روش های کنترل عصبانیت ناشی از استرس

به جای عصبی بودن، پیام های مثبت به خودتان القاء کنید، راه گفتن کلمات به خودتان را بازسازی کنید.
يکشنبه، 26 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های کنترل عصبانیت ناشی از استرس

یکی از علائم و عوارض استرس، پرخاشگری و خشم است. از آنجایی که استرس موجب ضعف سیستم عصبی می شود. افرادی که دچار این اختلال هستند، زودتر از دیگران عصبانی می شوند. این خشم و ضعف اعصاب می تواند تاثیرات منفی بسیاری در روابط و زندگی اجتماعی افراد داشته باشد.

به همین دلیل افراد دچار استرس نیاز به راهکارهایی جهت کنترل خشم دارند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با راهکارهایی جهت کنترل خشم ناشی از استرس، به طور کامل آشنا کنیم.
 

وقتی اخبار مربوط به بدتر شدن اوضاع اقتصادی را می شنویم، همه ی ماخشمگین می شویم و وقتی به این صورت دچار استرس می شویم فرایندهای شیمیایی مربوط به سیستم عصبی تعادل خود را از دست می دهند.

استرس پایدار همچنین مغز را تحت تأثیر قرار می دهد و منجربه بی تعادلی شیمیایی می شود و با حافظه، فکر و تمرکز حواس انسان تداخل ایجاد می کند. به این صورت فرد احساس عصبانیت می کند و نمی تواند آرام بگیرد.

برای سلامتی مغز و آرامش ذهن لازم است که راه های کنترل استرس را فرا بگیرید. مطالب زیرا راه های فرو نشاندن عصبانیت را به شما یاد می دهد، اما اگر همیشه دچار استرس هستید با یک روانشناس متخصص مشورت کنید.

 
روش های کنترل عصبانیت ناشی از استرس
 

آشنایی با پرخاشگری و خشم ناشی از استرس

استرس و اضطراب از جمله مشکلات و واکنش های هیجانی در فرد است که، ممکن است به دلایل مختلفی در فرد ایجاد شود. از طرفی در اکثر مواقع زمانی که فرد دچار استرس می شود، بروز خشم و پرخاشگری نیز در او دیده می شود.

به همین دلیل است که رابطه بسیار جدی میان خشم و استرس وجود دارد. به طور کلی انواع استرس پیش زمینه ای برای پرخاشگری و بروز خشم در فرد می باشند. که در صورت مدیریت و درمان نشدن می تواند تهدیدی جدی برای زندگی فردی و اجتماعی فرد محسوب شود.

برای کنترل خشم ناشی از استرس نیاز است در ابتدا دلایل استرس را شناخته و آن ها را از بین ببرید. پس از آن نیز می توانید با راهکارهای مدیریت خشم به کنترل پرخاشگری های ناشی از استرس کمک نمایید.
 

اثر عصبانیت بر مغز و سیستم عصبی انسان چیست؟

خشم یا عصبانیت یک احساس طبیعی و بسیار قدرتمند است که می‌تواند ناشی از احساس ناامیدی، صدمه یا آزار باشد. شدت آن از تحریک خفیف تا خشم شدید متغیر است. از نظر روانشناسان عصبانیت دارای مزایا و معایب مختلفی است.

در واقع، با وجود خشم زمینه غلبه بر ترس‌ها و ایجاد اعتماد‌به‌نفس برای پاسخ به هرگونه خطر یا تهدید فراهم می‌شود. در مقابل، عدم کنترل آن می‌تواند باعث خنثی شدن احساسات عاطفی و بروز بیماری‌های جسمی مانند بیماری قلبی شود.
 

راهکارهای کنترل خشم ناشی از استرس

1 ـ سلامتی ذهن، سلامتی بدن

به طور میانگین هر فرد روزانه شصت هزار فکر دارد که هشتاد درصد آنها منفی هستند. حال تصور کنید چگونه این افکار روی بدن و به طور نیمه خودآگاه و منفی روی الگوهای فکری و رفتاری شما تأثیر می گذارد .

راه گفتن کلمات به خودتان را بازسازی کنید. واقعا با تصدیق های مکرر می توانید پاسخ به عصبانیت را تغییر دهید. این تأییدها یک الگوی رفتاری مثبت در افکار شما برجا می گذارد.

به جای عصبی بودن، پیام های مثبت به خودتان القاء کنید، مثلاً؛ من قوی هستم، من شکرگزارم و می توانم هر کاری را انجام دهم....این افکار مثبت را در طول روز با خود تکرار کنید تا اینکه استرس را از بین ببرید و نگرش شما عوض شود.

2ـ محرک ها را کاهش دهید

استرس، عصبانیت و بی خوابی پیامد ورود کافئین زیادبه بدن است. کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که برخلاف تلاش شما برای آرامش عمل می کند. برای شروع، یک هفته امتحان کنید

خواهید دید محرک های کمتر چگونه براسترس کلی بدن تان اثر می گذارد. قهوه ی بدون کافئین بنوشید یا چای سبز مصرف کنید. همچنین سودا ودیگر نوشیدنی های الکلی را دور بریزید.


 

روش های کنترل عصبانیت ناشی از استرس


 

3ـ تنفس عمیق باعث آرامش می شود

اگر در یک موقعیت تنش زا قرار بگیرید، معمولاً به طور سطحی تنفس می کنید. متأسفانه، خیلی از افراد بزرگسال هم این گونه نفس می کشند. زمانی که کودک بودیم به طور شکمی تنفس می کردیم.

این نفس کشیدن های سطحی ناشی از استرس است، که در نهایت به عصبانیت شما منجر می شوند. وقتی که یاد می گیرید، تنفس عمیق انجام دهید (با دیافراگم نفس کشیدن) اضطراب عمومی را از خود دور می کنید و از فواید آن بهره می جویید. این فواید شامل؛ فشار خون پایین و ضربان قلب منظم است.

تخمین زده شده است که هفتاد درصد سموم و مواد زاید بدن از طریق تنفس دفع می شوند؛ بنابراین به طور عمیق نفس بکشید. این کار را در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانید و بیست تا سی دقیقه عمیقا نفس بکشید؛ به این صورت بدن با آرام گرفتن، به این کار شما پاسخ مثبت خواهد داد.

4 ـ درمان اضطراب با داروی گیاهی

سنبل الطیب، که بعضی وقت ها مسکن طبیعی نامیده می شود، همیشه برای منظم کردن سیستم عصبی، تسکین تنش، عصبانیت، خستگی ، استرس عصبی و دلشوره استفاده شده است. سنبل الطیب به عنوان یک آرام بخش، اعتیاد آور نیست و به همراه داروهای خوب اآور برای درمان بی خوابی بسیار مفید است.

داروهای گیاهی تحمل فیزیکی و تمرکز روحی را افزایش می دهند، اعصاب را آرام و اضطراب را از فرد دور می کنند. داروهای گیاهی را می توان در طول روز یا قبل از خواب به صورت دم کرده به میزان یک لیوان کوچک استفاده کرد.

5ـGABAرا امتحان کنید

یک مغز سالم به توازن بین مواد شیمیایی عصبی نیاز دارد. این مواد شیمیایی یا اعصاب را تحریک یا آن را آرام می کنند.«GABA» یا اسید آمینه ی چرب ایزومری امگا، ناقل عصبی اولیه برای آرام کردن انتقال سیگنال های عصبی است.

GABA می تواند از رسیدن پیام های ناشی از اضطراب به مغز جلوگیری کند. داشتنGABA در حد پایین، اضطراب، بی خوابی، عصبانیت و افسردگی را افزایش می دهد. پیشنهاد می کنم که رژیم غذایی همراه با GABA داشته باشید. ماهی ها بخصوص «ماکرل» و سبوس گندم منابعی از این ماده هستند.


 

روش های کنترل عصبانیت ناشی از استرس


 

6ـ از لاک خود بیرون بیایید وبه دیگران کمک کنید

خیلی از ما انسان ها، در طول روز خودمان را زجر می دهیم، به اخبار بد گوش می دهیم یا دایم به مشکلات مان فکر می کنیم. برای خلاصی از این مخمصه می توان به دیگران کمک کرد و کاری برای آنها انجام داد.

به دوستان خود کمک کنید، برای کارهای عام المنفعه برنامه ریزی کنید و در برنامه های نیکوکاری شرکت کنید. با فکر نکردن به مشکلات خود می توانید استرس و اضطراب را از خود دور کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط