نامه يک جوان به علامه طباطبايي

کوتاه سخن آنکه جواني هستم 22 ساله ...چنين تشخيص مي دهم که تنها ممکن است شما باشيد که به اين سؤال من پاسخ دهيد. در محيط و شرايطي که زندگي مي کنم. هواي نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراواني دارند و مرا اسير خود ساخته اند و سبب آن شده اند که مرا از حرکت به سوي الله. و حرکت در مسير استعداد خود باز داشته و مي دارند. درخواستي که از شما دارم. براي من بفرماييد بدانم به چه اعمالي دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و اين طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟يادآور مي شوم نصيحت نمي خواهم والا ديگران ادعاي نصيحت فراوان دارند.
يکشنبه، 23 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نامه يک جوان به علامه طباطبايي

نامه يک جوان به علامه طباطبايي
نامه يک جوان به علامه طباطبايي


 






 
جواني 22 ساله در سال 55 نامه اي به علامه طباطبايي نوشته و از او راه حلي براي بيرون آمدن از گناه خواسته که علامه نيز به نامه او پاسخ داده است.
بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مبارک نخبه الفلاسفه آيه الله العظمي جناب آقاي طباطبائي ادام الله عمرکم ماشاءالله
سلام عليکم و رحمه الله و برکاته.
کوتاه سخن آنکه جواني هستم 22 ساله ...چنين تشخيص مي دهم که تنها ممکن است شما باشيد که به اين سؤال من پاسخ دهيد. در محيط و شرايطي که زندگي مي کنم. هواي نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراواني دارند و مرا اسير خود ساخته اند و سبب آن شده اند که مرا از حرکت به سوي الله. و حرکت در مسير استعداد خود باز داشته و مي دارند. درخواستي که از شما دارم. براي من بفرماييد بدانم به چه اعمالي دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و اين طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟
يادآور مي شوم نصيحت نمي خواهم والا ديگران ادعاي نصيحت فراوان دارند. دستورات علمي براي پيروي لازم دارم. همان گونه که شما در تحصيلات خود در نجف پيش استاد فلسفه داشتيد. همان شخصي که تسلط به فلسفه اشراق داشت.
باز هم خاطر نشان مي سازم که نويسنده با خود فکر مي کند که شفاهاً موفق به پاسخ اين سؤال نمي شود. وانگهي شرم دارم که بيهوده وقت گرانمايه شما را بگيرم. لذا تقاضا دارم پدرانه چنانچه صلاح مي دانيد و بر اين موضوع مي توانيد اصالتي قائل شويد مرا کمک کنيد. در صورت منفي بودن، به فکر ناقص من لبخند نزنيد و مخفيانه نامه را پاره کنيد و مرا نيز به حال خود واگذاريد.

پاسخ علامه طباطبائي به اين نامه:
 

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليکم
براي موفق شدن و رسيدن به منظوري که در پشت ورقه مرقوم داشته ايد لازم است همتي بر آورده، توبه اي نموده، به مراقبه و محاسبه پردازيد. به اين نحو که هر روز که طرف صبح از خواب بيدار مي شويد قصد جدي کنيد که در هر عملي که پيش آيد، رضاي خدا - عزاسمه- را مراعات خواهم کرد. آن وقت در سر هر کاري که مي خواهيد انجام دهيد. نفع آخرت را منظور خواهيد داشت، به طوري که اگر نفع اخروي نداشته باشد انجام نخواهيد داد. هرچه باشد. همين حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهيد داد و وقت خواب، چهار پنج دقيقه اي درکارهايي روز انجام داده ايد فکر کرده، يکي يکي از نظر خواهيد گذرانيد. هر کدام مطابق رضاي خدا انجام يافته شکري بکنيد و هر کدام تخلف شده استغفاري بکنيد. اين رويه را هر روز ادامه دهيد. اين روش اگر چه کليد نجات و رستگاري است و هر شب پيش از خواب اگر توانستيد سور مسبحات يعني سوره حديد و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانيد و اگر نتوانستيد تنها سوره حشر را بخوانيد و پس از بيست روز از حال اشتغال ، حالات خود را براي بنده در نامه بنويسيد. ان شاء الله موفق خواهيد بود. والسلام عليکم.
محمد حسين طباطبايي
منبع: ساعت عصر شماره 10



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط