پول کثیف

اختراع سکه و بعد از آن اسكناس تحولي بزرگ در روابط تجاري انسان‌ها ایجاد کرد ، اما اسکناس در كنار همه خصوصيات ارزشمندش ، داراي معايبي هم هست. در واقع اسكناس می تواند آلودگي‌هاي ميكروبي و انگلي را به خود گرفته و دست به دست منتقل كند.
چهارشنبه، 5 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پول کثیف

پول کثیف
پول کثیف


 





 
اختراع سکه و بعد از آن اسكناس تحولي بزرگ در روابط تجاري انسان‌ها ایجاد کرد ، اما اسکناس در كنار همه خصوصيات ارزشمندش ، داراي معايبي هم هست. در واقع اسكناس می تواند آلودگي‌هاي ميكروبي و انگلي را به خود گرفته و دست به دست منتقل كند. اسکناس استفاده همگاني دارد. در مشاغل مختلف و توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . از رفتگران شهرداري و خدمتكاران بيمارستان‌ها (بخش‌هاي عفوني) گرفته تا مشاغلي مثل فروشگاه‌ها و بنگاه‌ها از خرد و كلان همه با پول سر و كار دارند و پول در حين معامله علاوه بر آلوده شدن آلودگي را نيز به همه افراد جامعه انتقال مي‌دهد. اسکناس غير قابل شستشو و ضد عفوني كردن است . از طرف ديگر شناسايي پول آلوده از غير آلوده غير ممكن است. يك اسكناس به ظاهر تميز مي‌تواند حامل ميليون‌ها ميكروب باشد.

انواع باكتريها
 

بیشترين عوامل بيماري‌زا كه توسط اسكناس منتقل مي‌شوند باكتري‌ها هستند. بر اساس بررسي‌هاي انجام‌شده، باكتري‌ها به خصوص در خانواده‌هاي استافيلوكوك در اسكناس‌ها بيشتر ديده شده است. ويروس‌ها نيز بر روي اسكناس مي‌توانند تا مدتي فعال باقي بمانند. مقاومت انگل‌ها در خارج از بدن موجودات زنده بسيار كوتاه است، اما فقط انگل گال به صورت اتفاقي و در تماس پول با پول و در زمان كوتاه منتقل مي‌شود.
در مطالعه‌اي كه در سال 1384 در خصوص آلودگي باكتريايي انواع اسكناس‌هاي كاغذي در ايران انجام شد نشان داده شد 46 درصد از انواع اسكناس‌هاي كاغذي داراي آلودگي به باكتري‌هاي گرم مثبت و 54 درصد داراي آلودگي به باكتري‌هاي گرم منفي بودند. به عبارت ديگر صد در صد اسكناس‌ها آلودگي ميكروبي داشتند.

آنفلوآنزا 17 روز
 

تازه‌ترين مطالعه انجام شده نشان مي‌دهد كه ويروس آنفلوآنزا مي‌تواند تا 17 روز روي اسكناس زنده بماند. اين مطالعه نشان داد انواع رايج گونه‌هاي ويروس آنفلوآنزا مي‌توانند از 2 تا 72 ساعت بر روي اسكناس زنده بمانند البته، زماني كه اين ويروس با خلط مخلوط شده و به پول افشانده شد، توانست تا 17 روز زنده بماند. مطالعات نشان داده اين ويروس وقتي به پول منتقل مي‌شود، مي‌تواند آن قدر قوي باشد كه افراد ديگر را پس از مدت 17 روز مبتلا كند.

پول و غذا
 

در جامعه از نظر آموزش عمومي از خطراتي كه استفاده از پول آلوده براي انسان ايجاد مي‌كند. كار مهمي انجام نشده است. در حقيقت اين فرهنگ براي همه افراد جامعه جا نيفتاده كه بدون شستشوي دست‌ها قبل از غذا، از مواد غذايي استفاده نكنيم. در بسياري موارد متصديان اماكن تهيه و توزيع مواد غذايي مانند ساندويچي‌ها خود هم مسوول سرو غذا و هم مسوول گرفتن بهاي غذاي فروخته شده هستند و طبيعي است كه اقدامي نيز براي رعايت بهداشت نمي‌توانند صورت دهند. از طرف ديگر در تمامي اينگونه اماكن به دليل عدم وجود دستشويي و مايع دستشويي مناسب، مراجعان بدون شستشوي دست اقدام به استفاده از غذا مي‌كنند، در حالي كه دست در جيب خود مي‌كنند و پول را به فروشنده تحويل مي‌دهند.

چند روش براي كاهش آلودگي پول
 

1- اسكناس‌ها را خشك نگه داريد.
2- اسكناس را به عنوان دستمال استفاده نكنيد.
3- در حد امكان از كارت‌هاي الكترونيكي استفاده كنيد.
4- دست‌هاي خود را مرتب بشوييد.
5- اگر بطور مرتب به مواد خوراكي دست مي‌زنيد به پول دست نزنيد.
6- اسكناس را در كيف بگذاريد.
7- براي شمردن پول از بزاق خود كمك نگيريد.
8- نظافت و بهداشت را هنگام رد و بدل كردن پول رعايت كنيد.
9- موقع غذا خوردن به پول دست نزنيد.
منبع:pezeshki.net
ارسال توسط کاربر محترم سایت :omid_a98




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما