگرزفونتين آفريقاي جنوبي کشف شد. الماس تراش نخورده 651 قيراط وزن داشت! اين الماس پس از کشف به آمستردام منتقل شد و به صورت دو جواهر زيبا تراش خورد؛ يک الماس کوچک به شکل گلابي و يک الماس بزرگ به اسم جوبيلي! الماس کوچک تر ناپديد شد و هيچ کس نمي داند چه سرنوشتي پيدا کرد! نام اوليه اين جواهر رايتز بود؛ حکمران منطقه اي که الماس در آن کشف شد. اما در شصتمين سالگرد تاجگذاري ملکه الزابت، نام جوبيلي براي آن انتخاب شد! در حال حاضر اين جواهر تحت تملک رابرت موآواد است که يک کلکسيونر جواهرات مشهور و ثروتمند است. البته خود رابرت هم معتقد است الماس جوبيلي بهترين بخش کلکسيون افسانه اي اوست!

ياقوت هزاره
 

اين جواهر زيبا در سال 1995 در ماداگاسکار کشف شد و در ابتدا 27 پوند( 12/24 کيلوگرم) وزن داشت يا به عبارتي 61500 قيراط! اين ياقوت باعث شد جار و جنجال هاي بسياري به پا شود و در نهايت حاکم ماداگاسکار آن را تصاحب کرد. اين ياقوت کبود به عنوان گنج ملي ماداگاسکار شناخته شد و به خزانه داري دولتي ماداگاسکار سپرده شد. جواهرسازان خبره با استفاده از تکنيک هاي برجسته خود بر زيبايي اين جواهر افزودند و در نهايت اين ياقوت افسانه اي وارد کتاب رکوردهاي گينس شد: ياقوت هزاره، آخرين بار توسط آلسيو بوشچي ايتاليايي تراش داده شد و با وزن 61500 قيراط به بزرگ ترين سنگ ياقوت دنيا بدل شد! در حال حاضر قيمت اين ياقوت 500-90 ميليون دلار تخمين زده مي شود و به عنوان جواهر منحصر به فرد هزاره از آن ياد مي شود.

لاپر گرينا
 

مرواريد لاپر گرينا يکي از مشهورترين جواهرات تاريخ بشر است. سرداران اسپانيايي که در قرن 16 ميلادي به کشورگشايي و فتح سرزمين هاي مختلف مي پرداختند، در نزديکي جزاير کوباگوا و مارگاريتا در سواحل ونزوئلاي کنوني، موفق شدند اين مرواريد زيبا را به دست آورند. اين مرواريد به اسپانيا منتقل شد و در اختيار شاه فيليپ دوم قرار گرفت تا به همسرش هديه کند. قرن ها گذشت و اين جواهر منحصر به فرد در ميان زنان سلطنتي دست به دست شد تا در نهايت به بازيگر هاليوودي، اليزابت تيلور رسيد! همسر وي ريچارد برتون، لاپرگرينا را به قيمت 37 هزار دلار ( که در دهه 60 ميلادي معادل پول خريد يک عمارت زيبا بود) براي او خريداري کرد.

کندي و مرواريدهايش
 

علاوه بر اليزابت تيلور، ساير زنان معروف دنيا هم علاقه فراواني به مرواريد دارند. ژاکلين بووير در روزي که همسر جان اف کندي، رئيس جمهور سابق آمريکا شد، گردنبندي مرواريد به گردن داشت که در بيشتر مراسم رسمي هم از آن استفاده مي کرد. در ملاقاتي که کندي با رئيس جمهور ونزوئلا داشت، ژاکلين مرواريدهاي مارگاريتا را به عنوان هديه از رئيس جمهور اين کشور آمريکاي جنوبي پذيرفت. ويژگي منحصر به فرد مرواريدهاي مارگاريتا، رنگ زرد افسانه اي آنهاست. البته امروزه مرواريد مارگاريتا نوعي جواهر کمياب به شمار مي آيد.

بزرگ ترين کلکسيونر و جواهر ساز دنيا
 

هري وينستون آمريکايي در سال 1920 شرکتي با نام خودش تأسيس کرد و وارد بازار سنگ هاي قيمتي شد. وي يکي از بهترين جواهرسازان و کلکسيونرهاي جهان به شمار مي رود و به کمک ثروت خانوادگي اش توانسته کلکسيون بي نظيري از سنگ هاي قيمتي جهان را گرد هم آورد. البته در حال حاضر رياست شرکت بر عهده رونالد، پسر هري وينستون است. تمام دارايي هاي هري وينستون در شهر ژنو سوئيس قرار دارد و وي براي حفاظت از آنها لشکري از مأموران امنيتي را مامور کرده هم تا با استفاده از پيشرفته ترين سيستم هاي امنيتي جهان از ثروت افسانه اي اش حفاظت کنند. البته در حال حاضر بيشترين فعاليت شرکت وينستون در بازار ساعت هاي لوکس و گران قيمت است نه جواهرات! مي توان ليستي بلندبالا از شاهزادگان و سياستمداران معروف دنيا قطار کرد که از محصولات اين شرکت معروف استفاده مي کنند؛ از محمد قذافي ليبيايي گرفته تا برلوسکوني ايتاليايي! و اما بخشي از کلکسيون منحصر به فرد هري وينستون:
- برليان 45/52 قيراطي اميد که بعداً به يک موسسه خيريه اهداء شد
- برليان 37/05 قيراطي تاج شارلمين
- الماس 44 قيراطي قمرالسلطانه
- آناستازيا: زمرد سبز سه تکه اي به وزن 42/95، 30/90 و 22/88 قيراط که در سال 1972 توسط وينستون از آناستازيانيکولائونا ( دختر سزار نيکولاس دوم) خريداري شد.
-مجموعه جواهرات جونکر که بهترين سنگ آن 125/35 قيراط وزن دارد که اولين مجموعه الماس و سنگ هاي قيمتي تراش خورده در آمريکا به شمار مي آيد(1934).
- مجموعه جواهرات آرابلاهانتينگتون همسر هنري هانتينگتون تاجر معروف آمريکايي که اولين مجموعه خريداري شده توسط وينستون است. اين تاجر معروف در دوران رکود اقتصادي دهه 30 آمريکا، مجبور شده بود جواهرات همسرش را بفروشد!
و در نهايت گردنبند الماس ناپلئون که از 47 الماس قيمتي به وزن 275 قيراط تشکيل شده و به عنوان هديه ازدواج به ماري لوئيس، همسر ناپلئون رسيده بود. وينستون در سال 1960 اين الماس را خريداري کرد.

جواهرات رکورددار
 

بزرگ ترين الماس جهان: بزرگ ترين الماس تراش خورده جهان کولينان يا ستاره آفريقا نام دارد که توسط جواهرساز هلندي، اشر، تراش خورده و 531 قيراط وزن دارد.
بزرگ ترين زمرد سبز جهان: زمرد سبز قاچالا با 858 قيراط وزن، بزرگ ترين زمرد دنياست. قاچالا در سال 1967 در معدن وگا در سان خوان کلمبيا کشف شد. اين جواهر زيبا هم اکنون بخشي از کلکسيون بي نظير جواهرات کلکسيونر و جواهرساز معروف آمريکايي، هري وينستون است.
بزرگ ترين ياقوت جهان: بزرگ ترين ياقوت دنيا هم اکنون در تملک شرکت 125 غربي است و 18696 قيراط وزن دارد!
البته اين ياقوت تراش نخورده و به همين دليل نام مشخصي براي آن انتخاب نشده و قيمت مشخصي ندارد. اما بزرگ ترين ياقوت تراش خورده جهان گرينلند نام دارد که توسط توماس مک في تراش خورده است. اين ياقوت بسيار زيبا است.
منبع: همشهري سرنخ، شماره 71



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.