با خيال راحت

1- امتحانات ترم را خيلي جدي بگيريد. به ويژه دانش موزاني که به صورت غير حضوري مشغول به تحصيل هستند با مطالبي روبه رو خواهند شد که چشم آنها را به کنکور باز خواهد کرد. و آن هم جدايي از سيستم مدرسه و پناه بردن به دامان آموزشگاه است!! روش غلطي که در امتحانات ترم اول به عمق آن پي مي بريد. عدم تدريس تشريحي
دوشنبه، 21 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با خيال راحت

با خيال راحت
با خيال راحت


 

نويسنده: دکتر مهدي نکوئي




 

خيال خودتان را راحت کنيد
 

براي موفقيت در کنکور به نکاتي اشاره مي کنيم که لازم است شما کنکوري ها به آن توجه بيشتري داشته باشيد:
1- امتحانات ترم را خيلي جدي بگيريد. به ويژه دانش موزاني که به صورت غير حضوري مشغول به تحصيل هستند با مطالبي روبه رو خواهند شد که چشم آنها را به کنکور باز خواهد کرد. و آن هم جدايي از سيستم مدرسه و پناه بردن به دامان آموزشگاه است!! روش غلطي که در امتحانات ترم اول به عمق آن پي مي بريد. عدم تدريس تشريحي مطالب و آشنا نبودن با متن کتاب مي تواند براي شما به عنوان يک فرصت يا تهديد باشد. يک تهديد تا بدانيد مفهوم درس را نمي دانيد و نکته ها را مي دانيد و يک فرصت که جبران کنيد و در ترم دوم از همان ابتدا متوجه باشيد که درست درس بخوانيد.
2- شما ترم يک پيش دانشگاهي را بيشتر از هر قسمت کنکور مي خوانيد . در مدارس چهار ترمه يا نمونه يا غير انتفاعي عرف است که تابستان از پيش دانشگاهي شروع مي کنند و پايه را لابه لاي آن مي گويند. شما تير، مرداد، شهريور، مهر، آبان و آذر يعني چيزي حدود 6 ماه تقريبا پيش يک را خوانده ايد و از 10 دي تا 24 دي هم امتحانات ترم او را داريد که مي شود 7 ماه. براي همين ترم اول را خوب جمع کنيد چون بعدا فرصت مراجعه به آن را پيدا نمي کنيد و وقت و انرژي خود را بايد براي ترم دوم و پايه ها قرار دهيد.
3- امتحانات پايان ترم را فقط براي نمره 20 بخوانيد و به بهانه اينکه کنکور دارم و تستي کار مي کنم ارزش امتحانات ترم اول را پايين نياوريد.
4- فرصت تعطيلات ترم اول، فرصت مغتنمي است براي جبران عقب افتادگي هاي پيش يک، پس با خيال راحت از اين فرصت استفاده کنيد و خيال خودتان را راحت کنيد.
5- بعد از امتحانات ترم اول، همه داوطلبان خسته مي شوند و به دنبال استراحت هستند. فضاي مدرسه و آموزشگاه هم زياد جدي نيست پس همه مي روند به سمت تنبلي و استراحت و همه با شما موافق هستند، هم دبيران و هم خانواده مي گويند طفلکي بچه مان چقدر زحمت کشيده و ... ولي داوطلبان جدي کساني هستند که در اين زمان درس مي خوانند و به جمع بندي يکي از پايه ها مي پردازند ( درس هاي دوم يا سوم).
دقت کنيد: در مسابقه اي مثل کنکور شما زماني بايد بدويد که همه دارند مي دوند شما هم نتيجه اي شما هم نتيجه اي مثل ديگران مي گيريد يعني يک نتيجه نرمال که مثلا مي شود رتبه 10 هزار يا 20 هزار!! پس براي يک مسابقه غير طبيعي، مثل کنکور، شما هم بايد غير طبيعي باشيد، بايد متفاوت باشيد، بايد متمايز باشيد، شکل توجه به دروس و پيرامونتان، مدل تغذيه، رفتار، منش و ... شما آنقدر خاص هستيد که خدا در موقع خلقت شما به خودش تبريک گفته و فرموده است "احسن الخالقين" شما با يک شگفتي خلق شده ايد پس قدر اين شگفتي را بدانيد.
سوال: پس کي استراحت کنيم؟
اگر از درس خواندن لذت ببريد هيچ وقت اين حرف را نمي زنيد. چون بالاترين استراحت، لذت بردن از کاري است که انجام مي دهيد، پس عاشقانه درس بخوانيد. از 9 بهمن تا عيد مي توانيد يک مقدار استراحت کنيد. البته يک ضرب المثل کره اي مي گويد: هر وقت از راه رفتن خسته شدي، بدو!!
6- چون در دي و بهمن بعد از ثبت نام سراسري بايد ثبت نام دانشگاه آزاد را شروع کنيد و بر خلاف ثبت نام سراسري که فقط مشخصات خود را به سيستم مي داديد اين بار بايد انتخاب رشته کنيد، پس نسبت به مفاهيمي مثل تراز، انتخاب اول، انتخاب هفتم، بازه هاي تراز و ... حساس شويد و از همه مهم تر شناخت رشته هاست که در اين زمينه مي توانيد به سايت هاي اينترنتي يا کتاب هاي معرفي رشته دانشگاهي، تاليف اينجانب مراجعه کنيد، تا با رشته ها، امکان ادامه تحصيل، واحدهاي دانشگاهي و ... کاملا آشنا شويد تا انتخاب اشتباهي انجام ندهيد.
درباره انتخاب رشته دانشگاه آزاد در شماره هاي بعدي توضيح مي دهيم.
7- در ايام امتحانات ترم اول هر درس را هم به صورت تشريحي بخوانيد و هم تست هايش را بزنيد. اگر تعداد تست هاي يک مبحث زياد است مي توانيد به صورت مضربي به آنها پاسخ دهيد يعني 5 تا 5 تا يا 7 تا 7 تا جواب دهيد.
8- يکي از دلايل اصلي جواب نگرفتن در آزمون هاي تستي، کار نکردن تست، به موقع و به ميزان کافي است. در شماره هاي بعدي درباره روشن تست زدن دروس مختلف با شما صحبت خواهيم کرد، ولي مطالب زير را تا آن موقع به کار بنديد:
الف: ابتدا تست ها را تک تک بزنيد و با جوا ب کنترل کنيد که تست زدن را ياد بگيريد. ولي به اين کار تست زدن اطلاق نمي شود و يا نهايتا اسم آن تست زدن آموزشي است.
ب: بعد از اينکه از مبحث مورد نظر يک تعداد تست را تک تک کار کنيد بايد وقت بگيريد و يک مجموعه تستي را با توجه به سختي و آساني آن و نوع مبحث به صورت مجموعه اي پاسخ دهيد، مثلا بعد از اينکه 20 تا تست حد را از روي يک کتاب زديد و با آن آشنا شديد و به اصطلاح دستتان راه افتاد، 20 يا 25 تست را در مدت 40 دقيقه وقت مي گيريد و پاسخ مي دهيد.
ج: مهم ترين دليل ناکامي در گرفتن نتيجه در آزمون هاي آزمايشي کم کاري تستي است، اغلب داوطلبان وقتي که خوب درس مي خوانند و از همه مهم تر تست هاي آن را مي زنند ، نتايج خوبي به دست مي آورند. شما هم مي توانيد اين احساس خوب را تجربه کنيد.
د: مدل و تعداد تست زدن درس هاي متفاوت، متفاوت است. با يک نگاه و يک توقع به سراغ آنها نرويد، مثلا اگر شما 50 تا تست ادبيات کار کنيد، مبحث آزمون را به راحتي 70 درصد مي زنيد ولي اگر 50 تست رياضي کار کنيد ممکن است بتوانيد به 10 درصد سوالات پاسخ دهيد!! چون درس هاي بيشتر تحليلي يعني رياضي، فيزيک، عربي و زبان دير بازده است ولي خوب بازده است. يعني اگر جواب داد ديگر جواب داده است و زياد دستخوش تغييرات نمي شود، بر خلاف دروس بيشتر توصيفي که زود بازده ولي بد بازده است. يعني درس هاي ادبيات، ديني، زيست و شيمي که زود به جواب مي رسد ولي اين جواب ماندگار نيست و مرتبا نياز به چک شدن دارد.
منبع: موفقيت شماره 181



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما