تقويت عزت نفس در کودکان

همه کودکان بويژه کودکاني که پا به مرحله رشد مي گذارند بايد از آزادي و استقلال نسبي برخوردار باشد. ولي آنچه که آنان بايد بدانند اين است که در اين جهان افرادي زندگي مي کنند که ممکن است به آنان صدمه بزنند و آنچه که والدين انجام مي دهند به منظور حفظ آنان از دست اين افراد است. فراموش نکنيد که التيام احساسات سرکوب شده دوران کودکي بويژه کودک بزهکار مشکل و سخت است.
پنجشنبه، 24 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تقويت عزت نفس در کودکان

تقويت عزت نفس در کودکان
تقويت عزت نفس در کودکان


 





 

حکمفرما کردن انضباط در خانواده
 

همه کودکان بويژه کودکاني که پا به مرحله رشد مي گذارند بايد از آزادي و استقلال نسبي برخوردار باشد. ولي آنچه که آنان بايد بدانند اين است که در اين جهان افرادي زندگي مي کنند که ممکن است به آنان صدمه بزنند و آنچه که والدين انجام مي دهند به منظور حفظ آنان از دست اين افراد است. فراموش نکنيد که التيام احساسات سرکوب شده دوران کودکي بويژه کودک بزهکار مشکل و سخت است.
حکمفرما کردن انضباط در خانواده کاري بس مشکل است. تنظيم قوانين منصفانه و بکار بستن آنها بطور منطقي مي تواند مهارتهاي هر پدر و مادري را آزمايش کند. مهم نيست که شما چه حد وحدودي را در مورد کودکانتان بکار مي بريد، زيرا آنان همواره در جستجوي راههايي براي شکستن اين حد و حدود هستند. اين امر طبيعي است ولي کودکاني که از قوانين و حد وحدود آن تبعيت مي کنند، احساس مهم بودن مي کنند. مهم نيست که تا چه اندازه آنان ممکن است از خود مقاومت نشان دهند.

تقويت عزت نفس کودکان
 

مي گويند کودکان بزهکار به توجه محبت و پذيرش بيشتري نياز دارند. اغلب آنان احساس انزوا و جدايي مي کنند که اين امر آسيب پذيري آنان را نيز افزايش مي دهد. به عبارت ديگر کودکاني که داراي حس خود ارزشي هستند کمتر دچار بزهکاري مي شوند. بنابراين براي تقويت عزت نفس در کودکان چه بايد کرد؟ براي انجام اين مهم چهار رکن وجود دارد: محبت، زمان، انضباط، پذيرش.
* بيشتر اوقات دوست داشتن کودکان خيلي ساده و آسان است و در برخي مواقع مشکل.
* ابراز محبت به کودکي که پيوسته بي تربيت، ناسازگار و بدخلق است، همچون بيشتر کودکاني که دوران بلوغ را سپري مي کنند، سخت است.
* جالب است بدانيم در اين زمان او به محبت بيشتري نياز دارد. والديني که هم در دوران سرکشي و ستيز کودکان و هم در دوراني که کودکان نوپا مي باشند و از شيريني خاصي برخوردارند به آنان توجه مي کنند در واقع پايه عرت نفس کودکانشان را مي سازند.
* وقتي را با کودکتان مي گذرانيد يکي ديگر از مواردي است که براي تقويت عزت نفس او مهم است. کودکان به زمان با کيفيت نياز دارند. آنان به شما نياز دارند تا در حياط مدرسه و بازي و حتي در برخي زمانهاي معمولي در کنارشان باشيد. اين بدين معنا نيست که شما بايد کاملاً در همه احوال مراقب کودکانتان باشيد. اين بدين معنا نيست که شما بايد کاملاً در همه احوال مراقب کودکانتان باشيد. اغلب براي بيشتر کودکان فقط حضور والدين در خانواده کافي است.

تقويت عزت نفس با پذيرش
 

* يکي ديگر از ارکان عزت نفس در کودکان «پذيرش» است که انجام آن دشوار است. براي والدين طبيعي است که نسبت به کودکشان اميدواري زيادي داشته باشند. همه ما دوست داريم که کودکانمان داراي تحصيلات دانشگاهي بوده و يا بهترين شاگرد در کلاس درس باشند.
* ما از کودکانمان انتظارات زيادي داريم ولي آنان بيشتر انتظارات ما را برآورده نمي کنند. يکي از روشهاي مهم تقويت عزت نفس پذيرش کودکان در همه شرايط است.
* هر کودکي داراي مشخصه منحصر به فرد خويش است و از نقاط ضعف و قوت برخوردار است. بطور يقين ما بايد انتظار داشته باشيم که کودکانمان تا آنجا که مي توانند تلاش کنند. در هر صورت چه آنان در کاري به راحتي موفق شوند يا به سختي در انجام آن موفق شوند، تشويق کارهايشان و تصديق قوه خود ارزشي براي آنان بسيار ضروري است.
* تا آنجايي که مي توانيد وقت زيادي را با کودکتان بگذرانيد. اگر شما بيش از يک فرزند داريد سعي کنيد طوري وقت خود را تقسيم کنيد که به هر يک از فرزندانتان زمان کافي اختصاص يابد. گرچه تنظيم زمان بندي بدين شکل مشکل است، ولي اين مساله براي رشد کودک ضروري است حتي اگر لازم باشد از فعاليتهاي ديگر زندگي خود صرف نظر کنيد.
* هميشه سعي کنيد در لحظه هاي مهم زندگي فرزندانتان حاضر باشيد. حضور در بازيهاي مدرسه اي، مراسم اعطاي جوايز و... لحظات مهمي هستند که طبيعتاً کودکان دوست دارند با شما سهيم شوند.

آموزه هاي روان شناختي تقويت عزت نفس
 

* به کودکان خود اميدوار باشيد.
* به جاي نصيحت کردن آنان براي انتخابهاي بد، انتخاب خود آنان را مورد تمجيد قرار دهيد.
* همه کودکان دچار اشتباه مي شوند. به کودکان کمک کنيد که از اشتباهات خود پلي براي موفقيت بسازند.
* به احساسات کودکانتان احترام بگذاريد. هرگز نسبت به ترديدها، ترس ها، عقايد و افکار آنان بي اهميت نباشيد.
* قوانين روشني را تنظيم کنيد و آنان را اجرا کنيد. سعي نکنيد در اجراي آن از تنبيه هاي مختلف استفاده کنيد.
* کودکان اشتباه خواهند کرد و هيچکس هميشه از تمام قوانين پيروي نخواهند کرد. محدوديتها را استوار ولي دوستانه اجرا کنيد.
* پيشرفت کودکانتان را ارج نهيد. کودکانتان بايد بدانند که شما از آنان انتظار تلاش فراوان داريد و ظرفيت هاي آنان را نيز مي شناسيد. پيشرفتهاي آنان را تمجيد کنيد و هرگز آنها را به خاطر اشتباهاتشان شرمسار نکنيد.
منبع: نشريه راه کمال، شماره 38




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما