کاربرد هاي درماني بوتاکس

امروزه تزريق بوتاکس شايع ترين درمان زيبايي غير حراجي است. در سال 2005 در آمريکا سه ميليون و سيصد هزار و در سال 2007 چهار ميليون و ششصد هزار مورد تزريق بوتاکس انجام شده است.
چهارشنبه، 23 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاربرد هاي درماني بوتاکس

 کاربرد هاي درماني بوتاکس
کاربرد هاي درماني بوتاکس


 






 
امروزه تزريق بوتاکس شايع ترين درمان زيبايي غير حراجي است. در سال 2005 در آمريکا سه ميليون و سيصد هزار و در سال 2007 چهار ميليون و ششصد هزار مورد تزريق بوتاکس انجام شده است.
« بوتاکس» نام تجاري سم توليد شده توسط باکتري « کلستريديوم بوتولينوم» است که در مقادير زياد باعث نوعي مسموميت غذايي به نام « بوتوليسم» مي شود. صرف نظر از اين واقعيت که کشنده ترين عارضه ي بوتوليسم، فلج بد ن است، دانشمندان براي استفاده ي مناسب از آن راهي پيدا کرده اند که براي انسان مفيد است.
تزريق مستقيم اين سم در مقدار کم و رقيق شده به عضلات خاص بد ن، باعث ضعيف شد ن تحت کنترل آن عضلات مي شود.

موارد کاربرد درماني « توکسين بوتولينوم» کدام است؟
 

1- « دستيوني» گرد ن
2- بلفارواسپاسم ( پلک زد ن بيش از حد)
3- تعريق بيش از حد در زير بغل و کف دست ( هيپروهيدروزيس)
4- آشالازي (اختلال در شل شد ن «اسفنکتر» تحتاني مري)
5- ميگرون و ساير اختلالات سردرد
6- تزريق « اينترادرمال» موضعي بوتاکس که در نور و پاتي هاي دردناک فوکال مزمن مؤثر است.
7- شقاق معقد

روش تزريق بوتاکس چگونه است؟
 

زمان لازم براي تزريق بوتاکس چند د قيقه ( حداکثر ده تا پانزده د قيقه ) است و به طور معمول نيازي به بي حسي نيست، اما امکان دارد بيست تا سي د قيقه قبل از تزريق از پماد بي حس کننده ي موضعي استفاده شود.
تزريق بوتاکس با استفاده از سوزن هاي بسيار ظريف ( ماننده سرنگ انسولين) به عضلات خاص انجام شده و با درد بسيار کمي همراه است. تعداد تزريق بسته به ميزان چين و چروک دارد و از فردي به فردي ديگر متفاوت است. به طور معمول در نواحي پيشاني ده تا شانزده ، در خط اخم چهار تا شش و در دور چشم سه تزريق انجام مي شود.

اثر بوتاکس چه مدت بعد از تزريق ظاهر مي شود؟
 

معمولاً ظاهر شد ن اثر بوتاکس سه تا هفت روز زمان لازم است، اما براي مشاهده ي نتايج نهايي بايد دو هفته از زمان تزريق بگذرد.

طول مدت اثر بوتاکس تزريق شده چقدر است؟
 

طول مدت اثر بوتاکس به طور معمول سه تا چهار ماه است ( به ندرت شش تا هشت ماه نيز مشاهده شده است) و خطوط به تدريج به حال قبل از درمان بر مي گردند. بعد از چند بار تزريق اثر بوتاکس بيشتر باقي مي ماند و از فواصل بين دو تزريق طولاني تر مي شود. در بعضي افراد، اثر نسبي و طولاني مدت يا پاسخ حافظه يي (memory ersponse) مشاهده مي شود، به طوري که چين و چروک ها هرگز به طور کامل به حالت قبل از شروع تزريق بر نمي گردد.

موارد کاربرد زيبايي توکسين بوتولينوم نوع A کدامند؟
 

موارد عمده ي کاربرد زيبايي بوتاکس عبارتند از: درمان خطوط عرضي پيشاني، خط اخم بالاي بيني، چين و چروک هاي اطراف چشم (crowsfeet)، چين و چروک روي بيني همچنين بوتاکس باعث بالارفتن خفيف گوشه ي خارجي ابروها مي شود. (chemicallbeowlift) هم چنين مي توان به درمان چين و چروک عرضي و عمودي ناحيه گرد ن، چين و چروک لب فوقاني و گوشه هاي د هان و ... نيز اشاره کرد.

موارد منع مصرف بوتاکس کدام است؟
 

1- حاملگي
2- وجود عفونت در محل تزريق
3- بيماري مياستني گراد
4- اختلالات نوروموسکولر
5- سندروم «Eaton lambert»
6- افرادي که آنتي بيوتيک هايي مانند جنتامايسين، استرپتومايسين و کانامايسين مصرف مي کنند.
7- افرادي که داروي « دي-پني سيلامين» که در « آرتريت روماتوئيد» کاربرد دارد، مصرف مي کنند.
8- افرادي که تحت درمان با « سيکلوسپورين» هستند.
9- افرادي که داروي صد مالارياي « کلروکين» مصرف مي کنند.
10- مادران شيرده

چه نکاتي قبل از تزريق توصيه مي شود؟
 

توصيه مي شود مصرف داروهايي نظير آسپرين و ساير داروهاي ضد التهابي دو هفته قبل از تزريق به منظور کاهش کبودي قطع شود. همچنين بهتر است يک هفته قبل از تزريق بوتاکس، از مصرف الکل خود داري شود.

چه نکاتي بعد از تزريق بوتاکس توصيه مي شود؟
 

اگر چه ممکن است هنگام تزريق بوتاکس درد مختصري وجود داشته باشد ولي اين حالت مانند درد ساير تزريقات يا نيش پشه بوده وبعد از آن دردي احساس نمي شود. توصيه مي شود از خم کرد ن بيش از حد سر و نيز خوابيد ن به روي شکم به مدت چهار تا شش ساعت خودداري شود. بايد از ماساژ داد ن نواحي تزريق شده حداقل به مدت دوازده ساعت و ترجيحاً بيست و چهار ساعت خود داري کرد تا بوتاکس در محل هاي تزريق شده ي مورد نظر باقي مانده و از پخش شد ن بوتاکس به ساير عضلات صورت جلوگيري شود. فرد مي تواند بلافاصله بعد از تزريق، فعاليت هاي معمولش را شروع کند. اما بايد به مدت يک تا دو روز از انجام فعاليت ها يا ورزش هاي شديد و هم چنين تا 24 ساعت بعد از تزريق از استحمام با آب بسيار گرم خودداري شود.

عوارض احتمالي تزريق بوتاکس چيست؟
 

در صورتي که تزرييق بوتاکس توسط پزشک با تجربه صورت گيرد عوارض تزريق بسيار کم است. شايع ترين عارضه ي احتمالي، کبودي موقت در محل تزريق است. بروز سر درد در فرد کم اتفاق مي افتد و در صورت ايجاد معمولاً طي 24 تا 48 ساعت از بين مي رود. ممکن است افتاد گي پلک در پنج درصد افراد ( يک مورد در دويست تزريق) ايجاد شود. احتمال ايجاد اين حالت در افرادي که ابروهاي آن ها حالت رو به پايين دارد (position low) بيشتر است. اين حالت موقتي بوده و به طور معمول طي سه تا شش هفته از بين مي رود.

در صورت ايجاد چه علايمي، فردي که تزريق بوتاکس انجام داده بايد به پزشک خود مراجعه کند؟
 

1- واکنس آلرژيک (اشکال در تنفس و بسته شد ن گلو، تورم لب ها، زبان، صورت و ايجاد کهير)
2- اشکال در صحبت کرد ن و بلع غذا
3- ضعف شديد و غير عادي عضلاني
4- درد قفسه ي سينه يا نامنظمي ضربان قلب
5- عفونت چشم، زخمي شد ن، دو بيني و ساير مشکلات چشمي
منبع:7 روز زند گي شماره 108



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.