نقش گياهان در تغذيه و سلامت انسان از ديدگاه قرآن (1)
نويسندگان:دكتر محمد علي لساني فشاركي(2) و دكتر سوسن آل رسول(3) و زهره فريدوني(4)
چكيده
كلمات كليدي
مقدمه
اختيار او قرار داده است، به حيات خود ادامه دهد و مسير ديگري را بر خلاف اين نيازهاي طبيعي برگزيند و به ميل خويش در جاي ديگري از اين چرخه ي طبيعت قرار بگيرد. نگاهي به هرم ماده و انرژي نشان مي دهد كه گياهان با قرار گرفتن در كف و قاعده ي اين هرم، نقش اساسي و مهمي را در برآورده ساختن نيازهاي حياتي موجودات و به ويژه انسان ايفا مي كنند، كه مي توان گفت نياز به غذا و دارو از مهم ترين اين نيازها مي باشند.
نقش تغذيه اي گياهان
الف) خداوند در هر مكان و در هر زماني قوت بندگان خود را فراهم مي سازد. (الَّذِي أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ) (قريش/4)
ب) خداوند همه ي بندگان خود را اطعام مي كند و غذاهاي دنيايي نصيب همه ي بندگان، چه كافر و چه با ايمان مي باشد.
ج) روزي و قوت انسان ها به دست خداوند است و تنها اوست كه مي تواند در آن وسعت ايجاد كرده و يا آن را تنگ گردانده و طعم گرسنگي را به آنان بچشاند. (فَأَذَاقَهَا اللّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ) (نحل/112)
د) غذاها و خوراك هاي دنيوي در برابر خوراك ها و غذاهاي بهشتي چون قطره اي است در برابر دريا. زيرا خداوند در آيه 126 سوره بقره بهره مندي كافران را شامل غذاها و خوراك هاي دنيايي مي شود را اندك شمرده است. (وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلاً)
ه) با توجه به اين آيات چنين به نظر مي رسد كه بارزترين نقش گياهان در زندگي انسان، نقش تغذيه اي آن هاست، كه خداوند در آيات 24-32 سوره عبس انسان را متوجه آن ساخته است: (فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ. أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاء صَبًّا. ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا. فَأَنبَتْنَا فِيهَا حَبًّا. وَعِنَبًا وَقَضْبًا. وَ زَيْتُونًا وَنَخْلًا. وَحَدَائِقَ غُلْبًا. وَفَاكِهَةً وَأَبًّا. مَّتَاعًا لَّكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ) پس آدمي بايد به خوراك خود بنگرد- تا عبرت گيرد- همانا ما آب [باران] را فرو ريخيتم فرو ريختني سپس زمين را [با سر بر آوردن گياهان] بشكافتيم شكافتني. پس در آن دانه ها رويانديم و انگور و سبزي، و درخت زيتون و خرما، و بوستانهاي پر درخت، ميوه و علف، تا برخورداري باشد براي شما و چارپايان شما. هر يك از روئيدني هاي بر شمرده در اين آيات، نمونه ي نوعي از مواد غذايي اصلي انسان است و ترتيب ذكر آنها نيز اشاره به اهميت نيازمندي يا ترتيب پيدايش و تكامل آنها دارد. زيرا در ابتدا به انواع حبوبات و غلات مثل گندم، جو، عدس و.... (پروتئين) و بعد مواد قندي مثل انگور و نيز چربي ها مانند زيتون و در نهايت به ميوه هاي يا همان ويتامين ها اشاره شده است. جالب اين كه امروزه متخصصان علوم تغذيه در مورد اهميت اين چهار گروه غذايي به همين ترتيب معتقدند: 1- پروتئين ها 2- قندها 3- چربي ها 4- ويتامين ها (طالقاني،154/3؛ خدادادي، 120). اين گروه هاي غذايي كه اهميت فراواني در امر تغذيه دارند، تركيباتي هستند كه عهده دار حداقل يكي از سه عمل اصلي توليد انرژي، تنظيم فرايندهاي بدن و تأمين رشد و ترميم بافت هاي بدن مي باشند (گوتري، 2). در آيات مذكور تنها از گياهان به عنوان غذاي انسان ياد مي شود كه نشان دهنده ي اهميت آنها در تغذيه ي انسان هاست. منابع تغذيه اي انسان شامل دو گروه عمده ي غذاهاي حيواني و غذاهاي گياهي مي شود. غذاهاي حيواني شامل گوشت حيوانات، پرندگان و ماهي ها و نيز فرآورده هايي كه از آنها به دست مي آيد مي شود. غذاهاي گياهي نيز شامل غلات، حبوبات، ميوه ها و سبزي ها مي شوند. امروزه غذاهاي حيواني سهم عمده اي از رژيم غذايي افراد را به خود اختصاص مي دهد. در حالي كه در قرآن پس از توجه دادن انسان به غذا، سخن از گياهان به ميان آمده است و بنا بر آيات، غذاي بهشتيان نيز در عين متنوع بودن، عمدتاً از جنس ميوه هاست كه با عباراتي چون "فاكهه"، "فواكه"، "ثمره" و "ثمرات" به آن ها
اشاره شده است (مكارم شيرازي، پيام قرآن، 240/6). در آيات 20-21 سوره واقعه آمده است: (وَفَاكِهَةٍ مِّمَّا يَتَخَيَّرُونَ وَلَحْمِ طَيْرٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ) و از هر ميوه اي كه بر گزينند. و از گوشت مرغاني كه بخواهند. خداوند با همين مضمون در آيه 22 سوره طور مي فرمايد: (وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاكِهَةٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ) و ايشان را پي در پي ميوه و گوشتي كه بخواهند همي دهيم. اين آيه ضمن اشاره به فراواني، وسعت و تنوع نعمت هاي بهشتي "مما يشتهون"، بيانگر هميشگي بودن آنها است، زيرا "امداد" به معناي آوردن چيزي پشت سر هم و لا ينقطع است (ثعلبي، 129/9؛ طبرسي، مجمع البيان، 291/9؛ طباطبايي، 14/19؛ بانوي اصفهاني، 348/13). ضمناًً نشان مي دهد كه "غذاهاي بهشتي فقط منحصر به ايندو نيست، ولي اين ها، دو غذاي مهم هستند و مقدم داشتن (فاكهه) بر (لحم) اشاره اي است به برتري ميوه ها بر گوشت ها" (مكارم شيرازي، تفسير نمونه، 434/9). زيرا ميوه ها لطيف تر بوده و گوارش و هضم آن ها سريع تر و آسان تر مي باشد. و براي سلامتي مفيد تر مي باشند. (زحيلي، 249/27). در قرآن واژه "فاكهه" مجموعاً به صورت مفرد و جمع 14 بار آمده است كه از اين تعداد 11 بار به عنوان غذاي بهشتيان و مقربين و اصحاب يمين ذكر شده در حاليكه "لحم" به عنوان ماده ي غذايي 18 بار در قرآن آمده، كه 4 مورد آن اشاره به گوشت خوك و تحريم آن دارد (بقره/173؛ مائده/3؛ انعام/145؛ نحل/115) و از 4 مورد ديگر 2 مرتبه به عنوان غذاي بهشتي به آن اشاره شده است كه در هر دو مورد پس از فاكهه ذكر شده است (نحل/14؛ فاطر/12) و اين مي تواند اشاره اي به اهميت بيشتر ميوه ها براي بدن باشد. در هر دو آيه تقدم ميوه ها به اين دليل است كه آن ها بهتر و لذت بخش تر از ساير غذاها هستند، تا آن جا كه گروهي بر اين باورند كه انسان موجودي ميوه خوار است و غذاي اصلي و طبيعي او همان ميوه ها هستند. زيرا انسان براي تغذيه از گوشت ايستي در آن تغييراتي ايجاد كند يا آن را با مواد ديگر تركيب نمايد و به صورت طبيعي نمي تواند از آن استفاده كند، در حالي كه ميوه ها بدون تغيير و به صورت طبيعي قابل استفاده اند (مكارم شيرازي، پيام قرآن، 243/6). در طول تاريخ پيش از همه مصريان به ارزش واقعي گياهان پي برده اند و حضرت سليمان نيز در كتاب خود اشارات فراواني به گياهان دارد. اهميت گياهان و سبزيجات براي بني اسرائيل به اندازه اي بود كه در جشن ها، از خداوند بركت سبزي ها و ميوه ها را درخواست مي كردند. در قرآن نيز آمده كه حضرت ابراهيم(ع) ميوه ها را براي خوراك براي مؤمنين مسألت داشته است (پاك نژاد/ 33/9) (وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ) (بقره/ 126)
و آنگاه كه ابراهيم گفت: پروردگارا، اينجا را شهر امني ساز و از مردم آن كساني را كه به خدا و روز باز پسين ايمان دارند از ميوه ها روزي ده. چنان كه علم ثابت كرده، قند فراوان موجود در ميوه ها سريع الهضم بوده به آساني جذب بدن مي شوند، در حالي كه هضم گوشت به بيشتر از سه ساعت زمان نياز دارد. بعلاوه ميوه ها شامل پروتئين ها و مواد معدني ارزشمند و حياتي مهم براي بدن هستند (علي اللّه، 21-22). امروزه ثابت شده مصرف بيش از حد فرآوردههاي حيواني انسان را دچار مشكل و ابتلاء به بيماريهاي صعب العلاج مي كند. مصرف زياد گوشت موجب پوكي استخوان و بالا رفتن اسيداوريك در بدن شده،
بيماريهاي مفصلي مانند "نقرس" و "ورم مفاصل" و نهايتاً "آرتريد روماتوئيد" مي شوند (خدادادي، 121-122). گياه خواران معتقدند همه ي مدارك و شواهد موجود در طبيعت حاكي از ميوه خوار بودن انسان است و بررسي ساختمان بدن انسان و به ويژه دستگاه گوارش مي تواند مؤيد اين نظر باشد. به عنوان مثال حيوانات گوشت خوار داراي دندانهاي نيش بلندي هستند ولي شكل و نوع دندانهاي انسان با دندان هاي آنها كاملا متفاوت است. روده نيز در گياه خوارها بلند است، زيرا مواد غذايي گياهي و خام، به آهستگي مواد مغذي خود را پس مي دهند، در مقابل گوشت خوارها داراي روده هاي نسبتاً كوتاهي هستند تا بتوانند سموم حاصل از هضم مواد گوشتي را به سرعت دفع كنند (ملازاده، 126/26). همچنين معده اين حيوانات به خاطر هضم گوشت اسيديته بالايي دارد، در حالي كه معده انسان چنين نيست (خدادادي، 119). البته اين مطالب به اين معنا نيست كه مصرف گوشت براي انسان ممنوع است بلكه وجود غذاهاي با منشأ حيواني نيز در رژيم غذايي انسان ضروري است. زيرا بخشي از مواد مورد نياز بدن مانند آهن، كلسيم و ويتامين B12 در فرآورده هاي حيواني به مقدار بيشتري وجود دارند. گوشت به خاطر داشتن "ازت" فراوان محرك مناسبي براي سلولهاي بدن مثل سلولهاي كبدي و قلب است ولي مصرف زياده از حد آن هم بر اعصاب اثر گذاشته و هم موجب كم حافظه شدن و سستي مي شود (آخوندي، 121). در نتيجه مصرف گوشت و به خصوص فرآورده هاي لبني براي بدن لازم است، با رعايت اين نكته كه ميزان استفاده از آن بايستي كمتر از مواد گياهي باشد. (وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُّسقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ) (مؤمنون/21) و هر آينه شما را در چهارپايان عبرتي است. از آنچه در شكمشان است- يعني شير- شما را مي نوشانيم و براي شما در آنها سودهاي بسيار است و از [گوشت] آنها مي خوريد. در احاديث معصومين نيز توصيه هايي در مورد تعذيه از مواد گياهي و گوشتي شده است. امام علي(ع) مي فرمايند: (لا تجعلوا بطونكم مقابر الحيوان) (ابن الحديد، 125). شكم هاي خود را گورستان حيوانات نكنيد. و از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است: (من أكل اللحم اربعين صباحاً قساً قلبه) (مجلسي، بحار الانوار، 294/62) هر كس 40 روز پي در پي گوشت بخورد سنگ دل مي شود. از سوي ديگر عدم استفاده از مواد گوشتي نيز نهي شده است. از روسل اكرم(ص) نقل شده كه فرمودند: (من اتي عليه اربعون يوماً و لك يأكل اللحم فليستقرض علي اللّه و لياكله) (همان، 65/66) هر كس چهل روز گوشت نخورده باشد پس قرض بگيرد. و بخورد.
پي نوشت ها :
1- برگرفته از پايان نامه كارشناسي ارشد علوم قرآن و حديث
2- استاديار علوم قرآن و حديث دانشگاه تربيت مدرس
3- دانشيار علوم قرآن و حديث دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج
4- دانشجوي كارشناسي ارشد علوم قرآن و حديث دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج