اهداف صهیونیسم
* وحدت قوم یهود؛ [ خواه در نیویورک به زندگی خود ادامه دهد و خواه در حیفا ] ومرکزیت اسرائیل، در حیات هر یهودی [ «مرکزیت» مسأله ای بسیار کلی است ] * جمع آوری [ کسی که از ] ملت یهود [ تمایل داشته باشد ] در وطن تاریخی اش، [ زندگی کند ] یعنی سرزمین اسرائیل، از راه مهاجرت از کشورهای مختلف؛ * حمایت از حکومت اسرائیل، که بر اساس دیدگاه انبیاء در مورد عدل و صلح بنا شده [ واین دیدگاهی است که می توان آن را به روش حلول گرا و آلی تفسیر کرد، به طوری که هم مذهبی ها و هم سکولارها را راضی کند ] ؛* حفظ هویت ملت یهود از راه تشویق به تربیت یهودی و عبری و ارزشهای معنوی وفرهنگی یهود [ چه در اسرائیل و چه در ایالات متحده ] و دفاع از حقوق یهودیت در هر نقطه از جهان.واقعیت این است که ساختار این برنامه تسلیم شدن در برابر واقعیت موجود می باشد،یعنی تسلیم شدن در برابر انشقاق جنبش صهیونیسم به دو رویکرد، یکی اسکانی و دیگری شهرک نشین که ملت یهود برای هر کدام تعریف خاصی دارد. این برنامه می کوشد تا ازوحدتی که وجود ندارد محافظت کند و تناقض هایی را که شدیدتر می شوند پوشش دهد. به همین دلیل میزان سکوت و نیرنگ آمیز بودن آن افزایش یافت. در برنامه قدس دو فرض متناقض نهفته است:الف) قوم یهود قوم واحدی است و وطن تاریخی آن سرزمین اسرائیل است. در نتیجه هدف صهونیسم جمع آوری ملت یهود به وسیله مهاجرت می باشد (یعنی تصفیه گروههای یهودی) و این صهیونیسم شهرک نشینان است.ب) حالت پراکندگی حالتی قطعی است، لذا باید ندای حمایت از حقوق یهودیان را درهرجا که هستند سرداد و سخن از «مرکزیت اسرائیل در حیات ملت» به میان آورد. اما بندمربوط به هویت یهود و ضرورت محافظت از آن بی شک به «خطر پیوستن» به ویژه درایالات متحده اشاره دارد. امری که به معنای استمرار وجود پراکندگی (دست کم در زمان حاضر) و فراموش کردن مسأله «پاکسازی گروهها»، می باشد. اصطلاح « پاکسازی گروهها»اصطلاحی صهیونیستی است که به معنای لزوم پاکسازی تمامی گروههای یهودی از جوامع غربی به وسیله شهرک نشینی اعضای آن در فلسطین و از میان رفتن بقیه آنها بود.شایان ذکر است برنامه قدس که اهداف صهیونیسم را مشخص نمود به طرحی نیرنگ آمیزمتوسل گردید که به هر صهیونیستی اجازه می دهد مرزهای اسرائیل را آن گونه که خوشاینداوست، تفسیر کند. این برنامه تصریح نمی کند که «برپایی حکومت بر کرانه های رود اردن هدف صهیونیسم می باشد»، بلکه از «سرزمین تاریخی» یعنی سرزمین اسرائیل سخن می گوید -این عبارتی مشکک است که در عقلانیت صهیونیست ها (به ویژه در چارچوب «دیدگاه انبیاء»)مدلول های زیادی دارد و بی تردید از جمله دلالت هایش دو کرانه رود همیشه اردن می باشدکه اگر اشتهایشان باز باشد بر حاشیه نیل و فرات نیز دلالت خواهد داشت. به هرحال یک عنصر ثابت و تغییر ناپذیر وجود دارد و آن توجه نکردن به مسأله فلسطین و سرنوشت اعراب است.
منبع:گفتمان صهیونیستی،پژوهشکده تحقيقات اسلامي،نشر زمزم هدایت(1386)صص 116-113
منبع:گفتمان صهیونیستی،پژوهشکده تحقيقات اسلامي،نشر زمزم هدایت(1386)صص 116-113