راهکارهايي براي رسيدن به افکار خلاق و زيبا

تا به حال چند بار احساس کرده ايد که مغز شما از کار افتاده است و ديگر قادر به فکر کردن نيستيد؟ هر وقت چنين احساسي داشتيد، نياز داريد توانايي هاي خود را براي فکر کردن افزايش دهيد. مطلب حاضر به نکاتي مي پردازد که ما براي بيشتر و بهتر فکر کردن بايد بکار گيريم و به آن نياز داريم.
يکشنبه، 20 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهايي براي رسيدن به افکار خلاق و زيبا

 راهکارهايي براي رسيدن به افکار خلاق و زيبا
راهکارهايي براي رسيدن به افکار خلاق و زيبا


 

تهيه وتنظيم: مريم بابايي




 
تا به حال چند بار احساس کرده ايد که مغز شما از کار افتاده است و ديگر قادر به فکر کردن نيستيد؟ هر وقت چنين احساسي داشتيد، نياز داريد توانايي هاي خود را براي فکر کردن افزايش دهيد. مطلب حاضر به نکاتي مي پردازد که ما براي بيشتر و بهتر فکر کردن بايد بکار گيريم و به آن نياز داريم.

يافتن بهترين زمان
 

بيشتر افراد مسن صبح ها بهتر مي توانند فکر کنند و اغلب جوانان بعداز ظهرها، شما چه زماني بهتر فکر مي کنيد؟

خوب تحصيل کنيد، اما افراط نکنيد.
 

بعضي از روانشناسان عقيده دارند که تحصيلات تخصصي افراطي و طولاني مي تواند به توانايي تفکر خلاقانه آسيب وارد کند. شما اگر در رشته نويسندگي هم دکترا کسب کنيد، الزاماً رمان نويسي بزرگي نخواهيد شد.

روز خود را با بهترين ها شروع کنيد
 

محققين نشان داده اند که مقدار کافئين موجود در يک فنجان قهوه مي تواند به تمرکز حواس کمک کند. اما اگر شما مستعد اضطراب هستيد بهتر است فراموشش کنيد.

خاطرات جديد را به خاطرات قبلي بچسبانيد
 

حافظه ي خود را چون داربستي در نظر بگيريد و اطلاعات جديد را روي آن تثبيت کنيد. همشه اطلاعات جديد را به چيزي پيوند دهيد و هرگز آن را تنها رها نکنيد.

تا مي توانيد تمرين کنيد
 

يادگيري و تمرين مداوم ذهن را تغيير مي دهد. مطالعاتي که روي عده يي داوطلب هفتاد ساله انجام شده، نشان مي دهد که آموزش هاي منظم و طبق برنامه ي زمان بندي شده باعث تغيير ساختار ذهني فرد مي شود؛ به نحوي که فعاليت ذهني اين افراد نسبت به زماني که هفت سال جوان تر بوده اند بيشتر است. فرد مسني که خوب تمرين مي کند سريع تر از جواني است که اصلاً تمرين نمي کند

به ايده هاي خود شانس شکوفا شدن بدهيد.
 

بسياري از ما با توجه به توانايي هاي مان امکان ارزيابي حقايق و تصميم گيري سريع داريم. خلاقيت نياز به آرامش و سکون دارد و اينکه به ايده هاي به ظاهر نامعقول و بي معني خود فرصت دهيم.

شغلي که باعث رشد شود و همراهي که باهوش باشد
 

مطالعات انجام شده نشان مي دهد صاحبان مشاغلي که نياز به بکارگيري ذهن دارند، نسبت به ساير افراد از قدرت تفکر بيشتري برخوردارند. همچنين ازدوا ج با فردي با هوش ممکن است در شما انگيزه ايجاد کند و باعث رشد و بالندگي شما شود.

تجربه کنيد
 

خلاقيت اغلب به توانايي تعديل راه حل ها از جهات مختلف زندگي خلاصه مي شود. براي مثال نوار چسب خياطي با الهام گرفتن از خار و خسي که به لباس مي چسبد ساخته شده است يا شيوه ي پوست کندن موز ايده يي براي تهيه ي قوطي هاي کنسروي است که با حلقه يي که روي آن تعبيه شده باز مي شوند.

توجه کنيد
 

آيا تا به حال براي شما پيش آمده که نام کسي را تا مدتي پس از انکه او را ملاقات کرديد به خاطر نياوريد؟ علت اين امر ضعف حافظه نيست. بلکه نداشتن تمرکز است، با بالا رفتن سن بايد اطلاعات را آگاهانه به حافظه بسپاريم و حفظ کنيم.

ورزش باعث تقويت قواي فکري مي شود
 

تحقيقات گوناگون اکنون از اين فرضيه که ورزش و تمرينات بدني اثرات سودمندي روي عملکرد تحصيلي دارد حمايت مي کند. تصور مي شود که در هنگام ورزش اکسيزن و مواد غذايي بيشتري در دسترس سلول هاي مغز قرار مي گيرد؛ به علاوه باعث افزايش فاکتورهايي مي شود که عامل رشد سلول هاي مغزي اند.
ورزش فوايد گوناگوني دارد و انجام آن به صورت مرتب و روزانه توصيه مي شود.

تازه جويي رمز موفقيت
 

نقاش امپرسيونيست، «هنري ماتيس» در سال هاي پاياني عمر خود از قيچي به جاي قلم مو براي خلق آثارش بهره برد و به هنرش روحي تازه بخشيد. مقايسه ي افراد خلاقي که متوقف مي شوند با آنهايي که به خلاقيت ادامه مي دهند، نشان مي دهد که افراد دسته ي دوم پيوسته به دنبال دانشي جديد هستند.

شناخت عوامل بازدارنده
 

چنانچه در معرض عوامل مختلفي قرار بگيريم که رشته ي افکار ما را پاره کنند. تمرکز کردن مشکل خواهد بود. چنانچه کاري نياز به دقت و تمرکز زياد دارد مثلا تهيه ي يک گزارش، بايد دو شاخه ي سيم تلفن را از پريز کشيد يا نوشته يي روي در قرار داد تا کسي در آن هنگام وارد اتاق نشود.

فراموش نکنيد که هميشه به دنبال کارهاي مورد علاقه تان باشيد
 

اخيراً روانشناسي هلندي مطالعاتي روي تفاوت هاي ميان قهرمان هاي شطرنج و اساتيد شطرنج انجام داد. او افرادي از هر دسته را تحت آزمايشاتي چون تست هوش، حافظه و تعيين ميزان قوه ي استدلال براي حرکت مهره ها قرار داد و هيچ تفاوتي بين افراد دو گروه پيدا نکرد. تنها تفاوت اين بود که قهرمان هاي شطرنج علاقه ي بيشتري به بازي شطرنج داشتند. آنها اشتياق و تعهد بيشتري نشان مي دهند و کليد خلاقيت آنها هم همين است.

ايده هاي جديد را با يکديگر تلفيق کنيد
 

با هيچ مطلبي سرسري برخورد نکنيد و آن را با بي تفاوتي نخوانيد. حاشيه نويسي، فکر کردن، شکل دادن و تلفيق مطالب با يکديگر حتي اگر مطلبي که مي خواهيد به نظرتان به درد نخور و بي فايده باشد، به شما کمک مي کند تا آن را به نحوي بفهميد که در نهايت بتوانيد خلاقانه عمل کنيد.

روش هاي سريع ياد گرفتن را بياموزيد
 

يکي از مهم ترين مهارت هاي قرن بيست و يکم توانايي يادگيري سريع است؛ پس آن را پرورش دهيد. ياد بگيريد که به سرعت به ايده هاي خود شکل دهيد. شيوه ي عملکرد مغز خود را پيدا کنيد تا بتوانيد آن را بهتر بکار گيريد. بعضي اشخاص پس از مدتي کار فکري نياز به استراحتي کوتاه مدت و نوشيدن چاي يا قهوه دارند. تا بتوانند دوباره به کار ادامه دهند.

اشتباه کنيد
 

ممکن است در اولين تلاش خود مرتکب اشتباهات زيادي شويد، اما کارتان را پيش ببريد و تمام کنيد. اشتباهات خود را يادداشت کنيد و سپس دوباره بکار بپردازيد و اين بار از تکرار اشتباهات جلوگيري کنيد. به گفته ي شکسپير ترديدهاي ما خائن اند و با ترس از تلاش ما را از موفقيت دور مي کنند.

آرامش خود را حفظ کنيد
 

خويشتنداري به شما کمک مي کند تا منصف و بي طرف باقي بمانيد و بهتر فکر کنيد. چنانچه به بحث و مجادله بپردازيد و خونسردي خود را از دست دهيد. توانايي خود را براي منطقي و عاقلانه فکر کردن از دست خواهيد داد.

در جستجوي حقيقت باشيد
 

هر کسي که خوب فکر کند قبل از هر قضاوتي در جستجوي حقيقت است. از خود سؤال کنيد که آيا تمام حقايق را بطور کامل در دسترس داريد؟ آيا کمبودي در اطلاعات تان وجود دارد که شما را از حقيقت يا راه حل مسأله دور کند؟ چنانچه در مورد مسأله يي شک داريد حتماً سؤال کنيد و هرگز از سؤال کردن نهراسيد.
منبع: مجله 7 روز زندگي شماره 101



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.