اگر حرفهاي دلم بي اگر بود

قبل از ذکر ياد نامه قيصر، چند فراز مهم گاه شمار زندگي شاعر صاحب نام دهه اخير در خور تأمل است: 1. دبير سرويس شعر هفته نامه سروش در سال هاي 61- 60. 2. سردبير ماهنامه ادبي- هنري سروش نوجوان در سال هاي 67 به بعد.
يکشنبه، 24 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر حرفهاي دلم بي اگر بود

اگر حرفهاي دلم بي اگر بود
اگر حرفهاي دلم بي اگر بود


 

نويسنده:اکبر رضی زاده
منبع : اختصاصی راسخون



 
قبل از ذکر ياد نامه قيصر، چند فراز مهم گاه شمار زندگي شاعر صاحب نام دهه اخير در خور تأمل است:
1. دبير سرويس شعر هفته نامه سروش در سال هاي 61- 60.
2. سردبير ماهنامه ادبي- هنري سروش نوجوان در سال هاي 67 به بعد.
3. برنده جايزه نيما يوشيج (مرغ آمين بلورين) جهت انتشار کتاب «مثل چشمه، مثل رود» براي نوجوانان در سال 68.
4. برگزيده شدن به عنوان عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي در سال 1382 و.... اما بعد:
دکتر «قيصر امين پور» شاعر برجسته ي معاصر در دوم ارديبهشت سال يکهزار و سي صد و سي و هشت ، در منطقه ي «گُتوند» از توابع دزفول و شوش به دنيا آمد و در هشتم آبان ماه 1386 به سمت آرامشي سبز، به سوي معشوق پرواز کرد.
دوران ابتدايي و متوسطه را در خوزستان به تحصيل پرداخت و براي تحصيلات عالي به تهران هجرت نمود ابتدا به دانشکده ي دامپزشکي رفته، سپس تغيير رشته داد و رشته ي جامعه شناسي را انتخاب کرد؛ اما سرانجام پس از انقلاب فرهنگي و بازگشايي مجدد دانشگاه ها در رشته ي زبان و ادبيات فارسي در دانشکده ي ادبيات دانشگاه تهران، پذيرفته شد.
امين پور پس از طي مرحله ليسانس و فوق ليسانس و دکترا، در سال 1376 از رساله ي خود با عنوان «سنت و نوآوري در ادبيات فارسي شعر معاصر» دفاع نمود و مدرک دکتري خود را با نمره عالي از اين دانشگاه دريافت کرد.
اين رساله اينک در قالب کتابي ارزشمند منتشر شده و در اختيار ماست. شعر «اي مرگ» شاعر حُسن مطلع اين نوشتار قرار گرفت، و براي به تصوير کشيدن احساسات لطيف او بريده اي از شعر زيباي «اگر مي توانستم» را مي آوريم. راستي اگر قيصر امروز زنده بود اين شعر را چگونه تفسير مي کرد؟! آيا هنوز هم مي خواست تو را يکبار ديگر، آن هم از دور ببيند؟ چرا از نزديک نه
«.... اگر خاک کافر نبود
و روي حقيقت نمي ريخت
اگر ساعت آسمان دور باطل نمي زد
اگر کوه ها کَر نبودند
اگر آب ها تَر نبودند
اگر باد مي ايستاد
اگر حرف هاي دلم بي اگر بود
اگر فرصت چشم من بيشتر بود
اگر مي توانستم از خاک
يک دسته لبخند پَرپَر بچينم
تو را مي توانستم اي دور
از دور يک بار ديگر ببينم!....»
بدون شک قيصر يکي از سر آمدان نسلي است که هم زمان با مهم ترين حادثه ي فرهنگي، اجتماعي، سياسي تاريخ معاصر ايران، يعني انقلاب اسلامي، سرودن را آغاز کرد.
اصلي ترين دلمشغولي و دغدغه ي اين نسل از نويسندگان، شاعران و به طور کلي هنرمندان که بعدها به عنوان نحله اي مهم شناخته شدند - پيوند ميان گذشته ي فرهنگي و شعري ما و حال و هواي ادبيات و شعر پس از نيما بوده است. به شکلي جمع ميان سنّت و نو آوري؛ و يا با توجهي درخور به گذشته از جهات فکري و فرهنگي، از امکانات هنر و شعر معاصر بهره گرفتن.
قيصر نه تنها توانست به خوبي و با فرزانگي از عهده ي اين مهم بر آيد؛ بلکه توانست مخاطبان گسترده اي هم در ميان خواص اهل فرهنگ و ادب و شعر، و عموم مردم شعر دوست و علاقمند به ادبيات - به ويژه جوان ترها به دست آورد. شمارگانِ پُر تعداد کتابهاي شعر و نثر ادبي امين پور و هم چنين حضور در حافظه ي شعري بسياري از هم نسلان، از او چهره اي آشنا براي فرهنگ و ادبيات و هنر ما، پديد آورده است.
به طور کلي اشعار قيصر را مي توان به سه دسته تقسيم بندي کرد:
دسته اي اول شعرهايش با سبک و اسلوب متقدمين مي باشند که شامل غزل ها، مثنوي ها، رباعي ها و دوبيتي هاي او هستند. اين قسم از سروده ها با آن که در قالب هاي کلاسيک پيشين شعر فارسي قرار دارند، ولي از گويش و زبان و نظر گاهي کاملاً معاصر و امروزي برخوردار مي باشند. دسته ي دوم شعرهاي «نيمايي» اوست. اين گروه سروده ها نيز با همه ي نو بودن و برخورداري از بداعت و پويايي، به دور از گرايش هاي افراطي و نامأنوس هستند. به عنوان مثال مي توان گفت: وزن و معنا و مفهوم در نوسروده ها، اصلي ترين دل مشغولي هاي او بودند. دسته ي سوم، شعرهايي است که براي نوجوانان سروده است. دو مجموعه ي «مثل چشمه، مثل رود» و «به قول پرستو» نمونه هاي ارزنده اي از شعر نوجوان و جوانان نوقلم روزگار ما مي باشند. اين شعرها در اوج صميميت و سادگي از ظرايف و لطايف توأمان با هوشمندي براي ارتباط با نوجوانان برخوردار هستند و در آن دقت و ظرافت سراينده در بهره بردن از ظرفيت هاي ادبي و شعري، قابل توجه است.
شخصيت و اشعار قيصر امين پور، هر دو نشانه اي از فرهيختگي و اعتدال شخصيت و وارستگي جان و روح او مي باشد. وي در کنار دوستان شاعر خود از ستايشگران عظمت رزمندگان در سال هاي دفاع از ايران بوده و با عقيده اي صادقانه از راه و نام و مرام شهيدان ياد کرده است.
تلميح ها و اشاره هاي باورمندانه دکتر امين پور در شعرهايش نشانه اي از جاني معرفت پيشه دارد. روانش شاد و يادش بخير... وي در کمال وارستگي و در اوج پرهيز از هيجان هاي زودگذر، به دور از غوغاي اهل زمانه، فقط و فقط از طريق شعرهايش با ما سخن گفت و هم چنان خواهد گفت... ذکر نام کتابهاي دکتر قيصر امين پور، حُسن ختام زيبايي است بر اين وجيزه...
1. درکوچه ي آفتاب، 1363
2. تنفس صبح ، 1363
3. طوفان در پرانتز (مجموعه نثر ادبي) 1365
4. منظومه ي ظهر روز دهم (شعر براي نوجوانان ) 1365
5. مثل چشمه، مثل رود (شعر براي کودکان و نوجوانان) 1368
6. بي بال پريدن (نثر ادبي براي نوجوانان) 1370.
7. آينه هاي ناگهاني، 1372.
8. به قول پرستو (شعر نوجوانان)
9. گزينه ي اشعار، 1378.
10. گل ها همه آفتابگردانند، 1380 و....



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط