كم تحرك ها در معرض ابتلاء به واريس

در بسياري از افراد بيماري واريس پا هيچ نوع ناراحتي به وجود نمي آورد و بيماران فقط از ظاهر پا شكايت دارند. در گروهي، علايم خفيف تا شديد ديده مي شود و در تعداد محدودي واريس مي تواند عوارض خطرناكي در پي داشته باشد. واريس را شايع ترين بيماري عروقي مي دانند كه حدود 10 تا 20 درصد جمعيت را مبتلا مي كند و بيشترين ميزان شيوع واريس در زنان بين 40 تا 49 سالگي برآورد شده است.
سه‌شنبه، 26 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كم تحرك ها در معرض ابتلاء به واريس

 كم تحرك ها در معرض ابتلاء به واريس
كم تحرك ها در معرض ابتلاء به واريس


 






 
در بسياري از افراد بيماري واريس پا هيچ نوع ناراحتي به وجود نمي آورد و بيماران فقط از ظاهر پا شكايت دارند. در گروهي، علايم خفيف تا شديد ديده مي شود و در تعداد محدودي واريس مي تواند عوارض خطرناكي در پي داشته باشد.
واريس را شايع ترين بيماري عروقي مي دانند كه حدود 10 تا 20 درصد جمعيت را مبتلا مي كند و بيشترين ميزان شيوع واريس در زنان بين 40 تا 49 سالگي برآورد شده است.
هر وريد يا سياهرگ داراي دريچه هاي كنترل كننده جريان خون است. واريس هنگامي رخ مي دهد كه اين دريچه ها دچار نارسايي شده باشند و به فعاليت طبيعي خود ادامه ندهند. ممكن است تعداد دريچه ها به دليل مادرزادي كمتر از معمول باشد و يا درست كار نكند، يا ديوار رگ آسيب ديده و ضعيف شده باشد و اجازه ندهد لبه هاي دريچه ها كاملاً به هم برسند و از برگشت خون جلوگيري كنند. آسيب به دريچه ها به دليل لخته شدن خون در داخل رگ ها و فشار غيرمعمول به رگ ها به دليل چاقي،‌ حاملگي و يا زياد ايستادن است.

علايم شايع واريس
 

كوفتگي و خستگي پا بخصوص در پايان روز و يا پس از ايستادن به مدت طولاني،‌ ورم پا، خارش و يا تغيير در رنگ و احتمالاً زخم شدن مچ پا، درد شديد و ناگهاني و سفت شدن برآمدگي هاي واريسي به علت لخته شدن خون داخل رگ از علايم معمول واريس محسوب مي شوند.

علل مهم بروز واريس
 

-سابقه خانوادگي از علل ايجاد بيماري واريس مي باشد
-افراد كم تحرك و يا افرادي كه به مدت طولاني در حالت نشسته يا ايستاده هستند در هر سني در معرض خطر واريس قرار دارند.
-جنسيت نيز در ايجاد واريس مؤثر است. اين بيماري در زنان به دليل دوران حاملگي و وجود هورمون هاي خاص و همچنين در افراد چاق شايع تر است.

درجات بيماري واريس
 

اين بيماران را مي توان به دو دسته خفيف و شديد تقسيم بندي كرد:
1-نوع خفيف: درد مبهم در ناحيه ساق پا، سنگيني در عضلات پا به هنگام ايستادن و دردهاي شبانه در پاها از علائم اين بيماري است. كم كم تورم و ورم هايي در اندام تحتاني ايجاد خواهد شد و فرد بعد از چند ساعت ايستادن احساس مي كند، ورم هايي در اطراف پا ايجاد شده است.
2-نوع شديد با تداوم اين حالت و عدم توجه به آن، ورم ها تبديل به لكه هاي قهوه اي و سياه رنگ در اطراف قوزك، مچ و ساق پا مي شود كه باز هم در صورت عدم توجه اين تغيير رنگ ها تبديل به زخم هايي تحت عنوان زخم هاي واريسي خواهد شد. به مرور لخته هايي در پا ايجاد مي شود كه بسيار خطرناك بوده و تنها با سونوگرافي قابل مشاهده هستند.

عوارض
 

بعضي از لخته ها متحرك هستند كه ممكن است اين لخته ها از طريق سيستم وريدي (سياهرگي) وارد قلب شده و بعد از ورود به حفره هاي قلب به ريه انتقال يابد و باعث تنگي نفس شود.
بنا به نظر متخصصين جراحي عروق، امكان پيشرفت لخته به سيستم عمقي وجود دارد كه در اين حالت اندام فرد دچار تورم شده و فرد دردهاي مبهمي را در ناحيه پا احساس مي كند.

پيشگيري
 

افرادي كه ناچار به ايستادن هاي طولاني مدت هستند، بهتر است هر چند دقيقه وزن خود را از روي يك پا به پاي ديگر منتقل كنند و در صورت امكان راه بهتر اين است كه در حالت خوابيده قرار بگيرند و پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهند، به طوري كه بازگشت وريدي از اندام هاي تحتاني به قلب صورت بگيرد.

نكته!
 

جوراب هاي مرغوب و استاندارد پيشگيري از واريس داراي سايزها و فشارهاي متفاوتي است كه در صورت عدم مشورت با پزشك و انتخاب ناآگاهانه نه تنها از واريس پيشگيري نمي كند بلكه باعث تشديد آن نيز مي شود.

درمان
 

درمان واريس با توجه به علايم، شدت و نوع واريس و سن مبتلايان به اين بيماري متفاوت است. مهم ترين مسأله در درمان واريس اين است كه هر فردي به گونه اي متفاوت از ديگران درمان مي شود و افراد نبايد صرف مشاهده درمان ديگران به وسيله روشي خاص، تنها يك روش را صحيح بدانند.
استفاده از جوراب هاي واريس، داروهاي شيميايي، ليزر و عمل جراحي از جمله راه هاي درمان واريس مي باشد.
در صورتي كه مراقبت و درمان به راحتي از نياز به عمل هاي جراحي و حتي بروز عوارض بسيار خطرناك جلوگيري مي شود.
منبع: نشريه جوانان امروز شماره 2130



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.