پيشگام جهاد خالصانه

اين گفتگو زماني با دکتر حدادعادل انجام شده که ايشان رياست مجلس شوراي اسلامي را بر عهده داشت، از همين رو سخن خود را از جايگاه دکتر چمران در مجلس شوراي اسلامي آغاز و سپس به ساير ويژگي هاي آن شهيد مي پردازد.
چهارشنبه، 12 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيشگام جهاد خالصانه

پيشگام جهاد خالصانه
پيشگام جهاد خالصانه


 






 

گفتگو با دکتر غلامعلي حدادعادل
 

درآمد
 

اين گفتگو زماني با دکتر حدادعادل انجام شده که ايشان رياست مجلس شوراي اسلامي را بر عهده داشت، از همين رو سخن خود را از جايگاه دکتر چمران در مجلس شوراي اسلامي آغاز و سپس به ساير ويژگي هاي آن شهيد مي پردازد.

شهيد چمران در نگاه شما چگونه شخصيتي است؟
 

بنده به جهات گوناگون خود را موظف به اداي احترام به آن شهيد بزرگوار مي دانم. شهيد چمران در هنگام شهادت نماينده مجلس شوراي اسلامي بوده است و ما افتخار مي کنيم که خدمتگزار مجلسي هستيم که نمايندگاني مانند شهيد چمران داشته است.
زماني که اين خبر را شنيدم به هيچ وجه نمي توانستم باور کنم که چنان شخصيتي از دست ما رفته است و تاکيد مي کنم که تا کنون هرگز نتوانستم احساسي که نسبت به او دارم بيان کنم و نديدم کسي بتواند چهره معنوي و شخصيت والاي او را آنچنان که بوده است ترسيم کند.
چمران واجد خصوصياتي بود که جمع اين خصوصيات در کمتر فردي يکجا ممکن است. چمران يک نمونه مينياتوري و در حد خود از اولياي خدا بود. چمران يک عارف دلسوخته با روحي لطيف، ذوقي سرشار و يک هنرمند بود. او يک نقاش درجه اول و يک نويسنده مسلط بود و عبارات به جا مانده از او حکايت از تسلط او بر کلام و ادب فارسي مي کند.
همين مرد هنرمند اهل دل دو سال به مصر مي رود و تعليم جنگ چريکي مي بيند و در پنج کيلومتري مرز اسرائيل در لبنان مبارز تربيت مي کند، مبارزه مي کند آن هم در لبنان آن زمان که در اوج قساوت بود. در مقابل شاه مي ايستد و مبارزه مي کند. در آمريکا مبارزه مي کند. او مثل فولاد سخت و در عين حال مثل آب نرم است. اين اوصاف کمتر در يک فرد جمع مي شود.
جمع ميان لطافت و صلابت نادر است، در کنار اين صفات چمران يک عالم درجه اول بود و از نظر علمي موفق و باعث افتخار بود. تا آنجا که دوستان آمريکايي او از هوش و ذکاوتش دچار اعجاب مي شوند.

به نظرتان نسل جوان ما توانسته به خوبي اين بزرگان را بشناسد؟
 

بسياري از جوانان امروز نمي دانند که دشمن در آغاز پيروزي انقلاب چه دامي در کردستان پهن کرده بود و او با چه رشادتي در آنجا خدمت کرد و نه تنها از دشمن تير و ترکش دريافت مي کرد که از دوستان هم کينه و تهمت نصيب او مي شد. او با اين همه راه خود را گم نکرد و اين شخصيت چند بُعدي از زيبايي هاي چمران بود. چمران يک روز بايد در آمريکا انجمن اسلامي دانشجويان را سر و سامان مي داد و يک روز ديگر در دانشکده فني دانشگاه تهران حضور مي يافت و بعد به مصر يا لبنان مي رفت. اين هجرت سيره بندگان خاص خدا است. زندگي او دائما از جايي به جاي ديگر بود و هر جا که مي رفت به قصد جهاد مي رفت.
آن هجرت، مکاني نبود و هجرت از شرايطي به شرايط ديگر بود و اين هجرت دوم از هجرت مکاني مهم تر است. وقتي کسي چمران را نشناسد ممکن است تعجب کند چمران به کدام تشکيلات وابسته بوده است.
چمران عضو انجمن اسلامي، فلان تشکيلات يا نهضت بود و با همه آنها کار کرده اما حضورش در ذيل همه اين عناوين براي کار در راه خدا بوده است و مادام که امکان کار خدايي در شرايط خاص و ذيل عنوان خاصي مطرح بود چمران کار مي کرد و مادامي که مي دانست اين مرکب براي اين راه مناسب نيست از آن پياده مي شد. براي او کار براي خدا مهم بوده است.

نگاه امام(رحمت الله عليه) به چمران چگونه بود؟
 

چمران دريافت که همه آنها چهره هاي ناقص که ديگران وعده مي دادند به نحو اکمل در نهضتي که امام رهبري آن را به عهده گرفته تامين است و اين بود که به عنوان يک سرباز خود را در اختيار امام و انقلاب گذاشت و هر جا که انقلاب به او نياز داشت، چمران حاضر بود. چمران مثل پرنده اي پرواز کرد و به اين مقام رسيد که امام درباره او مي فرمايد: چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در اين دنيا شرف را و در آن دنيا رحمت خدا را بيمه کرد.

آيا موافقيد که ما هنوز نتوانسته ايم آنچنان که بايد عظمت اين بزرگوار را به مردم کشورمان بشناسانيم در صورتي که ساير کشورها براي قهرمانان ملي خود چنان الگو سازي مي کنند که دنيا را تحت تأثير قرار مي دهند؟
 

بله. اگر قهرماني مثل چمران در جايي ديگر از دنيا وجود مي داشت از او چگونه الگويي مي ساختند؟ قطعاً از او چند فيلم مي ساختند. بنابراين از کارگردانان خواهش مي کنم شرح حال کسي مثل چمران را بخوانند و از خود بپرسند آيا اين شخصيت و هنرمند و مبارز و مجاهد اگر در ميان يک ملت ديگري بود با اين سرگذشت و سرنوشت آيا از او يک فيلم سينمايي درجه اول هنري نمي ساختند؟ چرا ما نسبت به شخصيت هاي خود کم اعتنا و بي اعتنا هستيم. شخصيت هايي که قابل مقايسه با چمران نيستند اما محترم هستند. از هزاران کيلومتر ديگر براي ما الگو مي شوند اما آن که در کنار ماست ديده نمي شود.
شهيد چمران صاحب شخصيتي آنچنان نيرومند و زيباست که کاملا مي تواند براي همه دانشجويان و دانشگاهيان ما يک الگوي ممتاز باشد و ما امروز براي فتح قله هاي علم و تحقق بخشيدن به جهاد علمي که رهبر در هر ديداري با مسئولان بر آن تاکيد مي کند به اين الگو نيازمنديم. ما احتياج به نسلي داريم که چمران گونه، آماده درس خواندن، تحقيق کردن و فداکاري براي رشد علمي اين مملکت باشد.

پيشگام جهاد خالصانه

منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 37



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.