تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5

در فتوشاپ CS5 در ناحیه تنظیمات Preferences، نسبت به چند نسخه قبل این نرم افزار، امکانات جدید و تغییراتی ایجاد شده است که ارائه یک مقاله در این مورد را ضروری می نماید. چرا که هر توضیحی در مورد نرم افزار...
چهارشنبه، 5 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5

تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5
تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5


 






 

در فتوشاپ CS5 در ناحیه تنظیمات Preferences، نسبت به چند نسخه قبل این نرم افزار، امکانات جدید و تغییراتی ایجاد شده است که ارائه یک مقاله در این مورد را ضروری می نماید. چرا که هر توضیحی در مورد نرم افزار Adobe Photoshop CS5، بدون اشاره به ناحیه معروف اما کم تر شناخته شده Preferences، کامل نخواهد بود.
 

ناحیه Preferences در فتوشاپ چندین هدف را دنبال می کند. این بخش با هدف شخصی سازی برنامه متناسب با نوع کاربری شما طراحی شده و همچنین به شما کمک می کند تا به شکلی بهینه از منابع در دسترس کامپیوتر، برای افزایش کارآیی کلی برنامه بهره برداری نمائید.
با تغییر دادن گزینه های ذخیره سازی و قابلیت سازگاری فایل در File Handling preferences، نظیر اختصاص یک پسوند فایل به یک فایل، یا سوال در زمان ذخیره کردن یک فایل TIFF چند لایه ای، شما می توانید فرآیند ذخیره سازی فایل را متناسب با خواست خود جهت دهی نمایید. علاوه بر این، شما می توانید شکل نشان گر ماوس را عوض کنید (در قسمت Cursors). به عنوان مثال، آیا می خواهید paint brush شما هنگامی که بخشی از کار را رنگ آمیزی می کنید درست مثل یک قلم مو باشد؟
با تدوام استفاده از فوتوشاپ، شما به اهمیت کار با یونیت ها و خط کش ها پی می برید. Precision یا دقت، چیزی است که وقتی با تصاویر کار می کنید، به کارتان می آید. در مورد رنگ خطوط راهنما یا guideها، شبکه ها (grids) و sliceها چه؟ هیچ مشکلی نیست. خوب، اگر شما از دیدن یک guide آبی در عکسی که آسمان آبی در آن پیدا است خسته شده اید، مسلماً از اهمیت رنگ آگاه هستید. از طریق Preferencesهایی نظیر History & Cache ,Scratch Disks و حافظه RAM، سرعت کار تا 20 درصد افزایش پیدا می کند.
علاوه بر این، شخصی سازی برنامه، به احساس راحتی شما کمک می کند و تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد که هر چقدر که طراح در کار با برنامه راحت تر باشد، طراحی های او نیز بهتر خواهد شد. به علاوه، راحت بودن به شما اجازه می دهد، سریع تر کار کنید و این بدان معنا است که شما در مدت زمان مشخص، کار بیش تری انجام خواهید داد. آن ها باعث می شوند تا فوتوشاپ سریع تر شود، شما موثرتر و کارآمدتر کار کنید و کارهای شما نیز بهتر شوند. این، ترکیب بسیار مناسبی است.
فوتوشاپ برای این که شما را سردرگم کند Preferences را ایجاد نکرده است بلکه اهداف از ابداع آن ها این بوده که گزینه های بیش تری در اختیار شما قرار داده شود تا این گزینه ها کنترل بیش تری در اختیار شما بگذارند.

بهینه سازی فوتوشاپ
 

فوتوشاپ یک برنامه قدرتمند است و به همین علت، به مقدار عظیمی از قدرت پردازش کامپیوتر نیاز دارد. وقتی بر روی یک سند بزرگ کار می کنید، برنامه فوتوشاپی که به شکلی ضعیف بهینه شده باشد، وقت زیادی از شما می گیرد. اگر برای تحویل کارتان نیز ضرب الاجلی وجود داشته باشد، این خبر بدی خواهد بود. خبرهای خوب این است که فوتوشاپ می تواند به گونه ای پیکربندی شود که به بهترین نحو ممکن و با حداکثر کارآیی عمل کند. برای بهینه کردن فوتوشاپ، بر روی منوی Edit (در ویندوز) و Photoshop (در Mac) کلیک کنید، به Preferences بروید و سپس بر روی Preformance کلیک کنید. جعبه گفتگوی performance preferences در بردارنده گزینه هایی است که به بالا بردن و افزایش کارآیی فوتوشاپ کمک می کند.

History States
 

History States، تعداد undoهای در دسترس را کنترل می کند. در واقع، شما می توانید تا هزار undo داشته باشید (البته اگر از این نکته متعجب نشوید که یک نفر تا چه حد می تواند مرتکب خطا و اشتباه شده باشد!) متاسفانه، بالا رفتن تعداد History States، مقدار RAMی را که فوتوشاپ برای اداره کردن پالت History استفاده می کند، افزایش می دهد. اختصاص RAM بیش تر به منظور مدیریت History بدین معنا است که حافظه کم تری در اختیار فوتوشاپ قرار دارد تا کارهای خود را به انجام برساند و درنتیجه این موضوع، کارآیی برنامه را کاهش می دهد. اگر شما با مشکلات مربوط به کارآیی کند و آهسته مواجه هستید. کاهش دادن تعداد History States به آزاد شدن RAM بیش تر کمک می کند و به فوتوشاپ اجازه می دهد به شکل موثرتری کار کند. شکل (1)

تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5

Scratch Disk
 

وقتی کامپیوتر شما برای انجام یک عملکرد مشخص، RAM کافی در اختیار نداشته باشد، فوتوشاپ از فضای آزاد موجود بر روی هر یک از درایوهای دیسک سخت استفاده می کند که به آن Scratch Disk گفته می شود. فوتوشاپ برای کار بر روی یک فایل، به 5 برابر فضای بیش تر از حجم فایل نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر سایز کار شما100مگابایت باشد، شما به 500 مگابایت فضای آزاد بر روی دیسک سخت نیاز دارید، در غیر این صورت، با یک پیغام خطا مواجه می شوید:
Out of Scratch Disk Space
استفاده از درایوهای اضافی، قابلیت تقسیم بار پردازشی و افزایش کارآیی را در اختیار فوتوشاپ قرار می دهد. فوتوشاپ، تمام دیسک های داخلی را در جعبه گفتگوی Preferences، تشخیص و نشان می دهد.
Scracth diskها باید از نظر فیزیکی به کامپیوتر شما متصل باشند (از شبکه ها و رسانه های قابل حمل مثل درایوهای ZIP، یا سی دی ها و DVDهای قابل نوشتن پرهیز کنید). برای رسیدن به حداکثر سرعت، از به کارگیری USB نیز پرهیز کنید و از درایوهای Firewire استفاده کنید. تست های Benchmark نشان می دهند که درایوهای Firewire، تا30درصد سرعت بیش تر را در زمانی که به عنوان دیسک های Scratch مورد استفاده قرار گیرند، فراهم می آورند. برای دست یابی به بهترین نتایج ممکن، یک Scracth disk را (با دیسکی که برای حافظه مجازی استفاده می شود تفاوت داشته باشد)، برگزینید.

Memory&Image Cache
 

بدیهی است که فوتوشاپ، در حافظه RAM اجرا می شود (در واقع تمام برنامه های کاربردی در داخل RAM کار می کنند. برای کارآیی موثرتر، فوتوشاپ به فضای 5 برابر بیش تر از حجم فایل باز موجود، نیاز دارد. برخی از تست ها این مقدار ار بین 6 تا 8 برابر نشان می دهند. اگر بخواهیم به صراحت صحبت کرده باشیم باید اشاره کنیم هر چقدر مقدار RAM اختصاص یافته به فوتوشاپ بیش تر باشد، برنامه با کارآیی بیش تری عمل می کند، خصوصاً هنگام کار با فایل های بزرگ.
میزان استفاده از رم، توسط سایز سند در حال اجرا مشخص می شود، نه سایزِ خود فایل. همان طور که بر روی یک سند کار می کنید، به تدریج لایه های بیش تری را اضافه می کنید و عناصر تصویر را کنترل می نمائید. وقتی این لایه های اضافی را می افزائید، سایز کاری فایل نیز افزایش پیدا می کند. شکل (2)

تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5

تنظیم Genral Preferences
 

General Preferences در فوتوشاپ به شما کمک می کند برخی از ویژگی های پراستفاده تر برنامه، نظیر History log جدید را پیکربندی کنید. سایر گزینه ها، مثل نمایش tool tipها، زمانی که یک عملکرد به اتمام می رسد beep می کنند و با استفاده از Smart Quotes شما می توانید همه آن ها را در ناحیه گزینه ها، روشن یا خاموش کنید.
History log به شما اجازه می دهد تمام History Stateهای انجام شده بر روی یک سند خاص را ذخیره کنید. به عنوان مثال، وقتی یک عکس را باز می کنید، تمام Adjusmentها و عملیات انجام شده در یک فایل متنی ذخیره می شوند. این کار امکان دسترسی به اطلاعات ارزشمند را برای شما فراهم می کند و به شما اجازه می دهد گام هایی را که قبلاً بر روی یک تصویر طی کرده اید، باز تولید نمائید تا بتوانید محتوای یک فایل دیگر را نیز تصحیح نمائید.

تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5

کار با General Options
 

* بر روی منوی Edit در ویندوز (Photoshopدر مکینتاش) کلیک کنید و سپس به Preferences بروید.
* بر روی General کلیک کنید.
* بر روی Color Picker کلیک کنید و سپس Adobe یا یک سیستم عامل دیگر (ویندوز یا مکینتاش) را انتخاب نمائید.
* بر روی Image Interpolation کلیک کنید و سپس، گزینه های Bi-linear ,Nearest Neighbor، یا Bicubic را انتخاب کنید.
* بر روی HUD Color Picker کلیک کنید واز منوی کشویی مربوطه، شکل لغزنده Hue را به صورت نواری نرمال و یا بزرگ و یا حالت چرخ رنگ (Wheel) انتخاب نمائید. شکل (3)
گزینه های گوناگونی را که می خواهید استفاده کنید، انتخاب نمائید:
- Automatically Launch Bridge: بطور اتوماتیک، Bridge را هر بار که فوتوشاپ راه اندازی می شود در پس زمینه اجرا می کند.
- Auto-Update Open Documents: یک لینک بین تصویر باز و فایل تصویری بر روی دیسک ایجاد می کند.
- Beep When Done: وقتی یک عملکرد به اتمام می رسد، یک beep شنیده می شود.
- Dynamic Color Sliders: افکت های رنگی را در داخل نوارهای اسلایدر، پیش نمایش می دهد.
- Export Clipboard: یک تصویر کپی شده را به clipboard سیستم عامل منتقل می کند.
- Use Shift Key For Tool Switch: به شما اجازه می دهد از میان بر صفحه کلید، هنگامی که دو ابزار از یک slot در جعبه ابزار استفاده می کنند، استفاده کنید.
- Resize Image During Paste/Place: به شما اجازه می دهد سایز یک تصویر را طی یک Paste یا place، تغییر دهید.
- Zoom Resize Window: پنجره تصویر را مجبور می کند هنگامی که زوم انتخاب می شود تغییر اندازه پیدا کند.
- Zoom With Scroll Wheel: مشخص می کند که آیا زوم کردن یا scrolling، عملکرد پیش فرض scroll wheel هست یا خیر.
- گزینه های History Logی را که می خواهید استفاده کنید انتخاب نمائید.
- بر روی OK کلیک کنید. شکل (4)

تغییر در File Handling Preferences
 

دیر یا زود، شما مجبور خواهید شد فایلی را که در فوتوشاپ ایجاد کرده اید، ذخیره کنید. خروجی نهایی هر سند در یک فرمت فایل خاص مثل TIFF ،Jpeg ،Eps یا حتی bmp ذخیره می شود. در واقع، فوتوشاپ به شما اجازه می دهد فایل ها را با استفاده از 18فرمت متفاوت ذخیره کنید. File Handling Preferences، چندین گزینه فراهم می کند که اطلاعاتی را که با یک فایل ذخیره می شود، تغییر می دهد. پیش نمایش تصاویر، معمولاً بسیار کوچک هستند و اطلاعات بسیار اندکی را به سایز فایل سند ذخیره شده اضافه می کنند. وقتی که یک ذخیره شد شما آن را باز می کنید، آن را چاپ می کنید و حتی با استفاده از برنامه های کاربردی ویرایش تصویر، آن را ویرایش می نمائید. گزینه های سازگاری فایل به شما کمک می کنند یک فایل را که برای استفاده در سایر برنامه های کاربردی قابل انتقال است، ذخیره کنید.

کار با گزینه های File Handling
 

در طرف چپ کادر محاوره ای، مورد File Handling را انتخاب کنید. شکل (5)

قبل ذخیره سازی فایل TIFF به صورت لایه ای، سئوال کن
 

یکی از محبوب ترین فرمت های فایل مورد استفاده در فوتوشاپ، فرمت TIFF می باشد که هم از کیفیت بسیار عالی برخوردار است وهم قابلیت کار با لایه ها را حفظ می کند.
تنها مشکل آزار دهنده در مورد این فرمت، سئوالی است که فوتوشاپ هر بار هنگام ذخیره نمودن فایل TIFF تحت عنوان اینکه آیا می خواهید لایه ها را نیز با فایل ذخیره کنید. برای متوقف نمودن این سئوال، تیک کنار چک باکس ASK Before Saving Layered TIFF Files را در بخش File Compatibility بردارید. شکل (6)

قابلیت سازگاری فایل SPD و PSB را به حداکثر برسان

 

گزینه مهم دیگر در اینجا، Maximize PSD and PSB Compatibility می باشد. کاری که این گزینه انجام می دهد، ذخیره نمودن یک نسخه flat از تصویر همراه با فایل لایه ای فوتوشاپ می باشد به گونه ای که با سایر برنامه ها و نیز نسخه های قبلی فوتوشاپ که نمی توانند با فایل بدون وجود نسخه flattened کار کنند، سازگار باشد. مشکل اینجاست که درج نسخه flattened، می تواند تا 50% به حجم فایل شما بیافزاید. اگر شما به این قابلیت نیاز ندارید، بهتر است از آن استفاده نکنید. بنابراین اگر شما فقط در فوتوشاپ و تنها با یک نسخه معین کار می کنید، این گزینه را غیرفعال (Never) نمایید. اما اگر شما یک کاربر Lightroom نیز هستید، Lightroom الزام می دارد که نسخه flat، همراه با فایل ذخیره شود. و بنابراین در این حالت، از گزینه ASK استفاده نمایید. بدان معنا که هنگام ذخیره فایل، از شما در این مورد سئوال می کند. شکل (7)
 

Recent File List
 

گزینه سوم و نهایی در مقوله File Handling که به بررسی آن خواهیم پرداخت، تنظیم گزینه تعداد فایل های اخیراً باز شده ای است که شما هنگام مراجعه به منوی فایل و انتخاب Open Recent، می توانید مشاهده کنید. مقدار پیش فرض این گزینه، ده تاست و من توصیه می کنم آن را در20 تنظیم نمایید. شکل (8)

تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5

کار با Interface Preferences
 

اکنون مقاله Interface را از منوی چپ انتخاب نمایید.
Interface references، کنترل بر نمایش یا پنهان کردن ویژگی های اینترفیس در فوتوشاپ را در اختیار شما می گذارد. شما می توانید برخی از عناصر اینترفیس کاربری را به صورت رنگی به نمایش درآورید. به عنوان مثال، شما می توانید آیکون Toolbar را به صورت رنگی یا خاکستری نمایش دهید. Interface Preferences همچنین به شما اجازه می دهد لیبل ها را در زمانی که نشان گر ماوس شما برفراز یک گزینه قرار می گیرد، نمایش دهید. شکل (9)

Image Border
 

فوتوشاپ CS5 به شما امکان می دهد تا افزودن یک Border نازک، یک drop Shadow یا هر دو به تصویر، ظاهری زیباتر به محیط کار خود بدهید. البته این را بدانید که این موارد به هیچ وجه بخشی از تصویر نخواهد بود و با تصویر نیز ذخیره نخواهد شد، هنگام پرینت نیز این موارد پرینت نخواهد شد. آن ها فقط کمی ظاهر فضای کار شما را تغییر می دهند. و من توصیه می کنم هر دوی این موارد را غیرفعال (None) کنید. شکل (10)

Show Tool Tips
 

وقتی این گزینه فعال باشد (که البته بطور پیش فرض فعال است)، فوتوشاپ یک شرح کوتاهی از آیتم های اینترفیس را (وقتی که ماوس را روی آن ها می بریم) را ارائه می دهد. این قابلیت برای یک تازه کارفوتوشاپ یا کسی که در نسخه جدید به دنبال فهم گزینه های جدید است، عالی است. اما اگر به این اطلاعات نیاز ندارید، توصیه می کنم این گزینه را غیرفعال نمایید.

Tabbed Documents
 

در فوتوشاپ CS3 و نسخه های قبل تر از آن، هنگامی که ما دو یا چند تصویر را به یکباره باز می کردیم، هر تصویر در اسکرین مستقل خود باز می شد. فوتوشاپ CS4 برای اولین بار پنجره های سند برگه ای (tabed document windows) را معرفی نمود، که در آنجا همه تصاویر باز شده، در یک اسکرین واحد قرار می گیرند. سوئیچ نمودن بین این تصاویر، از طریق کلیک روی برگه ها (tabs) انجام می گیرد. فوتوشاپ CS5 بطور پیش فرض از این قابلیت استفاده می کند. شکل (12)

Up Font size
 

اگر متن اینترفیس فوتوشاپ، برای شما کوچک است، شما می توانید اندازه آن را با تغییر گزینه UI Font Size به Medium یا Large تغییر دهید. شکل (13)

کار با Cursors Preferences
 

ما با استفاده از ابزار گوناگونی مثل جدول رسم، ماوس، صفحه لمسی، track pad و یک صفحه کلید با فوتوشاپ ارتباط برقرار می کنیم. فوتوشاپ نیز با استفاده از visual cues، با ما ارتباط برقرار می نماید. به عنوان مثال، وقتی یک نشان گر شبیه یک I-beam دیده می شود، این نوعاً به معنای این است که زمان وارد کردن متن فرار رسیده، یا وقتی نشان گر شبیه به یک ذره بین دیده می شود، کلیک بر روی تصویر، سایز نمایشی آن را بزرگ نمایی می کند. کار با Cursors Preferences به شما اجازه می دهد بر چگونگی برقراری ارتباط فوتوشاپ با شما نظارت و کنترل داشته باشید.

تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5

تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5

کار با Cursors Options
 

بر روی منوی Edit کلیک کنید و سپس به Preferences بروید.
بر روی گزینه Cursors کلیک کنید.
گزینه های Painting Cursorsی را که می خواهید از آن ها استفاده کنید انتخاب نمائید:
- Standard: نشان گرها به شکل دکمه های جعبه ابزار خود دیده می شوند.
- Precise: نشانگرهای رنگ به صورت cross-hair دیده می شوند.
- Normal Brush Tip: نشانگرهای رنگ، در نوک نوک قلم مو در اندازه نرمال دیده می شوند.
- Full size Brush Tip: نشانگرهای رنگ، به شکل نوک قلم مو در اندازه کامل دیده می شوند.
- Show Crosshair In Brush Tip: یک Crosshair را در مرکز brush tip نشان می دهد.
سایر گزینه های cursors را که می خواهید از آن ها استفاده کنید،انتخاب نمائید:
- Standard: نشانگرهای رنگ، به شکل دکمه های جعبه ابزار خود دیده می شوند.
- Precise: نشانگرهای رنگ، به شکل cross-hair دیده می شوند بر روی OKکلیک کنید. شکل (14)
- کنترل Transparency & Gamut Preferences
Transparency & Gamut Preferences، چگونگی نمایش نواحی شفاف یک سند (که عموماً tablecloth نام دارد)، مثل رنگ و وضوح نواحی یک تصویر که خارج از حالات CMYK قرار دارد را نشان می دهد. درک این نکته بسیار مهم است که در فوتوشاپ، پس از ذخیره کردن فایل،transparency همیشه به شفافیت ترجمان نمی شود. به عنوان مثال، فرمت JPEG اساساً برای تصاویری که در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند به کار برده می شود و از transparency پشتیبانی نمی کند. وقتی شما فایل را ذخیره می کنید، فوتوشاپ نواحی transparent تصویر با یک رنگ مات پر می کند.
علاوه بر این، Gamut Warning mask مورد استفاده قرار می گیرد زیرا یک مانیتور، با استفاده از اطلاعات RGB رنگ ها را نمایش می دهد و دارای مقادیر اشباع بیش تری از یک تصویر 4رنگ CMYK است. استفاده از لینک های جدید و spot colorها می تواند گاهی اوقات بر یک رنگ خارج از حوزه Gamut فائق آید. برای transparency، مهم است که به خاطر بسپارید که این، فرمت است که نواحی transparentی را که باید ذخیره شود مشخص می کند و دلیل وجود Gamut Warning این است که به شما در مورد نواحی که ممکن است ذخیره نشود، هشدار دهد مگر این که شما عکس ها را مستقیماً در داخل فوتوشاپ رنگ آمیزی کنید.

کنترل Transparency & Gamut Warning
 

بر روی منوی Edit کلیک کنید و به Preferences بروید.
بر روی Transparency & Gamut کلیک کنید.
گزینه های Transparency Settings را که می خواهید از آن ها استفاده کنید، انتخاب نمائید:

تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5

تنظیمات Preferences در فتوشاپ CS5

Grid Size: به شما اجازه می دهد یک transparency grid size را انتخاب کنید.
 

Grid Color: به شما اجازه می دهد شمای رنگی برای grid transparency را انتخاب کنید. شکل (15)
 

گزینه هایGamut Warning را که می خواهید استفاده کنید، انتخاب نمائید:

Color: برای ماسکه کردن نواحی از یک تصویر که خارج از فضای رنگی CMYK قرار می گیرند، یک رنگ انتخاب کنید.
 

Opacity: مقداری از صفر تا 100درصد را وارد کنید. Opacity، مقدار Color Overlay را که پیکسل های تصویر اصلی را ماسکه می کند مشخص می کند. به عنوان مثال، اگر شما رنگ خاکستری و Opacity صد در صد را انتخاب کنید، نواحی یک تصویر که در خارج از فضای رنگ CMYK واقع می شود، با رنگ خاکستری ماسکه خواهند شد.
 

بر روی OK کلیک کنید.
منبع: بزرگراه رایانه، شماره ی 140



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط