با 9 اتفاق عجيب بدن آشنا شويد!

کارشناسان هنوز علت آن را نمي دانند، اما به نظر مي رسد خنديدن و گريه کردن شبيه واکنش هاي روانشناسي است چون هر دوي آن ها زماني اتفاق مي افتد که احساسات تا حد زيادي تحريک مي شوند. معمولاً گريه با ناراحتي همراه است. اشک با احساسات مختلفي تحريک مي شود از جمله درد، ناراحتي و در بعضي موارد خوشحالي بيش از حد، وقتي چنين اتفاقي افتاد بسيار خوب است، زيرا خنديدن و گريه کردن با بي اثر کردن هورمون «کورتيزول» و «آدرنالين» استرس را از بين مي برد. بنابراين اگر موقع خنديدن گريه کرديد، شانس به شما رو کرده است!
يکشنبه، 23 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با 9 اتفاق عجيب بدن آشنا شويد!

با 9 اتفاق عجيب بدن آشنا شويد!
با 9 اتفاق عجيب بدن آشنا شويد!


 






 

چرا موقع خنديدن گريه مي کنيد؟
 

کارشناسان هنوز علت آن را نمي دانند، اما به نظر مي رسد خنديدن و گريه کردن شبيه واکنش هاي روانشناسي است چون هر دوي آن ها زماني اتفاق مي افتد که احساسات تا حد زيادي تحريک مي شوند. معمولاً گريه با ناراحتي همراه است. اشک با احساسات مختلفي تحريک مي شود از جمله درد، ناراحتي و در بعضي موارد خوشحالي بيش از حد، وقتي چنين اتفاقي افتاد بسيار خوب است، زيرا خنديدن و گريه کردن با بي اثر کردن هورمون «کورتيزول» و «آدرنالين» استرس را از بين مي برد. بنابراين اگر موقع خنديدن گريه کرديد، شانس به شما رو کرده است!

چرا پياز اشک چشمها را در مي آورد؟
 

وقتي که شما پياز را پوست و قاچ مي کنيد. سلول هاي پياز را پاره مي کنيد و آنزيم هايي که گازي به نام «پروپانتيل سولفکسيد» توليد مي کنند آزاد مي شوند. وقتي که گاز به چشمان شما مي رسد اشک چشم هاي تان جاري مي شود و اسيد سولفوريک بسيار رقيقي توليد شده و چشم را مي سوزاند. در اين موقع مغز به چشم پيغام مي دهد که اشک بيشتري جاري شود و چشم ها قرمز و متورم شوند. واکنش شيميايي پياز مکانيسم دفاعي است که در برابر آسيب ديدن خود مقاومت مي کند. قبل از اين که پياز را خرد کنيد آن را داخل فريزر بگذاريد تا از سوزش و اشک چشمان تان جلوگيري کند. دماي سرد، روند آزاد شدن آنزيم ها را کند مي کند، بنابراين در سوزش و اشک چشم هاي تان تأخير ايجاد مي کند.

چرا پلک چشم تان مي زند؟
 

اين وضعيت ناراحت کننده خيلي شايع است. اين اتفاق بيشتر مواقع براي پلک پاييني چشم ها مي افتد. کارشناسان معتقدند که خستگي، استرس و مصرف کافيين زياد منجر به اين شرايط مي شود. بنابراين خستگي چشم، تغذيه نامناسب، مصرف بيش از اندازه مشروبات الکلي و آلرژي ها هم به اين موضوع دامن مي زند. خوشبختانه اين مورد هيچ تاثير مضري ندارد و خود به خود از بين مي رود. براي اين که به اين موقعيت ناراحت کننده خاتمه دهيد. خوب استراحت و سالم زندگي کنيد.

چرا موهاي تان سيخ مي شوند؟
 

سيخ شدن موها زماني اتفاق مي افتد که شما يا سردتان است يا ترسيده ايد. در پايه ي هر مو يک ماهيچه کوچک وجود دارد که منقبض مي شود و برجستگي کوچکي روي پوست ايجاد مي کند و پوست شبيه پوست مرغ پرکنده مي شود. اين واکنش منجر مي شود که گرما در لا به لاي موها محبوس و دما حفظ شود.اين حالت زماني که شما آماده واکنش هاي سريع هستيد نيز روي مي دهد. سيخ شدن موها يک مشکل پزشکي نيست. اگر از نمايان شدن اثرات آن ناراحت هستيد لباس گرم بپوشيد. در محيط هاي آرام قرار بگيريد. و از هر گونه ترس و وحشتي جلوگيري کنيد.

چرا مفصل هاي تان صدا مي دهد؟
 

بيشتر مفصل هاي بدن انسان ها، مفاصل دوتايي متحرک مثل بند انگشت و شانه ها هستند که دو استخوان را با پوششي به نام کپسول مفصلي به هم وصل کرده اند. داخل پوشش مفصل ها مايع لغزنده و زلالي است که مقداري گازهاي نامحلول نيز در آن وجود دارد. وقتي که شما مفصل هايتان را مي کشيد، در واقع به آن ها و مايع بين شان فشار وارد مي کنيد و با وارد شدن فشار گاز نيتروژن محلول رها مي شود. آزاد شدن هوا بين پوشش مفصل ها، همان صدايي است که شما مي شنويد! وقتي که گاز آزاد مي شود، مفصل ها انعطاف پذير مي شوند، اما ممکن است متوجه شويد که مفصل هايتان با يک بار صدا کردن فوراً صدا نمي دهند. به اين دليل است که گازي که آزاد مي شود بايد دوباره در مايع حل شود و اين فرآيند حدود پانزده الي سي دقيقه طول مي کشد. صدا کردن مفصل ها به آرتروز منجر نمي شود، اما مي تواند منجر به گرفتگي مفصل ها و کم کردن توان و قدرت آن ها شود.

آيا گوش هاي تان هنوز رشد مي کند؟
 

بله، گوش خارجي رشد مي کند! مطالعه يي که توسط پزشکان عمومي کالج بريتانيا انجام شده، وقتي که انسان به دنيا مي آيد. سايز گوش ها به تناسب همان موقع است و هر چه بدن بزرگ تر مي شود گوش ها هم بزرگ تر و برجسته تر مي شوند. تا دو سالگي گوش ها به سرعت رشد مي کنند. مطالعات ديگر نشان مي دهد که لاله ي گوش به خودي خود در طول زندگي مان بزرگ مي شود. بنابراين، سايز مجراي گوش که با استخوان و غضروف شکل مي گيرد تا سن پيري رشد نمي کند.

چه چيزي باعث خواب رفتگي پا مي شود؟
 

مورمور شدن به علت نرسيدن جريان خون به عصب تحت فشار به وجود مي آيد. وقتي به مدت طولاني در يک جا بنشينيد يا حتي وقتي که پاهاي تان را روي هم انداخته ايد. ممکن است روي عصب هاي تان زياد فشار وارد کنيد. همين باعث مي شود که مثلا پاي تان خواب برود يا احساس کرختي کنيد.مورمور شدن بيشتر در دست ها، پاها و قوزک پا اتفاق مي افتد. اين حس آزاردهنده پيامي را به مغز مي رساند. عوض کردن حالت نشستن تقريباً هميشه راه حلي است تا اين مشکل برطرف شود.اما اين احساس دلخراش به ندرت مي تواند نشانه ي بيماري هايي مانند ديابت، لوپوس و ام اس باشد. اگر مورمور شدن بدن تان با تغيير حالت نشستن تان برطرف نشد به پزشک مراجعه کنيد.

چرا در ناحيه پهلو احساس گرفتگي مي کنيد؟
 

دو دليل معمول اين گرفتگي در پهلو شامل دويدن و خنده هاي مداوم است. اين فعاليت ها حداقل يک چيز مشترک دارند: فشار بر ديافراگم. وقتي به شدت مي خنديد. هواي زيادي را وارد ريه مي کنيد که ريه ها را پر مي کند و وقتي که ماهيچه هاي شکمي منقبض مي شوند به ديافراگم فشار وارد مي آيد. چنين موقعيتي زمان جيغ کشيدن شما هم به وجود مي آيد. زيرا در ماهيچه ها گرفتگي و اسپاسمي به وجود مي آيد که همه ما آن را مي شناسيم. بنابراين با آهسته تر خنديدن فشار بر ديافراگم را متوقف کنيد. سعي کنيد نفس آرام و عميق بکشيد و از خوردن وعده هاي حجيم اجتناب کنيد تا خون زيادي به سمت روده ي شما جريان پيدا نکند و دچار مشکل نشويد.

چرا هميشه دماي بدنتان سرد است؟
 

دماي بدن با فعاليت هيپوتالاموس در مغز تنظيم مي شود.هيپوتالاموس به بدن پيغام مي رساند تا گرما را بيرون کند و سرما جايگزين شود. آهن در اين فرايند نقش بسزايي دارد. بنابراين افرادي که کم خوني دارند بيشتر احساس سرما مي کنند. گردش ضعيف خون که بر اثر فشار خون بالا يا مصرف دارو اتفاق مي افتد در ميان بيماران مي تواند منجر به احساس سرما شود. تيروئيد کم کار هم متابوليسم افراد را تا حدي پايين مي آورد که بدن گرماي لازم را توليد نمي کند. مطالعه ي اخير نشان داده که حتي ممکن است زمينه هاي ژنتيکي در احساس سرماي افراد مؤثر باشد. اگر شما جزو آن دسته از افرادي هستيد که مدام نياز داريد ژاکت يا لباس هاي پشمي بپوشيد، غذاهاي آهن دار مانند گوشت قرمز کم چرب، لوبيا، سبزيجات برگ دار سبز بخوريد تا با کم خوني شما مقابله کند. هم چنين از مصرف نيکوتين که رگ هاي خون را منقبض مي کند و گردش خون را تضعيف مي کند خودداري کنيد.
منبع: 7 روز زندگي شماره 120



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.