آموزش مهارت هاي زندگي بالاخص در دوران نوجواني و جواني مؤثرترين راه پيشگيري از اعتياد

مضرات مواد مخدر، داروهاي روان گردان،‌ سونامي هروئين،‌ كراك جديد و صدها اسم و واژه ديگر بالاخص در سالهاي اخير بدلايل گوناگون و توسط افراد و سازمانهاي اخير بدلايل گوناگون و توسط افراد و سازمانهاي مختلف و از طريق رسانه هاي متنوع نوشتاري و ديداري مكرراً به جهانيان گوشزد شده است. اين مضرات از بعد فرهنگي،‌ اجتماعي، اقتصادي، سياسي و نيز سلامت روحي و جسمي و جسمي فرد و جامعه نيز مورد بحث و بررسي هاي مفصلي قرار گرفته و
يکشنبه، 24 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آموزش مهارت هاي زندگي بالاخص در دوران نوجواني و جواني مؤثرترين راه پيشگيري از اعتياد

آموزش مهارت هاي زندگي بالاخص در دوران نوجواني و جواني مؤثرترين راه پيشگيري از اعتياد
آموزش مهارت هاي زندگي بالاخص در دوران نوجواني و جواني مؤثرترين راه پيشگيري از اعتياد


 

نويسنده: دكتر محسن مصلحي




 
مضرات مواد مخدر، داروهاي روان گردان،‌ سونامي هروئين،‌ كراك جديد و صدها اسم و واژه ديگر بالاخص در سالهاي اخير بدلايل گوناگون و توسط افراد و سازمانهاي اخير بدلايل گوناگون و توسط افراد و سازمانهاي مختلف و از طريق رسانه هاي متنوع نوشتاري و ديداري مكرراً به جهانيان گوشزد شده است. اين مضرات از بعد فرهنگي،‌ اجتماعي، اقتصادي، سياسي و نيز سلامت روحي و جسمي و جسمي فرد و جامعه نيز مورد بحث و بررسي هاي مفصلي قرار گرفته و حتي در هر كدام از حوزه هاي فوق الذكر بشكل كاملاً تفكيك شده و تخصصي به آن پرداخته شده بگونه اي كه بعنوان مثال امروزه انواع عناصر مضر موجود در اين مواد دقيقاً شناسائي و تأثير آنها بر نژاد ها و گروههاي سني مختلف از دوران جنيني تا سن سالمندي در هر دو جنس مورد مطالعه قرار گرفته است. اما آنچه دراين ميان مغفول و مايه تعجب است اينست كه چرا عليرغم اينهمه هزينه هاي سرسام آور، تلفات جاني نيروهاي امنيتي در سرتاسر جهان در جهت مبارزه با توليد كنندگان،‌ توزيع كنندگان ومصرف كنندگان اين مواد و نيز اقدامات متعدد و پرهزينه درماني و صدها ميليارد دلار هزينه هاي ديگر از تأسيس سازمانهاي مختلف گرفته تا برقراري امنيت مرزها و همايشهاي منطقه اي و بين المللي،‌ تا كنون توفيق بسيار كمي حاصل شده است. البته تأثير سياست بازيهاي جهان سرمايه داري در قبال جهان سوم را در اين مقوله نمي توان ناديده گرفت چرا كه در سالهاي اخير بنحوي اثبات شده است كه كشورهايي خاص در جهان بالاخص گروهاي خاص سني در اين كشورها مدنظر تشكيلات مافيايي دخانيات و مواد مخدر در جهان بوده اند.
اما آنچه كه بيشتراز همه سؤال برانگيز است اينست كه چرا عليرغم پيشرفت هاي شگفت انگيز بشر در عرصه هاي مختلف فني و علمي و نيز فراهم بودن امكانات تفريحي و سرگرمي و آموزشي، تمايل افراد براي استفاده از اين مواد روز به روز بيشتر مي گردد. بنظر مي رسد كه متوليان امر در سرتاسر جهان مانند بسياري از موضوعات ديگر در اين مقوله نيز بجاي صرف منابع در جهت پيشگيري اصولي و علمي از گرايش افراد به آن، بيشتر به تأسيس مراكز درماني و بها دادن به متدهاي مختلف تشخيصي و درماني كه البته در جاي خود لازم است پرداخته اند، البته نقش جرياناتي كه از بابت اين موضوع نيز سود سرشاري نصيب شان مي شود را نبايد ناديده گرفت. بسياري از روانشناسان و روانپزشكان معتقدند كه برخلاف اكثريت قريب به اتفاق بيماري هاي رواني بيماري اعتياد به ميزان بسيار زيادي قابل پيشگيري است. مطالعات و پژوهش هاي متعدد بعمل آمده نشان داده كه آموزش مهارتهاي زندگي بالاخص از دوران كودكي و نوجواني در جلوگيري از ابتلا به اين بيماري بسيار مؤثر است بنابراين مي توان گفت كه امروزه علت اصلي شكست و يا موفقيت بسيار كم اقدامات و فعاليتهاي انجام گرفته و در خصوص مبارزه با اين بيماري مشخص شده و بشر امروزي هيچ راهي بجز توانمند سازي بيشتر افراد جامعه بالاخص نوجوانان و جوانان به مهارتهاي اساسي زندگي در دنياي پيچيده كنوني ندارد. و از اينرو ست كه دراين مقوله نيز نقش و جايگاه مردان و زنان فعال درعرصه بهداشت بالاخص بهداشت روان بيشتر از پيش مشخص مي گردد.
اميد كه با جهت گيري مناسب تر امكانات و تسهيلات به سمت عرصه هاي بهداشتي شاهد موفقيتهاي واقعي و دراز مدت در اين زمينه باشيم.
منبع: پيام پزشک شماره 48



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.