10 چيزي که در مورد فرود کره ماه نمي دانيد

اولين ردپاي تاريخي آرمسترانگ، زماني که روي کره ماه قدم گذاشت، بسيار تار و سياه وسفيد است، زيرا اين فيلم بايد از ايستگاه هاي دريافت کننده به سرعت دريافت و تبديل مي شد. علايم ارسالي بسيار واضح تر از اين بودند اما بايگاني ناسا آنها را از دست داده است.
سه‌شنبه، 9 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 چيزي که در مورد فرود کره ماه نمي دانيد

 10 چيزي که در مورد فرود کره ماه نمي دانيد
10 چيزي که در مورد فرود کره ماه نمي دانيد


 






 

(1)ردپاي گمشده
 

اولين ردپاي تاريخي آرمسترانگ، زماني که روي کره ماه قدم گذاشت، بسيار تار و سياه وسفيد است، زيرا اين فيلم بايد از ايستگاه هاي دريافت کننده به سرعت دريافت و تبديل مي شد. علايم ارسالي بسيار واضح تر از اين بودند اما بايگاني ناسا آنها را از دست داده است.

(2)جراحي مزاحم
 

روسها سال ها پس از موفقيت آپولو11، تلاش کردند فضانوردي به کره ماه بفرستند. موشک (سترن V) آنها با رمز(N-1) هرگز به درستي کار نکرد، چرا که در سال1966 در انتهاي پروژه طراحي موشک سرجي کورولف» مدير پروژه در حين عمل جراحي به دست وزير بهداشت روسيه جان خود را از دست داد. وزير بهداشت تصميم گرفته بود عمل جراحي اين دانشمند پرآوازه را خودش انجام دهد. پروژه فوق در سال1974 رها شد.

(3)آيا برنامه را لغو کنيم؟
 

درست لحظه اي که نيل آرمسترانگ و بازآلدرين فرود نهايي به روي ماه را آغاز کردند، رايانه شان دچار مشکل شد و آژير خطر به صدا درآمد. در اين لحظه فضانوردان نمي دانستند بايد چه کنند. دو نفر از تکنسين هاي جوان ناسا به نام هاي استيوبيلز و جک گار من بايد به سرعت تصميم مي گرفتند که اين مأموريت را لغو کنند يا اميدوار باشند که رايانه درست خواهد شد که خوشبختانه توانستد از اين موقعيت دشوار با موفقيت عبور کنند.

(4)دست اندرکاران
 

فضانوردان آپولو، کساني که روي سطح کره ماه فرود آمدند، همگي آمريکايي بودند اما تمام مهندساني که اين سفر فضايي را طراحي کرده بودند، آمريکايي نبودند. مغزهاي متفکر اين پروژه ورنرون-افسر سابقSS-وآرتور رادولف-مهندس نازي آلماني بودند.آرتور رادولف در دهه 1980 مظنون به جنايت جنگي و تحت تعقيب بود.

(5)100 ميليون پوند
 

100 ميليون پوند قيمت سرسام آوري است که برنامه آپولو به خود اختصاص داد که اين هزينه در حال حاضر هم بسيار بالاست. اما براي بدست آوردن سنگ هايي از کره ماه که هر کيلو از آن 300 ميليون پوند ارزش داشتند، سرمايه گذاري سودمندي بود. اين سنگ ها، گران ترين سوغاتي هايي بودند که تاکنون جهان به خود ديده است.

(6)فرود شناسي
 

پس از سال ها بررسي و نقشه کشي دقيق، مکان اولين فرود روي کره ماه انتخاب شده بود. اما فقط چند صد متر بالاتر از سطح ماه، آرمسترانگ يک کشف بسيار هولناک کرد: سيستم رهايي به دليلي تنوع هاي غير منتظره در جاذبه ماه دچار اخلال شده و در حال هدايت موشک به مکان پر از تخته سنگ بود. آرمسترانگ با خونسردي تمام به دنبال مکاني بهتر براي فرود بود که متوجه شد فقط براي 20 ثانيه حرکت، سوخت دارند. همچنين او هنگام فرود به علت اينکه بيش از حد روي نحوه فرود مناسب متمرکز شده بود، فراموش کرد قبل از فرود، موتور اصلي را خاموش کند و چيزي نمانده بود که بخش انتهاي موشک به سطح کره ماه برخورد کرده و منفجر شود.

(7)حسابداري هاي مخالف
 

در برنامه کار پروژه آپولو، 20 مأموريت بود، اما به علت محدوديت هاي بودجه، حسابداري دولت سعي درمتوقف ساختن پروژه آپولو حتي قبل از اينکه آرمسترانگ و آلدرين روي سطح ماه فرود بيايند داشتند. فرود روي کره ماه، در مأموريت17 آپولو انجام شد و مأموريت هاي 18 ، 19و20 هرگز عملي نشد.

(8)فقط يک عکس واضح
 

«آرمسترانگ»علي رغم اينکه اعتبار اولين بشري را دارد که روي کره ماه قدم گذاشته است، اما فقط يک عکس واضح از او وجود دارد. هيچ کس فکر نکرد به آرمسترانگ بگويد که چند عکس ديگر هم بگيرد. در نتيجه تمام عکس هاي مشهور مربوط به-آلدرين-دومين مردي است که روي سطح کره ماه قدم گذاشت.

(9)گردوخاک
 

وقتي آرمسترانگ وآلدرين، از ماه برگشتند، متوجه گرد وخاک ماه روي لباس شان شدند، آرمسترانگ معتقد بود که آن شبيه خاکسترهاي مرطوب در شومينه بود و آلدرين بوي آن را مانند باروت مصرف شده مي دانست.احتمالاًوجود الکتريسيته ساکن باعث نشستن گرد و غبار روي لباس فضانوردان شده بود.

(10)تئوري توطئه
 

فضانوردان تصور مي کردند که با استفاده از بزرگترين و قوي ترين تلسکوپ هاي جهان که در شيلي واقع شده است، مي توانند فرود آپولو روي کره ماه را ببينند، اما تصاوير چيزي بيش از چند سايه در پايگاه ماه نشان نداد و همين مسأله دستاويزي براي تئوري پردازهاي توطئه شد تا کل فرود بر روي سطح ماه را دروغ بنامند.
منبع: ماهنامه اطلاعات علمي-ش363



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.