يادداشت جان آگوست بر فيلم «عروس جنازه»
رهايي از نفريني خود خواسته
عروس جنازه Corpse Bride
در دهكده اي اروپايي در قرن نوزدهم، ويكتور جوان بي دست و پا كه قرار است با ويكتوريا، دختري اشرافي ازدواج كند، براي تمرين عباراتي كه بايد روز عروسي بگويد، به درون بيشه زار مي رود و ندانسته حلقه ازدواج خود را درون آن چه به نظر شاخه اي كوچك مي آيد، قرار مي دهد و عبارات را تكرار مي كند. از قضا آن شاخه كوچك، انگشت پوسيده دختري است كه مدت ها پيش به قتل رسيده. اكنون آن دختر كه به عروس جنازه معروف است، در قالب يك زامبي به نزدگي بازمي گردد و مدعي مي شود كه او همسر قانوني ويكتور است.
عروس جنازه برمي خيزد
نقدهاي بسيار خوبي بر عروس جنازه نوشته شده است. خيلي ها از من مي پرسند كه «اين فيلم براي بچه ها خيلي ترسناك نيست؟» واقعاً اين طور نيست. در اين فيلم از خون و خونريزي خبري نيست.
عروس جنازه در اسكريپت مگزين
يكي از نكات جالب و در عين حال عجيب همكاري در يك فيلم انيميشن اين است كه در همان مرحله توليد به تصويري مشخصي از كل فيلم مي رسيد. در تمام فيلم ها از جمله فيلم هاي زنده، هنگام تدوين تغييرات زيادي ايجاد مي شود. اما در مورد فيلمي انيميشني مانند عروس جنازه، آن چه در مرحله توليد مي بينيد، تفاوت هاي زيادي با فيلم نهايي ندارد. وقتي يك نما را فيلم برداري مي كنيد، ديگر كار تمام مي شود.
درس بزرگ ديگري كه با نوشتن فيلمنامه يك اثر انيميشني فرا مي گيريد، دست كشيدن از كنترل انحصاري بر هر كلمه كوچك است. حركت از صفحه به تصاوير مينياتوري به معناي عبور از ميان هنرمندان استوري بورد است كه اغلب راه هاي جديدي براي به تصوير كشيدن آن چه به هيچ عنوان به ذهنتان نمي رسد، پيدا مي كنند.
عروس جنازه دومين فيلم انيميشني است كه كار كرده ام. اولين فيلم تيتان پس از زمين بود. برخلاف تيتان كه تلفيقي از انيميشن سنتي، انيميشن كامپيوتري بود، عروس جنازه انيميشن قاب به قاب شبيه كابوس پيش از كريسمس، فيلم ديگر برتن است.
آيا عروس جنازه پاياني خوش دارد؟
راه حل، نه كوچك جلوه دادن عروس جنازه بلكه تقويت شخصيت ويكتوريا بود. هنگام بازنويسي فيلمنامه سعي كرديم به او بيشتر فرصت ابتكار عمل بدهيم (مثل فرار از خانه مجلل و درخواست كمك از شخصيت پاستور) و او را در شرايط نگران كننده تر قرار دهيم (عروسي با باركيس در آخرين لحظه ها اضافه شد).
در تمام مدت به هيچ عنوان نمي خواستيم از آن چه به داستان جنبه اي نامعمول مي داد صرف نظر كنيم. يك مثلث عاشقانه در فيلمي براي بچه ها كه هر سه شخصيت به يك اندازه مورد توجه هستند.
تصميم «عروس جنازه» در بازداشتن ويكتور از اين كه «شراب عمر ابدي» (كه در آخرين پيش نويس اضافه شد) را بنوشد، كمتر به خاطر نجات جان او (كه هرچه نباشد، مرگ آن قدر هم بد نيست) و بيشتر به اين خاطر است كه خود را در وجود ويكتوريا مي بيند. اين همان مسئله خواستن در برابر نياز است. به عقيده من بهتر است به بچه ها فيلمي را نشان دهيم كه در پايان آن همه چيز به خوبي حل و فصل مي شود، اما لزومي ندارد اين كار حتماً خيلي خوب انجام شود. تصور مي كنم صادقانه تر است كه نشان دهيم مي توان در يك زمان هم شاد بود و هم غمگين.
جان آگوست John August
البته Go در گيشه چندان موفق نبود. فيلم در آوريل 1999 به نمايش درآمد و تنها چهار ميليون دلار فروخت. آگوست مي گويد: «مردم واقعاً اين فيلم را پسنديدند. براي همين وقتي فروش زيادي نكرد، خيلي هم ناراحت نشدم.»
پروژه بعدي او فيلم انيميشن تيتان: پس از زمين بود كه در سال 2000 به نمايش درآمد.
آگوست با فرشتگان چارلي (مك جي/ 2000) كه بازسازي مجموعه تلوزيوني موفق به همين نام بود، گام بلندتري برداشت و اين فيلم با بازي كامرون دياز، درو باريمور و لوسي ليو به موفقيت تجاري فراواني هم دست يافت.
موفقيت اين فيلم باعث شد كه او بيشتر جدي گرفته شود. بنابراين وقتي دو سال بعد، آگوست نخستين نسخه دست نويس كتاب ماهي بزرگ را به كلمبيا برد و گفت: «من مي خواهم از روي اين كتاب فيلمنامه اي بنويسم»، آنها به راحتي جواب مثبت دادند. او مي گويد: «در هاليوود اگر يك كار انجام دادي، كار ديگري به تو پيشنهاد مي شود، صرفاً به اين دليل كه تو با تعداد كارهايي كه انجام داده اي شناخته مي شوي، حتي اگر كارت با موفقيت تجاري همراه نباشد. اورسن ولز مي گويد: يك نويسنده براي آن كه موفق باشد نيازي ندارد تماشاگران را راضي كند، او بايد رضايت تهيه كننده را جلب كند. تا وقتي بتواني اين كار را انجام دهي، بيكار نخواهي ماند.»
ماهي بزرگ را تيم برتن كارگرداني كرد. فيلم در سال 2003 به نمايش درآمد و همان طور كه پيش بيني مي شد، به موفقيت زيادي دست يافت. در همان سال، آگوست داستان و فيلمنامه فرشتگان چارلي: سركوب كامل را نوشت كه دنباله اي بر فيلم فرشتگان چارلي بود. البته او براي اين فيلم نامزد دريافت تمشك طلايي بدترين فيلمنامه سال شد.
همكاري جان آگوست و تيم برتون در دو فيلم چارلي و كارخانه شكلات سازي (2005) و انيميشن عروس جنازه (2005) ادامه پيدا كرد كه فيلم اول بازسازي فيلم ويلي وونكا و كارخانه شكلات سازي (مل استوارت/ 1971) بود.
آگوست هر زمان و هرجا كه بتواند، مي نويسد. هر وقت ايده اي به ذهن او مي رسد، بايد فوري آن را روي كاغذ بياورد. خودش مي گويد: «معمولاً سكانس را به طور كامل نمي نويسم. صرفاً همان صحنه هايي را مي نويسم كه برايم جذابيت دارد.»
منبع: فيلم نگار شماره 41.