شهيد حجت الاسلام و المسلمين محمد منتظري

يکي از روزهاي سال 1323 خانواده اي ساده در نجف آباد متبرک به قدم کودکي شد که بعدها در شمار ستارگان تاريخ ايران همچنان جاودانه مي درخشد. نامش محمد بود. او در دامان مادري پر مهر رشد کرد، در هفت سالگي پاي به دبستان نهاد؛ اما بعد از دوران ابتدايي تقدير سرنوشتش را در حوزه رقم زد. در سال 1342 با آغاز قيام مردمي به
يکشنبه، 16 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شهيد حجت الاسلام و المسلمين محمد منتظري

 شهيد حجت الاسلام و المسلمين محمد منتظري
شهيد حجت الاسلام و المسلمين محمد منتظري


 






 

صريح و شفاف
 

يکي از روزهاي سال 1323 خانواده اي ساده در نجف آباد متبرک به قدم کودکي شد که بعدها در شمار ستارگان تاريخ ايران همچنان جاودانه مي درخشد. نامش محمد بود. او در دامان مادري پر مهر رشد کرد، در هفت سالگي پاي به دبستان نهاد؛ اما بعد از دوران ابتدايي تقدير سرنوشتش را در حوزه رقم زد. در سال 1342 با آغاز قيام مردمي به رهبري امام خميني (ره)،او نيز با شور نوجواني قدم در راه مبارزه نهاد.محمد با نوشتن اعلاميه،کارهاي مخفيانه اي را عليه رژيم شاهنشاهي آغاز نمود. سه سال بعد در سال 45 در حالي که در حرم حضرت معصومه - سلام الله عليها- اعلاميه پخش مي کرد، دستگير شد .او با صلابت ايمان ،انواع شکنجه ها را تحمل کرد،اما لب به سخن نگشود.پس از اين دستگيري او همواره تحت تعقيب ساواک بود. اما دست از مبارزات بر نداشت.
او چندين بار ديگر دستگيرشد. در زندان انگليسي را فرا گرفت و مباحث اقتصادي اسلامي را دنبال مي کرد. سرانجام در اواخر سال 47 همراه با اندوخته ها و تجربياتي گرانبها از زندان آزاد شد. زندگي ساده و بي آلايشي داشت.شهيد محمد منتظري در تابستان سال 49 به تدريس علم اقتصاد پرداخت و در کنار آن به کشورهاي مختلفي از جمله پاکستان ،افغانستان ،عراق و همچنين کشورهاي اروپايي مسافرت نمود.در سال 1357به طور ناشناس به ايران بازگشت و دوباره با تبادل نظر با دوستانش به خارج از کشور عزيمت نمود. او در خارج از کشور پيام ها و اعلاميه ها را ترجمه مي کرد و پيام انقلاب را به کشورهاي مختلف مي رساند. شهيد محمد منتظري در دي ماه سال 57 به ايران بازگشت و با شنيدن تشريف فرمايي حضرت امام ،نقش بسزايي در تدارک مراسم استقبال از ايشان را داشت.
نقش عمده اي در تشکيل سپاه پاسداران داشت،وي همچنين به عنوان نماينده ي مردم نجف آباد در مجلس شوراي اسلامي با راي بالا برگزيده شد. سرانجام مردي که بيشتر عمر خويش را به مبارزه پرداخته بود، در 37 سالگي و هفت تير 1360 در جمع 72 تن از ياران آسماني اش در دفتر حزب جمهور اسلامي به شهادت رسيد. مرقد مطهرش در حرم فاطمه معصومه (سلام الله عليها) قرار دارد. «خاطره ي خونينش جاودانه باد».
منبع: ويژه نامه بزرگداشت هفتم تير/ ضميمه روزنامه اصفهان زيبا/ تيرماه 1389



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.