اينجا همه چيز بوي اشرافي مي دهد!

ليموزين، لگسوز، پرادو، کمري و يا هر اتومبيل ديگر، فرقي نمي کند. مهم اين است که همه در يک اصل مشترک هستند؛ دو سرنشين شيک پوش! غرق در انبوهي از گل و روبان، يکي عروس و ديگري داماد. همه چيز مهياي شبي به ياد ماندني است، مهمان ها همه آدم هاي مهمي هستند و کوچک ترين کوتاهي در پذيرايي سبب خرده گيري از
شنبه، 19 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اينجا همه چيز بوي اشرافي مي دهد!

اينجا همه چيز بوي اشرافي مي دهد!
اينجا همه چيز بوي اشرافي مي دهد!


 






 
نگاهي به هزينه هاي کاذب در ازدواج هاي امروزي
ليموزين، لگسوز، پرادو، کمري و يا هر اتومبيل ديگر، فرقي نمي کند. مهم اين است که همه در يک اصل مشترک هستند؛ دو سرنشين شيک پوش! غرق در انبوهي از گل و روبان، يکي عروس و ديگري داماد. همه چيز مهياي شبي به ياد ماندني است، مهمان ها همه آدم هاي مهمي هستند و کوچک ترين کوتاهي در پذيرايي سبب خرده گيري از جانب داماد نسبت به خدمتکارهاي مي شود، چرا که داماد به وسيله بي سيم با چند نفر ديگر در گوشه گوشه ي باغ از وضعيت پذيرايي و رسيدگي به امور در ارتباط است. نوازنده ها هم چند ساعتي است کارشان را شرو کرده اند و خواننده معروف هرآنچه را حضار درخواست کنند، مي خواند. در سمتي ديگر از باغ بساط سفره خانه سنتي مهياي پذيرايي از ميهمانان است و خدمه با لباس هاي محلي مشغول خدمت رساني.
آخر مي گويند دارندگي، برازندگي است! نورافشاني باغ اما از همه چشمگيرتر است و عده اي زير اين نور با حرکات موزون به جشن رونق مي بخشند و آن وقت است که انبوهي از تراول و اسکناس بر سرشان سرازير و در تشعشع نور بر زمين مي لغزند.
مدت هاست که ديگر ساده زيستي ارج و منزلتي ندارد و مدل ماشين و لباس و متراژ خانه و ويلا و کوچه و خيابان محل زندگي، جاي خيلي از ارزش ها را گرفته است.
داستان پردازي نيست، اينها تنها گوشه اي از اتفاقاتي است که در مراسم بعضي از ايراني ها اتفاق مي افتد؛ شايد همين نزديکي ها. خيال پردازي نيست وقتي مي شنويم دختر و پسر يکي ازهزاران خانواده ثروتمند، جشني را براي به خانه بخت رفتن ترتيب داده اند که در آن همه چيز رنگ و بوي اشرافي مي دهد. اين که عروس خانم اصرار دارد غذاهاي شب عروسي اش در ظروف نقره آراسته به فيروزه يا سرويس هاي غذاخوري طلاکوب سرو شود و يا براي دوخت لباس چند ميليون توماني عروسي اش به فلان کشور سفر کند هزينه چند عکس و فيلمبرداري و يا... ماه عسل هاي اين زوج ها هم بيشتر روياست؛ سفر به رم، لندن، قاهره، جزاير قناري و ... در انتها باز هم مي گويند کاستي هايي داشت! اما اينها واقعيت هايي است که زير پوست اين شهر اتفاق مي افتد. ما هم مي گوييم، دارندگي، برازندگي است؛ اما به چه قميتي! البته درست مي گويند. سده هاست که اين چنين بوده است و ثروتمندان با تکيه بر پول هايشان هر کاري که خواسته اند کرده اند و همواره گرامي بوده اند. انگار تجمل پرستي و اشرافي گري ويروسي است که دست بردار آدمي نمي شود و پلکاني است که پاياني ندارد، چرا که سال هاست گريبان طبقه پايين و متوسط را هم گرفته است.
گفته مي شود در هندوستان که کشور فقرا و مهاراجه هاست، افزايش دو رقمي تورم هم حريف هزينه هاي گزاف ازدواج نشده و همچون گذشته زوج هاي هندي نخستين روزهاي زندگي خود را با صرف مبالغ زيادي سپري مي کنند. به اين ترتيب عروس و دامادهاي اين کشور به طور معمول پس انداز (10 تا 16)سال زندگي خود را در مراسم عروسي خرج مي کنند و حتي حاضرند به قيمت بدهکار شدن و گرفتن وام، هزينه هاي بالاي ازدواج را که تا مرز (10)هزار دلار هم مي رسد، فراهم کنند.

ثروتمندان بانيان انتقال تجمل گرايي به اقشار پايين
 

معلوم نيست سرانجام چه کسي خوشبخت واقعي است. سعي ما هم اين نيست که در اين نوشتار به ابعاد خوشبختي بپردازيم چرا که خود شرح مبسوطي را مي طلبد. چه کسي مي داند سرنوشت آناني که جشن عروسي شان را با صرف ميليون ها تومان برپا کرده اند به کجا کشيده؟ معلوم نيست؛ شايد اکنون آنها همان قدر خوشبخت باشند که شب عروسي شان و شايد هم... مردم عادي البته هر آن که را بيشتر خرج کند بيشتر مي پسندند، چون به باور آنها اين آدم ها متجددند و باعث افتخار. اما باز هم اين يک نظر عاميانه است ولي وقتي نگاه به ازدواج از نظرگاه تخصصي باشد وضعش فرق مي کند چنان که به اعتقاد جامعه شناسان اهل فن ازدواج نه پديده اي فردي، بلکه مساله اي اجتماعي فرهنگي و تابع خرده فرهنگ هاي جامعه است. اينان ثروتمندان را بانيان انتقال تجمل گرايي به اقشار پايين جامعه مي دانند. در واقع وقتي طبقه مرفه جامعه رفتار اشرافي از خود نشان دهد، ديگران هم مي کوشند به هر ترتيب ممکن اداي آنها را در بياورند. پس به اين ترتيب تاثير منفي اين خرده فرهنگ بر کل جامعه اثر مي کند و تبديل به هنجاري مي گردد که به واسطه تکرار و پذيرفته شدن مورد قبول همه مي شود. بنابراين اگر در جامعه اي مسايل مادي و اسراف تبديل به ارزش شود و ملاک ارزيابي ها قرار گيرد، کسي تاييد مي شود که تجمل پرست و علاقه مند به مصرف زياد است. به همين دليل وظيفه حکم مي کند که نسبت به پيامدهاي اين گونه رفتارها هشدار داد. پيامدهاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي، مذهبي، و بايد اذعان نمود که زيان هاي تجمل گرايي در هر کدام از اين عرصه ها قابل تامل مي باشد. در جامعه اي که اصل اين است که آدم ها هر چه بيشتر مصرف کنند چشمگير تر مي شوند و براي پيروزي در اين مسابقه هر چيزي را نردبان پيشرفت قرار مي دهند. کسي که ثروت دارد، بايد به اندازه شان انساني اش در رفاه و آسايش باشد، اما اگر اين ثروت به حدي است که توان خدمت رساني به کل جامعه را دارد، بايد در اين مسير از آن بهره گيري شود. اين چشم و هم چشمي هاي کاذب، جامعه را به سوي تغيير فرهنگ ها و ارزش ها سوق مي دهد و به دنبال آن فرهنگ غني و ارزشمند ايراني و اسلامي به سوي فرهنگ تجمل گرايي مي رود.

فرهنگ تجمل گرايي به جاي فرهنگ ساده زيستي
 

فرخ يزدان جو کارشناس ارشد مشاوره در مورد برپايي مجالس مجلل مي گويد: تغيير ارزش ها مردم را به سمت تجمل سوق داده است. اکنون ارزش نزد مردم در موضوع ازدواج تغيير کرده است. اکنون برپايي مجالس خوب با ريخت و پاش فراوان را يک نوع ارزش مي دانند و هنگامي که ارزش ها نزد افراد اين گونه شکل بگيرد، بالطبع گروهي از جامعه به اين سمت رو خواهند آورد. وي ديگر معضلات تجمل گرايي را اهميت دادن به نظر ديگران مي داند و مي افزايد: برخي از افراد تصور مي کنند که مجلس عروسي يعني تشريفات فراوان که بايد نشان دهد که چه مقامي دارند و آن را نشانه محترمي مي دانند که تا مدت ها مي توانند به آن ببالند، البته به زعم خودشان تا زماني که کسي روي دستشان بلند نشده است. افراد بيشتر از ميل و خواسته خودشان به نظر و خواسته ديگران اهميت مي دهند و طبق نظر آنان مراسم را برگزار مي کنند، يعني اين که آب را به مزه ديگران مي خورند و ديدگاه خودشان را فداي نظر و سليقه و اظهار نظرهاي ديگران مي کنند.
وي افزود: بحث چشم و هم چشمي از بدترين عوامل رواج برپايي عروسي هاي مجلل و صرف هزينه هاي گزاف و سنگيني اين هزينه ها بر دوش زوجين و خانواده هاست. در گذشته اين موضوع را فقط به خانم ها منتسب مي دانستند ولي اکنون اين موضوع را به صورت گسترده در بين آقايان نيز مشاهده مي کنيم که مي خواهند با برپايي بهترين مجلس مورد تمجيد و تحسين ديگران قرار گيرند، برپايي اين مجالس حتي براي برخي بسيار سخت است و با قرض و وام صورت مي پذيرد. يزدان جو اضافه مي کند: توجه به ظواهر باعث غفلت از اصل موضوع شده است. فردي که ازدواج مي کند بايد بداند که برخي مسووليت ها و تعهدها را بايد پذيرا باشد و ذهن خود را محدود به مراسم مجلل، تالار، تعداد ميهمان و شيوه پذيرايي معطوف نکنند و مراسم را براي برتري جويي نسبت به ديگران قلمداد نکنند.
به گفته وي، به برخي از اين افراد مي توان با اين ديد نگاه کرد که يک سري از کمبودها و احساس حقارت ها باعث اين ولخرجي ها مي شود. آنان بدين وسيله مي خواهند ضعف هاي خود را جبران کنند. اين گونه افراد از کمبود عزت نفس رنج مي برند و رخي افراد هستند که ايده آل گرا هستند و از پذيرش واقعيت هاي زندگي پرهيز مي کنند. اين افراد کمال گرايي را در جنبه هاي ظاهري زندگي و زياده خواهي هاي خود مي بينند و انتظارات خود را با امکانات خود منطبق نمي سازند.
يزدان جو تصريح مي کنند: برخي زوجين با اين نگاه سطحي که انسان يک بار بيشتر ازدواج نمي کند اين امر را براي خود مجوزي مي دانند که هرگونه هزينه اي که مي خواهند بکنند. اين گونه هزينه ها نبايد خانواده ها را از اين موضوع غافل کند که برپايي اين مراسم ساليان سال مشکلاتي را بردوش زوجين تحميل خواهد کرد. تجربه نشان مي دهد برگزاري مجالس باشکوه به دليل وسواسي که زوجين و خانواده در برپايي و تدارک مراسم دارند، دلهره و اضطراب فراوان نيز به آنان منتقل مي شود که اين امر مانع خاطره انگيز شدن مجلس عروسي خواهد شد. وي افزود: مراسم عروسي محدود به زمان است، ولي پرداخت هزينه ها بسيار سنگين و دردسرساز است و از روزها و ماه ها قبل افراد را با دلهره هاي عجيب رو به رو مي کند.
ما با افراد زيادي مواجه شده ايم که با دلهره هاي زياد رو به رو هستند و هميشه از اين که مجلس به نحو احسن برپا نشود، دچار ترس هستند و مراسمي که بايد باعث آرامش و لذت بخشي باشد، به مراسمي دلهره آور تبديل مي شود و بر اعصاب و روان افراد تاثير منفي خواهد گذاشت و اين امر به زندگي آنان هم رسوخ خواهد کرد.
به عنوان نمونه چندي پيش در يکي از مجالس مجلل مادر داماد در شب عروسي دچار سکته قلبي شد و در پي آن فوت کرد.
يزدان جو گفت: هزينه هاي فراوان مجالس عروسي ساير هزينه ها را هم افزايش مي دهد، وقتي خانواده داماد مجلس مجلل مي گيرند خانواده عروس نيز بايد جهيزيه کامل بخرند و بايد خانه بزرگ
تهيه شود و اين دور باطل به همين نحو انجام مي پذيرد که در نهايت خانواده ها از کار همديگر راضي نمي شوند و باعث بروز برخي مشاجرات بين خانواده ها و زوجين مي شود و نشاط و شادابي زن ومرد را از بين خواهد برد و توليد مشکلات بعدي و ايجاد اختلالات روحي و رواني بين زوجين خانواده مي کند، وي مي افزايد: در دين اسلام هم به برگزاري مراسم اشاره و تاکيد شده است، ولي مراسم امروزه با توصيه هاي اسلام سنخيت ندارد. در صورتي که مجلسي به سادگي برگزار شود، شيريني و جذابيت بيشتري دارد و خاطره هاي دلنشين برجا خواهد گذاشت، مراسمي که اکنون در روستاهاي ايران با کمترين هزينه برپا مي شود. جذابيت و زيبايي خاصي هم براي ميهمان ها و هم براي ميزبان به ارمغان خواهد آورد.
کارشناس ارشد مشاوره مي گويد: بايد ارزش ها را به سمت ارزش هاي اسلامي تغيير دهيم و فرهنگ تجمل گرايي را بر فرهنگ ساده زيستي ترجيح دهيم. اين امر از رسانه ها به خصوص رسانه ملي بايد آغاز شود که متاسفانه در حال حاضر رسانه ها خودشان از مروجان اصلي فرهنگ تجمل گرايي در جامعه هستند. اکنون تغيير ارزش ها باعث رغبت اکثر جوانان به برپايي مجالس مجلل شده است. اين فرهنگ تجمل که پس از ساليان متمادي وارد فرهنگ ايراني و اسلامي شده را بايد با فرهنگ سازي مجدد به صورت اوليه آن بازگردانند. جوانان بايد بدانند هزينه هاي سنگين ضامن خوشبختي و استمرار زندگي نيست، چنان که به گفته مقام معظم رهبري عزت و شرف دختر و پسر به انسانيت و تقوي است نه به خرج هاي زيادي و تشريفات عروسي ها.
با همه اين اوصاف مي دانيم که هر پديده اجتماعي، آثار و نتايجي را به دنبال خود مي آورد و در بعضي موارد، برکنش ها و واکنش هاي نسل آينده جامعه نيز تاثير مي گذارد و آن را دگرگون مي سازد. بايد دانست اسلام از گرايش فطري بشر به زيبايي آگاه است.
به همين دليل برآوردن اين نياز طبيعي و فطري را در محدوده شريعت و عقل مورد تاييد قرار مي دهد، ولي فراتر از اين محدوده را نهي کرده است؛ زيرا هدر دادن ثروت و اموال براي امور واهي مانند تجمل گرايي مجاز نيست. امام رضا عليه السلام در روايتي فرموده است: «ان الله يبغض القيل و القال و اضاعه المال و اکثر السوال» خداوند قيل و قال (گفتار بيهوده) و تباه سازي اموال و درخواست کردن فراوان را دوست نمي دارد. [1]در روايت ديگري از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله آمده است:«هر کس لباسي بپوشد و در آن اظهار بزرگي کند، خداوند به وسيله آن او را از لب دوزخ فرو مي کشد و او همراه قارون خواهد بود».[2]
تجمل و تجمل گرايي سبب تباهي سرمايه هاي مادي، زمينه سازي براي گناهان، گسترش فقر در جامعه، تبديل ارزش به ضد ارزش، کاهش معنويت در جامعه، از بين رفتن آرامش واقعي، ناتواني در انجام وظيفه، فراموشي ياد خدا و قيامت، ورشکستگي و بدهکاري، رويارويي با حق و حقيقيت و عذاب الهي مي شود.

هزينه هاي ازدواج در يک کلام
 

اگر بخواهيم از هزينه هاي روز خواستگاري شروع کنيم در حدود (100 تا 300)هزار تومان هزينه بر است. اگر دو طرف همديگر را نپسنديدند اين قصه دوباره تکرار مي شود، اگر مورد رضايت دو طرف باشد نوبت به هزينه بله برون مي رسد. هزينه اي بين (100 تا 500)هزار تومان. بين (20 تا 50)هزار تومان هزينه خواندن يک صيغه محرميت و (70 تا 100)هزار تومان جهت آزمايش بايد پرداخت که هزينه ژنتيک و HIV نيز جدا مي باشد.
طرفين که تصميم به استقلال از خانواده را گرفته اند، براي تهيه يک منزل با متراژ پايين در يکي از محله هاي شهر با امکانات معمولي بايد آنقدر درآمد داشته باشند که حداقل در ماه حدود (500)هزار تا يک ميليون تومان بپردازند، يا دست کم (15)ميليون تومان بابت رهن. از رهن و اجاره که بگذريم هزينه هاي برگزاري جشن عروسي و هزينه هاي قبل از آن قضيه اي مفصل تر است.

هزينه هاي قبل از عروسي
 

از هزينه هاي قبل از عروسي حلقه عروسي است که شايد شروع اين مخارج با خريد يک حلقه انگشتر آغاز مي شود. حلقه اي که بسته به سليقه طرفين مي تواند ساده با قيمتي در حدود (250)هزار تومان يا پرنگين و سنگين تا يک ميليون تومان باشد. آينه و شمعدان گزينه بعدي است. بعد از خريد حلقه عروسي، نوبت آينه و شمعدان مي رسد. قيمت انواع نقره آن در سايز معمولي از (500)هزار تومان شروع مي شود و با بزرگترين سايز و ابعادش و مقدار نقره اي که به کار گرفته شده است افزايش مي يابد البته اگر فقط روکش نقره داشته باشد قيمتي حدود (150)هزار تومان دارد که تنها مختص به نقره نمي باشد به طوري که قيمت آينه و شمعدان و آب طلا حدود (15 تا 20)درصد گران تر از آينه و شمعدان آب نقره مي باشد.
که تمام اين قيمت ها بسته به نوع آينه و شمعدان، سايز، حجم و ابعاد آن متفاوت مي باشد. و اما فلسفه ي اصلي؛ سرويس طلاي عروس خانم فلسفه ي جداگانه دارد، قيمت اين سرويس بسته به ميزان طلا و جواهرات به کار رفته در آن از يک ميليون تومان که تقريباً بدون جواهرات است آغاز مي شود و گاهي به ارقام سرسام آوري (پنج ميليون تومان بيشتر) مي رسد که جوانان را از ازدواج کردن پشيمان مي کند. البته سرويس در حدود (600)هزار تومان نيز وجود دارد که مطابق سليقه و مد امروزي نمي باشد و کمتر عروس خانمي آنها را انتخاب مي کند. مطابق رسم و رسوم کالاهاي ديگر مثل لوازم آرايش، پوشاک، حوله و چمدان و ... به اين ليست اضافه مي شود که هزينه اي بين (800)هزار تومان تا يک ميليون تومان را در برمي گيرد.

هزينه هاي برگزاري جشن عروسي
 

مهمترين قسمت، انتخاب مکاني است که براي برگزاري جشن عروسي در نظر گرفته مي شود. اگر منزل شخصي به حدي بزرگ باشد که حداقل (150)نفر را بتوان در آن پذيرايي کرد، از هزينه ي اين بخش معاف هستيد، در غيراين صورت اجاره تالار پذيرايي براي برگزاري جشن عروسي معمولاً بسته به اين کار در کدام محله قرار دارند به عنوان ورودي از (80)هزار تومان تا (800)هزار تومان متغير است.
اين مبالغ در روزهاي آخر هفته و ايام تعطيل، ميزان خدمه، سالن غذاخوري جداگانه، ارائه غذا، امکان استفاده از رقص نور در سالن و ... بيشتر است و اگر ميل به گرفتن باغ داريد، ورودي باغ نيز در حدود يک ميليون تا سه ميليون مي باشد. حال اگر مراسم عقد نيز همزمان با مراسم عروسي باشد، قيمت اجراه يک سفره عقد از (90)هزار تومان شروع مي شود و تا حتي دو ميليون تومان.حداقل هزينه عاقد نيز برابر (40)هزار و حداکثر (150)هزار تومان مي باشد. اگر بخواهيد يک گروه موزيک نيز به موارد اضافه کنيد در ساده ترين حالت با يک ارگ و يک
خواننده از (150)هزار تومان شروع مي شود و گاه به سه ميليون تومان نيز مي رسد. ميوه و شيريني از خوردني هاي جدانشدني برگزاري مراسم عروسي هستند.
بسته به تنوع و سليقه و زمان برگزاري، حدود (400)هزار تومان حداقل هزينه اين قيمت مي باشد که تخمين دقيق با توجه به قيمت هاي متغير امکان پذير نيست. کيک عروسي نيز ماجراي جداگانه دارد که در انواع دو، سه يا چهار طبقه و گاهي نيز با طبقات بيشتر سفارش داده مي شود. قيمت کيک با توجه به شکل و تزيينات و وزن آن متفاوت است و در حدود (60 تا 200)هزار تومان قيمت دارد. بعد از تعيين مکان مراسم نوبت به کارت عروسي مي رسد که بسته به سليقه عروس خانم بين هر کارت (100)تا سه هزار تومان متغير است.
ادامه ماجرا...
شيرين ترين هزينه هاي جشن براي عروس خانم، انتخاب لباس عروس است. بيشتر عروس خانم هاي منصف ترجيح مي دهند لباس عروس را براي شب عروسي اجاره کنند البته گاهي قيمت خريد و اجاره چندان تفاوتي ندارد. قيمت اجاره از (150)هزار تومان شروع مي شود و به پنج ميليون تومان گاه مي رسد. آرايشگاه هم بسته به ميزان معروفيت مبالغ متفاوت و قابل توجهي دريافت مي کنند. طبق نرخ شوراي صنفي آرايشگاه ها هزينه آرايش عروس بدون گريم (120)هزار تومان و با گريم (150)هزار تومان مي باشد اما اين قيمت ها در آرايشگاه هاي معمولي آغاز و در آرايشگاه هاي اسم و رسم دار با اضافه شدن ساير خدمات حتي به حدود (1/5)تا دو ميليون تومان افزايش مي يابد. تامين دسته گل عروس و تزيين ماشين عروس از (150)هزار تومان تا دو ميليون تومان متغير است. البته ماشين عروس مقوله اي ديگر است. اگر اتومبيل داشته باشيد که چه بهتر اگرنه علاوه بر تزئين ماشين مبلغي نيز براي اجاره اتومبيل بايد بپردازند.

سکانس ديدني و ماندني
 

ماندگارترين هزينه هاي مراسم عروسي، هزينه مربوط به اين قسمت است. تمام هزينه هاي اشاره شده، هزينه هايي هستند که پس از پايان عروسي تمام مي شوند و تنها عکس و فيلم است که تا پايان عمر، طعم شيرين مراسم عروسي را در خاطره طرفين حفظ مي کند. گاهي زوجين از هزينه هاي بخش هاي ديگر مي کاهند و روي اين بخش سرمايه گذاري بيشتري مي کنند. هزينه اين بخش بسته به تعداد عکس، سايز و نوع کاغذ چاپي، نوع و تعداد آلبوم و تعداد دوربين هاي به کار رفته و نوع دوربين...PD،HD) براي فيلمبرداري متفاوت است و حداقل (600)هزار تومان مي باشد تا هر مقدار که بخواهيد.
موارد گفته شده تمام مخارجي است که داماد براي شروع زندگي مشترک بايد بپردازند. اين مخارج بايد کنترل شوند نه اين که برگزاري مراسم عروسي تنها هزينه اي سنگين براي شما در برداشته باشد. اما اگر با حداقل هزينه جشن ساده اي برگزار کنيد خاطره آن را تا ابد در دل نگه داشته ايد.
اصلاح الگوي مصرف نيازمند فرهنگ سازي و کار فرهنگي مستمر است، تغيير رفتارهاي نادرست بدون زمينه و بستر فرهنگي ممکن نيست، دوري از اسراف و تبذير و رعايت قناعت و دقت در شيوه به مصرف رساندن منابع و اهتمام به افزايش بهره وري يک اخلاق و يک فرهنگ و يک تربيت و يک «سبک زندگي» است که بايد در باورها و بينش و انگيزه ها و گرايش هاي مردم ريشه دار شود.
منابع:

1-ر.ک:روزنامه اصفهان زيبا شماره 475، ص 4
2-پايگاه هاي اطلاع رساني تبيان و آفتاب

اسامي تالارها___ ظرفيت/نفر____ مراسم عروسي/ هزار تومان____ مراسم عقد/ هزار تومان
تالار کاخ سپيد 300 ايام هفته 650 550
آخر هفته 750 650
تالار شهروند 300 ايام هفته 550 550
آخر هفته 650 650
تالار زيتون 300 ايام هفته 215 182
آخر هفته 305 260

آينه و شمعدان_____ حداقل قيمت/ تومان________________ حداکثر قيمت/ تومان
تمام نقره يک ميليون بسته به وزن تا 50 ميليون
برنج روکش نقره 185/000 يک ميليون
برنج 120/000 350/000
چوب 500/000 يک ميليون
آب طلا در کوچکترين اندازه 120/000 بسته به وزن تا 50 ميليون
منبع:عطر سيب شماره سوم



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.