دروازه هايي به سوي جهنم!

واقعاً عجب روزگاري شده ... در گذشته پيرمردهاي 70 - 80 ساله مي نشستند و از خاطرات دوران کودکي شان مي گفتند و از بيان اين تغيير و تحول در طول اين 60 - 70 سال همه را انگشت به دهان مي کردند. در حالي که امرزوه جوانان 30 ساله هم مي توانند خاطرات 10-15 سال پيش خود را براي برادران کوچک تر شان نقل کنند و با نقل تفاوت تجربيات کودکي خود با کودکان امروز ژست مردان عاقل پا به سن گذاشته را بگيرند و در مقابل حيرت و تعجب مخاطبان خود بگويند: «زندگي ما کجا و زندگي شما کجاها؟!» الحق و الانصاف اين قافله پيشرفت علم و تکنولوژي و در نتيجه تغييرات کيفيت و کميت زندگي ها با چنان سرعتي به پيش مي رود.
سه‌شنبه، 29 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دروازه هايي به سوي جهنم!

دروازه هايي به سوي جهنم!
دروازه هايي به سوي جهنم!


 

نويسنده: روح الله حبيبيان




 
واقعاً عجب روزگاري شده ... در گذشته پيرمردهاي 70 - 80 ساله مي نشستند و از خاطرات دوران کودکي شان مي گفتند و از بيان اين تغيير و تحول در طول اين 60 - 70 سال همه را انگشت به دهان مي کردند. در حالي که امرزوه جوانان 30 ساله هم مي توانند خاطرات 10-15 سال پيش خود را براي برادران کوچک تر شان نقل کنند و با نقل تفاوت تجربيات کودکي خود با کودکان امروز ژست مردان عاقل پا به سن گذاشته را بگيرند و در مقابل حيرت و تعجب مخاطبان خود بگويند: «زندگي ما کجا و زندگي شما کجاها؟!»
الحق و الانصاف اين قافله پيشرفت علم و تکنولوژي و در نتيجه تغييرات کيفيت و کميت زندگي ها با چنان سرعتي به پيش مي رود که به قول بچه ها هر ده سال يک «ورژن» جديد از سبک و مدل زندگي ارائه مي شود و گذشته هاي نزديک تبديل به خاطراتي دور مي شوند.
نمونه اش همين ابزار آلات دريافت اطلاعات... زماني مردم براي گرفتن شبکه يک تلويزيون وطن، آن هم در شهرهاي بزرگ مي بايست به مدد آنتن هاي بزرگ پر شاخ و برگ، به تصويري برفکي و لرزان قناعت مي نمودند و با هر برف و باراني يا با هر نشستن کلاغ و کبوتري به شاخه هاي لرزان آنتن، پدر خانه عازم پشت بام مي شد گوش به فريادهاي اهل خانه بدهد که «خوب نيست، خوب نيست، خوبه خوبه خوبه!!!»
اما امروزه مي توان صدها و بلکه هزاران شبکه تلويزيوني و ماهواره اي را از طريق شبکه هاي اينترنتي و کابلي و ... گرفت و يا با يک آنتن ماهواره کوچک در کنار پنجره اتاق از جزئيات کائنات سر در آورد و ما وقع طبقه هفتم آسمان و طبقه هشتم زمين را با کيفيت ديجيتال مشاهده نمود...
به هر حال روزگار، عجيب روزگاري است و به مدد اين ابزارها، خيلي کارها مي توان انجام داد. فقط مي ماند يک مشکل کوچک که آيا انسان هر کاري از دستش بر مي آيد را بي دغدغه و تشويش مي تواند انجام دهد يا بايد کلاه خود را قاضي کند و نگاهي هم به آسمان بيندازد و ببيند - به قول فوتباليست هاي منشوري يا معرفي شده به کميته انضباطي - «آن بالايي » چه فرمايشي دارد.

آنتن ماهواره، حرف ها و حديث ها
 

داستان آنتن هاي ماهواره و ديدن برنامه هاي شبکه هاي ماهواره اي، چيزي مثل همه ابزارهاي تکنولوژي و وسايل رفاه در زندگي بشر است که در نگاه باز اسلام مترقي هيچ مشکل اوليه در آن وجود ندارد. اما مشکل از زماني آغاز مي شود که مشاهده مي کنيم اين ابزار نه در خدمت سعادت بشر، بلکه در مسير انحراف و گمراهي او به کار مي آيد و همانند نماينده تام الاختيار شيطان در يک خانه، همه اعضاء خانواده را به سمت آلودگي هاي گوناگون فکري و اخلاقي و رفتاري مي کشاند. اين جاست که ديگر به آنتن ماهواره نمي توان به عنوان يک ابزار ساده تکنولوژيک نگاه کرد.
به عبارت روشن تر استفاده از اين قبيل ابزارها چيزي مثل استفاده از اسلحه سرد و گرم به شکل شخصي است و مسلماً اگر هر انساني به همراه خود يک اسلحه داشته باشد، هم مايه آرامش او خواهد بود و هم در خطرات احتمالي زمينه نجات جان و مال و آبروي او را فراهم خواهد کرد. در نتيجه اين وسيله بسيار مفيد است.
اما در عين حال استفاده همه افراد از اين ابزار در جامعه مي تواند زمينه مفاسد و مشکلات بسياري حتي براي خود صاحبان اسلحه به دنبال داشته باشد. در نتيجه به حکم عقل و انديشه حمل و نگهداري از سلاح در اکثر جوامع بشري نوعي جرم بزرگ محسوب شده و با آن برخورد جدي مي شود.
از طرف ديگر عده اي معتقدند که نمي توان استفاده و بهره برداري هاي مفيد برخي ابزارها نظير آنتن هاي ماهواره را ناديده گرفت و به خاطر خطرات احتمالي از منافع و آثار مثبت اين وسيله چشم پوشيد و به طور مطلق آن را نفي کرد.
اينجاست که درگير و دار اين حرف و حديث ها بايد ديد نظر کارشناسان مربوطه چيست و از نظر عالمان ديني استفاده از اين ابزار چه حکمي دارد.

اندر مضرات قانون؟!
 

نکته اول که لازم است به آن توجه شود همان داستان هميشگي مشکلات قانوني در حکومت مشروع ديني است. يعني ممکن است در مورد يک موضوع معين منع مستقيم شرعي وجود نداشته باشد، اما از آن جا که قانون مورد تأييد حکومت ديني است از آن موضوع نهي کرده انجام آن عمل ممنوع مي شود. به عنوان مثال ممکن است شما از دسته رانندگاني باشيد که وقت برايشان از طلا هم با ارزش تر است و در رانندگي با همه نوع سبقت هاي غير مجاز و حرکات نمايشي زودتر به مقصد مي رسند تا بنشينند و با خيال راحت تخمه بشکنند و از پنج دقيقه زودتر رسيدن لذت ببرند! در هر حال تخلفات رانندگي اگر موجب ضرر براي خود يا ديگران نباشد به خودي خود حرام نيست اما چون خلاف قوانين حکومت اسلامي است طبق نظر فقهايي که زير پا نهادن قوانين حکومت اسلامي را جايز نمي دانند، جايز نخواهد بود. به هر حال اين هم از مضرات تشکيل حکومت مشروع اسلامي است!!!)
داستان آنتن ماهواره هم از همين قبيل است. زيرا براساس قانون مصوب سال 1373 ورود، توزيع و استفاده از تجهيزات دريافت از ماهواره جز در مواردي که قانون تأکيد کرده ( درمورد مراکز خاص ) ممنوع است و به همين خاطر در استفتائات برخي از مراجع هم تاکيد مي شود به دليل ممنوعيت قانوني استفاده از اين آنتن ها، بهره برداري از آن ها جايز نيست.

آلات مشترک
 

اما جداي از اين منع قانوني از نگاه شريعت، استفاده از آنتن هاي ماهواره چه حکمي دارد؟
يعني اگر روزي به کشور ديگري سفر کرديم، مي توانيم از آن استفاده کنيم يا خير؟! يا در کشور ما در مراکز مجاز ( از نظر قانون) استفاده از آن مشروع است يا خير؟ طبق نظر برخي از مراجع مانند مقام معظم رهبري آنتن هاي ماهواره از آن جا که تنها وسيله اي براي دريافت امواج تلويزيوني هستند و برنامه هاي تلويزيوني هم مخلوطي از برنامه هاي حلال و حرام هستند، پس اين آنتن ها به خودي خود حکم آلات مشترک را دارند. يعني ابزاري که هم مي توان از آن ها استفاده مشروع برد و هم نامشروع. مانند برخي از ابزار موسيقي که هم در استفاده هاي لهوي و غنايي کاربرد دارند و هم در موسيقي هاي مجاز و يا ابزار بازي هاي معمولي که هم مي تواند مورد استفاده صحيح و مفيد واقع شود هم با آن ها قمار مي شود. در نتيجه خريد و فروش و نگهداري از اين ابزار براي استفاده در کارهاي حلال، حلال خواهد بود و در کارهاي حرام، حرام است.
در استفتائات مقام معظم رهبري در همين رابطه آمده است: «چون اين وسيله براي کسي که آن را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامه هاي حرام را کاملاً فراهم مي کند و گاهي نگهداري آن مفاسد ديگري را فراهم مي کند و گاهي نگهداري آن مفاسد ديگري را نيز در بردارد، خريد و نگهداري آن جايز نيست. مگر براي کسي که به خودش مطمئن است که استفاده از ( برنامه هاي حرام ) نمي کند و بر تهيه و نگهداري آن در خانه مفسده اي هم مترتب نمي شود. لکن اگر قانوني در اين مورد وجود داشته باشد بايد مراعات گردد.»

ح مثل حرام !!
 

اما مصاديق استفاده حرام از ماهواره چيست ؟
به طور طبيعي چون استفاده از آنتن هاي ماهواره براي ديدن شبکه هاي مختلف تلويزيوني است بايد حکم مربوطه را در احکام نگاه جستجو نمود.
در شماره هاي قبل به طور مختصر به اين مسأله پرداختيم و اکنون هم در حد اشاره، برخي از مصاديق برنامه هاي حرام را تذکر مي دهيم.
به طور کلي نگاه کردن به برنامه هايي که در زمره فيلم ها و تصاوير مستهجن محسوب مي شوند به طور کلي حرام هستند و ترديدي در مورد آن ها نيست. اما ساير برنامه ها اعم از برنامه هاي عادي و خانوادگي و اجتماعي يا فيلم مستهجن تعريف نمي شوند، اما در عين حال خالي از صحنه هاي جنسي و يا پوشش هاي نامناسب نيستند هم داراي قاعده خاص خود هستند. يعني طبق نظر مشهور فقها، اگر نگاه کردن نگاه کردن به اين تصاوير ( حتي مجري يک برنامه خبري ) از روي لذت جنسي باشد و يا ترس افتادن در گناه و فساد به دنبال داشته باشد حرام است.

خطري بسيار شديدتر
 

اما حرمت اين برنامه ها منحصر در همين مورد نيست. بلکه مشکل اصلي بسياري از شبکه هاي ماهواره اي ترويج عقايد و افکار و رفتارهاي ناصحيح است که هر يک از اين امور مي تواند عاملي براي حرام بودن تماشاي اين برنامه ها باشد.
بارزترين مورد اين برنامه ها، فعاليت سايت هاي ضد ديني و ضد شيعي است که تنها خود را روي ايجاد شک و ترديد در باورهاي اعتقادي مخاطبان متمرکز کرده اند و با ايجاد شبهه هاي عالمانه يا عوامانه يا توهين و تمسخر باورهاي ديني، به زدودن باورها و سست کردن عقيده افراد مشغول اند که متاسفانه به خاطر سطحي بودن باورهاي اعتقادي بسياري از مردم و عدم دسترسي آن ها به شکل کارشناسان زبده ديني، اين تلاش خطرناک در بسياري از موارد با موفقيت هايي هم همراه بوده است.
ناگفته روشن است که آثار سوء و پيامدهاي منفي اين شبکه ها و اين برنامه ها به مراتب بيش تر از فيلم هاي مستهجن است زيرا ريشه و اساس تقوا و خويشتن داري افراد را هدف قرار داده است.
در نتيجه مشاهده اين برنامه براي بسياري از افراد که قدرت تحليل و بررسي و حلاجي صحيح مطالب را ندارند، همانند تهيه«کتب ضاله » است که همه فقها آن را حرام مي دانند. مگر براي کارشناسان زبده اي که توانايي پاسخگويي و مقابله با آن را دارند.
پس تماشاي اين برنامه ها هر چند به نام تفسير قرآن يا بحث ديني ارائه مي شود، اما براي بسياري از افراد مي تواند مصداق کار حرام باشد. البته نبايد فراموش کرد اين امر با آزاد انديشي و آزادي عقيده و ضرورت تحقيق در شناخت اصول دين منافاتي ندارد، بلکه اسلام اجازه و حتي دستور تحقيق و بررسي عالمانه در خصوص حقيقت دين و همه عقايد بنيادين را به ما داده است، اما اين تحقيق و بررسي همه راه کار و شيوه منطقي خاص خود را دارد نه مشاهده برنامه هاي مذکور که همانند آلوده کردن خود به ويروس هاي ناشناخته براي يافتن راه مقابله و درمان آن هاست.

هزار نکته باريک تر از فيبر نوري!!
 

در کنار همه آن چه ذکر شد توجه به چند نکته دقيق ضروري است. اول آن که نبايد خود را گول بزنيم که «من که نمي خواهم فيلم سکس ببينم » يا «من فقط براي تقويت زبان، کانال هاي خبري رو مي بينم » و ...
تجربه نشان داده که اولاً آدم ها شناگرهاي خوبي هستند و مشکل آن است که آب پيدا نمي کنند و اگر پا بدهد کارهايي مي کنند که خودشان هم باورشان نمي شود. در نتيجه ديده شده يک آدم به اصطلاح مؤمن و عليه السلام (!)با همين بي احتياطي ها تبديل به مشتري پر و پا قرص برنامه هاي آلوده و پر از زشتي و پليدي مي شود و علي رغم ناراحتي دروني، نمي تواند از اين گناهان فاصله بگيرد و به اصطلاح معتاد مي شود.
دوم آن که دريافت اطلاعات آزاد و شنيدن صداي مخالفين همواره به معني رسيدن به ديدي منصفانه و باز نيست و کمتر ديده شده کسي با تماشاي برنامه خبري شبکه هاي غربي و تحليل ها و بررسي هاي مغرضانه و حساب شده آنها، به ثبات انديشه و نگرشي درست و صحيح برسد و معمولاً نتيجه اين کار، يا باور همه ادعاهاي مخالفان نظام و انقلاب و بدبيني نسبت به مسئولين و بزرگان نظام است و يا ترديد و شک در همه آن چه از تريبون هاي رسمي نظام گفته مي شود.
و سوم آن حتي اگر بر فرض خود ما نسبت به تصاوير و صحنه هاي آزاد برنامه هاي ماهواره يا حملات ضد ديني اين برنامه ها و يا هجمه هاي رسانه اي آن ها به نظام و انقلاب از گناه و خطا و انحراف مصون باشيم، آيا فکر اطرافيان و ديگر اعضا خانواده که در همه ساعات روز حتي وقتي ما در منزل نيستيم دسترسي به اين برنامه ها دارند را کرده ايم؟؟
آيا آنها هم از اين خطرات ايمن هستند و آيا گناه و انحراف و تحريک آن ها دامن گير مسبب اين آلودگي ها نخواهد شد؟
*با توجه به آن چه گفته شد تکليف ديدن برنامه هاي سيما از طريق آنتن ماهواره يا دريافت سيماي استانها يا شبکه هاي برون مرزي يا حتي شبکه هاي مفيد و حلال مانند شبکه هاي کاملاً علمي يا اسلامي هم روشن مي شود. زيرا فارغ از بحث قانوني، نفس مشاهده اين برنامه ها حلال خواهد بود، در نتيجه اگر به منزل کسي رفتيد که از آنتن ماهواره استفاده مي کند تا زماني که شبکه نامناسب و برنامه اي حرام را نمي بيند نمي توانيد او را نهي از منکر کنيد که ديدن اين برنامه ها حرام است و يا خود از ديدن امتناع نماييد.
همين طور است اگر متوجه شديد فردي در منزل خود از آنتن ماهواره استفاده مي کند. زيرا هر چند نگهداري و استفاده از اين آنتن ها از نظر قانوني غير مجاز باشد، اما دليل نمي شود که ضروتاً آن فرد با اين آنتن برنامه هاي نامناسب و حرام را مشاهده مي کند. هر چند نبايد از ياد برد که قرار دادن ديش ماهواره بر بام منزل، خود زمينه سوء ظن و طرح تهمت و غيبت بر عليه انسان را فراهم مي کند که بايد از آن پرهيز کرد، چون در روايات به ما توصيه شده «خود را از موضع تهمت دور نگه داريد» يعني به گونه اي رفتار ننماييد که متهم به خطا يا گناهي شويد.

تا گاو ماهي !
 

حال که تکليف خود ماهواره و استفاده از آن روشن شد، تکليف بند و بيل و مسائل مرتبط با آن هم روشن مي شود. يعني اگر اين آنتن براي استفاده حرام تهيه شود پس پولي که بابت آن پرداخت شده براي کار حرامي به کار رفته و در نتيجه فروشنده مالک اين پول نخواهد بود و کمک براي نصب و راه اندازي يا تعمير و تعويض قطعات آن هم حرام خواهند بود. به علاوه فرد خريدار يا کسي که بابت اين نصب و تعمير پول مي دهد بايد پول اين هزينه هاي حرام هم در خمس ساليانه محاسبه کند. زيرا پولي که صرف کار حرام مي شود در خرج و هزينه سال به حساب نمي آيد.
خلاصه اگر اصل کار خراب شد به قول قدما تا «گاو ماهي» اين خرابي پيش مي رود. به علاوه گناه هر کسي که بواسطه اين آنتن مبتلا به نگاه حرام شود يا در عقايد و باورهايش انحراف ايجاد شود، علاوه بر خودش بر باعث و باني هم نوشته خواهد شد.
خلاصه کلام اين که بايد دندان لق هوس را کشيد و دور اين مسائل نرفت که آخر و عاقبت خوشي ندارد و اين دايره هاي زنگ زده بر پشت بام خانه ها، اغلب دروازه جهنم براي اهل خانه خواهند بود و بادي از آن ها پرهيز کرد.
اين جاست که خداوند مي فرمايد از «گام هاي شيطان پيروي نکنيد » يعني طوري حرکت نکنيد که در نهايت به انحراف و آلودگي مبتلا شويد. در نتيجه خريدن LCD يا LED که انسان را قلقلک بدهد «مگه مي شه آدم LCD داشته باشد بدون آنتن ماهواره ؟؟» بهتر است از همان اول اتفاق نيفتد و همان تلويزيون حبابي قديمي خودمان که شبکه هاي داخلي را مي گيرد هزار مرتبه مي ارزد به کيفيت تصوير آيينه اي که هزار جور خطر و آلودگي را به دنبال دارد.
منبع:استفتائات مقام معظم رهبري، س 1212.
منبع: نشريه ديدار آشنا - شماره 126



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط