تلاش و پشتکار رمز موفقيت

موفقيت در هر کاري ز امور زندگي مرهون توکل، تقوا، اخلاص، شناخت، هدف، برنامه ريزي درست وسنجيده، همت، تلاش و پشتکار است. انسان در زندگي با کوشش به هر چيزي خواهد رسيد. يکي از دانشمندان بزرگ مشهور به «ابوجعرانه» موفقيت خود را در درس آموزي، از حشره يي (شبيه سوسک) به نام «جعرانه» مي داند. وي مي گويد:
سه‌شنبه، 17 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تلاش و پشتکار رمز موفقيت

 تلاش و پشتکار رمز موفقيت
تلاش و پشتکار رمز موفقيت


 

تهيه وتنظيم: عليرضا خان مرادي




 
موفقيت در هر کاري ز امور زندگي مرهون توکل، تقوا، اخلاص، شناخت، هدف، برنامه ريزي درست وسنجيده، همت، تلاش و پشتکار است. انسان در زندگي با کوشش به هر چيزي خواهد رسيد. يکي از دانشمندان بزرگ مشهور به «ابوجعرانه» موفقيت خود را در درس آموزي، از حشره يي (شبيه سوسک) به نام «جعرانه» مي داند. وي مي گويد: «در مسجد جامع دمشق کنار ستوني نشسته بودم. جعرانه يي ديدم که مي خواهد از ستون بالا برود و کنار شعله يي که بالاي ستون مي سوخت، بنشيند. من از اول شب تا صبح کنار آن ستون بودم؛ حشره هفتصد بار سعي کرد بالا برود، ولي هر بار به پايين سقوط مي کرد؛ زيرا ستون صاف و لغزنده بود. از تلاش و همت آن حشره تعجب کردم و بعد برخاستم و وضو گرفتم و وقتي بازگشتم، ديدم حشره به بالاي ستون رفته است و کنار شعله ي چراغ پي سوز آرميده است. «سکاکي» يکي از دانشمندان بزرگ نيز در سن چهل سالگي به درس خواندن روي آورد. وي چنان کم استعداد بود که راه حجره اش را گم مي کرد؛ اما با تلاش توانست به يکي از دانشمندان بزرگ تبديل شود. کتاب هاي وي پس از دوازده، سيزده قرن، هنوز به عنوان متن درسي مورد استفاده قرار مي گيرد.
با توجه به نمونه هايي که در بالا ذکر شد، ملتزم بودن به راه هاي زير، نقش مؤثري در موفقيت دارد.
1- بايد باور کنيد که شما هم مثل ديگر انسان ها از توانمندي هاي بسياري برخورداريد و از ديگران کمتر نيستيد. فراموش نکنيد نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بيشتر است و نبايد خود را دست کم بگيريد. تصميم خوب در پرتو تکيه بر قوت ها، جبران ضعف ها و احساس توانمندي ها شکل مي گيرد.
2- پس از مشورت با افراد ذي صلاح، با توجه به امکانات و توانمندي هاي واقعي خود، براي زندگي تان برنامه ريزي کنيد و بکوشيد هرگز بي جهت از آن برنامه و نظم سرنپيچيد. اوقات استراحت، تفريح، عبادت و همه ي فعاليت ها را در اين برنامه بگنجانيد تا زماني خالي نماند و توجه به فرصت بيکاري شما را به سمت تأخير انداختن کارها سوق ندهد. به عنوان مثال سعي کنيد وقت خواب خود را تنظيم کنيد و هر شب سر ساعت به رختخواب برويد و با استفاده از ساعت زنگ دار و صبح سر ساعت معيني از خواب بيدار شويد. همچنين سعي کنيد نمازهاي يوميه را سر وقت بخوانيد. صبحانه، ناهار و شام را به موقع ميل کنيد و همچنين در عمل کردن به وعده هاي خود سروقت، جديت بيشتري نشان دهيد. اگر مواردي را که ذکر شد، با تمرين و پشتکار انجام دهيد، قطعاً به مهم ترين تأثيرات آن، که تقويت اراده و همچنين نظم در انجام کارهاست، دست مي يابيد و اين دو، نقش بسيار مؤثري در موفقيت شما در انجام کارهاي دقيق تر و مهم تر زندگي خواهد داشت.
3- بکوشيد براي هر رفتاري، انگيزه يي قوي داشته باشيد و به ويژه از آثار مثبت تصميم گيري ها و رفتارهاي خويش، بطور کامل آگاه شويد.
4- اهمال کاري، آفت بي نظمي و عدم موفقيت در زندگي است. سعي کنيد در انجام کارهاي جاري زندگي، اهمال کار نباشيد و کارها را به تأخير نيندازيد.
5- محيط زندگي و موفقيت کاري خود را تغيير دهيد و موانع بروز اراده و فعاليت را نابود کنيد؛ براي مثال در موقعيتي که به سرزنش و متهم شدن به ناتواني و ناپختگي مي انجامد، قرار نگيريد. براي تصميم گيري ها و اقدامات خويش، امنيت رواني فراهم آوريد تا بتوانيد به آرامي در برابر ديگران يا همراه آنان ابراز وجود کنيد و برجستگي فکري و فعاليت مناسب را از طريق سيستم آشکار کنيد.
6- هر کاري را آسان تلقي کنيد؛ زيرا در برابر اراده ي پولادين انسان، همه ي سختي ها آسان مي شود. به استقبال کارهاي به ظاهر دشوار برويد و به خود تلقين کنيد که مي توانيد در اين امور درست تصميم بگيريد و افتخار موفقيت درانجام آنها را بدست آوريد.
7- رضايت خداوند را ملاک رفتار و گفتار خود قرار دهيد و از تسليم شدن در برابر تمايلات پوچ و هواهاي نفساني بپرهيزيد. تسليم شدن، اراده را ضعيف و متزلزل مي کند. تقوا و رعايت حرمت دستورهاي پروردگار، براي آرامش رواني و تقويت نفس و اراده بسيار سودمند است.
8- مدتي برنامه ريزي و تصميمات خود را با فردي ذي صلاح در ميان بگذاريد و از وي بخواهيد مراقب باشد تا شما دچار ترديد نشويد و اجراي تصميمات خويش را به تأخير نيندازيد.
9- از خواب زياد، پرخوري و ديگر اسباب تنبلي و سستي اراده بپرهيزيد و نگذاريد ديگران به جاي شما تصميم بگيرند.
10- با کساني که روحيه و اراده ي قوي دارند، دوست شويد تا اراده شما نيز قوي شود.
11- با افرادي که منظم هستند و کارهاي خود را بر اساس يک برنامه منطقي انجام مي دهند، بيشتر معاشرت کنيد.
12- بکوشيد تصميم هاي تان را با فردي با تجربه در ميان نهيد تا از قوت و درستي شان اطمينان يابيد و پس از مشورت با اين فرد، بر اساس تدبر و انديشه ي خود تصميم بگيريد و بدون از دست دادن فرصت اقدام کنيد. تصميم بايد بر تدبير و انديشه و آگاهي هاي لازم استوار باشد و به عمل بينجامد. تخلف از اين امر، جز تلف کردن وقت، پيروي از افکار پوچ و سستي در عمل، دستاوردي ندارد و فرد را با زبان هاي مادي و معنوي روبه رو مي کند، از اين رو، امور ياد شده گناه به شمار مي آيد.
ترديد در تصميم گيري و تأخير درعمل، سبب از دست رفتن منافع معنوي ومادي فراوان مي شود و زبان هاي بسياري را به ارمغان مي آورد.
13- تصميمات مناسب و پرارزش گذشته ي خود را به ياد آوريد و توجه کنيد که چون گذشته براي انجام دادن کارهاي مهم آمادگي داريد.
14- در تصميم ها و فعاليت هاي اسوه ها دقت کنيد و در همسان سازي و الگوپذيري جدي باشيد تا جرأت انجام کار را پيدا کنيد و توان تصميم گيري و اجرا در شما تقويت شود.
15- با تصميم هاي آسان در کارهاي ساده، به تدريج خودباوري و توانمندي را در خويش پديد آوريد و راه را براي تصميم گيري در امور مشکل و پيچيده هموار کنيد.
منبع: 7 روز زندگي شماره 93



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما