بررسي علل حاملگي هاي ناخواسته

يکي از اهداف اصلي برنامه ي تنظيم خانواده در جمهوري اسلامي ايران کاهش بارداريهاي ناخواسته و به حداقل رساندن چالشهاي مربوطه است. پيشگيري از بارداري ناخواسته و ناايمن داشتن بارداري خواسته و ايمن از حقوق بديهي تک تک افراد جامعه است. بارداري ناخواسته اشتغال مادر؛ سلامت مادر؛ تعداد فرزندان و اقتصاد خانواده را با مشکل مواجه مي کند.از مشکلات بعدي مادران؛ سقط جنين مي باشد که در اغلب موارد چون غير قانوني و به صورت مخفيانه توسط افراد غير ماهر و بدون امکانات صورت مي گيرد منجر به مرگ مادر شده.
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسي علل حاملگي هاي ناخواسته

بررسي علل حاملگي هاي ناخواسته
بررسي علل حاملگي هاي ناخواسته


 






 
يکي از اهداف اصلي برنامه ي تنظيم خانواده در جمهوري اسلامي ايران کاهش بارداريهاي ناخواسته و به حداقل رساندن چالشهاي مربوطه است. پيشگيري از بارداري ناخواسته و ناايمن داشتن بارداري خواسته و ايمن از حقوق بديهي تک تک افراد جامعه است. بارداري ناخواسته اشتغال مادر؛ سلامت مادر؛ تعداد فرزندان و اقتصاد خانواده را با مشکل مواجه مي کند.
از مشکلات بعدي مادران؛ سقط جنين مي باشد که در اغلب موارد چون غير قانوني و به صورت مخفيانه توسط افراد غير ماهر و بدون امکانات صورت مي گيرد منجر به مرگ مادر شده بنابراين براي تحقق حقوق جامعه درباره بارداريهاي ناخواسته بايد اين موضوع را به عنوان يکي از مهمترين اصول همواره مد نظر گرفته و براي بهبود وضعيت آن برنامه ريزي کنيم. طبق آمار سال 1379 در کل مناطق شهري روستائي کشور حدود 40 درصد از بارداريهاي ناخواسته بوده است؛ در بررسي سال 1384(IMES) در مطالعه ي توصيفي تحليلي صورت گرفته 30/8 درصد بارداريهاي مرکز بهداشت شماره ي دو اصفهان ناخواسته بوده است.
از افراد واجد شرايط باروري حدود 84/2 درصد از روش جلوگيري استفاده مي کرده اند. از اين درصد حدود 59/1 درصد از روش مدرن( مأثر) و 25/1 درصد از روش سنتي استفاده مي کرده اند. طبق بررسي به عمل آمده در خصوص مادران بارداري که به واحدهاي بهداشتي درماني شهري و روستايي تحت پوشش مرکز بهداشت شماره ي دو در سال 1387 مراجعه نموده اند 7/22 درصد بارداريها در شهر ناخواسته مي باشد که مهمترين علل آن به ترتيب استفاده از روش طبيعي 43/29 درصدـ استفاده غلط از کاندوم 15/95 درصد ـ شکست کاندوم 13/16 درصدـ استفاده غلط از قرصLD 9/87 درصد مي باشد و در روستا 7/39 درصد بارداريهاي ناخواسته است که مهمترين علل آن به ترتيب: استفاده از روش طبيعي 28/72 درصد ـ شکست کاندوم 17/02 درصد ـ عدم استفاده از روش پيشگيري از بارداري 14/89 درصد و شکست 11/7IUD درصد مي باشد.
راه حل هاي اصلي براي جلوگيري از بارداريهاي ناخواسته عبارتند از:
1. ارتقاي کيفيت خدمات پيشگيري از بارداري و سعي در بهبود آموزش.
2. بهبود دسترسي به روشهاي پيشگيري از بارداري از طريق سعي در تحقق امنيت کنتراسپتيوها.
3. ايجاد تنوع بيشتر در روشهاي پيشگيري از بارداري.
4. افزايش آگاهي از روشهاي اورژانس پيشگيري از بارداري.
5. جلب مشارکت آقايان در خصوص تنظيم خانواده.
منبع: نشريه پيام پزشک، شماره 60.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.