نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت اول)

آندروئید در مدتی کوتاه از فرزند ناتوان غول اینترنت یعنی گوگل، به یک سیستم‌عامل پیشرفته، توانمند و پرکاربرد برای گوشی‌های هوشمند تبدیل‌شد. شرکت گوگل در راستای حمایت از جنبش اپن‌سورس، سیستم‌عامل آندروئید را عرضه کرد و درها را به روي توسعه‌دهندگان نرم‌افزار گشود. البته این اقدام با مشکلاتی نیز همراه بود...
يکشنبه، 27 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت اول)

نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت اول)
نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت اول)


 





 
آندروئید در مدتی کوتاه از فرزند ناتوان غول اینترنت یعنی گوگل، به یک سیستم‌عامل پیشرفته، توانمند و پرکاربرد برای گوشی‌های هوشمند تبدیل‌شد. شرکت گوگل در راستای حمایت از جنبش اپن‌سورس، سیستم‌عامل آندروئید را عرضه کرد و درها را به روي توسعه‌دهندگان نرم‌افزار گشود. البته این اقدام با مشکلاتی نیز همراه بود. اما امروزه آندروئید یک رقیب جدی برای آي‌فون محسوب می‌شود. گوشی‌های آندروئید جزء توانمندترین گوشی‌های هوشمند امروزی محسوب می‌شوند. فروشگاه اینترنتی Android Market نیز با سرعت بسیاری درحال رشد است. همچنين تعداد کاربران آندروئید نیز هرروز بیشتر از قبل می‌شود. از طرفی میزان فروش گوشی‌های آندروئید بسیار بیشتر از تولید آن است و به دلیل همین محبوبیت تصمیم گرفتیم راهنمای جامعی را در اختيار کاربران حرفه‌ای آندروئید قرار دهيم. در این مقاله نحوه کار با سیستم‌عامل موبایل گوگل را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

تجربه کار با آندروئيد را جذاب‌تر کنيد
 

يكي از ویژگی‌های کلیدی آندروئید این است که امکان سفارشی‌سازی تمام جنبه‌های ابزار مورد استفاده را فراهم می‌کند. برای نگه‌داری اطلاعات در صفحه اصلی می‌توانید از ویجت‌ها استفاده کنید. صفحه‌کلید و رنگ‌بندی‌های سفارشی را مورد استفاده قرار دهید یا اعلانات و رنگ‌های سفارشی ایجاد کنید.

به‌روز بودن با استفاده از ويجت‌ها
 

ویجت‌ها، نرم‌افزارهای کوچکی هستند که در صفحه اصلی و دسکتاپ اجرا شده و اطلاعات را در مقابل انگشتان شما نگه‌داری می‌کنند. با یک فشار طولانی روی فضای خالی صفحه نمایش، گزينه‌اي به نمايش درمي‌آيد كه امكان افزودن ويجت‌هاي جديد را فراهم مي‌كند. از آنجا كه بسياري از نرم‌افزارهاي موجود در فروشگاه Android Market ويجت دارند، تقريباً براي همه چيز از پيغام‌هاي متني و ايميل گرفته تا اخبار آب و هوا، سهام و موسيقي، ويجت‌هايي يافت مي‌شود. آندروئيد امكان پيكربندي چندين صفحه اصلي را در اختيار كاربر مي‌گذارد؛ در نتيجه مي‌توانيد به‌فرض ويجت‌هاي مربوط به پيغام‌هاي متني را در يك صفحه اصلي، ويجت‌هاي مربوط به آب‌و‌هوا را در يك صفحه و كتابخانه موسيقي خود را در يك صفحه اصلي ديگر گروه‌بندي كنيد. به اين ترتيب، اطلاعات موردنياز تنها با فاصله يك انگشت در اختيارتان قرار مي‌گيرد. ويجت‌هاي صفحه اصلي همواره فعال و به روز باقي مي‌مانند. بنابر‌اين، به‌ويژه هنگام استفاده از گوشي‌هاي قديمي همواره بايد دقت كنيد اطلاعات بيش از حد نياز را درون ويجت‌ها ذخيره نكنيد.

سازماندهي اطلاعات با استفاده از ميانبرها
 

آندروئيد امكان ضميمه ميانبرها را به صفحه اصلي با رويكردي مشابه ويجت‌ها فراهم مي‌كند. براي ضميمه يك ميانبر به صفحه اصلي كافي است نقطه‌اي از فضاي خالي صفحه را فشار داده و گزينه مربوط به ساخت ميانبر را انتخاب كنيد. با ايجاد ميانبر براي امور متداول و روزمره خود مي‌توانيد كارها را ساده‌تر از قبل انجام دهيد. با استفاده از ميانبرها مي‌توانيد ‌سايت‌هاي نشانه‌گذاري شده را باز كنيد، با يكي از شماره‌هاي ذخيره شده در گوشي تماس بگيريد، تنظيمات مختلف دستگاه را مورددسترسي قرار دهيد، يك فهرست موسيقي را پخش كنيد، ‌صندوق ايميل يا پيغام خود را باز كنيد و البته نرم‌افزارها را به اجرا درآوريد. اگر صفحه اصلي دستگاه با ميانبرها اشغال شده است، مي‌توانيد پوشه‌هايي را براي دسته‌بندي ميانبرهاي مرتبط باهم ايجاد كنيد. به عنوان مثال، مي‌توانيد تمام صندوق‌هاي ايميل را درون يك پوشه و تماس‌هاي كاري را دريك پوشه مجزا قرار دهيد.
يك تمرين متداول براي كسب تجربه ايجاد ميانبرهايي براي چهار تا هشت برنامه پركاربرد روي صفحه اصلي است؛ اين برنامه‌ها معمولاً شامل پيغام فوري، ايميل، مرورگر و نقشه است، سپس بايد به صفحه اصـــلي بعدي رفته و چهار تا هشت ميانبر پركاربرد ديگر مانند تماس‌ها، ماشين‌حساب، فروشگاه Android Market و‌... را در اين صفحه قرار دهيد. موقعيت و نحوه گروه‌بندي ميانبرها تنها بر‌اساس نياز و سليقه شما و همچنين سادگي دسترسي به ميانبرها تعيين مي‌شود.

استفاده از صفحه‌كليد نرم‌افزاري مناسب
 

يكي از ويژگي‌هاي اصلي آندروئيد وجود يك صفحه‌كليد نرم‌افزاري پيش‌فرض در اين سيستم‌عامل است. البته با توجه به طبيعت نامحدود آندروئيد امكان استفاده از صفحه‌كليد‌هاي جايگزين از فروشگاه Android Market و ساير منابع آن وجود دارد. توصيه ما استفاده از صفحه‌كليد Better Keyboard (به قيمت 2,99دلار) است. همچنين مي‌توانيد از صفحه‌كليد تغييريافته HTC IME و Swype بهره بگيريد. اين صفحه‌كليدها امكانات بهتري را در مقايسه با صفحه‌كليد پيش‌فرض آندروئيد در‌اختياركاربر مي‌گذارند. صفحه‌كليد Better Keyboard علاوه‌بر تنظيمات سفارشي، چندين رنگ‌بندي و پوسته مختلف را نيز در اختيار كاربر مي‌گذارد. صفحه‌كليد تغيير يافته HTC IME نيز درواقع از روي پوسته سفارشي آندروئيد در رابط محبوب Sence UI در گوشي‌هاي HTC ساخته شده است(شكل1) صفحه‌كليد Swype يك رابط منحصر به‌فرد و اصيل براي درج متن در اختيار كاربر مي‌گذارد كه موجب افزايش چشم‌گير سرعت نگارش متن مي‌شود. نصب يك صفحه‌كليد سفارشي چندان ساده نيست. براي اين كار بايد در تنظيمات Keyboard و Language گزينه Keyboard را فعال كرده و سپس با يك فشار طولاني روي كادر متني، از گزينه‌هاي به نمايش درآمده، يك روش ورودي جديد انتخاب كنيد.

نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت اول)
شكل 1- صفحه‌كليد تغيريافته HTC IME به‌نسبت صفحه‌كليد پيش‌فرض آندروئيد كارايي بهتري دارد.
 

استفاده از زنگ‌ها و اعلانات متمايز
 

پلتفرم آندروئيد مانند تمام گوشي‌هاي مدرن امكان انتخاب و ساخت زنگ‌هاي اختصاصي را فراهم مي‌كند. براي اين كار مي‌توانيد از يك برنامه كمكي بهره بگيريد يا زنگ موردنظر را به صورت دستي اضافه كنيد. شيوه اخير با توجه به نوع زنگ‌هاي موردنظر، مستلزم ايجاد چندين پوشه در كارت حافظه گوشي است. بنابر‌اين، شيوه نخست بسيار ساده‌تر است. تنها كافي است نرم‌افزار Ringdroid را به‌طور رايگان از فروشگاه Android Market دريافت كرده و از آن براي ويرايش و بريدن فايل‌هاي صوتي و همچنين ذخيره فايل‌ها به عنوان زنگ گوشي، صداي اعلان يا صداي ساعت زنگ‌دار بهره بگيريد. به‌واسطه باز كردن صفحه اطلاعات يك شماره تماس و انتخاب گزينه Set Ringtone مي‌توانيد زنگ‌ها و اعلانات را بر‌اساس تماس ورودي سفارشي كنيد. با استفاده از برنامه Gmail نيز مي‌توانيد اعلانات مربوط به ايميل را تغيير دهيد. البته، در صورت دريافت ايميل‌هاي متعدد مي‌توانيد به‌منظور عدم نمايش اعلانات از گزينه Silent استفاده كنيد. علاوه‌بر موارد مذكور با استفاده از آهنگ‌هاي محبوب خود به عنوان صداي ساعت زنگ‌دار و تخصيص هر آهنگ به يك روز مي‌توانيد ترتيبي دهيد كه ساعت زنگ‌دار گوشي در هر روز هفته يكي از آهنگ‌هاي مورد علاقه شما را پخش كند.

سفارشي‌سازي ظاهر گوشي
 

صفحه‌كليد و زنگ‌هاي آندروئيد تنها مؤلفه‌هاي قابل‌سفارشي‌سازي در آن نيستند. علاوه بر اين موارد مي‌توانيد از تصوير پس‌زمينه اختصاصي نيز استفاده كنيد. دستگاه‌هاي Android 2.1 به ويژگي‌ جالبLive Wallpaper مجهز هستند كه بر‌اساس آن تصوير پس زمينه نسبت به عملكرد شما عكس‌العمل نشان مي‌دهد. البته، اين ويژگي تنها بخش ناچيزي از قابليت‌هاي گرافيكي آندروئيد را به نمايش مي‌گذارد. برنامه‌هايي مانند aHome در Android Markrt با قيمت 4,99 دلار عرضه مي‌شوند و تقريباً امكان سفارشي‌سازي تمام مؤلفه‌هاي رابط گوشي را فراهم مي‌كنند (شكل2). با استفاده از برنامه aHome مي‌توانيد رنگ‌بندي‌ها، پوسته‌ها، فونت‌ها و ويجت‌ها را دريافت و گوشي خود را به يك گوشي منحصر به فرد تبديل كنيد. برخي از رنگ‌بندي‌ها علاوه بر تغيير رنگ‌ها و جلوه‌هاي گرافيك، تغييرات چشم‌گيري را در خود رابط كاربر ايجاد كرده و امكان تغيير نحوه تعامل كاربر و گوشي را فراهم مي‌كنند.

نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت اول)
شكل 2- با استفاده از برنامه a Home مي‌توانيد رنگ‌بندي‌ آندروئيد را طوري تغيير دهيد كه كاملاً شبيه Mac OSX باشد.
 

راهنمای استفاده عمومی
 

استفاده از آندروئید به‌نسبت ساده است و تنها کافی است از رابط لمسی گوشی استفاده کنید. بسیاری از نرم‌افزارها و عملکردهای گوشی با «فشار طولانی» روی صفحه لمسی اجرا می‌شوند. در این حالت به جای ضربه زدن باید انگشت خود را روی صفحه نگه دارید. «فشار طولانی» انگشت روی صفحه لمسی عملکرد مشابهی با کلیک راست ماوس دارد. این اقدام گزینه‌های اضافی را درباره شیء مورد استفاده در اختیار كاربر می‌گذارد. این عملکردها برای افرادی که پیش از این با گوشی‌های لمسی کار کرده‌اند، مأنوس است. البته از آنجا که رابط آندروئید به جای یک دکمه چندین دکمه مختلف برای انجام عملیات متفاوت دارد، کاربرانی که قبلاً از آي‌فون استفاده می‌کردند، ممکن است کمی دچار مشکل شوند. آشنایی با عملکرد گزینه‌های دکمه Menu در آندروئید امری حیاتی است. بسیاری از تنظیمات عملکردها و گزینه‌ها تنها از طریق دکمه Menu قابل دسترسی هستند.
فشار دادن چند دکمه فیزیکی روی گوشی نیز گزینه‌های اضافی را در اختیار كاربر می‌گذارد. برای نمونه با فشردن و نگه‌داشتن دکمه Home فهرست برنامه‌هایی که به‌تازگي مورد استفاده قرار گرفته‌اند، به نمایش درمی‌آید. هنگام استفاده از تجهیزات آندروئید که از یک صفحه کلید فیزیکی بهره می‌برند، امکان استفاده از کلید‌های میانبر نیز وجود دارد. با استفاده از تنظیمات بخش Applications از گزینه Quick Launch می‌توانید کلیدهای میانبر سفارشی ایجاد کنید.
منبع:ماهنامه شبکه
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط