صابون ها و روش هاي صحيح مصرف

صابون ها از قديمي ترين محصولات بهداشتي هستند که مورد استفاده عموم قرار دارند. اصولاً صابون ها در جهت پاک کردن سطح پوست از تعريق، چربي ها، باکتري ها، گرد و غبار و ساير آلاينده هاي محيطي تجمع يافته طي روز بر سطح پوست مورد استفاده قرار مي گيرند. درواقع صابون ها به علت مخلوط شدن با آب، در تماس مستقيم با سطح پوست قرار دارند و قادرند مواد ذکر شده فوق را امولسيفيه نموده و با اثر شستشوي آب آنها را از سطح پوست پاک
چهارشنبه، 20 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صابون ها و روش هاي صحيح مصرف

صابون ها و روش هاي صحيح مصرف
صابون ها و روش هاي صحيح مصرف


 

نويسنده: نيکي فروزان مه




 
صابون ها از قديمي ترين محصولات بهداشتي هستند که مورد استفاده عموم قرار دارند. اصولاً صابون ها در جهت پاک کردن سطح پوست از تعريق، چربي ها، باکتري ها، گرد و غبار و ساير آلاينده هاي محيطي تجمع يافته طي روز بر سطح پوست مورد استفاده قرار مي گيرند. درواقع صابون ها به علت مخلوط شدن با آب، در تماس مستقيم با سطح پوست قرار دارند و قادرند مواد ذکر شده فوق را امولسيفيه نموده و با اثر شستشوي آب آنها را از سطح پوست پاک کنند. صابون ها نمک هاي سديمي و پتاسيمي اسيدي چرب هستند که در سطح پوست ايجاد محيط يا PH قليايي مي کنند. صابون ها با نمک سديمي اسيدهاي چرب، صابون هاي سخت نام دارند و نمک هاي پتاسيمي اسيدي چرب نرم تر بوده و در صابونهاي مايع و کرم هاي اصلاح بيشتر استفاده مي شوند.
در صابون هاي امروزي موادي به نام سورفاکتانت اضافه مي شوند که به آن خواص متعددي از جمله پاک کنندگي، حل کنندگي، کف کنندگي و تثبيت کنندگي مي بخشند. سورفاکتانت ها به چهار دسته آنيونيک، کاتيونيک، غيريوني و دو خصلتي يا آمفوتريک تقسيم مي شوند که هرکدام يک مصرفي در پوست دارند. صابون ها به علت برداشتن چربي ها و آلاينده هاي موجود در پوست قادرند در صورت استفاده نادرست، چربي هاي مفيد را از سطح پوست بردارند و همين باعث افزايش خروج آب از سطح اپيدرم مي شود که باعث خشکي و احتمال تهاجم ميکروب هايي که به طور معمول در سطح پوست زندگي مي کنند را فراهم مي آورد و در صورت استمرار مصرف نابجاي آن مي تواند آسيب ذکر شده را جدي تر نمايد. پوست به طور طبيعي داراي PH اسيدي ضعيف است که در محدوده 5 تا 6 قرار دارند. همين امر منجر مي شود پوست بدن ما در مقابل ميکروب ها مقاومت کند.
صابونها معمولاً PH اسيدي پوست را به قليايي قوي تغيير مي دهند و در نهايت باعث از بين رفتن PH اسيدي سطح پوست شده و گرچه اين روند ظرف نيم ساعت تا يک ساعت با فعاليت مضاعف بخش اپيدروم جبران مي شود، اما در صورت انتخاب نابجا باعث بروز عوارض ذکر شده مي گردد.
در اين خصوص به ذکر نکاتي مي پردازيم:
1- از مصرف صابون هاي معمولي براي افراد با پوست خشک و حساس پرهيز کنيم و به جاي آن از صابون هايي با PH اسيدي که سيندنت ناميده مي شوند، استفاده کنيم که در اين صورت صابون ايده آلي براي مصارف شستشوي روزمره افراد با پوست خشک و حساس خواهد شد.
لازم است براي پوست هاي خشک و حساس بدون عارضه، از صابون هايي با PH بين 3 و 6 استفاده کرد.
2- براي شيرخواران بهتر است از صابون هايي با PH خنثي که عوامل چرب فوق الذکر به آنها افزوده شده و تحت عنوان صابون هاي با PH خنثي چرب ناميده مي شود، استفاده کرد.
3- صابون هاي آنتي باکتريال براي پوست هاي بدون عارضه و طبيعي، مناسب نيست.
4- افراد مبتلا به آکنه( جوش) نيز برحسب اين که تحت درمان تجويزي پزشک قرار دارند يا قرار ندارند، مي توانند با مراجعه به پزشک، نسبت به نوع خاص صابون ها اقدام کنند.
5- از هر محصول شوينده اي که استفاده مي کنيد، بايد در پايان حتماً پوست را با مقدار مناسبي آب بشوييد تا کف و مواد باقيمانده از پوست پاک شوند.
6- بهتر است پس از هربار استفاده از شوينده ها، حداکثر به فاصله 3 تا 5 دقيقه از کرم هاي مرطوب کننده( به استثناي پوست هاي چرب) استفاده کنيد.
منبع: کوچه ما، شماره 10.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.