چگونه ذهنمان را شاداب نگه داريم؟

همه ما مي دانيم که با بالا رفتن سن، قواي عقل و منطق آدمي هم کاهش مي يابد. اما اين اتفاق قابل پيشگيري است. در اين مقاله مراحلي را معرفي مي کنيم که مي توانيد در هر سني، ذهن و فکرتان را جوان و هوشيار نگاه داريد:1 ـ ورزش کنيد: بسياري از دانشمندان عقيده دارند که فعاليت هاي بدني و فيزيکي باعث تحرک و کار کردن درست عقل و قواي فکري مي شود. تحريکات خوني بدن باعث مي شود مغز بيشتر و بهتر کار کند. چرخش درست خون موجب مي شود شما بتوانيد ذهن تان را سالم نگاه داريد و عکس العمل هاي سريع و عاقلانه تري داشته باشيد.
شنبه، 29 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه ذهنمان را شاداب نگه داريم؟

چگونه ذهنمان را شاداب نگه داريم؟
چگونه ذهنمان را شاداب نگه داريم؟


 






 
همه ما مي دانيم که با بالا رفتن سن، قواي عقل و منطق آدمي هم کاهش مي يابد. اما اين اتفاق قابل پيشگيري است. در اين مقاله مراحلي را معرفي مي کنيم که مي توانيد در هر سني، ذهن و فکرتان را جوان و هوشيار نگاه داريد:

1 ـ ورزش کنيد:
 

بسياري از دانشمندان عقيده دارند که فعاليت هاي بدني و فيزيکي باعث تحرک و کار کردن درست عقل و قواي فکري مي شود. تحريکات خوني بدن باعث مي شود مغز بيشتر و بهتر کار کند. چرخش درست خون موجب مي شود شما بتوانيد ذهن تان را سالم نگاه داريد و عکس العمل هاي سريع و عاقلانه تري داشته باشيد. همچنين فعاليت هاي بدني باعث مي شوند سلول هاي موجود در مغز رشد و تکثير يابند و ذهن شما مانند يک ساعت کار کند.

2 ـ از ذهن خود کار بکشيد:
 

فارغ التحصيل شدن از مدرسه به اين معني نيست که يادگيري و آموزش را رها کنيد. اگر ذهن تان را درگير آموزش و يادگيري کارهاي جديد نکنيد، به روند کاهش قواي فکري خود کمک کرده ايد. يک زبان جديد ياد بگيريد، به طور منظم کتاب بخوانيد يا حتي نواختن يک ساز موسيقي را ياد بگيريد. فکر کردن هم يکي از فعاليت هايي است که ذهن را درگير مي کند. فعاليت هاي روزانه ذهني باعث قوي تر شدن مغز مي شود، در نتيجه ذهن سالم تري خواهيد داشت.

3 ـ سالم غذا بخوريد:
 

خوردن غذاهاي فست فود يا تنقلات مضر و بي فايده، تنها به بدن و فيزيک شما آسيب نمي رساند، بلکه قواي ذهني تان را مختل مي کند. خوردن غذاهاي سالم و مقوي به ذهن شما اين امکان را مي دهد که سلول هاي خود را گسترش دهد و مواد مغذي مورد نيازش را از بدن تان بگيرد. غذاهايي که براي تقويت ذهن شما مفيدند عبارتند از: شاتوت، بروکلي، قهوه و آووکادو.

4 ـ استرس خود را مهار کنيد:
 

آيا مي دانيد استرس، آسيب هاي فراواني به سلول هاي ذهن شما وارد مي کند؟ تنها اين مسأله نيست، زماني که دچار استرس و اضطراب مي شويد، نمي توانيد به درستي روي کارها و اعمال تان تمرکز کنيد. استرس کنترل نشده ممکن است به افسردگي تبديل شود يا بيماري هاي جسمي وخيمي به همراه داشته باشد.

5 ـ به اندازه کافي استراحت کنيد:
 

اگر مي خواهيد ذهن تان هر روز منظم و دقيق کار کند، بايد هر شب به اندازه کافي استراحت کنيد. اگر نتوانيد به اندازه کافي بخوابيد، ذهن هوشياري هميشگي را نخواهد داشت. البته زياد از حد خوابيدن هم به اندازه کم خوابي مضر است. پس تعادل را حفظ کنيد.

6 ـ تنها نباشيد:
 

داشتن دوستان صميمي چند فايده دارد. اول اين که ارتباطات کلامي موجب تقويت حافظه و هوشياري ذهن مي شود. داشتن رابطه با ديگران باعث مي شود شما فکر کنيد و مشکلات را خود حل کنيد، علاوه بر اين داشتن دوستان زياد از ابتلا به افسردگي و انزواطلبي جلوگيري مي کند.

7 ـ کارهاي روزانه خسته کننده خود را با هيجان آميخته کنيد:
 

انجام دادن يک سري کارهاي روتين روزانه خسته کننده است. اما موجب مي شود مانند يک خلبان اتوماتيک کار کنيد. براي اين که کارتان شما را خسته نکند، آنها را با هم ادغام کنيد. راه هاي مختلفي را براي رسيدن به محل کارتان تجربه کنيد. فعاليت هاي فوق برنامه جديدي براي خود پيدا کنيد. کارهايي انجام دهيد که شما را به هيجان مي آورند و ذهن شما را هوشيار و فعال مي کنند.
منبع: نشريه راه موفقيت شماره 21.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.