قرآن کريم و فرهنگ سازي مصرف مدّبرانه

در آيات شريفه ي قرآن بارها راجع به پرهيز از اسراف در امور اقتصادي تأکيد شده است وقتي جامعه اي دچار بيماري (اسراف) شد از لحاظ فرهنگي و اجتماعي لطمه مي بيند و بر روي آن تأثير منفي مي گذارد. بنابراين مسئله صرفه جويي و اجتناب از اسراف فقط يک مسئله اقتصادي نبوده و جنبه هاي اجتماعي و فرهنگي هم دارد. براساس بررسي و تحقيقات ميداني و آمارهاي تکان دهنده (اسراف) آينده کشور را تهديد مي کند. ما در زمينه مصرف و در زمينه ي هزينه کردن منابع مالي کشور دچار نوعي بي توجهي يا ولخرجي و ولنگاري در مصرف و
شنبه، 1 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرآن کريم و فرهنگ سازي مصرف مدّبرانه

قرآن کريم و فرهنگ سازي مصرف مدّبرانه
قرآن کريم و فرهنگ سازي مصرف مدّبرانه


 

نويسنده: حضرت آيت الله العظمي خامنه اي




 
اين مقاله دسته بندي موضوعي دوسخنراني مقام معظم رهبري در ايام نوروز سال 88 مي باشد.

چکيده:
 

در آيات شريفه ي قرآن بارها راجع به پرهيز از اسراف در امور اقتصادي تأکيد شده است وقتي جامعه اي دچار بيماري (اسراف) شد از لحاظ فرهنگي و اجتماعي لطمه مي بيند و بر روي آن تأثير منفي مي گذارد. بنابراين مسئله صرفه جويي و اجتناب از اسراف فقط يک مسئله اقتصادي نبوده و جنبه هاي اجتماعي و فرهنگي هم دارد. براساس بررسي و تحقيقات ميداني و آمارهاي تکان دهنده (اسراف) آينده کشور را تهديد مي کند. ما در زمينه مصرف و در زمينه ي هزينه کردن منابع مالي کشور دچار نوعي بي توجهي يا ولخرجي و ولنگاري در مصرف و به عبارت ديگر (اسراف) هستيم. بسياري از منابع کشور شايد بخش مهمي از منابع کشور در همه ي زمينه ها، چه در زمينه شخصي و خانوادگي و چه در زمينه هاي عمومي صرف (اسراف)ها و زياده روي هاي ما در مصرف مي شود.ما بايستي مصرف کردن مدبّرانه را مديريت کنيم. مصرف کردن بي رويه و بدون منطق و بدون تدبير عقلاني به ضرر کشور و به ضرر آحاد و اشخاص ماست. ريشه (اسراف) در تجمل گرايي ها، چشم و هم چشمي ها، هوسراني افراد، بي توجهي در هزينه کردن منابع مالي، عادت به ولخرجي و ولنگاري در مصرف، بي برنامه‌گي در توليد (مصرف) و عدم فرهنگ سازي الگوي صحيح مصرف و مديريت مدبّرانه و عاقلانه آن است.

کليد واژه:
 

دهه ي پيشرفت و عدالت، مفهوم پيشرفت و عدالت، قرآن کريم و فرهنگ سازي مصرف مدبّرانه

دهه پيشرفت و عدالت:
 

سال 88 اولين سال دهه ي چهارم انقلاب است که به نام (دهه پيشرفت و عدالت)ناميده شده است علت نامگذاري اين دهه بنام (دهه پيشرفت و عدالت) آمادگي بسيار وسيع و عظيمي است که در کشور عزيزمان براي پيشرفت و عدالت به وجود آمده است. اين آمادگي ها به ملت بزرگ و مصمم ما اجازه مي دهد که يک جهش و يک گام بلند و يک حرکت پر شتاب و بزرگي به سمت پيشرفت و عدالت بر دارد. چند عنصر در اين آمادگي ها تأثير زيادي داشته است که اين عناصر عبارتند از:
*حضور نسل جوان پرنشاط، دانا و تحصيل کرده در ميدان هاي تحقيق و فعاليت هاي اجتماعي و سياسي
*زير ساخت هاي علمي، صنعتي، ارتباطي، زيستي، نظامي و امنيتي کشور
*تجربه هاي ذي قيمت نخبگان و مسئولان کشور در مواجهه ي با مشکلات گوناگون
براي رسيدن به پيشرفت و عدالت همه بايد تلاش و کار کنند تا پيشرفت همه جانبه در کشور تحقق يابد اين ملت شايسته و سزاوار پيشرفت است ابعاد اين پيشرفت عبارتند از:
*پيشرفت در اخلاق و معنويت
*پيشرفت در دانش و فناوري
*پيشرفت در اقتدار ملي و عزّت بين المللي
*پيشرفت در توليد ثروت ملي
*پيشرفت در وحدت و انسجام ملي
*پيشرفت در امنيت، قانون گرايي و انضباط اجتماعي
*پيشرفت در رشد درک سياسي و قدرت تحليل سياسي
*پيشرفت در رفاه عمومي
*پيشرفت در ارتقاي بهره وري
تحقق اين پيشرفت ها نيازمند مسئوليت پذيري، عزم و اراده ي ملي، تحرک و برنامه ريزي و عدالت اجتماعي است، پيشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پيشرفت مورد نظر اسلام نيست.

مفهوم پيشرفت و عدالت:
 

مفهوم پيشرفت:
 

پيشرفت ارتقاي معقول و درست در همه ي ابعاد با تحرک و برنامه ريزي، مسئوليت پذيري و عزم و اراده ي ملي است مقصود ما از پيشرفت رشد همه جانبه ملت در ابعاد مختلف است پيشرفت در يک جهت محض نيست از همه ي ابعاد در کشور، اين ملت، شايسته و سزاوار پيشرفت است، پيشرفت در توليد ثروت ملي، پيشرفت در دانش و فنآوري، پيشرفت در اقتدار ملي و عزّت بين المللي، پيشرفت در اخلاق و معنويت، پيشرفت در امنيت کشور (هم امنيت اجتماعي و هم امنيت اخلاقي براي مردم)، پيشرفت در ارتقاي بهره وري، پيشرفت در قانون گرايي و انضباط اجتماعي، پيشرفت در وحدت و انسجام ملي، پيشرفت در رشد سياسي و قدرت تحليل سياسي، ملت ما بايد در همه ي اين زمينه ها پيشرفت کند.

مفهوم عدالت:
 

عدالت يک واژه بسيار عميق و وسيعي است که بايستي خطوط اصلي آن را جستجو و پيدا کرد. به نظر ما عدالت، کاهش فاصله هاي طبقاتي است. کاهش فاصله هاي جغرافيايي است، عدالت يعني از بين رفتن فقر و محروميت، تبعيض و نابرابري، عدالت يعني برابري در استفاده ي از امکانات و فرصت ها براي همه ي آحاد کشور. يکي از مصداق هاي عدالت، مبارزه با فساد مالي و اقتصادي است که بايستي جدّي گرفته شود. تلاش هاي خوبي هم انجام گرفته و دارد انجام مي گيرد اما مبارزه ي با فساد، کار دشواري است و نيازمند مديراني معتقد و مؤمن به مباني دين که داراي شجاعت، اخلاص، تدبير، و عزم راسخ باشند است.

اقدام اساسي:
 

يک اقدام اساسي در زمينه ي همين پيشرفت و عدالت، مسئله ي مبارزه با اسراف و حرکت در سمت اصلاح الگوي مصرف، جلوگيري از ولخرجي ها و تضييع اموال جامعه است اين مسئله بسيار مهمي است ما بايستي مسئله صرفه جويي را در خطوط اساسي برنامه ريزي هايمان در سطوح مختلف اعمال کنيم.

تعاريف صرفه جويي و اسراف:
 

صرفه جويي به معناي مصرف نکردن نيست، بلکه صرفه جويي به معناي درست مصرف کردن، بجا مصرف کردن، ضايع نکردن مال، مصرف را کارآمد و ثمربخش کردن است.
اسراف در اموال و اقتصاد اين است که انسان مال را مصرف کند، بدون اينکه اين مصرف اثر و کارايي داشته باشد و به عبارت ديگر مصرف بيهوده، مصرف هرز و در حقيقت هدر دادن مال است.

آسيب شناسي بيماري اسراف:
 

اسراف و زياده روي در مصرف ريشه در عادت هاي ما، سنت هاي ما، روش هاي غلطي که از اين و آن ياد گرفته ايم، در تجمل گرايي ها، چشم و هم چشمي ها، هوسراني افراد، بي توجهي ها، ولنگاري ها، بي برنامه گي ها و عدم مديريت مدبرانه مصرف است. امروز در کشور مصرف ما به نسبت از توليدمان بيشتر است اين کشور را به عقب مي برد و ضررهاي مهم اقتصادي، اجتماعي، و فرهنگي بر ما وارد مي کند.

راهکار:
 

لزوم صرفه جويي و مبارزه ي با اسراف ايجاب مي کند که جامعه ما آن را:
1-به عنوان يک شعار هميشگي در مقابل ديدگان خود داشته باشد.
2-به عنوان يک سياست اساسي در خطوط برنامه ريزي ها در سطوح مختلف اعمال و پيگيري نمايد.
*قرآن و روايات در فرهنگ سازي مصرف مدبّرانه:
در آيات شريفه ي قرآن بارها راجع به پرهيز از اسراف در امور اقتصادي تأکيد شده است قرآن مي فرمايد:
«کلوا واشربوا ولا تسرفوا*انه لا يحب المسرفين»
بخوريد و بياشاميد و اسراف مکنيد که خدا اسرافکاران را دوست نمي دارد.
در آيه شريفه‌ي ديگر آمده است:
«کلوا من ثمرهء اذا اثمر واتوا حقه يوم حصاده ولا تسرفوا انه لا يحب المسرفين»
از ميوه درختان باردار بخوريد و روز چيدن حق مستحقان را بدهيد و اسراف مکنيد که خدا مسرفان را دوست نمي دارد.
اعراف (7)/31.
و در آيه ديگر آمده است:
«واهلکنا المسرفين»
و مسرفان را هلاک کرديم.
انعام (6)/141.
اسراف آينده کشور را تهديد مي کند ما بندگان خدا هستيم اينها حرف دين است و روايات فراواني در اين زمينه وجود دارد. در روايات داريم که کسي ميوه اي را خورد و نيمي از ميوه ماند، آن را دور انداخت: امام (عليه اسلام) به او نهيب زد که اسراف کردي، چرا انداختي؟ در روايات ما هست که از دانه ي خرما استفاده کنيد. امام صادق(عليه السلام) دستور داد تا براي ميهمانان خرما بياورند، يکي از آن ها پس از خوردن خرما هسته ي آن را پرت مي کرد، امام صادق (عليه السلام) دست او را گرفت و فرمود: چنين نکن که اين کار تبذير به شمار مي آيد و خدا فساد از جمله تبذير را دوست نمي دارد.
بايد خودمان را اصلاح کنيم، بايد الگوي مصرف جامعه و کشور اصلاح شود. ما الگوي مصرفمان غلط است. چگونه بخوريم؟ چه بخوريم؟ چه بپوشيم؟ و چه بخريم و چگونه هزينه کنيم همه ي اينها بايد اصلاح شود و مناسب با يک جامعه اسلامي عدالت محور بشود.
* مصاديقي از اسراف و تبذير در جامعه اسلامي
* زمينه هاي فردي:
* اسراف در خريد و مصرف نان
* اسراف و تبذير در ميهماني ها و غذاهاي تهيه شده
* اسراف در پوشاک و تلفن همراه و وسائل آرايش
* اسراف و تبذير در تجملات زندگي و تزئينات داخل خانه
* اسراف در مسافرت ها و رفت و آمدهاي غير ضروري و بيهوده

زمينه هاي ملي:
 

* اسراف در انرژي (نفت، گاز، گازوئيل، بنزين، برق و....)
* اسراف در برق (فرسوده بودن شبکه هاي ارتباطي انتقال برق، سيماي برق و...)
* اسراف در آب (شبکه هاي آب رساني و فاضلاب)
* اسراف در امکانات اداري (تجملات و تزئينات اتاق کار دولت از جمله مبلمانهاي گوناگون...)

راهكارهاي اصلاح
 

* قوه مقننه و قوه ي مجريه موظفند به برنامه ريزي و قانون گذاري و اجراي قانون با قاطعيت
* اصلاح شبکه هاي برق و آب و ساير انرژي ها
* کاهش مصرف آب خانگي و اصلاح آبياري باصرفه در کشاورزي
* بازيافت آب و صيانت از سدها و شبکه آبرساني
* توليد آرد خوب، نگهداري درست، پخت خوب و مصرف درست
* صرفه جويي و پرهيز از خريد کردن ها و مصرف کردن هاي غير مدبرانه و غير عقلاني

پيشنهادهاي مناسب
 

* سرمايه گذاري در امر توليد (خريد سهام و افزايش توليد)
قدرت يابي براي انفاق به فقرا
* تلاش براي رشد و پيشرفت و تحقق عدالت در سطح جامعه
منبع: نشريه فصلنامه قرآني کوثر شماره 31



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
play_arrow
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
play_arrow
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
play_arrow
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
play_arrow
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
play_arrow
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
play_arrow
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
play_arrow
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
play_arrow
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
play_arrow
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
play_arrow
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
play_arrow
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
play_arrow
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد
play_arrow
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد