محاسن تمرکز دقت

مسلماً ميل داريد قدرت ذهني خود را افزايش دهيد، در حقيقت مي خواهيد ضريب دقت خود را زياد کنيد تا مورد استفاده شما قرار گيرد، شما هر قدر به اهميت اساسي دقت معتقد باشيد، به همان اندازه روش هاي زير را با خوشحالي ادامه داده و با سرعت بيشتري به موفقيت نايل خواهيد شد. تمرکز دقت محاسن بي شماري دارد که در اينجا يه طور خلاصه به چند مورد اشاره مي شود:
يکشنبه، 27 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
محاسن تمرکز دقت

 محاسن تمرکز دقت
محاسن تمرکز دقت


 

نويسندگان: مريم روحي عزيزي- مژگان مهدوي




 
مسلماً ميل داريد قدرت ذهني خود را افزايش دهيد، در حقيقت مي خواهيد ضريب دقت خود را زياد کنيد تا مورد استفاده شما قرار گيرد، شما هر قدر به اهميت اساسي دقت معتقد باشيد، به همان اندازه روش هاي زير را با خوشحالي ادامه داده و با سرعت بيشتري به موفقيت نايل خواهيد شد. تمرکز دقت محاسن بي شماري دارد که در اينجا يه طور خلاصه به چند مورد اشاره مي شود:

1- تمرکز دقت سبب سهولت کار مي شود:
 

در اين مورد مي توان به تجربه شخصي خودتان اشاره کرد. آيا تصور مي کنيد که مي توانيد چند ستون ارقام بالابلند را در رستوراني که در آن مشتري ها غذا مي خورند، با صداي بلند حرف مي زنند، سيگار مي کشند و غيره هفت عدد را سريع و بدون اشتباه جمع کنيد؟
مسلماً نه نمي توانيد. چون جار و جنجال ها، حواس شما را پرت کرده و فعاليت ذهني شما را منحرف مي کند. در حقيقت هر نوع حواس پرتي ظرفيت و کنش مغزي شما را کم مي کند.
حال اگر برعکس به اتاق ساکتي پناه ببريد، مشکل ترين حساب ها را به سهولت انجام خواهيد داد چون هيچ چيزي سبب انحراف فکر شما از اين محاسبات نخواهد شد. دقت، تنها مورد نياز کارهاي فکري نيست بلکه کارهاي عملي هم مستلزم دقت مي باشد. به طور مثال آيا يک نجار مي تواند بدون اينکه ببيند ابزار کارش در کجا حرکت مي کند تخته اي را رنده کند؟ مسلماً اگر حواسش پرت باشد کارش را به خوبي انجام نخواهد داد و احتمالاً چوب را زياد تراشيده و نازک خواهد کرد.
اگر مي خواهيد با حداقل زحمت و در حداقل زمان، کار خود را به حداکثر کمال برسانيد، بايستي ضرورتاً تمام حواس و دقت خود را روي آن متمرکز کنيد.

2- تمرکز دقت، حافظه را تکميل و اصلاح مي کند:

شايد از حافظه خود شکايت داشته و ناراضي هستيد که آنچه به آن (خاطر) مي سپاريد، خوب نگهداري نمي کند، با اين حال بعضي خاطرات درون کودکي خود را که در مغز شما با نقوش ثابتي حک شده است در کمال امانت حفظ مي کنيد. سال ها از عمر شما سپري شده و اينک در سنين جواني يا ميانسالي هستيد ولي اين خاطرات کهنه و قديمي هنوز هم در ذهن و مغز شما زنده اند و تا سنين پيري نيز صحيح و سالم حفظ خواهيد کرد.
آيا علت اين پديده را که بارها و بارها ملاحظه شده است، بررسي کرده ايد؟ چيزهايي که در سنين نوجواني شاهد آن بوده ايد، حرف هايي که در آن موقع شنيده ايد، اين چيز؟ و اين حرف ها با چنان قدرت دقت شما را به خود جلب کرده اند که به اصطلاح مي توان گفت در حافظه شما حکاکي شده اند. ولي عمر شما هر روز زيادتر شده است، آنچه سابقاً به علت بي تجربگي شما را به شگفتي وا مي داشت، حالا ديگر هيچ اثري در شما ايجاد نمي کند چون توجهي به آن نداريد و به اين دليل است که خاطره آن را حفظ نمي کنيد. آيا مي خواهيد مطلبي، چيزي، تاريخي يا عددي را حفظ کنيد؟ پس دقت خود را روي اين مطالب، تاريخ يا عدد متمرکز کنيد. هر قدر اين مطالب را با دقت بيشتري در نظر بگيريد به همان اندازه عميقاً در مغز شما حک خواهد شد، با اين وسيله علاوه بر روش هاي تکنيکي حافظه که خيلي قابل تصفيه مي باشند، مي توانيد بدون هيچ زحمتي حافظه خود را بهبود بخشيد.

3- تمرکز دقت سبب کسب تجربه مي شود:
 

اکثر مردم فاقد استعداد مشاهده مي باشند. اين گروه از مردم بر آنچه که اطرافشان را فرا گرفته است، نظري سطحي و گذرا مي اندازند: در واقع بايد گفت: فقط مي بينند ولي نگاه نمي کنند. در مسافرت هايي که انجام مي دهند از شهرهاي ناشناسي عبور مي کنند و فقط چند خاطره مبهم با خود به ارمغان مي آورند. با همنوعان خود در مراوده هستند ولي متوجه ويژگي هاي خاص چهره آنها نمي شوند و خيلي کمتر متوجه روحيه، واکنش، طرز رفتار و اخلاق آنها مي شوند. يکي از نويسندگان معروف فرانسه توصيه مي کند که اشخاص مختلفي را که ضمن گردش و هوا نوردي بر سر راه خود ملاقات مي کنيد، دقيقاً مشاهده کنيد. او مي گويد در قيافه و رفتار و حرکات هر شخص، چيز مخصوصي وجود دارد که او را از ديگران متمايز و مشخص مي کند. اين علامت منحصر به فرد و مختص هر کسي است که از لحاظ مشاهده اهميت دارد. در حقيقت اگر مي توانستيد واقعاً به مردم نگاه کنيد، احساس رواني خود را با زحمت کمتر تهييج مي کرديد و موفق مي شديد روحيه ذوق و سليقه و احساسات آنها را سريعاً تشخيص دهيد و منوط ز برخورد با آنها و رهبري آنها را ياد مي گرفتيد.

4- تمرکز دقت در حل مسايل و مشکلات به کار مي رود:
 

زندگي جنگ را بر ما تحميل مي کند و ما بايد از جنگ بي پايايني جانبداري کنيم: از لحاظ دروني، جنگ عليه نقاط ضعف و معايب خود و از لحاظ بيروني، عليه موانعي که بر سر راهمان ايجاد مي شوند. اين موانع چه نوع موانعي هستند؟ ناراحتي هاي داخل خانوادگي و نارضايتي هايي که ضمن ممانعت از آزادي فکري و آرامش روح مزاحم کار ما هم مي شوند، رقابت ها وچشم و هم چشمي هاي بي موردي که خنثي کردن آثار آنها از اهميت خاصي برخوردار است، مخالفان که در فکر ضرر زدن به ما هستند، کارهايي که آدمي را به مخاطره انداخته و اقدامي فوري ايجاب مي کند تا از يک فاجعه حتمي جلوگيري به عمل آيد.
در حقيقت زندگي روزانه هزاران هزار مانع کم و بيش تيز و برنده اي زير پاهاي ما مي اندازد تا ما را از حرکت بازدارد. در اين مواقع بعضي از افراد تسليم مشکلات غيرمنتظره مي شوند و نمي دانند چه کاري بايد کنند و در نتيجه با آه و ناله بي مورد و بيهوده، دقت و عمر خود را تلف مي کند. بايد توجه داشت که هر مشکلي راه حلي دارد و بر شما است که آن راه حل را پيدا کنيد ولي خوب بدانيد که تنها در صورتي موفق مي شويد آن را پيدا کنيد که از آرامش فکري برخوردار باشيد.
قدرت دقت به شما امکان مي دهد تا موقعيت خود را از نزديک بررسي کرده و بدون آنکه تحت تأثير اوهام و تخيلات توخالي قرار بگيريد در پرتو خونسردي، واقعيت را درک کرده و قيافه اصلي آن را در نظر بگيريد تا بتوانيد مشکل را حل کنيد.

5- تمرکز دقت، شما را از ناراحتي محافظت مي کند و در امان نگه مي دارد:

بسياري از مردم پس از اينکه کار و فعاليت روزانه اي که شرايط اجتماعي يا حرفه اي شان ايجاب مي کند، فارغ مي شوند هر ارزنده سرگرمي لذت بخش و مفيد را فراموش مي کنند. اين گروه از افراد به صورت مطبوعي از وقت خود استفاده نمي کنند؛ از يک تفريح به تفريح ديگر پناه مي برند و به اصطلاح از اين شاخه به آن شاخه مي پرند، بدون اينکه هيچيک از آنها چند لحظه اي بايستند و در نتيجه در دامان اين ناراحتي کشنده اي که تاوان بيکاري است، سقوط مي کنند. کسي که حاکم بر افکار خود بوده و قادر است دقت خود را تثبيت کند از نگاه کردن به آنچه که در اطرافش است، لذت مي برد همه جا با موضوعات قابل مشاهده اي برخورد مي کند و از کمترين چيز خوشش مي آيد.
منبع : نشريه راه موفقيت، شماره 15



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.