نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت دوم)

آندروئید در مدتی کوتاه از فرزند ناتوان غول اینترنت یعنی گوگل، به یک سیستم‌عامل پیشرفته، توانمند و پرکاربرد برای گوشی‌های هوشمند تبدیل‌شد. شرکت گوگل در راستای حمایت از جنبش اپن‌سورس، سیستم‌عامل آندروئید را عرضه کرد و درها را به روي توسعه‌دهندگان نرم‌افزار گشود. البته این اقدام با مشکلاتی نیز همراه بود...
يکشنبه، 27 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت دوم)

نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت دوم)
نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت دوم)


 





 
آندروئید در مدتی کوتاه از فرزند ناتوان غول اینترنت یعنی گوگل، به یک سیستم‌عامل پیشرفته، توانمند و پرکاربرد برای گوشی‌های هوشمند تبدیل‌شد. شرکت گوگل در راستای حمایت از جنبش اپن‌سورس، سیستم‌عامل آندروئید را عرضه کرد و درها را به روي توسعه‌دهندگان نرم‌افزار گشود. البته این اقدام با مشکلاتی نیز همراه بود. اما امروزه آندروئید یک رقیب جدی برای آي‌فون محسوب می‌شود. گوشی‌های آندروئید جزء توانمندترین گوشی‌های هوشمند امروزی محسوب می‌شوند. فروشگاه اینترنتی Android Market نیز با سرعت بسیاری درحال رشد است. همچنين تعداد کاربران آندروئید نیز هرروز بیشتر از قبل می‌شود. از طرفی میزان فروش گوشی‌های آندروئید بسیار بیشتر از تولید آن است و به دلیل همین محبوبیت تصمیم گرفتیم راهنمای جامعی را در اختيار کاربران حرفه‌ای آندروئید قرار دهيم. در این مقاله نحوه کار با سیستم‌عامل موبایل گوگل را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

تنظيمات گوشي را تغيير دهيد
 

گوشي‌هاي هوشمند امروزي با بهره‌گيري از فناوري‌هايي مانند GPS ،Bluetooth ،3G (حتي 4G) و پردازنده‌هاي بسيار توانمند، از هميشه هوشمندترند. تمام اين هوش اضافي به معناي افزايش پيچيدگي برنامه‌هاي كاربرد و تراكنش سريع‌تر اطلاعات است و در نتيجه مديريت توان مصرفي اهميت بالايي مي‌يابد. براي حداكثر استفاده از قابليت‌هاي گوشي، پيكربندي آن با استفاده از تنظيمات مناسب، بسيار مهم است.

همسان‌سازي بيشتر با حساب‌هاي يكپارچه
 

هنگامي كه براي نخستين‌بار گوشي آندروئيد خود را پيكربندي مي‌كنيد، چندين حساب كاربري متفاوت مانند Microsoft Exchange و گوگل را در آن تعريف‌مي‌كنيد. پس از پيكربندي گوشي همواره با مراجعه به بخش Accounts & Sync از تنظيمات گوشي مي‌توانيد حساب‌هاي بيشتري را تعريف‌كنيد. البته تنها نگارش‌هاي 2,0 به بعد آندروئيد امكان استفاده از چند حساب كاربري گوگل را فراهم مي‌كنند. از اين حساب‌هاي اضافي گوگل مي‌توانيد به منظور همسان‌سازي (Sync) تقويم‌ها، ايميل، حساب‌هاي مربوط به شبكه‌هاي اجتماعي(‌كه توانايي همسان‌سازي شماره‌ها و عكس تماس‌ها را دارند) و حساب‌هاي Exchange‌ براي همسازي با سرورهاي Microsoft Exchange بهره بگيريد.

نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت دوم)

نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت دوم)
شكل 3- با استفاده از آندروئيد مي‌توانيد چندين صفحه اصلي را به‌طور همزمان به كار بگيريد و در هريك مجموعه منحصربه‌فردي از ويجت‌ها را در اختيار داشته باشيد.
 

تقابل سرعت شبكه و عمرباتري
 

بهره‌مندي از اتصال 3G به ويژه هنگام دسترسي به حجم زياد اطلاعات در اينترنت به عنوان مثال، هنگام پخش موسيقي يا فيلم مزاياي بسياري را به دنبال دارد. با وجود اين، هنوزهم فناوري 3G در برخي نقاط قابل دسترسي نيست. اگر سيگنال 3G در محل زندگي شما ضعيف بوده يا وجود ندارد، فعال‌سازي اين قابليت، عمر باتري شما را كاهش مي‌دهد. هنگامي كه يك گوشي 3G در يك شبكه 2G به كارگرفته مي‌شود، به‌طور خودكار توان مخابراتي خود را تاحد ممكن افزايش مي‌دهد تا شايد يك برج 3G سريع را در اطراف بيابد. اين عملكرد گوشي با سرعت و شدت بيشتري توان باتري را به مصرف مي‌رساند. خوشبختانه آندروئيد امكان غيرفعال‌كردن آنتن 3G را در مناطق خارج از محدوده آنتن‌دهي 3G در اختيار كاربر مي‌گذارد. براي اين كار بايد تنظيمات مربوطه را از بخش Mobile Networks واقع در منوي Wireless & Networks مورد دسترسي قرار دهيد. در اين تنظيمات با توجه به درايور مورد استفاده شما، گزينه‌اي با عنوان Network Mode يا Use Only 2G Networks وجود دارد.در اينجا بايد گزينه GSM Only يا كادر علامت گزينه 2G Networks را انتخاب كنيد. همين مفهوم درباره گوشي‌هاي 4G مانند EVO 4G‌ نيز مصداق دارد.

نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت دوم)
شكل 4- با اجراي چهار مرحله ساده مي‌توانيد يك ساعت زنگدار سفارشي بسازيد كه هر روز هفته شما را با زنگ خاصي از خواب بيدار كند.
 

نكته‌هايي درباره صرفه‌جويي در توان مصرفي
 

چنان‌كه مي‌توانيد تصور كنيد، ‌تغيير دائمي تنظيمات گوشي همراه با تغيير شرايط و همچنين تغيير تنظيمات در زمان خروج از يك شبكه 3G مستلزم صرف زمان زيادي براي انجام امور پيش‌و‌‌پا افتاده است. فروشگاه Android Market تعداد بسيار زيادي ويجت را براي انجام امور مختلف شامل انتخاب شبكه 2G/3G، GPS، Bluetooth، WiFi و تنظيم شفافيت تصوير در اختيار كاربر مي‌گذارد. اگر افزايش عمر باتري براي‌شما اهميت دارد، تمام اين تنظيمات را تا هنگام لزوم غيرفعال‌كنيد. همسان‌سازي اطلاعات نيز اولويت دوم در حفظ عمر باتري گوشي محسوب مي‌شود. بسياري از ويجت‌ها مانند نمونه‌هاي مربوط به سهام، آب و هوا و اخبار براي به‌روزرساني اطلاعات، به‌طور مرتب به اينترنت متصل مي‌شوند. هنگام نصب يا انجام تنظيمات اغلب اين ويجت‌ها مي‌توانيد فواصل زماني مشخصي را براي به‌روزرساني اطلاعات تعيين كنيد.

نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت دوم)
شكل 5- مي‌توانيد از صفحه Add Accounts براي همسان‌سازي تعداد بيشتري از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده كنيد.
 

بهتر است به‌ويژه در مواقع غيرضروري از فواصل زماني بزرگ به طور فرضي فواصل دو ساعته استفاده كنيد تا ميزان كمتري از باتري صرف اتصال به اينترنت شود. همچنين مي‌توانيد قابليت‌هاي همسان‌سازي پس‌زمينه را از طريق تنظيمات بخش Accounts & Sync به‌طور كامل غيرفعال‌كنيد. به اين ترتيب، برنامه‌هاي گوشي تنها زماني براي همسان‌سازي اطلاعات اقدام مي‌كنند كه در پنجره اصلي درحال اجرا باشند

پيكربندي تنظيمات
 

دوراز انتظار نيست كه آندروئيد به عنوان مخلوق گوگل مجموعه‌اي از قابليت‌هاي مختلف را براي جست‌و‌جوي اطلاعات در اختيار كاربر بگذارد. اگر به طوردائم از گوشي خود براي جست‌جوي وب استفاده مي‌كنيد، به ‌احتمال تاكنون با ويجت Android Search آشنا شده‌ و آن را به‌كار گرفته‌ايد. اما قابليت‌هاي اين ويجت بسيار پيچيده‌تر از يك نوار جست‌وجوي ساده است. در بخش Search‌ از تنظيمات گوشي آندروئيد، مجموعه‌اي از ابزارهاي مفيد پنهان شده است (شكل6). در بخش Google Search Settings يك گزينه وجود دارد كه قابليت تكميل خودكار كلمات را فعال‌مي‌كند. اين ويژگي هنگام تايپ‌كردن با انگشتان، بسيار مفيد است و با درج دو حرف ابتداي واژه موردنظر، فهرستي از كليدواژه‌هاي قابل جست‌وجو را نمايش مي‌دهد. همچنين بدنيست به گزينه Searchable Items نگاهي بياندازيد. اين گزينه امكان پيكربندي موقعيت و شكل ظاهري ويجت Android Search را فراهم مي‌كند. با استفاده از اين گزينه مي‌توانيد ويجت مذكور را براي جست‌و‌جوي اينترنت، تماس‌ها، فايل‌هاي موسيقي، ايميل‌ها و حتي پيغام‌هاي متني تنظيم كنيد.

نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت دوم)
شكل 6- دربخش Search از منوي‌اصلي Settings مي‌توانيد گزينه Searchable Items را بيابيد.
 

موقعيت، موقعيت، موقعيت
 

تا‌كنون گوشي‌هاي همراه در چند مورد زمينه را براي بهبود فناوري GPS‌ فراهم كرده‌اند. اما خدماتي مانند موقعيت‌يابي كوچه ‌به كوچه و خدمات مبتني بر موقعيت جغرافيايي كاربران به تازگي به پلتفرم گوشي‌هاي همراه وارد شده است. در بخش Location‌ از تنظيمات گوشي آندروئيد، دو گزينه براي استفاده از GPS وجود دارد. گزينه نخست با عنوان Use Wireless Network در واقع يك سيستم موقعيت و مسيرياب است كه بر‌اساس شدت سيگنال دريافتي، موقعيت كاربر را تخمين مي‌زند. دقت اين گزينه حدود 2,2 كيلومتر است و براي ارائه تمام خدمات مبتني برموقعيت كاربر كه بر‌اساس كدپستي وي عرضه مي‌شوند، كارايي دارد. گزينه دوم با عنوان Use GPS Satelites جزء تنظيمات AGPS محسوب مي‌شود و دقتي حدود سه متر دارد. اين گزينه مي‌تواند هنگام استفاده از ويژگي‌هايي مانند مسيريابي كوچه ‌به‌كوچه و ثبت خط سير مالك گوشي فعال شود. با وجود اين كه موقعيت‌يابي با استفاده از شبكه ميزان كمتري از باتري مصرف مي‌كند، آندروئيد به قدري در مديريت دريافت‌كننده GPS دقت دارد كه در صورت فعال بودن دائمي هردو گزينه مذكور تغيير چنداني در عمر باتري مشاهده نمي‌شود.

نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت دوم)
شكل 7- گزينه Google Labs از طريق گزينه Labs واقع در منوي More از منوي اصلي برنامه Maps قابل دسترسي است.
 

بهره‌برداري بيشتر از نقشه‌ها با استفاده از Google Labs
 

برنامه Google Maps يكي از پركاربردترين برنامه‌هاي پلتفرم آندروئيد است. از اين برنامه مي‌توانيد براي يافتن مراكز مختلف به همراه آدرس، شماره و ساير اطلاعات تماس استفاده‌كنيد. همچنين اين برنامه امكان مسير‌يابي و در گوشي‌هايي با آندروئيد نگارش 2 و بالاتر دستورالعمل‌هاي مسيريابي كوچه به كوچه را به صورت زنده در اختيار كاربر مي‌گذارد. علاوه بر اين موارد، ويژگي‌هاي مفيد و پنهان ديگري نيز وجود دارند كه از طريق Google Labs مي‌توان آن‌ها را مورد دسترسي قرار‌داد. براي اين منظور در برنامة Map دكمه Menu را فشار داده و گزينه More را انتخاب كنيد. با اين كار گزينه Lab به نمايش در مي‌آيد كه درون آن فهرستي از ويژگي‌هاي مستقل و منتشر‌نشده مانند نوارتغييراندازه نقشه، يك گزينه براي اندازه‌گيري نقطه‌به‌نقطه و دكمه‌هاي ميان‌بر اضافي را مشاهده مي‌كنيد.
منبع:ماهنامه شبکه
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط