افزودن اطلاعات ويکي پديا به پاسخ هاي گوگل

يکي از ويژگي هاي خوب مرورگر فايرفاکس اين است که مي توان صدها برنامه ي افزودني را روي آن نصب کرد تا قابليت هايي بي نظير از انواع مختلف و با کاربردهاي گوناگون به آن افزوده شوند. در اين کارگاه، يکي از مفيدترين برنامه هاي افزودني مرورگر فايرفاکس، که در جست و جوهاي گوگل کاربرد دارد، شرح داده شده است. نام اين برنامه ي افزودني، Googlepedia است و با نصب کردن آن روي مرورگر فايرفاکس، هر وقت که عبارتي را در گوگل جست و جو مي
سه‌شنبه، 19 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افزودن اطلاعات ويکي پديا به پاسخ هاي گوگل

افزودن اطلاعات ويکي پديا به پاسخ هاي گوگل
افزودن اطلاعات ويکي پديا به پاسخ هاي گوگل


 

نويسنده: شهاب صقري




 
مرورگر فايرفاکس اين امکان را به کاربران مي دهد که اطلاعات موجود در دانشنامه ي ويکي پديا را مستقيماً در صفحه ي پاسخ جست و جوهاي گوگل ببينند.
يکي از ويژگي هاي خوب مرورگر فايرفاکس اين است که مي توان صدها برنامه ي افزودني را روي آن نصب کرد تا قابليت هايي بي نظير از انواع مختلف و با کاربردهاي گوناگون به آن افزوده شوند. در اين کارگاه، يکي از مفيدترين برنامه هاي افزودني مرورگر فايرفاکس، که در جست و جوهاي گوگل کاربرد دارد، شرح داده شده است. نام اين برنامه ي افزودني، Googlepedia است و با نصب کردن آن روي مرورگر فايرفاکس، هر وقت که عبارتي را در گوگل جست و جو مي کنيد، شرح مربوط به آن عبارت به روايت دانشنامه ي بزرگ ويکي پديا به طور خودکار در صفحه ي پاسخ هاي گوگل ظاهر مي شود و ديگر نيازي به کليک کردن پاسخ مربوطه نخواهيد داشت.
اين برنامه ي افزودني، براي تمام کساني که از دانشنامه ي ويکي پديا زياد استفاده مي کنند، لازم و خوشبختانه کاملاً رايگان است. فقط کافي است وارد صفحه ي افزودني هاي فايرفاکس در اينترنت شويد، اين برنامه را دانلود و آن را روي مرورگرتان نصب کنيد. جزييات روش کار را هم مي توانيد در گام هاي زير بخوانيد:

گام 1
 

مرورگر فايرفاکس را باز کنيد، در بخش نشاني آن بنويسيد http://addons.mozilla.org و کليد Enter را فشار دهيد. اين نشاني، ما را به صفحه ي اصلي برنامه هاي افزودني مرورگر فايرفاکس خواهد برد. هنگامي که صفحه باز شد، در کادر جست و جوي آن بنويسيد Googlepedia و دکمه ي فلش دار سبز جلوي آن را کليک کنيد. در صفحه ي بعد، دکمه ي Add to Firefox را در بالاترين کادر ( جايي که برنامه ي Googlepedia معرفي شده است) کليک کنيد. با اين کار، پنجره اي باز مي شود. در اين پنجره، دکمه ي Install Now را بزنيد. اين برنامه بسيار کوچک و کم حجم است و نصب شدن آن حتي با داشتن اينترنت معمولي هم خيلي کم طول مي کشد. به همين سادگي، اين برنامه ي افزودني روي مرورگرتان نصب مي شود.

افزودن اطلاعات ويکي پديا به پاسخ هاي گوگل

گام 2
 

پس از اين که برنامه روي مرورگر نصب شد، براي اين که بتوانيد از آن استفاده کنيد، بايد دکمه ي Restart Firefox را در پنجره اي که باز خواهد شد کليک کنيد. با اين کار، مرورگر فايرفاکس بسته مي شود و دوباره به طور خودکار شروع به کار مي کند. اگر در اين مرحله از شما رمز عبور خواسته شد، دکمه ي Cancel را بزنيد تا لغو شود. حالا برنامه آماده ي استفاده کردن است. مي توانيد زبانه ي جديدي را در مرورگر باز کنيد و وارد سايت گوگل شويد تا کاربران برنامه ي افزوده شده را امتحان کنيد. کلمه اي را در کادر جست و جوي گوگل بنويسيد و کليد Enter را فشار دهيد. خواهيد ديد که علاوه بر پاسخ هاي متداولي که نمايش داده مي شوند، شرح آن عبارت در ويکي پديا نيز مستقيماً در سمت راست همان صفحه ظاهر خواهد شد. اکنون براي نمونه، عبارت « تهران» را وارد کرده ايم و مي بينيد که شرح تهران در سايت ويکي پديا نشان داده شده است(خودش به طور هوشمند به سراغ عبارت انگليسي Tehran رفته است).

افزودن اطلاعات ويکي پديا به پاسخ هاي گوگل

گام 3
 

حالا اگر يکي از لينک هاي موجود در بخش ويکي پدياي صفحه را کليک کنيم، اتفاق جالبي رخ مي دهد. علاوه بر اين که شرح آن عبارت به روايت ويکي پديا در سمت راست صفحه نمايش داده مي شود، خود آن عبارت نيز به عنوان واژه ي جست و جو در گوگل به کار مي رود و پاسخ هاي اين جست و جو در سمت چپ صفحه به نمايش در مي آيند. به اين ترتيب، علاوه بر اين که شرحي از آن واژه را مي بينيد، مي توانيد هم زمان نتايج جست و جوي آن در گوگل را هم مشاهده کنيد تا در صورت تمايل، وارد يکي از سايت هاي معرفي شده شويد. در اين جا، ما عبارت Alborz را در شرح ويکي پديا از تهران کليک کرده ايم. توجه کنيد که پاسخ هاي گوگل، حالت عادي خودشان را حفظ مي کنند و با کليک کردن آن ها، سايت مورد نظر به صورت تمام صفحه باز خواهد شد.

افزودن اطلاعات ويکي پديا به پاسخ هاي گوگل

گام 4
 

در بالاي بخش ويکي پدياي صفحه ي جست و جو، چند لينک وجود دارد که کاربردهاي خوبي دارند. يکي از اين لينک ها، View on Wikipedia است که درست در کنار عنوان جست و جو شده در بخش ويکي پدياي صفحه ديده مي شود. با کليک کردن اين لينک، شرح ويکي پديا به صورت تمام صفحه ظاهر خواهد شد و اثري از پاسخ هاي گوگل باقي نمي ماند. يکي ديگر از لينک هاي مفيد در بالاي اين بخش، عبارت Hide است که با کليک کردن آن، بخش شرح ويکي پديا از صفحه ناپديد مي شود و فقط پاسخ هاي گوگل در صفحه باقي مي مانند. در اين حالت، فقط لينکي با عنوان Googlepedia در سمت راست پنجره ديده مي شود که مي توان با کليک کردن آن، بخش شرح ويکي پديا را به صفحه بازگرداند. يکي ديگر از لينک هاي بالاي اين بخش، Expand است که با کليک کردن آن، تمام صفحه به شرح آن واژه در ويکي پديا اختصاص پيدا مي کند. فرق آن با لينک View on Wikipedia اين است که در حالت Expand، مرورگر هم چنان در صفحه ي گوگل باقي مي ماند و کادر جست و جوي گوگل و ساير امکانات آن هم چنان ديده مي شوند.

افزودن اطلاعات ويکي پديا به پاسخ هاي گوگل

گام 5
 

هريک از برنامه هاي افزودني در مرورگر فايرفاکس، معمولاً چند گزينه ي قابل انتخاب نيز دارند که بايد در منوهاي برنامه به دنبال شان برويم. منوي Tools را در بالاي پنجره ي برنامه کليک کنيد تا فهرست آن باز شود. سپس گزينه ي Add-ons را در اين فهرست انتخاب کنيد تا پنجره ي مربوط به برنامه هاي افزودني مرورگر باز شود. در اين پنجره مي توانيد فهرستي از برنامه هاي نصب شده روي مرورگر فايرفاکس را مشاهده کنيد. نام برنامه ي Googlepedia نيز بايد در اين فهرست موجود باشد. اين برنامه را در فهرست انتخاب و دکمه ي Options را در زير آن کليک کنيد. پنجره ي کوچک ديگري باز خواهد شد. در اين پنجره، علامت کنار گزينه ي Turn internet Wikipedia را کليک کنيد تا برداشته شود. سپس دکمه ي OK را بزنيد و بعد، پنجره ي برنامه هاي افزودني را ببنديد. ( يکي ديگر از گزينه هاي قابل تغيير در اين برنامه، امکان انتخاب کردن زبان است که تعيين مي کند بخش مربوط به ويکي پديا با چه زباني به نمايش در بيايد. متأسفانه علي رغم اين که تعداد زيادي مقاله به زبان فارسي در ويکي پديا وجود دارد، اما در اين برنامه گزينه اي براي زبان فارسي ديده نمي شود.)

افزودن اطلاعات ويکي پديا به پاسخ هاي گوگل

گام 6
 

اکنون براي اين که تأثير اين تغيير را ببينيد، در مرورگر فايرفاکس، وارد سايت گوگل شويد و عبارتي را جست و جو کنيد. مانند قبل، اطلاعات مربوط به دانشنامه ي ويکي پديا در سمت راست صفحه ظاهر خواهد شد. اما تفاوتي وجود دارد. حالا با کليک کردن هر کدام از لينک هاي موجود در بخش ويکي پديا، صفحه ي سايت ويکي پديا به طور کامل باز خواهد شد و شرح آن لينک را نمايش خواهد داد و ديگر اثري از پاسخ هاي گوگل، يا کادر جست و جوي آن در صفحه نخواهد بود. در اين جا ما بار ديگر همان واژه ي قبلي، يعني Alborz را در بخش شرح ويکي پديا کليک کرده ايم. اگر مي خواهيد وضعيت اين برنامه به حالت قبلي باز گردد، بايد يک بار ديگر پنجره ي برنامه ي افزودني را باز کنيد و پس از زدن دکمه ي Options، مربع کنار عبارت گزينه ي ... Turn internet Wikipedia را کليک کنيد تا دوباره علامت دار شود. سپس OK را بزنيد و پنجره را ببنديد.

افزودن اطلاعات ويکي پديا به پاسخ هاي گوگل

گام 7
 

اگر بخواهيد از اجراي اين برنامه چشم پوشي کنيد، هم مي توانيد آن را از روي مرورگر خود پاک کنيد، و هم مي توانيد آن را به طور موقت غيرفعال نماييد. براي انجام دادن هريک از اين کارها، نخست منوي Tools را در بالاي پنجره ي برنامه ي فايرفاکس کليک کنيد تا فهرست ان باز شود. سپس گزينه ي Add-ons را انتخاب کنيد تا پنجره ي برنامه هاي افزودني باز شود. برنامه ي Googlepedia را در اين پنجره پيدا کنيد. براي حذف کردن اين برنامه از مرورگر فايرفاکس، بايد دکمه ي Uninstall را بزنيد. اگر بخواهيد برنامه را به طور موقت از کار بيندازيد تا در زمان ديگري از آن استفاده کنيد، بايد دکمه ي Disable را بزنيد. براي اين که تأثير فشار دادن اين دکمه ها را ببينيد، بايد مرورگر را ببنديد و دوباره باز کنيد. براي اين کار مي توانيد دکمه ي Restart Firefox را که در بالاي پنجره ي برنامه هاي افزودني ظاهر مي شود کليک کنيد . هنگامي که برنامه اي را به طور موقت غيرفعال مي کنيد، دکمه ي Disable در آن برنامه به Enable تبديل مي شود. با کليک کردن اين دکمه مي توانيد برنامه را دوباره در مرورگر راه اندازي کنيد.

افزودن اطلاعات ويکي پديا به پاسخ هاي گوگل

منبع:صفر و يک، شماره 26.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما