شهيدان و شهادت ‌طلبان زن در آيينه توصيف مقام معظم رهبری

بعضي‌ها دو فرزند، بعضي‌ها سه فرزند، بعضي‌ها چهارفرزندشان به شهادت رسيدند. ما ديديم مادراني را كه عزيزانشان به شهادت رسيده بودند آن چنان از خودشان استقامت نشان مي‌دادند كه انسان را به حيرت فرو مي‌برد. من بحمدالله هميشه با خانواده‌هاي مكرم شهداء، ديد و بازديد و نشست‌هاي متعددي داشته‌ام و دارم. به نظرم
شنبه، 28 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شهيدان و شهادت ‌طلبان زن در آيينه توصيف مقام معظم رهبری

شهيدان و شهادت ‌طلبان زن در آيينه توصيف مقام معظم رهبری
شهيدان و شهادت ‌طلبان زن در آيينه توصيف مقام معظم رهبری


 





 
بعضي‌ها دو فرزند، بعضي‌ها سه فرزند، بعضي‌ها چهارفرزندشان به شهادت رسيدند. ما ديديم مادراني را كه عزيزانشان به شهادت رسيده بودند آن چنان از خودشان استقامت نشان مي‌دادند كه انسان را به حيرت فرو مي‌برد. من بحمدالله هميشه با خانواده‌هاي مكرم شهداء، ديد و بازديد و نشست‌هاي متعددي داشته‌ام و دارم. به نظرم مادران شهداء، از لحاظ قوت و قدرت، حقيقتاً بي‌نظيرند. اين چه نيرويي است كه به زني كه عاطفه و احساسات در او قوي است و فرزند خودش را عاشقانه دوست مي‌دارد، آن چنان قوتي مي‌بخشد كه در مقابل شهادت يك فرزند يا دو فرزند يا بيشتر، چنين قدرت و قوتي را از خود نشان مي‌دهد.
13/10/69
من خانواده‌ها و زناني را ديده‌ام و مي‌بينم كه واقعاً گذشت و دريادلي آنها در مقابل حوادث، از مردان بيشتر است. من با خانواده‌ شهداء نشست و برخاست نسبتاً زيادي دارم. مكرر اين نكته را گفته‌ام كه در ميان خانواده‌هاي شهداء، غالباً مادر شهيد، براي تحمل اين حادثه مهم، روحيه بهتر و برداشت بهتر و ظرفيت بيشتري نسبت به پدر شهيد دارد. التبه موارد عكس هم هست؛ اما اين گونه موارد تقريباً بيشتر است و من آن را بيشتر ديده‌ام. بر اثر اين حادثه عظيم انقلاب، خانم‌ها خيلي خيلي پيش آمدند و رشد كردند. نقش زنان در انقلاب، يك نقش تعيين كننده بود؛ در جنگ، يك نقش تعيين كننده بود؛ در دوران آينده هم نقششان ان‌شاء‌الله تعيين كننده خواهد بود؛ به شرطي كه ما اين جهات ارزشي را در زن رعايت كنيم. اينهاست كه تأمين كننده و تضمين كننده اين آينده است. اميدواريم خداوند شماها را تأييد كند.
4/10/70
شما ببينيد وقتي زن مسلمان به فطرت و به اصل خود بر مي‌گردد، چه معجزه عظيمي درست مي‌كند! آن چنان كه در انقلاب ما و در نظام اسلامي ما بحمدالله مشاهده شد و امروز هم مشاهده مي‌شود. ما كجا آن قدرت و عظمت را از زنان ديده بوديم كه امروز از مادران شهيد مي‌بينيم؟ كجا ما آن فداكاري‌ها را از زنان جوان ديده بوديم كه با فرستادن همسران محبوبشان به جبهه‌هاي جنگ، آنها با خاطره آسوده در اين ميدان‌ها باشند؟ اين، عظمت اسلام است كه در چهره زنان انقلاب ما، در دوران انقلاب و امروز، بحمدالله آشكار است. تبليغ نكنند كه با حفظ حجاب، با حفظ عفت، با خانه‌داري و با تربيت فرزند، انسان نمي‌تواند كسب علم كند. ما امروز بحمدالله چقدر زنان دانشمند و عالم در رشته‌هاي مختلف در جامعه‌مان داريم. دانشجويان كوشا و با استعداد و با ارزش، فارغ‌التحصيلان سطح بالا، پزشكان ممتاز و طراز بالا! امروز در جمهوري اسلامي رشته‌هاي گوناگون در اختيار خانم‌هاست؛ زن‌هايي كه عفاف عصمتشان را هم حفظ كردند. حجاب را هم به شكل كامل حفظ كردند. به تربيت فرزند هم به شيوه اسلامي مي‌رسند. شوهرداري را نيز همان طوري كه اسلام گفته است، انجام مي‌دهند، فعاليت علمي و سياسي هم مي‌كنند. الان در بين شما خانم‌هايي كه اين جا تشريف داريد؛ عده زيادي هستند كه فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي دارند؛ آن هم فعاليت‌هاي ممتاز و برجسته؛ چه خانم‌هاي مجرد، چه خانم‌هايي كه متأهلند و همسران آنها افتخار مي‌كنند و بايد هم افتخار كنند كه زن‌هايشان در ميدان‌هاي گوناگون پيشتازند. با روحيه اسلامي و در محيط اسلامي، زن مي‌تواند به كمال واقعي خود برسد؛ دور از آن هرزگي‌ها، دور از آن تجمل‌گرايي‌ها دور از پست شدن و حقيرشدن در مقابل مصرف.

شهيدان و شهادت ‌طلبان زن در آيينه توصيف مقام معظم رهبری

25/9/71
زنان ما در طول حوادث انقلاب و بعد از انقلاب تا امروز، نشان داده‌اند كه در آن چيزهايي كه معيار واقعي زندگي و ارزش و برجستگي آنهاست، در سطوح عالي قرار دارند. مادري كه فرزندان خود را در راه خدا و در راه هدف هدفي كه براي او مقدس است و پيش خدا هم مقدس است تقديم مي‌كند و خم به ابرو نمي‌آورد، يك عمل برجسته انجام داده است و اين امر كوچكي نيست. اين را با هر معيار و ميزاني اندازه‌گيري كنيد، با عظمت است. زن جواني كه حرمت همسرش و خودش را به مدت ده، يازده سال كه همسرش در زندان‌هاي دشمن اسير بوده، با كمال عفت و سربلندي و پاكدامني حفظ كرده است، آيا كارش با ارزش نيست؟! اينها ارزشند.
20/7/73
من اينجا در جمع شما بانوان عزيز و خواهران و فرزندان خودم عرض مي‌كنم كه نقش اجتماعات زنان در پيروزي انقلاب، به احتمال زياد از اجتماعات مخصوص مردان بيشتر بود. يعني زنان در مبارزات عمومي و سياسي، نقش چندگانه داشتند. مرد يك نفر بود و خودش مي‌آمد در مبارزات يا در اجتماعات و راهپيمايي‌ها شركت مي‌كرد. همين و بس! اما وقتي زن خانه، خود را در مبارزه سهيم مي‌دانست و وارد ميدان مي‌شد، در واقع خانه‌اي را كه در آن، مرد و زن و فرزندان هستند، به صحنه مي‌آورد و خانواده‌اي را در ميدان مبارزه حاضر مي‌كرد. در جنگ نيز همين طور بود. يعني اگر خانواده‌هاي شهداء، مادران و همسران صبر نمي‌كردند، جنگ دچار مشكلات بسيار بزرگي مي‌شد. در آن مقطع، نقش زنان، بسيار برجسته بود. انقلاب و جنگ، زنان ما را در جامعه از آگاهي و رشد سياسي برخوردار كرد. زن، وقتي با سواد باشد و از آگاهي سياسي برخوردار شود، كسي نمي‌تواند به آساني به او زور بگويد و حقش را پايمال كند. اينها غنيمت‌هايي بود كه در انقلاب پيش آمد.
28/6/75
خواهران من! دختران من! بانوان كشور اسلامي! بدانيد، در هر زماني، در هر محيط كوچكي و در هر خانواده‌اي كه زني با اين تربيت توانست رشد كند، همان عظمت را پيدا كرد. مخصوص صدر اسلام نبود. حتي در دوران اختناق، حتي در دوران حاكميت كفر هم اين ممكن است. اگر خانواده‌اي توانستند دختر خودشان را درست تربيت كنند، اين دختر يك انسان بزرگ شد. ما در ايران هم داشتيم، در زمان خودمان هم داشتيم، در خارج ايران هم داشتيم. در همين زمان ما، يك زن جوان شجاع عالم متفكر هنرمندي به نام خانم «بنت‌الهدي» خواهر شهيد صدر توانست تاريخي را تحت تأثير خود قرار دهد، توانست در عراق مظلوم نقش ايفا كند. البته به شهادت هم رسيد. عظمت زني مثل بنت‌الهدي، از هيچيك از مردان شجاع و بزرگ كمتر نيست. حركت او، حركتي زنانه بود؛ حركت آن مرد، حكتي مردانه است؛ اما هر دو حركت، حركت تكاملي و حاكي از عظمت شخصيت و درخشش جوهر و ذرات انسان است. اين گونه زن‌هايي را بايد تربيت كرد و پرورش داد.
30/7/76
(همسران جانبازان) در رنج‌هاي زندگي يك جانباز، داوطلبانه خودشان را شريك كردند و مشكلاتي را بر خود هموار كردند كه پيش خداي متعال اجر دارد. همسران جانبازان اجرشان خيلي بالاست و حقيقتاً ما بايد از آنها تشكر كنيم. البته آنها هم بايد بدانند كه اين جانباز يك نعمت خداست در دست آنها و براي آنها؛ چون وسيله اجر و پاداش الهي و جلب رضايت خداست و البته جلب رضايت خدا با تلاش و زحمت و جديت به دست مي‌آيد. همه خيرات عالم اين گونه است. هيچ كس با راحتي و تن‌پروري به چيزي نمي‌رسد. هر كس هر دستاوردي در هر مقوله‌اي از مقولات مادي و معنوي دارد، با رنج دارد. اگر كسي علمي به دست مي‌آورد؛ ثروتي به دست مي‌آورد؛ نام نيكي به دست مي‌آورد؛ اينها با رنج به دست مي‌آيند؛‌ با راحتي و تن‌پروري به دست نمي‌آيند. ملت‌ها پيروزي و عزتي كه به دست مي‌آورند، با رنج به دست مي‌آورند. دستاوردهاي اخروي هم عيناً همين طورند. ثواب الهي، رضاي الهي و بهشت خداوند با رنج به دست مي‌آيد؛ بدون رنج به دست نمي‌آيد. انسان بايد تلاش و جد و جهد كند. يكي از اين رنج‌ها و جد و جهدها هم همين است كه همسران جانبازان نسبت به جانبازان متحمل مي‌شوند.
4/8/84
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 27




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط