تاتو کردن ابروها و خطرات آن

تاتو همان خال کوبي قديمي است که دو يا سه دهه پيش و بيش تر توسط ارازل و اوباش، براي کسب اعتبار بيش تر بين همپالگي هايشان انجام مي شد. با اين تفاوت که در زمان هاي قديم از تصاوير شير و اژدها براي اثبات پهلواني استفاده مي شد و امروز صرفاً جهت آرايش! مثل خط باريکي روي پلک چشم، داخل ابرو يا دور لب يا حتي طرح هاي مينياتوري روي بازو و.. که متاسفانه اخيراً بين جوانان، طرفدار پيدا کرده است. در حال حاضر يکي از پر طرفدارترين کاربرد تاتو در کشور ما، تاتوي ابرو براي خانم هاست که متاسفانه با تبليغات ريز و درشت مراکزي که اين عمل را انجام مي دهند.
پنجشنبه، 24 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاتو کردن ابروها و خطرات آن

تاتو کردن ابروها و خطرات آن
تاتو کردن ابروها و خطرات آن


 

نويسنده: کيوان بالاسرايي




 

اشاره:
 

تاتو همان خال کوبي قديمي است که دو يا سه دهه پيش و بيش تر توسط ارازل و اوباش، براي کسب اعتبار بيش تر بين همپالگي هايشان انجام مي شد. با اين تفاوت که در زمان هاي قديم از تصاوير شير و اژدها براي اثبات پهلواني استفاده مي شد و امروز صرفاً جهت آرايش! مثل خط باريکي روي پلک چشم، داخل ابرو يا دور لب يا حتي طرح هاي مينياتوري روي بازو و.. که متاسفانه اخيراً بين جوانان، طرفدار پيدا کرده است. در حال حاضر يکي از پر طرفدارترين کاربرد تاتو در کشور ما، تاتوي ابرو براي خانم هاست که متاسفانه با تبليغات ريز و درشت مراکزي که اين عمل را انجام مي دهند و همچنين عدم آگاهي مردم از عوارض آن، با استقبال نسبتاً خوبي مواجه شده است.
همچنين تاتو، به صورت طرح هاي مينياتوري روي بازو و بدن برخي آقايان هم خودنمايي مي کند تا اين افراد راه کساني را که در گذشته خاکوبي مي کردند را ادامه بدهند! تاتوشايد براي مدت کوتاهي فرد را راضي کند که بهترين حالت ابرو را در اختيار دارد و يا شکيل ترين طرح مينياتوري را روي بازوي خود به رخ ديگران مي کشد، اما آرام آرام اثر خود را روي سلامت فرد باقي مي گذارد.

1. هپاتيت
 

تحقيقات اخير انجمن خيريه حمايت از بيماران کبدي در ايران نشان مي دهد که يکي از بيماري هاي شايع عفوني و مسري در کشور ما هپاتيت و ايدز است. اغلب اوقات هپاتيت نوع C و گاهي نيز هپاتيت نوع B به صورت مزمن باقي مانده و مي تواند به نارسايي کبد و نيز سرطان اين عضو حياتي منجر شود. هر دو نوع اين هپاتيت از طريق خون منتقل مي شوند و تحقيقات نشان مي دهد که تاتو مي تواند يکي از روش هاي انتقال هپاتيت به خصوص هپاتيت C باشد.
کساني که خال کوبي مي کنند 9 برابر بيش تر از ساير افراد، در معرض خطر ابتلاء به هپاتيت C قرار دارند، در حالي که در افراد بدون خال کوبي و تاتواين بيماري بسيار کم تر ديده مي شود. همچنين ساير بيماري هاي عفوني مثل هپاتيت B، سيفيليس، جذام و سل نيز مي توانند از طريق تاتو منتقل شوند.

2. ايدز
 

متاسفانه امروزه خال کوبي ظريف و تاتو در ميان جوانان و نوجوانان ما مجدداً رايج شده است. همان چيزي که در دهه هاي چهل و پنجاه شمسي طرفدارهاي خاص خود را داشت، اين روزها با شکل و شمايلي جديد و ظاهري فريبنده مجددا بين جوانان مطرح شده است .درحالي که اکثر علاقمندان مجددا بين جوانان مطرح شده است. در حالي که اکثر علاقه مندان تاتو ازخطر انتقال بيماري هاي خطرناک عفوني از طريق تاتو بي اطلاع هستند طبق تاييد پزشکان، حتي با رعايت نکات بهداشتي خطر ابتلاء به ايدز و ديگر بيماريهاي عفوني در کساني که خود را با تاتو تزئين مي کنند زياد است و اين ادعا که در تاتو از وسايل مخصوص استفاده مي شود، به هيچ وجه يک ادعاي منطقي و علمي نيست.

تاتو کردن ابروها و خطرات آن

3. خطر زخم هاي ناشي از عفونت
 

برداشتن و پاک کردن اثر تاتو کار بسيار سختي ست که معمولا با چند راه درماني و هزينه هاي قابل توجهي همراه است. نکته اي که اکثراً بيش از انجام عمل تاتو به مشتريان توضيح داده نمي شود اين است که پاک کردن تاتو بدون ايجاد زخم غير ممکن است و تقريبا تمام مشکلات از وقتي شروع مي شود که فرد از انجام تاتو پشيمان مي شود و تصميم به پاک کردن آن مي گيرد.

4. عفونت
 

استرليزه کردن نامناسب وسايل تاتو و بکار بردن رنگهاي آلوده، به راحتي مي تواند زمينه ايجاد عفونت را در فرد ايجاد کند. تاتو کارها براي انجام عمل تاتو، يا خوب تعليم نديده اند و يا اصلا دوره اي را براي تعليم ديدن نگذرانده اند و اغلب نمي دانند که چطور وسايل خود را در شرايط بهداشتي نگه داشته تا از انتقال بيماري هاي خوني مانند هپاتيت يا حتي ايدز جلوگيري کنند. گذشته از بحث استرليزه کردن لوازم تاتو، وضع رنگ هاي مورد استفاده در اين عمل نيز بغرنج است. اگر چه تعدادي از رنگ هاي اضافه شده به تاتو براي استفاده در لوازم آرايشي تاييد شده اند، اما هيچ يک براي تزريق در پوست مورد تاييد نيستند. استفاده ازرنگ هاي تأييد شده براي تاتو، خطوط را منقطع مي کند و به همين دليل بسياري از عاملين عمل تاتو را تشويق به استفاده از رنگ هايي مي کند که بعضي از اين رنگ ها، رنگ صنعتي بوده و فقط به عنوان جوهر پرينتر و يا رنگ نقاشي اتومبيل مناسبند و به راحتي مي توانند باعث ايجاد و بروز بعضي از سرطان ها باشند. کساني که تاتو مي کنند در معرض خطر جدي ابتلاء به بيماري هاي عفوني پوستي هستند. اگر فرد زمينه حساسيتي در پوست داشته باشد، پس از تاتو کردن امکان تشديد و يا بروز آن در او بيش تر خواهد بود.

5. انهدام ابرو
 

اما تاتو، گذشته از خطر ابتلاء به بيماري هاي عفوني، خطر ديگري را مخصوصا براي خانم ها دارد و آن تخريب بافت ابروهاست. خانم هايي که مشتري دائم تاتو کردن ابروهاي خود هستند و سالي يکي دو بار مدل تاتوي ابروي خود را تغيير مي دهند، پس از يک يا دو سال با ابرويي سر و کار خواهند داشت که کاملا فرم خود را از دست داده و حتي فرم رويش ابروها تا حدودي نا متوازن مي شوند.
منبع: نشريه ديدار آشنا شماره 127



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.