آفتاب ديانت، اخلاق و فرهنگ

به گواه و شهادت تاريخ،انديشه هاي بزرگ همواره در هاله اي از غربت به سربرده و در قله ي بلند تنهايي جاي گرفته اند و در افق اعلاء بر انسان ها تابيده و نور وجودي خويش را اشاعه داده اند، به همين سبب وجودشان ناشناخته و جلوه ي شخصيتي ايشان بدون معرفي مانده است. شهيد بزرگوار انقلاب اسلامي و صاحب عقل و شخصيت
يکشنبه، 16 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آفتاب ديانت، اخلاق و فرهنگ

آفتاب ديانت، اخلاق و فرهنگ
آفتاب ديانت، اخلاق و فرهنگ


 

نويسنده: سيد مهدي سلطاني رناني




 
به گواه و شهادت تاريخ،انديشه هاي بزرگ همواره در هاله اي از غربت به سربرده و در قله ي بلند تنهايي جاي گرفته اند و در افق اعلاء بر انسان ها تابيده و نور وجودي خويش را اشاعه داده اند، به همين سبب وجودشان ناشناخته و جلوه ي شخصيتي ايشان بدون معرفي مانده است. شهيد بزرگوار انقلاب اسلامي و صاحب عقل و شخصيت ملکوتي يعني آيت الله دکتر بهشتي (ره) مردي است از همين دسته، که در اين نوشتار با درايت بر ويژگي ها و جلوه هاي شخصيتي ايشان نگرشي عميق خواهيم داشت.ابعاد شخصيتي آن بزرگمرد در عرصه هاي گوناگون قابل بررسي است و ما به برخي از آنها اشاره مي نماييم.

الف- شخصيت عبادي و اخلاقي : مهمترين موارد و مباني آن را مي توان چنين برشمرد:
 

1-توجه فراوان به نماز اول وقت: هيچ گاه چيزي نمي توانست او را از اين فضيلت باز دارد. هنگام نماز،کارها را رها مي ساخت و به سوي تکلم با خدا مي شتافت و اگر جلسه اي بود و موقع نماز فرا مي رسيد،هم به وقت نماز تذکر مي داد و هم خود را براي نماز آماده مي نمود و مانعي را در اين مسير نمي پذيرفت.(1)
2-انساني حق پذير بود و به حق در اين مسير از اسوه هاي مهم اخلاق بود.(2)
3-فردي منظم و نظم از ابعاد مهم زندگاني وي بود؛زيرا مظهر نظم و انضباط و زندگي او سراسر نظم بود و هميشه وقت شناس و منظم و بدين وسيله مسير موفقيت را پيمود و اين امر از بارزترين ويژگي هاي مديريتي ايشان نيز محسوب مي شد و به نحوي موثر و مفيد آشکار گرديد.(3)
مرحوم مدرس مطلق همسر ايشان در اين باره مي گويد:«دکتر بسيار منظم بودند،هر چند ايشان يک مرد سياسي بودند و در جلسات زياد شرکت مي کردند ،چيزي که از وي به ياد دارم اين است که امکان نداشت ديرتر از موقع مقرر در جلسه ها حاضر شود. وي مي گفت:ما تا نظم در کارهايمان نداشته باشيم، نمي توانيم کارهاي مملکت را به پيش ببريم.»(4)
4-هم خوش خلق بود و هم با اخلاق،گشاده رويي و مهرباني و محبت و صميميت ايشان زبانزد بود. سعه ي صدر بسيار داشت.ايشان حتي در راي گيري هاي جلسات دفتر حزب جمهوري، هرگاه نظر مخالفش راي مي آورد، طعنه اي نمي زد.آرا را مي پذيرفت و در راي گيري خدشه اي نمي نمود تا بخواهد نظر خويش را تصويب نمايد و يا بحث را دوباره مطرح کند.(5)وي هميشه صبور بود و در برابر آماج تهمت ها آدمي نبود که از ميدان به در رود و در برابر اهانت ها و توهين ها حتي اندکي برآشفته شود.ايشان آدمي بود که تحمل اين را داشت که اهانت ها را با بزرگواري گوش دهد و در آخر با استدلال و توجيهات منطقي بدان ها پاسخ دهد و چنين مي نمود و حتي يک بار هم عصباني نشد.(6)
5-از خصوصيات اخلاقي شهيد بهشتي(ره)،تشويق و ترغيب همه ي اطرافيان و دوستانشان به انجام فعاليت هاي گروهي بود. ايشان بسيار آزادانديش بود و در برخورد با آرا و انتقادات ديگران، هميشه اصول آزادي را رعايت مي نمود و در وجود ايشان لطافتي بود که همه را جذب مي کرد.(7)
6-فرد اميدواري بود و هميشه دوستان خود را به آينده اميدوار مي نمود و به آنان روحيه مي بخشيد. در مجلس و محضر ايشان منفي بافي و اظهار ياس و دلسردي و دل مردگي نبود، بلکه مجلس تجديد نشاط در کار و تقويت روحيه و اراده و خوش بيني بود.(8)
7-تقوا از بارزترين ويژگي هاي عبادي و نيز راس ابعاد شخصيتي ايشان بود.همه ي کساني که با ايشان آشنا بودند، به اين ويژگي گواهي مي دهند.او تنها از نظر لباس روحاني نبود، بلکه به حقيقت ايمان، روحاني بود. ايمان،اخلاص و تعبد در وجود او رسوخ يافته بود و علاقه خاص به نماز و تقرب الهي داشت و در اين مسير درس هاي خوبي به ديگران و همکاران خود مي داد.(9)در تعبد الهي او بايد به طرح لايحه قصاص درآن شرايط بسيار حساس سياسي استناد نمود که چگونه در جو مسموم سياسي آن موقع و درحالي که در مظان اتهام و شايعات ساخته دشمنان بود؛براي اجراي دقيق احکام اسلامي و مراعات حق الناس، لايحه قصاص را مطرح کرده و بزرگمنشانه از همه مخالفين خواست که آزادانه از آن انتقاد کنند و اشکالاتشان را بگويند.(10)

ب-شخصيت علمي و فرهنگي:
 

1-اولين حرکت فرهنگي وي در دوران زندگيش تاسيس دبيرستان دين و دانش بود که به کمک برخي از دوستانش شکل گرفت و خود مسئوليت آن را عهده دار شد، تا دانش آموز و دانشجوي مکتبي، دين و دانش را دو مقوله ي مجزا نداند، بلکه اين دو را با هم فرا گيرد و او با اين معيار نسيم و نويد سحري را به گوش جان جامعه رساند.(11)
2-حضور موثر در بخش برنامه ريزي و تدوين و تاليف کتب درسي ديني و قرآن مدارس کشور، گواهي بر بصيرت علمي و فرهنگي او بود.
3-شهيد بهشتي (ره) فردي باهوش و با استعداد بود و علاوه بر دروس رايج در حوزه ها که از محضر اساتيد گرانقدري چون مرحوم آيت الله العظمي بروجردي و امام خميني (ره) آموخته بود، با معارف ديگري نيز،جز آن چه در حوزه تدريس مي شد آشنايي داشت.وي علاوه بر زبان عربي ، به زبان هاي انگليسي و آلماني مسلط بود و فارسي را بسيار خوب مي دانست، خوب مي نوشت و خوب سخن مي گفت. در دوران اقامت در آلمان مکتب ها و ديدگاه هاي فلسفي رايج در اروپا را به خوبي مي شناخت و قبل از پيروزي انقلاب، درس هاي فلسفي در مکتب هگل و نيز اقتصاد را براي جوانان دانشگاهي تدريس مي نمود و در اين جلسات مستقيماً به متون اصلي هگل و نيز به کتاب کاپيتال مارکس مراجعه و از آنها استفاده مي نمود.(12)
3-او فقيه و اصولي و فيلسوفي برجسته بود و در اين عرصه ها زحمات بسيار کشيد. در مسايل علمي اطلاعات بسيار داشت و از آگاهي وسيعي برخوردار بود و نوآوري هايي داشت که مخصوص خود او و نتيجه ي تفکر و تحقيق او بود. بيان صريح و قاطع و منطق نيرومندي داشت و کمتر اشخاصي بودند که جذب شخصيت علمي او مغلوب نگردند. از مسايل جهاني، انساني و ديني آگاهي هاي بسيار داشت. با روش هاي علمي نوين دشمنان اسلام و نقشه هاي آنها را مي شناخت .(13)
4-شهيد بهشتي (ره) افکار بلند مدتي داشت.
متين و روشن بود و به اصطلاح علمي و فرهنگي آدم دورانديشي بود و بسيار سيستماتيک کار مي کرد. در مسايل علمي با طمأنينه و دقت نظر و نيز ملاحظه ي زمان و مکان عمل مي نمود. محبوبيت علمي و فرهنگي او عام و تفکرش خاص و منحصر به فرد و بي نظير بود. وي هميشه معتقد بود که طلبه بايد زبان خارجي بداند که متون مکاتب مختلف را مطالعه نموده و مورد نقد، بررسي و تحليل علمي قرار دهد. همچنين ويژگي هاي مثبت علمي را حتي در دشمنان خويش تحسين مي نمود.(14)
5-از اخلاق علمي او اين که هميشه اجازه نقد به ديگران و حتي فرزندان خود مي داد و به هيچ وجه سرسپردگي علمي را تشويق نمي کرد و تقويت نمي نمود. او در مورد تابعيت محض و مطلق دغدغه داشت.(15)
6-کتابخانه اي داشت که بيشتر کتاب هايش به زبان خارجي بود تا فارسي و عربي، ديده مي شد که پس از نماز جماعت که در خانه اش واقع در قلهک با جمعي از تحصيل کرده ها برگزار مي کرد، مهندسين و دکترها بر سر واژه هاي آلماني و انگليسي با او بحث مي کردند و از او نظر مي خواستند که به راستي براي ما طلاب به عنوان هم لباس او غرور آفرين بود.(18)
7-شهيد بهشتي (ره) عمري را در برنامه ريزي براي آموزش جوانان و تربيت علمي و فرهنگي آنان صرف کرد و هميشه در انديشه حفظ آنان از خطرات انحرافي بود و در هر کار علمي و فرهنگي، با ايده ها و منطق اسلامي نظارت داشت و معتقد بود که يک عالم و فقيه بايد دنيا را ببيند تا بتواند بر زواياي مختلف تمدن و فرهنگ غرب و شرق تسلط يابد و با ديدي وسيع تر به حل مسايل زمانه خود بپردازد و مي فرمود:بدون آگاهي واقعي از غرب و فرهنگ آن،نمي توان به شيوه اي درست از ره آوردهاي علمي و فرهنگي آن استفاده و عليه کژي هاي آن موضع گيري کرد.(17)
دکتر محمد غفراني مي گويد: وقتي در کلاس درسي در دانشکده الهيات تهران تاريخ اروپا را تدريس مي کردند، آقاي بهشتي به قدري سوالات دقيق و بديعي مي پرسيد که انصافاً عرق استاد را در مي آورد و به قدري هم مودب و عالم بود که اساتيد نهايت سعيشان را براي پاسخگويي و اقناع علمي او به کار مي گرفتند و اگر روزي به کلاس نمي آمد، استاد نفس راحتي مي کشيد و اين ها همه حاکي از علم عظيم و معرفت و بينش دقيق او بود.(18)
آري! او همچنان که بايد ناشناخته ماند و هنوز هم شناخته نشده است .روحش شاد و يادش گرامي.

پي نوشت:
 

1-ر.ک:مجموعه ي گلشن ابرار،ج2،ص 845؛
2-همان؛نيز ر.ک،مجله مرزداران سال دوم، شماره 22،ص 14.
3-ر.ک:مجله شاهد ياران ،شماره 8 ،تيرماه 1385،ص 15
4-ر.ک:مجله مرزداران ،همان ،ص 13
5-ر.ک:مجله ي شاهد ياران،شماره 8،مقاله با ياد بهشتي(دکتر غلامعلي حداد عادل)،ص 15
6-ر.ک:همان،کارنامه علمي و عملي شهيد بهشتي در گفت و شنود شاهد ياران با مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي «مدظله العالي» ص 6
7-همان.
8-همان،ص 15.
9-همان.
10-همان،ص 5.
11-ر.ک:مجموعه گلشن ابرار،ج2،ص842؛نيز ر.ک:روزنامه جمهوري اسلامي ،شماره 4362،ص 12.
12-ر.ک:مجله شاهد ياران، ش 8،ص 16
13-گفت و گوي شاهد ياران با آيت الله سيد عبدالکريم موسوي اردبيلي ،مجله شاهد ياران، شماره 8،ص 11.
14-ر.ک:مجله شاهد ياران،شماره 8،صص 21-18.
15-همان، ص 30.
16-خاطرات استاد مرحوم علي دواني از آيت الله بهشتي (ره) .مجله شاهد ياران ، آفتابي در پس ابر، شماره 8؛ص 38.
17-ر.ک:همان؛ ص 38 و 41.
18- ر.ک:همان ، ص 64.
 

منبع: ويژه نامه بزرگداشت هفتم تير/ ضميمه روزنامه اصفهان زيبا/ تيرماه 1389



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس