زماني براي تفسير قبض ها

همه ما تاکنون انواع و اقسام قبض هايي را که براي منزل يا محل کارمان مي آيد ، ديده ايم و آنها را (با رضا و رغبت يا با عصبانيت!) پرداخت کرده ايم. اما خيلي وقت ها پيش مي آيد که بدون توجه به مواردي که در قبض ها قيد شده ، فقط به مبلغ نهايي ( و احيانا بدهي قبلي) نگاهي انداخته ايم و بعد هم در آخرين فرصت ممکن ، به بانک رفته ايم تا از شرشان راحت شويم. اما قبض هاي گاز ، برق ، آب و حتي تلفن ثابت و همراه و عوارض شهرداري (که جاي بحث الان ما نيستند )، حاوي اطلاعات ذيقيمتي هستند که نگاه کردن و دقت نظر داشتن به آنها ، مسائل جالبي را براي کاهش و بهبود الگوي مصرف به ما گوشزد خواهد کرد.
شنبه، 19 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زماني براي تفسير قبض ها

زماني براي تفسير قبض ها
زماني براي تفسير قبض ها


 






 
همه ما تاکنون انواع و اقسام قبض هايي را که براي منزل يا محل کارمان مي آيد ، ديده ايم و آنها را (با رضا و رغبت يا با عصبانيت!) پرداخت کرده ايم. اما خيلي وقت ها پيش مي آيد که بدون توجه به مواردي که در قبض ها قيد شده ، فقط به مبلغ نهايي ( و احيانا بدهي قبلي) نگاهي انداخته ايم و بعد هم در آخرين فرصت ممکن ، به بانک رفته ايم تا از شرشان راحت شويم.
اما قبض هاي گاز ، برق ، آب و حتي تلفن ثابت و همراه و عوارض شهرداري (که جاي بحث الان ما نيستند )، حاوي اطلاعات ذيقيمتي هستند که نگاه کردن و دقت نظر داشتن به آنها ، مسائل جالبي را براي کاهش و بهبود الگوي مصرف به ما گوشزد خواهد کرد. قبل از آنکه سراغ هر کدام برويم ، بد نيست چند اصل کلي را درباره قبض ها بدانيم:
1) قبض هاي دوره هاي قبلي را دور نيندازيد تا بتوانيد هميشه وقتي قبض جديدي دريافت مي کنيد ، اطلاعات آن را با قبض هاي يکي-دو دوره قبل مقايسه کنيد. به اين شکل راحت مي توانيد ميزان مصرف تان را بررسي کنيد که آيا روند صعودي داشته يا نزولي.
2) اگر نمي خواهيد قبض تان را نگهداريد ، حد اقل اطلاعات آن را در يک دفترچه کوچک ثبت کنيد تا بعدا بتوانيد از آن استفاده کنيد.
3) اطلاعات قبض هاي تان را با همسايه ها مقايسه کنيد ، يا از خودشان بپرسيد يا وقتي قبض ها (مثل برق ) به صورت دسته اي به منزل تان مي آيد ، پس از برداشتن قبض تان ، به مبالغ آنهاي ديگر را هم نگاهي بيندازيد (بدون توجه به نام و نشانشان ) تا وضعيت مصرف تان را با دور و بري ها مقايسه کرده باشيد.
4) در فرم قبض هاي موجود ، در قسمت ته قبض که مخصوص عمليات بانکي است ، دو واژه به نام « شناسه قبضي و «شناسه پرداخت » و يک بار کد موجود است که براي پرداخت غير حضوري در نظر گرفته شده است. حتما اولين چيزي که مد نظر مي گيريد اين باشد که چطور مي توانيد بدون مراجعه حضوري به بانک (و ايستادن در اين صف هاي طولاني )، قبض تان را راحت و آسوده پرداخت کنيد (مطلب«روش هاي پرداخت غير حضوري قبض ها، را بخوانيد ).

بدهي گذشته
 

اگر از قبل بدهي داشته باشيد.
مصرف استاندارد و کارکرد شمارگر
اگر مصرف تان بيش از حد باشد ، اين عدد به شما اخطار مي دهد.

قبض گاز
 

اصلي ترين اطلاعاتي که روي قبض گاز چاپ شده و براي تغيير الگوي مصرف تان قابل استفاده هست اينهاست:
مبلغ قابل پرداخت
کل مبلغي که اين سري بايد بپردازيد.
گازبهاي شما طبق قانون
مبلغ واقعي گاز مصرفي شما که در حالتي که هيچ يارانه اي به گاز تعلق نگيرد (بخشي از طرح هدفمند کردن يارانه ها)، بايد مي پرداختيد!نگاه کردن به همين دو عدد کافي است که هوش از سرتان بپراند که انرژي گاز در ايران براي مردم چقدر ارزان است و دولت چه يارانه هنگفتي روي آن مي دهد (يارانه پرداختي توسط دولت). مثلا براي يک قبض گاز ساختمان 8 واحدي که متراژ بالايي ندارد. مبلغ قابل پرداخت توسط شما حدود 75 هزار تومان است. در حالي که دولت بيش از 410 هزار تومان يارانه مي پردازد و اگر يارانه اي نباشد شما خودتان بايد حدود 485 هزار تومان بپردازيد!حال اين اعداد را ضرب کنيد در تمام خانه هاي بزرگ و کوچکي که در اين کشور از نعمت گاز طبيعي بهره مند هستند.
جدول روند مصرف گاز ساختمان تان بر حسب متر مکعب در ماه هاي مختلف سال
اين بخش که در سمت چپ قبض گاز مشخص شده است ، ميزان مصرف گاز در ماه هاي مختلف سال را براي کنتور ساختمان شما به تفکيک ماه ها در سال جاري (تا هر ماهي که اطلاعات اش باشد) و يک سال قبل از آن نشان مي دهد.

+/-
 

اگر در هر ماهي بيش از ماه مشابه سال قبل مصرف کرده باشيد ، جلوي آن يک علامت (+) به معني اضافه مصرف مي آيد و اگر کمتر از ماه مشابه سال قبل مصرف داشته باشيد ، جلوي آن يک علامت (-) مي آيد. هر چقدر تعداد مثبت ها بيشتر باشد ، وضع خرابتر است و بايد حواس تان باشد!اگر حوصله داشته باشيد مي توانيد نمودار اين اعداد را هم ترسيم کنيد و با همسايه ها درباره ان بحث و برنامه ريزي کنيد.

متوسط مصارف
 

ميانگين مصرف ماهيانه در سال جاري و سال قبلي است که مي توانيد مقايسه بکنيد و ببينيد که آيا داريد پر مصرف تر مي شويد يا کم مصرف تر. ضمن آنکه در اين ميانگين و همينطور در عددهاي تفکيکي جدول ، مي توانيد تأثير فصل هاي مختلف سال و سردتر يا گرم تر بودن ماه هاي يک سال نسبت به سال هاي قبلي را دقيقا ببينيد.
در نمودار تهيه شده ملاحظه مي کنيد که مصرف سال 1387 ، کاهش نسبتا خوبي در مقايسه با مصرف سال 1386 نشان مي دهد.

قبض هاي آب و برق
 

مشابه قبض گاز ، اطلاعات زير در قبض هاي آب و برق ، داراي ارزش و قابل تفسير و برنامه ريزي است:
مصرف اين دوره (ليتر)
مقدار مصف ساختمان از مدت قرائت قبلي کنتور تا مدت بعدي
مصرف مجاز (ليتر)
سقف مقدار مصرفي که براي ساختمان شما مجاز شناخته مي شود.
تغيير در مصرف (ليتر)
حاصل کسر کردن مورد 3 از مورد 2 است که وقتي اين عدد منفي است ، يعني شما صرفه جويي کرده ايد وقتي اين عدد مثبت است يعني مصرف تان بيش از حد بوده است. در آن صورت يک رقم ريالي جلوي « مازادالگوي مصرف» به صورت تصاعدي مي آيد و رقم کلي قبض تان بالاتر مي رود.
مبلغ قابل پرداخت
جدول روند مصرف انرژي مشترک بر حسب کيلو وات ساعت
در اين قسمت جدول روند مصرف انرژي مشترک بر حسب کيلووات ساعت در ماه هاي مختلف سال جاري و سال قبل ، از علامت +و- که در قبض گاز مي ديديد خبري نيست ولي با مقايسه عددها کاملا معلوم است که در چه ماهي بيشتر و چه ماهي کمتر مصرف کرده ايد.
مبلغ صورتحسابب قابل پرداخت
رقمي که شما مي پردازيد.
بهاي واقعي برق مصرفي در اين دوره ، طبق قانون
بهاي اصلي قيمت برق در صورتي که هيچ يارانه اي به آن تعلق نگيرد ، به عنوان مثال در اين قبض اسکن شده ملاحظه مي کنيد که حدود 3/6 برابر قيمتي است که مشترک مي پرردازد.
يارانه پرداختي توسط دولت
(که با رنگ قرمز مشخص شده است)
-روش هاي پرداخت غير حضوري قبض ها
با اين مشغله هاي امروزي ، حتما لازم است با شيوه هايي که در وقت شما (و البته بانک ها) بابت پرداخت قبض ها صرفه جويي مي کنند به خوبي آشنا باشيد.
روش هاي اصلي پرداخت غير حضوري قبض ها اينهاست که در زير آمده است ،اما لازمه همه آنها ، داشتن حداقل يک کارت بانکي عضو شبکه شتاب است که امکانات رمز عبور طبق جدول زير برايش فراهم شده باشد:
شيوه هاي پرداخت (هر کدام 1-2 دقيقه) نياز دارد به...
1-پرداخت از طريق خودپردازها (ATM) همان رمز اول چهار رقمي کارت تان کافي است
2-پرداخت از طريق تلفن بانک نياز به رمز دوم ( بين 12-6 رقم ) دارد که با مراجعه به دستگاه خود پرداز بانک مربوطه ، در قسمت عمليات تخصيص رمز مي توانيد رمز دوم را تعيين کنيد.
3-پرداخت از طريق اينترنت علاوه بر رمز دوم ، نياز به يک رمز سوم هم دارد که با نام CVV2 شناخته مي شود ، اين رمز ، يک عدد 3 يا 4 رقمي است که يا در پشت کارت ثبت شده يا بايد با مراجعه به بانک ، آن را درخواست کنيد.
نکته: پرداخت غير حضوري قبض ها را ترجيحا زودتر از موعد سررسيد آن انجام دهيد تا اطلاعاتي که بين بانک ها رد و بدل مي شود ، در موقع مناسب وارد بانک اطلاعاتي سازمان هاي مربوطه شود.
وقتي اين رمزها را در اختيار داشته باشيد ، مي توانيد در مدت زمان بسيار کوتاه ، انواع قبض هايتان را بپردازيد. روش پرداخت قبض ها در هر کدام از انواع ذکر شده در جدول ، با مختصري تفاوت بين بانک ها ، يکسان است و به يکي از روش هاي زير است.

الف) پرداخت از طريق خودپرداز ها (ATM)
 

1) کارت را وارد دستگاه خودپرداز کنيد.
2) زمان نمايش را انتخاب کنيد.
3) رمز اصلي کارت (4 رقمي ) را وارد کنيد.
4) قسمت پرداخت قبوض را انتخاب کنيد.
5) نوع قبض را انتخاب کنيد.
6) اطلاعات قبض را به شيوه اي که دستگاه مطالبه مي کند وارد کنيد ؛ اگر از شما مي خواهد که از دستگاه بارکد خوان استفاده کنيد ، بارکد چاپ شده روي ته قبض را جلوي قسمت بارکد خوان خودپرداز که يک نور قرمز افقي پخش مي کند به صورت افقي بگيريد تا ان را بخواند و اطلاعات قبض را که در بارکد نهفته است ، روي صفحه نمايش (مثلا مبلغ قبض و غيره). اگر هم دستگاه از شما مي خواهد که «شناسه قبض» و«شناسه پرداخت» را وارد کنيد ، آنها را يک به يک به ترتيب وارد کنيد و پس از هر کدام دگمه enter دستگاه را بزنيد هر وقت اطلاعات قبض نمايش داده شد آن را چک کنيد تا صحيح باشد.
7) اگر اطلاعات صحيح بود ، کليد تاييد را بزنيد تا قبض تان پرداخت شود.
8) رسيدي که خود پرداز چاپ مي کند حتما بگيريد و به قبض تان ضميمه کنيد و تا موعد آمدن قبض بعدي آن را نگهداريد. اگر دستگاه رسيد چاپي نمي دهد ( مثلا کاغذش تمام شده)، شماره رهگيري را که روي صفحه نمايش مي دهد به همراه تاريخي که قبض را پرداخت کرده ايد روي قبض بنويسيد تا در صورت نياز (اگر پرداخت تان لحاظ نشده بود در قبض بعدي « بدهي قبلي» براي تان منظور شده بود) از آن استفاده کنيد.
9) اگر رسيد چاپي دستگاه خودپرداز ، از انواع شبيه کاغذ فاکس است که با گرما روي آن حک مي شود ، حتما از آن يک فتوکپي بگيريد و نگهداريد ، چون اين جور پرينت هاي گرمايي مخصوص فاکس ، اگر در معرض نور باشند به تدريج و پس از چند روز ، کمرنگ و پاک مي شوند.

ب) پرداخت از طريق تلفن بانک
 

1) شماره سرويس تلفن بانک کارت تان (يا شماره سرويس تلفن بانک هاي عضو شتاب) را بگيريد.
2) از طريق راهنماي گوياي تلفن بانک ، اگر خط تلفن تان در حالت پالس است ، آن را با زدن کليد * به حالت تون در آوريد.
3) عدد مورد نظر براي پرداخت قبوض را که راهنماي گويا اعلام مي کند انتخاب کنيد.
4) شماره 16 رقمي حک شده روي کارت تان را با تلفن وارد کنيد. اگر از سرويس تلفن بانک مختص کارت خودتان استفاده نمي کنيد ، احتمالا پس از وارد کردن اين شماره 16 رقمي (که شامل 4 عدد 4 رقمي است و بايد به صورت به هم چسبيده و پشت سر هم وارد شود)، بايد کليد *را هم بزنيد. اين شماره 16 رقمي ، يک شماره استاندارد بين المللي در سرتاسر دنياست و در تمام کارت هاي بانکي وجود دارد.
5) عدد شناسه قبض را روي ته قبض بخوانيد و وارد کنيد و کليد *را فشار دهيد.
6) عدد شناسه پرداخت را وارد کنيد و کليد *را فشار دهيد.
7) راهنماي گويا ، نوع قبض آن را به شما براي تأييد اعلام مي کند. اگر صحيح است ، عدد درخواستي را وارد کنيد.
8) رمز دوم مخصوص تلفن بانک را وارد کنيد و کليد *را فشار دهيد.
9) قبض تان پرداخت مي شود ؛ خودکار دستتان باشد و شماره پيگيري و تاريخ پرداخت تان را روي قبض يادداشت کنيد.
10) قبض پرداخت شده را تا موعد سررسيد بعدي نگهداريد.

ج) پرداخت از طريق اينترنت (ممکن است بين بانک ها اندکي متفاوت باشد)
 

1) به سايت اينترنتي بانک هايي که اين سرويس را دارند متصل شويد (مثل بانک سامان ، پارسيان و غيره )
2) قسمت پرداخت قبوض را انتخاب کنيد و وارد بخش پرداخت شويد.
3) عدد شناسه قبض را وارد کنيد.
4) عدد شناسه پرداخت را وارد کنيد.
5) اطلاعات قبض شما (مبلغ آن) نمايش داده مي شود و مبلغ نهايي پرداخت (با احتساب کارمزد بانک که معمولا خيلي پايين و حدود 100تومان است) نمايش داده مي شود.
6) گزينه پرداخت را انتخاب کنيد.
7) اطلاعات کارت تان را وارد کنيد ؛ شامل شماره 16 رقمي به تفکيک 4 رقم جدا جدا ، رمز دوم و رمز اينترنتي (CVV2) . توضيح اينکه براي لو نرفتن رمزها و شماره بانکي شما ، خيلي از بانک ها در اين صفحه ، صفحه کليد تصادفي جلوي شما مي گذارند که جاي اعدادآن به صورت تصادفي با حالت عادي فرق مي کند (يعني عدد 2 مثلا بالاي صفحه است و 9 مثلا وسط صفحه). اين کار براي افزايش امنيت انتقال اطلاعات کارت بانکي شماست و بهتر است به جاي استفاده از صفحه کليد کامپيوتر ، از صفحه کليد تصادفي خود سايت (با موس) استفاده کنيد.
8) اگر ايميل هم از شما خواسته شد (عليرغم اختياري بودن) ، آدرس ايميل تان را وارد کنيد تا رسيد پرداخت قبض و شماره پيگيري به ايميل تان ارسال شود.
9) پس از پرداخت ، شماره رهگيري و تاريخ پرداخت نمايش داده مي شود. قبل از بستن صفحه ، با خودکاري که آماده کرده ايد ، اين شماره و تاريخ را روي قبض يادداشت کنيد.
اگر رسيد چاپي دستگاه خودپرداز ، از انواع شبيه کاغذ فاکس است حتما از آن يک فتوکپي بگيريد و نگهداريد ، چون اين جور پرينت هاي گرمايي مخصوص فاکس ، اگر در معرض نور باشند به تدريج و پس از چند روز ، کمرنگ و پاک مي شوند
منبع: هفته نامه فرهنگي -اجتماعي همشهري مثبت 162



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
خالد قدومی: باکسی که دنبال ترور است نمیشود مذاکره کرد
play_arrow
خالد قدومی: باکسی که دنبال ترور است نمیشود مذاکره کرد
شورای امنیت سازمان ملل به یک ناظر منفعل و بی‌قدرت تبدیل شده
play_arrow
شورای امنیت سازمان ملل به یک ناظر منفعل و بی‌قدرت تبدیل شده
یک سال حبس برای خرید، فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر در کشور عراق
play_arrow
یک سال حبس برای خرید، فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر در کشور عراق
ملی‌پوش سنگ‌نوردی: من به‌خاطر مردمم و شهیدانی که برای کشور خون دادند ماندم
play_arrow
ملی‌پوش سنگ‌نوردی: من به‌خاطر مردمم و شهیدانی که برای کشور خون دادند ماندم
منهدم شدن خودروهای زرهی ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
play_arrow
منهدم شدن خودروهای زرهی ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
حزب‌الله: مقر تیپ گولانی را هدف قرار دادیم
play_arrow
حزب‌الله: مقر تیپ گولانی را هدف قرار دادیم
ژاپنی‌ها در این مکان عمومی اصلاً حرف نمی‌زنند!
play_arrow
ژاپنی‌ها در این مکان عمومی اصلاً حرف نمی‌زنند!
پاداش کشورهای مختلف برای مدال‌آوران المپیک
play_arrow
پاداش کشورهای مختلف برای مدال‌آوران المپیک
زیباترین تکنیک در مسابقات تکواندو المپیک 2024
play_arrow
زیباترین تکنیک در مسابقات تکواندو المپیک 2024
نماز روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
نماز روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
نماز روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
نماز روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
آرین سلیمی و مهران برخورداری روی دوش مردم در بدو ورود به کشور
play_arrow
آرین سلیمی و مهران برخورداری روی دوش مردم در بدو ورود به کشور
کشف بقایای اسکلتی یک مرد و زن و گنجینه‌ همراه آن‌ها متعلق به ۲ هزار سال پیش
play_arrow
کشف بقایای اسکلتی یک مرد و زن و گنجینه‌ همراه آن‌ها متعلق به ۲ هزار سال پیش
نجف و شور اربعین حسینی
play_arrow
نجف و شور اربعین حسینی
زیارت کربلا در بیان امام صادق (ع)
play_arrow
زیارت کربلا در بیان امام صادق (ع)