يک جراحي و هزار اما و اگر

در جراحي زيبايي پلک معمولاً چربي هاي اضافه زير پلک و بخشي از پوست اضافه پلک بالا و پلک پايين برداشته مي شود. پس از انجام اين عمل، افتادگي پلک بالايي و پف پلک پاييني از بين خواهد رفت. افتادگي پلک و پف چشم سبب مي شود که سن شما بالاتر از آن چيزي که هست نشان داده شود، خسته تر به نظر برسيد و در موارد خاص اختلالاتي را براي بينايي نيز ايجاد مي کند. بايد به خاطر داشته باشيد که طي اين عمل، سياهي و تيرگي دور چشم برطرف
چهارشنبه، 20 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يک جراحي و هزار اما و اگر

 يک جراحي و هزار اما و اگر
يک جراحي و هزار اما و اگر


 






 
قابل توجه متقاضيان عمل زيباسازي پلک
در جراحي زيبايي پلک معمولاً چربي هاي اضافه زير پلک و بخشي از پوست اضافه پلک بالا و پلک پايين برداشته مي شود. پس از انجام اين عمل، افتادگي پلک بالايي و پف پلک پاييني از بين خواهد رفت. افتادگي پلک و پف چشم سبب مي شود که سن شما بالاتر از آن چيزي که هست نشان داده شود، خسته تر به نظر برسيد و در موارد خاص اختلالاتي را براي بينايي نيز ايجاد مي کند. بايد به خاطر داشته باشيد که طي اين عمل، سياهي و تيرگي دور چشم برطرف نخواهد شد. هرچند اين عمل در نژاد آسيايي مي تواند چين پلک بالايي را به طور کامل از ميان بردارد، اما سبب نمي شود که نژاد فرد به طور کلي تغيير پيدا کند. اين عمل مي تواند به تنهايي يا کنار ساير جراحي هاي زيبايي مانند کشيدن پوست صورت(face lift) و ابرو و پيشاني ( brow lift) همراه شود.
اگر قصد انجام اين عمل را داريد، مشاوران پزشکي کوچه ما در اين مقاله اطلاعاتي در زمينه تفهيم کلي جراحي، نحوه انجام عمل و نتايج آتي آن در اختيار شما قرار مي دهند.

اين عمل مناسب چه کساني است؟
 

انجام عمل زيبايي پلک، هم چهره شما را تغيير مي دهد و هم اعتماد به نفس تان را بالا مي برد، اما نبايد انتظار داشته باشيد که يک مرتبه طرز برخورد ديگران با شما عوض شود يا يک دفعه ظاهرتان به طور کلي تغيير پيدا کند و به آنچه ايده آل تان است، برسيد. پيش از انجام اين عمل، ابتدا به طور دقيق روي انتظارات خود از جراحي فکر کنيد و در مورد آنها با پزشک خود نيز صحبت کنيد.
بهترين افرادي که مي توانند عمل زيبايي پلک را انجام دهند، مردان و زناني هستند که از نظر فيزيکي سالم بوده، ثبات رواني داشته باشند و انتظار آنها از نتيجه عمل واقع بينانه باشد. سن اغلب افرادي که تصميم به انجام اين عمل مي گيرند، معمولاً 35 سال به بالاست، اما اگر در خانواده اي پف و افتادگي پلک ارثي باشد، ممکن است که افراد در سنين پايين تر نيز تصميم به انجام چنين عملي بگيرند.
يکسري شرايط پزشکي خاص هستند که ريسک اين جراحي را افزايش مي دهند. در شرايط زير انجام عمل دشوارتر مي شود:
مشکلات تيروئيد مانند کم کاري يا پرکاري غده تيروئيد، خشکي چشم، کمبود اشک، فشار خون و سايراختلالات وابسته به گردش خون، بيماري هاي قلبي- عروقي و ديابت. آب مرواريد نيز يکي از بيماري هايي است که ممکن است براي عمل پلک مشکلاتي را ايجاد نمايد. پيش از انجام عمل بايد با پزشک متخصص چشم مشورت کنيد.
تمام جراحي ها شامل ريسک و عدم قطعيت هستند، هرچند که اگر تحت نظر يک جراح پلاستيک حرفه اي عمل شويد، عوارض چنداني را مشاهده نخواهيد کرد. البته نمي توان به طور قطع گفت که هيچ مشکلي پيش نخواهد آمد. هميشه احتمال بروز عفونت يا حساسيت به داروهاي بيهوشي وجود دارد. اين گونه خطرات را مي توانيد با توجه کافي به دستورالعمل هاي جراح، در قبل و بعد از عمل به طور قابل ملاحظه اي پايين آوريد.
يکي ديگر از عوارضي که معمولاً پس از انجام اين عمل مشاهده مي شود، دوبيني و ماتي ديد است که بيش از چند روز ادامه پيدا نخواهد کرد. تورم گوشه هاي پلک، عدم تقارن در بهبود زخم و پيدايش گلوله هاي سفيد پس از کشيدن بخيه ها از ديگر عوارض اين جراحي هستند که در مورد مشکل آخر، پزشک مي تواند با استفاده از سوزن مخصوص، سفيدي ها را از روي پلک بردارد. برخي از بيماران هنگام خواب نمي توانند به درستي پلک هاي شان را روي هم قرار دهند. در موارد نادر ممکن است اين مشکل براي هميشه ادامه پيدا کند. از مشکلات ديگر به افتادگي بيش از اندازه پلک پايين مي توان اشاره کرد که در صورت بروز اين مشکل، يک عمل جراحي ديگر نياز است.

برنامه ريزي براي جراحي
 

مشاوره هاي اوليه با پزشک از اهميت بالايي برخوردار است. شما مؤظف هستيد که تاريخچه پزشکي خود را به طور کامل در اختيار جراح قرار دهيد. بنابراين بايد پيش از مراجعه به پزشک، اطلاعات کافي در اين زمينه را در دست داشته باشيد. از موارد مهمي که حتماً بايد پيرامون آن با پزشک خود صحبت کنيد، مي توان به موارد زير اشاره کرد:
وجود آلرژي، مصرف قرص هاي ويتامين، مصرف داروهاي خاص، قرص هاي ضدافسردگي و دخانيات.
پس از مشاوره هاي اوليه، پرستار يا پزشک، بينايي شما را تست کرده و ميزان توليد اشک چشم تان را اندازه گيري مي کند. اگر از لنز يا عينک استفاده مي کنيد، بايد آنها را همراه خود ببريد. مي بايست هدف و انتظارات خود را از اين عمل با جراح تان در ميان بگذاريد؛ بايد تعيين کنيد که قصدداريد هر چهار پلک خود را عمل کنيد يا تنها مي خواهيد پلک هاي بالايي يا پاييني عمل شوند، تمايل داريد پوست اضافي نيز علاوه بر چربي برداشته شود و آيا انجام مراحل ديگري در نظرتان هست يا خير؟
جراح نيز در مورد عمل، تکنيکي به کار مي گيرد، داروي بيهوشي، امکاناتي که در اختيار دارد و نحوه انجام عمل با شما صحبت مي کند. همچنين مطالبي در مورد ريسک هاي موجود در اين جراحي و هزينه انجام عمل نيز رد و بدل خواهد شد. لازم به ذکر است که بيشتر بيمه هاي درماني هزينه جراحي زيبايي پلک را تقبل نمي کنند مگر اين که ثابت کنيد افتادگي پلک در بينايي شما خلل وارد مي کند. در اين مورد بايد با طرف قرارداد بيمه خود صحبت کنيد. به هر حال از پرسيدن هر سؤالي که به ذهن تان مي آيد ترديد نداشته باشيد و هر پرسشي که داريد، مطرح نماييد.

آماده شدن براي جراحي
 

جراح دستورالعمل هاي خاص پيش از عمل را در اختيار شما قرار مي دهد. از جمله اين موارد مي توان به نحوه خوردن، آشاميدن، استعمال دخانيات، مصرف يا خودداري از برخي قرص ها و ويتامين ها اشاره کرد. پيروي از دستورات پزشک، عمل جراحي آرام تر و راحت تري را به همراه خواهد داشت. زماني که در حال آماده شدن براي عمل جراحي هستيد، بايد يک نفر را همرا خود ببريد تا شما را از بيمارستان به خانه انتقال داده و در صورت نياز براي چند روز از شما مراقبت کند.

محل انجام عمل جراحي
 

اين عمل مي تواند در مطب دکتر با امکانات ويژه، در کلينيک هاي جراحي سرپايي يا در بيمارستان انجام شود. بهترين مکان براي انجام اين نوع جراحي همان کلينيک هاي سرپايي است و بيمار به ندرت نياز به بستري شدن پيدا مي کند.

نوع داروي بيهوشي
 

در اين نوع جراحي معمولاً از بيهوشي موضعي استفاده مي شود، يعني فقط محلي که قرار است روي آن جراحي صورت بگيرد- اطراف چشم- بي حس مي شود. پيش از عمل، مسکن به صورت قرص يا به صورت تزريقي به بيمار تجويز مي شود. شايد در طول عمل به هوش باشيد، اما نسبت به درد آرام و بي حس هستيد. برخي از پزشکان ترجيح مي دهند که از بيهوشي عمومي استفاده کنند. در اين حالت طي عمل به طور کامل بيهوش مي شويد.

انجام جراحي
 

اين عمل از يک تا سه ساعت به طول مي انجامد که بسته به وسعت ناحيه مورد جراحي، زمان آن کم و زياد خواهد شد. اگر قصد داريد که هر چهار پلک خود را عمل کنيد، جراح ابتدا روي پلک هاي بالايي کار مي کند و سپس جراحي پلک هاي پايين را شروع مي کند. در طول اين عمل جراحي، پزشک شکافي را در ناحيه خط طبيعي پلک ايجاد مي کند. اين شکاف از گوشه چشم تا طرف ديگر آن که خط هاي خنده وجود دارند، ادامه پيدا مي کند. جراح در اين مرحله پوست را از بافت چربي و ماهيچه اي جدا کرده و سپس چربي هاي اضافه را از زير آن خارج مي کند و بعد پوست اضافه و در صورت لزوم ماهيچه هاي زيادي را نيز جدا مي سازد. در نهايت شکاف ايجاد شده را بخيه مي زند. اگر شما در زير پلک پاييني خود يک توده چربي داشته باشيد و نيازي نباشد که پوستي از پلک برداشته شود، جراح شکافي را در لايه داخلي پلک پايين ايجاد مي کند و با استفاده از يک انبر مخصوص، چربي هاي اضافه را خارج مي کند. در نهايت اين شکاف با استفاده از نخ هاي بخيه انحلال پذير بخيه زده مي شود. اين جراحي transconjunctival blepharoplasty نام دارد و هيچ گونه زخم قابل رؤيتي را پس از جراحي، روي صورت شما به جا نمي گذارد.

بعد از عمل
 

به احتمال زياد پس از اتمام جراحي، پزشک چشم هاي شما را با پمادهاي خاصي چرب نموده و آن را بانداژ مي کند. زماني که اثر داروي بيهوشي از بين برود، پلک ها سخت شده و شما احساس ناراحتي مي کنيد. با استفاده از داروهاي مسکني که پزشک تجويز مي کند، تحمل درد آسان تر خواهد شد. اگر احساس کرديد که درد شما بيش از اندازه شدت پيدا کرده، بايد اين مطلب را به پزشک خود اطلاع دهيد. براي چند روز بايد سر خود را بالا نگه داريد و براي جلوگيري از تورم و کوفتگي از کمپرس سرد استفاده کنيد.
تورم در افراد مختلف، متفاوت است اما به طور طبيعي در طول يک هفته به اوج خود مي رسد و به تدريج پس از دو هفته به بعد کمتر شده و تا يک ماه تقريباً به طور کامل از بين مي رود. به شما آموزش داده مي شود که چگونه چشم هاي خود را شستشو دهيد. در اين مدت بايد از قطره هاي چشمي استفاده کنيد، چرا که پلک ها کاملاً خشک شده و چشم شروع به خارش و سوزش مي کند. در هفته هاي اول به شدت از چشم ها اشک مي آيد، به نور حساسيت پيدا مي کنيد و دچار تاري ديد مي شويد. در يکي، دو هفته اول بايد دايماً تحت نظر پزشک باشيد. بخيه ها در طول دو روز تا يک هفته پس از عمل کشيده مي شوند. زماني که بخيه ها کشيده شدند، ورم و کبودي دور چشم به تدريج کاهش پيدا کرده و به مرور زمان از بين مي رود. در اين زمان احساس بهتري به شما دست مي دهد و وضعيت ظاهري تان نيز بهتر مي شود.

بازگشت به حالت اوليه
 

شما پس از گذشت سه روز بايد بتوانيد مطالعه کرده يا تلويزيون تماشا کنيد، اما تا دو هفته اول امکان استفاده از لنز وجود ندارد و حتي پس از گذشت دو هفته نيز استعمال لنز مي تواند « براي مدتي» ناراحتي ايجاد کند. بيشتر بيماران پس از يک هفته تا ده روز مي توانند به شرايط عادي زندگي بازگشته( و به محل کار خود بروند) . در آن زمان بسته به ميزان بهبودي و طبق دستورالعمل هاي پزشک مي توانيد با استفاده از آرايش، تورم و کبودي را بپوشانيد. براي چند هفته نسبت به نور خورشيد، باد و ساير موارد محرک حساس هستيد. به همين دليل زماني که بيرون مي رويد بايد عينک آفتابي بزنيد و از ضد آفتاب هاي طبي که مخصوص پلک چشم هستند، استفاده نماييد. براي سه تا پنج روز بايد فعاليت بدني خود را به کمترين ميزان ممکن برسانيد. به مدت سه هفته نيز از انجام فعاليت هاي شديد خودداري کنيد. همچنين از فعاليت هايي که موجب افزايش فشار خون مي شوند مانند خم شدن، بلند کردن اشياي سنگين و ورزش هاي سخت پرهيز کنيد. از مصرف الکل نيز به شدت پرهيز کنيد چرا که در گردش خون اختلال ايجاد مي کند.

چهره جديد شما
 

بهبودي شما يک فرايند تدريجي است و رنگ صورتي زخم ها ممکن است براي مدت زماني حدود شش ماه يا بيشتر باقي بماند، اما به مرور زمان بي رنگ شده و جاي آنها نيز از بين مي رود. از سوي ديگر اثرات مثبت کشيدن پلک براي سال ها باقي مي ماند. براي برخي از افراد اثر عمل جراحي به صورت دايمي باقي خواهد ماند. به مجرد اين که سن افراد افزايش پيدا مي کند، پوست سست شده، ماهيچه هاي آن تضعيف شده و چربي هاي اضافي دور تا دور چشم را فرا مي گيرند و سبب ايجاد توده در بالا و پايين چشم مي شوند، اما پس از اتمام جراحي، پلک بالايي ديگر افتاده نيست و پوست زير چشم نيز صاف و ثابت خواهد شد.
منبع: کوچه ما، شماره 10.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.