روزهاي روشن، يادتان بخير

فوتبال ما عمري طولاني دارد عمري حدود 90 سال، هر چند برخي از دوستان عمر فوتبال ايران را صد ساله دانسته و سال گذشته جشن آن را به پا کردند. در عمر 90 ساله فوتبال ما تنها بازيکنان معدودي بازي خداحافظي رسمي داشته اند يا اين که در برخي از بازي ها کفش ها را آويخته و با اعلام خداحافظي فوتبال را کنار گذاشته اند. اگر به صورت فهرست
چهارشنبه، 29 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روزهاي روشن، يادتان بخير

روزهاي روشن، يادتان بخير
روزهاي روشن، يادتان بخير


 

نويسنده : مهدي حدادپور




 
معارفه 20 بازيکن سرشناسي که خداحافظي آن ها يادمان مي آيد
فوتبال ما عمري طولاني دارد عمري حدود 90 سال، هر چند برخي از دوستان عمر فوتبال ايران را صد ساله دانسته و سال گذشته جشن آن را به پا کردند. در عمر 90 ساله فوتبال ما تنها بازيکنان معدودي بازي خداحافظي رسمي داشته اند يا اين که در برخي از بازي ها کفش ها را آويخته و با اعلام خداحافظي فوتبال را کنار گذاشته اند. اگر به صورت فهرست وار بررسي کنيم، نام مرداني چون حسن حبيبي، جعفر کاشاني، بهمن صالح نيا، همايون بهزادي، پرويز قليچ خاني، همايون شاهرخي، رضا وطنخواه، کارو حق ورديان، آرشاوير ملکي، صفر ايرانپاک، محمد دادکان، محمد پنجعلي، فرشاد پيوس، شاهين بياني، احمد رضا عابدزاده، نادر محمد خاني و کريم باقري را مي توان در اين فهرست نوشت. بعضي از بازيکنان هم خداحافظي غير رسمي داشته اند مثل نفراتي که 17ــ16 سال از دوران بازي آن ها گذشته و به صورت طبيعي از فوتبال کناره گرفته اند.
1.حسن حبيبي
در سال 1351 تيم فوتبال پاس به مصاف تيم ملي جوانان رفت تا بازي خداحافظي حبيبي 33 ساله انجام شود. جالب است بدانيد کاپيتان تيم ملي جوانان در اين بازي حسين آبشناسان 28 ساله بود و جالب تر اين که سراستنلي راس رييس وقت فيفا براي خداحافظي حبيبي به تهران آمده بود. خداحافظي حبيبي در واقع اولين خداحافظي باشکوه فوتبال ايران بود.
2.جعفر کاشاني
روز 20 دي ماه سال 53، پرسپوليس و ملوان براي پاسداشت زحمات جعفر کاشاني به مصاف هم رفتند. کاشاني در اوج کفش ها را آويخت. او 4 ماه قبل در تيم ملي حضور داشت. در روز خداحافظي کاشاني، پرسپوليس 3 بر يک و با گل هاي علي پروين، محمد دستجردي و عطرتي، ملوان را برد. در ترکيب پرسپوليس، قراخانلو، شاهرخي، کاشاني، ا...وردي، معيني، خلعتبري، سليماني، آشتياني، شيرزادگان، بهزادي و خوردبين حاضر بودند. شيرزادگان به احترام کاشاني براي اولين و آخرين بار به ميدان آمد و در نيمه دوم، جوشيري، زادمهر، دستجردي، حاج رحيمي پور و عطرتي به ميدان آمدند.
3.بهمن صالح نيا
بهمن صالح نيا که ملوان را در روز 20 دي ماه سال 53 براي خداحافظي جعفر کاشاني به تهران فراخواند، در روز دوم اسفند سال 53 از فوتبال خداحافظي کرد و اين بار پرسپوليس بازديد پس داد و به انزلي رفت. کاشاني هم که از فوتبال خداحافظي کرده بود به احترام بهمن صالح نيا به ميدان آمد. صالح نياي 32 ساله يکي از بهترين هاي تاريخ بندر انزلي بود و بعدها تا ساليان سال سرمربي ملوان شد و اين تيم را در راه رسيدن به عنوان بهترين تيم شهرستاني در سال هاي بعد همراهي کرد. صالح نيا، پراعتبارترين مرد تاريخ اين شهر بود.
4.اصغر شرفي
در روز 9 اسفند ماه 53، اصغر شرفي در 32 سالگي از فوتبال خداحافظي کرد و به مربيگري روي آورد. او در تيم هاي تاج سابق و شاهين بازي کرد و با پيراهن پاس، کفش ها را آويزان کرد. شرفي يک مهاجم ايده ال بود و سال ها در خط حمله تيم ملي هم بازي کرد. او در تيم هاي ملي جوانان و بزرگسالان و باشگاه هاي استقلال، برق شيراز و پگاه گيلان مربيگري کرد. در دوران قهرماني هاي متوالي تيم ملي جوانان در دهه50، قهرماني در جام ملت هاي 1976 و صعود به جام جهاني 1978، دستيار حشمت مهاجراني بود. در روز خداحافظي او پرسپوليس و پاس به مصاف هم رفته و يک ــ يک مساوي شدند.
5.همايون بهزادي
آخرين بار در روز 8 فروردين سال 54 پيراهن تيم پرسپوليس را بر تن کرد و در حالي که سرمربي بود به علت اختلاف با مسؤلان تيم از فوتبال کناره گيري کرد و سرمبيگري در شهباز را ادامه داد، اما باشگاه براي آن که او را مورد تجليل قرار دهد، تيم نفتيانيک را به ايران فراخواند. نفتيانيک باکو در تهران، پرسپوليس را 2 بر يک برد و گل پرسپوليس را زادمهر به ثمر رساند. بهزادي يکي از بهترين مهاجمان و سرزنان فوتبال ايران بود.
6.پرويز قليچ خاني
وقتي تصميم به خداحافظي از تيم ملي گرفت، فدراسيون تيم ملي مجارستان را که در دهه 70 ميلادي از قدرت هاي فوتبال اروپا بود به ايران فراخواند. در ديداري که مجارستان در روز 25 اسفند 55، 2 بر صفر ايران را برد قليچ خاني براي آخرين بار پيراهن تيم ملي را برتن کرد. قليچ خاني در المپيک 1964 توکيو حضور در تيم ملي را براي اولين بار تجربه کرد و طي 12 سال 73 بار پيراهن تيم ملي را بر تن کرد.
7.کارو حق ورديان
هافبک خوب ارمني که در سال هاي پاياني دهه 40 و نيمه اول دهه 50 در تيم تاج سابق بازي مي کرد، روز 18 فروردين سال 1356 در ديدار تاج ــ آرارات از فوتبال خداحافظي کرد. او که تجربه بازي در هر 2 تيم را داشت يک نيمه براي تيم آرارات و يک نيمه براي تيم تاج بازي کرد. حق ورديان در حال حاضر مقيم کشور آمريکاست.
8.آرشاوير ملکي
آرشاوير ملکي از بزرگ ترين مردان تاريخ فوتبال ارامنه و بنام تر از آشوت، وازگن مايتان زاده، کاروحق ورديان، مائيس ميناسيان و ...بود. در روز خداحافظي ملکي، پرسپوليس و آرارات به مصاف هم رفتند. پرسپوليس 2 بر صفر برابر تيم آرارات تهران برنده شد اما جشن جالب و شايسته اي براي آرشاوير ملکي بسيار مهربان و با شخصيت فراهم آمد.
9.همايون شاهرخي
روز 7 بهمن سال 56 و در آخرين بازي ليگ پنجم تخت جمشيد بين 2 تيم پرسپوليس و پاس، وقتي پاس مساوي کرد و قهرماني را براي دومين بار پياپي تجربه کرد، همايون شاهرخي 32 ساله کاپيتان باوفاي پاس از فوتبال خداحافظي کرد. همايون شاهرخي بعد از همايون بهزادي دومين کاپيتاني بود که مسابقات فوتبال ليگ ايران را براي دومين سال متوالي فتح کرد و مهم تر از همه اين که در قهرماني تيمش نقش اساسي ايفا کرد.
10.رضا وطنخواه
رضا وطنخواه آخرين بازمانده شاهيني هاي قديمي بود که به پرسپوليس پيوستند. در روز 6 اسفند سال 56 در جريان يک ديدار دوستانه پرسپوليس و شهباز (شاهين) به مصاف هم رفتند و در اين ديدار پرسپوليس 2 بر صفر شهباز را شکست داد. بعد از اين بازي پرسپوليسي ها و شهبازي ها دسته گل به گردن رضا وطنخواه انداخته و روز خوبي را براي او فراهم کردند.
11.صفر ايرانپاک
مرحوم صفر ايرانپاک در روز 13 تيرماه سال 59 در حالي که 33 ساله بود کفش ها را با پيراهن پرسپوليس آويخته و از فوتبال خداحافظي کرد. جعفر کاشاني 36 ساله و دوستان سابق ايرانپاک، مثل رضا وطنخواه، عليرضا عزيزي، اصغر اديبي و محمود خوردبين در بازي پرسپوليس و استقلال به مناسبت روز خداحافظي صفر ايرانپاک به ميدان رفته و بازي با تساوي صفر ــ صفر به پايان رسيد.
12.محمد حسين دادکان
محمد دادکان، در يکي از بازي هاي باشگاه هاي تهران بين 2 تيم پرسپوليس و استقلال، از فوتبال خداحافظي کرد. دادکان 27 ساله براي آن که راحت به تحصيلاتش ادامه دهد، فوتبال را رسماً کنار گذاشت. روز 17 دي ماه سال 61 در حالي که نتيجه ديدار 2 تيم، يک ــ صفر به سود پرسپوليس بود، دادکان دور افتخار زد و در ميان هياهو و تشويق تماشاگران پر تعداد پرسپوليس و استقلال از فوتبال خداحافظي کرد و کفش ها را رسماً آويخت.
13.محمد پنجعلي
دفاع آخر پرسپوليس، روز 5 مهرماه سال 1370 از فوتبال خداحافظي کرد. او در بين دو نيمه بازي ايران ــ الجزاير که ايران آن را 2 بر يک به سود خود به پايان برد، روي دوش مسئول تدارکات تيم ملي و با همراهي ناصر ابراهيمي دور افتخار زد و کفش ها را آويخت البته در عرصه ملي! پنجعلي در اين روز و در جريان جام بين قاره اي آسيا و آفريقا اين خداحافظي باشکوه را تجربه کرد.
14.شاهين بياني
درست است که او از سال 72 به بعد فوتبال بازي نکرد اما در روز 18 مهر ماه سال 1374، او که بهترين دفاع راست بعد از انقلاب استقلال بود، در ديدار بين 2 تيم فوتبال استقلال و تيم ملي سنگاپور که با پيروزي 2 بر يک استقلال برابر تيم ملي حريف توأم شد کفش ها را آويخت و در حالي که 34 ساله شده بود از فوتبال رسماً خداحافظي کرد. شاهين بياني سال هاي زيادي کاپيتان تيم فوتبال استقلال تهران بود.
15.فرشاد پيوس
روز 20 تيرماه سال 76 فرشاد پيوس 35 ساله بهترين مراسم خداحافظي تاريخ فوتبال ايران را رقم زد. پرسپوليس که قهرماني اش در مسابقات ليگ 76 ــ 75 قطعي شده بود در بازي آخر برايش فرق نمي کرد که حريف را ببرد، مساوي کند يا ببازد اما پرسپوليس بازي را 3ــ0 برد، ضمن اين که پيوس در اين بازي مورد تجليل طرفداران و مسئولان 2 تيم فوتبال پرسپوليس و استقلال قرار گرفت.
16.نادر محمد خاني
در اولين روز از بهمن ماه سال 1378، کاپيتان زحمتکش تيم ملي يعني نادر محمد خاني در يک بازي اختصاصي از فوتبال خداحافظي کرد. در اين بازي تيم ملي ايران به مصاف تيم منتخب آسيا رفت و در حالي که منتخب ستارگان آسيا تيم هماهنگ و آماده اي نبودند برابر تيم ملي ايران با نتيجه 5 بر صفر شکست خوردند. نادر محمد خاني آخرين فردي بود که براي مراسم خداحافظي اش حريفي اختصاصي داشت.
17.جعفر مختاري فر و عباس سرخاب
در روز 9 تير ماه سال 1384 در حالي که جعفر مختاري فر 47 ساله شده بود و 14 سال از زمان دوري اش از استقلال گذشته بود همراه عباس سرخاب 39 ساله از فوتبال خداحافظي کرد. اين 2 نفر هر کدام 15 دقيقه در ميدان بودند و در ديدار برابر تيم فوتبال سائوپائولوي برزيل که با برد 2 بر يک تيم برزيلي خاتمه يافت جاي خود را به شاهين خيري و سياوش اکبرپور سپرده و رسماً خداحافظي کردند.
19.احمد رضا عابدزاده
بين آخرين بازي رسمي احمدرضا عابدزاده که در روز 30 فروردين سال 80 انجام شد تا روز 23 دي ماه سال 1384 که تيم بايرن مونيخ به تهران آمد 4 سال و 10 ماه فاصله افتاد. در اين بازي، تيم پرسپوليس در مصاف با تيم بايرن مونيخ آلمان، 2 بر يک بازنده شد و عابدزاده در دقيقه 10 اين ديدار رسماً از فوتبال خداحافظي کرد.
20.کريم باقري
15 مهر ماه 1389، ايران و برزيل به مصاف هم رفتند. برزيل، به راحتي ايران را 3 بر صفر برد. کريم باقري رسماً از تيم ملي فوتبال در اين بازي خداحافظي کرد. اي کاش مي شد درباره اين سوژه جذاب کمي دقيق تر و هماهنگ تر بوديم.
منبع: تماشاگر، شماره 029



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما