نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت پاياني)

آندروئید در مدتی کوتاه از فرزند ناتوان غول اینترنت یعنی گوگل، به یک سیستم‌عامل پیشرفته، توانمند و پرکاربرد برای گوشی‌های هوشمند تبدیل‌شد. شرکت گوگل در راستای حمایت از جنبش اپن‌سورس، سیستم‌عامل آندروئید را عرضه کرد و درها را به روي توسعه‌دهندگان نرم‌افزار گشود. البته این اقدام با مشکلاتی نیز همراه بود...
چهارشنبه، 30 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت پاياني)

نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت پاياني)
نكاتي برای تبحر در کار با سیستم‌عامل موبايل گوگل (قسمت پاياني)


 

نويسنده:محمد ناصح




 
آندروئید در مدتی کوتاه از فرزند ناتوان غول اینترنت یعنی گوگل، به یک سیستم‌عامل پیشرفته، توانمند و پرکاربرد برای گوشی‌های هوشمند تبدیل‌شد. شرکت گوگل در راستای حمایت از جنبش اپن‌سورس، سیستم‌عامل آندروئید را عرضه کرد و درها را به روي توسعه‌دهندگان نرم‌افزار گشود. البته این اقدام با مشکلاتی نیز همراه بود. اما امروزه آندروئید یک رقیب جدی برای آي‌فون محسوب می‌شود. گوشی‌های آندروئید جزء توانمندترین گوشی‌های هوشمند امروزی محسوب می‌شوند. فروشگاه اینترنتی Android Market نیز با سرعت بسیاری درحال رشد است. همچنين تعداد کاربران آندروئید نیز هرروز بیشتر از قبل می‌شود. از طرفی میزان فروش گوشی‌های آندروئید بسیار بیشتر از تولید آن است و به دلیل همین محبوبیت تصمیم گرفتیم راهنمای جامعی را در اختيار کاربران حرفه‌ای آندروئید قرار دهيم. در این مقاله نحوه کار با سیستم‌عامل موبایل گوگل را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

مسيردهي تلفن براي افزايش كارايي
 

با وجود اين‌كه آندروئيد يك پلتفرم رايگان است، توليدكنندگان گوشي‌ها و تجهيزات سلولي مايل هستند محدوديت‌هايي را در محصولات خود درنظر بگيرند. استفاده از گوشي آندروئيد به عنوان گيت‌وي بي‌سيم اينترنت (به‌اصطلاح wireless tethering) يك مثال عالي براي اين نوع محدودسازي است. آندروئيد قابليت‌هاي بسياري براي اين منظور در اختيار كاربر مي‌گذارد اما انجام آن بدون هك‌كردن مجوز مدير سيستم غيرممكن است. تا عرضه Android 2.2 Foryo بايد گوشي آندورئيد خود را هك مي‌كرديد تا امكان استفاده از آن را به عنوان يك دروازه اينترنت (به‌عنوان گيت‌وي يا نقطه دسترسي) به دست آوريد. قبل از Foryo اجراي برنامه‌ها از روي كارت حافظه SD نيز بدون هك‌كردن مجوزهاي مدير سيستم امكان‌پذير نبود. اين نوع هك كردن سيستم امكان استفاده از قابليت‌هاي ديگري مانند overclock كردن و عكس‌برداري از صفحه نمايش را فراهم مي‌كند كه مورد استفاده برنامه‌هاي عرضه شده در فروشگاه Android Market هستند.
هك كردن مجوزهاي مديريت سيستم مزيت ديگري نيز دارد؛ اين كار امكان نصب ROM سفارشي را فراهم مي‌كند. با وجود اين كه Foryo بسياري از كاركردهاي اختصاصي مدير سيستم را در يك نگارش رسمي آندروئيد ارائه كرد، اين قابليت‌ها تنها روي يك مدل خاص گوشي قابل استفاده هستند. با استفاده از ROM ‌سفارشي مي‌توان قابليت‌هاي مذكور را در تمام دستگاه‌هايي كه از Foryo‌ استفاده نمي‌كنند و ممكن است هرگز از آن بهره‌ نگيرند، عرضه كرد. در حال حاضر، نمونه‌اي از به كارگيري ROM سفارشي براي 2.1 Eclaire وجود دارد كه استفاده از آن را براي تجهيزات بسيار قديمي‌تر از زمان اين به‌روزرساني امكان‌پذير كرده است.

اگر آندروئيد تا اين حد توانمند است، چرا بايد از كروم استفاده كنيم؟
 

ميزان پذيرش آندروئيد به طور مداوم در حال افزايش است. اين رويه درباره پلتفرم آندروئيد كه عرضه آن تنها از يك دستگاه و با عنوان Android 1.0 آغاز شد و تا وضعيت كنوني آن به عنوان سيستم‌عامل Android 2.2 در صدها دستگاه مختلف با به‌روزرساني‌هاي متفاوت ادامه يافته، نيز مصداق دارد. البته به‌روزساني اين سيستم‌عامل همچنان ادامه دارد و به‌طور دائم ويژگي‌هاي جديد با استفاده از فناوري‌هاي نوين به آن اضافه مي‌شوند. عرضه Android 3.0 نيز حاكي از عرضه آندروئيد براي انتخاب اين سيستم‌عامل براي Tablet است طبيعت اپن‌سورس آندروئيد امكان كار با اين سيستم‌عامل را در پلتفرم‌هاي ديگر شامل كامپيوترهاي لوحي و كيفي براي توليدكنندگان فراهم كرد. حتي دستگاه جديد Google TV نيز براساس آندروئيد ساخته شده است و راه را براي عرضه تلويزيون‌هاي HDTV مبتني بر آندروئيد مانند تلويزيون Dragonpoint محصول شركت سوني هموار مي‌كند.
اين امكان وجود دارد كه موفقيت آندروئيد افكار اوليه گوگل را متزلزل كرده و به يك تهديد بالقوه براي سيستم‌عامل Chrome OS تبديل شود. سيستم‌عامل اخير به‌گونه‌اي طراحي شده كه تا حد ممكن سبك باشد و كاربرد اصلي آن در كامپيوترهاي لوحي و كيفي است.آندروئيد و سيستم‌عامل Chrome شباهت‌هايي به يكديگر دارند. هر دو به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه ساختار عملياتي كوچكي داشته باشند، ‌هردو براي دستگاه‌هاي قابل حمل مناسب هستند و هردو از يك رابط برنامه‌محور بهره مي‌برند. اما شباهت اين سيستم‌عامل‌ها در همين چند مورد خلاصه مي‌شود. سيستم عامل Chrome فناوري كاملاً جديدي را در بازار سيستم‌عامل‌ها ارائه مي‌كند و به جاي ارائه يك رابط با تجهيزات سخت‌افزاري، رابطي را براي ارتباط با اينترنت در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. اين سيستم عامل در اصل يك مرورگر وب به‌همراه چند ويژگي مديريت سيستم است. هدف از عرضه سيستم‌عامل Chrome پاسخ‌گويي به تجهيزات ذخيره‌سازي محلي در جايي است كه همه‌چيز روي ابر اينترنت ذخيره مي‌شود. اغلب برنامه‌هاي كاربردي اين سيستم‌عامل وب محور هستند و قابليت اجرا شدن روي يك مرورگر استاندارد وب را دارند. همان‌طور كه گوگل گفته است: «سيستم‌عامل Chrome براي افرادي ايجاد مي‌شود كه بيشتر زمان خود را صرف گشت‌وگذار در وب مي‌كنند.»
با وجود اين كه آندروئيد قابليت اتصال دائمي به اينترنت را دارد، به‌عنوان چيزي بيش از يك مرورگر ساده طراحي شده است و اگر هدف از توليد آن دستيابي به عملكردهاي Chrome بود، تمام كاربران آندروئيد بايد سرويس اشتراك ماهانه مخابراتي خود را به دليل مصرف فوق‌العاده اطلاعات كنار مي‌گذاشتند. با وجود اين كه دو سيستم‌عامل مذكور در مواردي تشابه عملكرد دارند،‌ سيستم‌عامل Chrome OS هدف بسيار خاص‌تري نسبت به آندروئيد دارد و اين دو بدون هيچ مشكل خاصي مي‌توانند به همزيستي مسالمت‌آميز خود ادامه دهند.
منبع:ماهنامه شبکه
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط