از تخيل تا اختراع

علم و تكنولوژي با سرعت زيادي در حال پيشرفت است. در اين گزارش اختراع هاي عجيب پرهام اصلاني را مرور مي كنيم؛ اختراع هايي مانند دمپايي هاي ماساژور براي افراد ديابتي، آسفالت هايي كه آلودگي هوا را به خود جذب مي كنند و مداد كنكور.
چهارشنبه، 27 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از تخيل تا اختراع

 از تخيل تا اختراع
از تخيل تا اختراع


 

نويسنده: شيما فراهاني




 
پرهام اصلاني مخترع جواني است كه ثابت كرده غيرممكن، غيرممكن نيست!
علم و تكنولوژي با سرعت زيادي در حال پيشرفت است. در اين گزارش اختراع هاي عجيب پرهام اصلاني را مرور مي كنيم؛ اختراع هايي مانند دمپايي هاي ماساژور براي افراد ديابتي، آسفالت هايي كه آلودگي هوا را به خود جذب مي كنند و مداد كنكور.
پرهام 21 سال دارد و دانشجوي فيزيك هسته اي است علاوه بر اين او عضو انجمن مخترعين و بنياد ملي نخبگان هم هست. اصلاني در 10 سالگي اولين ايده خود را مطرح كرد. اين ايده كه خيلي زود عملي شد چسباندن جايزه بر روي جلد پفك بود، نه گذاشتن آن درون پفك. مخترع جوان اين ايده را به يک کارخانه سازنده پفک فروخت. از ديگر اختراعات اصلاني مي توان به آبگرم خورشيدي، مداد كنكور، دمپايي ماساژور براي ديابتي ها، بيلبوردهاي فوق هوشمند و نانو آسفالت ضد آلودگي هوا، مخزن ضد احتراق، كيف شارژر موبايل و دستگاه خورش ساز اشاره كرد. البته براي اينكه يك اختراع علمي تر باشد بايد به تاييد وزارت علوم برسد و فقط ثبت اختراع براي تاييد آن كافي نيست. به گفته پرهام 99 درصد اختراعات در كشور ما به مرحله صنعتي نمي رسند و اين نشان از ضعف خود اختراع دارد و اينكه مخترعين بايد پردازش بيشتري روي كارهايشان انجام دهند و نگذارند كارشان در حد يك ايده باقي بماند. او مي گويد:« تا وقتي كه بترسي ايده ات دزديده شود و اگر آن را در پستوي خانه پنهان كني مسلما به جايي نمي رسي. اگر مخترع از كار خود مطمئن باشد وارد ميدان مي شود و گليم خود را از آب بيرون مي كشد.»

تولد ايده ها
 

پرهام اصلاني مخترع فعالي است كه در چهار فاز اختراع، تجاري سازي، توليد و آموزش كار مي كند. او مي گويد: «تازه وارد دبيرستان شده بودم. يك شب در برنامه اي يك مخترع را ديدم كه خيلي از او خوشم آمد، شايد همان جا بود كه تصميم گرفتم يك مخترع باشم. سال دوم دبيرستان بودم كه يك آبگرمكن خورشيدي ساختم و مورد توجه سانا (سازمان انرژي هاي نو) قرار گرفت و جايزه گرفتم ولي براي صنعتي كردنش اقدام نكردم. مشغول درس خواندن شدم تا اينكه سالي كه كنكور داشتم ايده مداد مخصوص كنكور به ذهنم رسيد و يك شب تا صبح نشستم و آن را طراحي كردم. همان شب مغز يكي از مدادهايم را درآورد و با سوهان به آن شسكل دادم و ديدم براي پر كردن يك بيضي نتيجه بهتري مي دهد.»
ايده ساخت دمپايي ماساژور هم زماني به ذهن آقاي مخترع رسيد كه اوپاي درد دل يكي از دوستانش كه ديابت دارد نشست؛ «من دوستي دارم كه ديابت دارد و يك روز در مورد احتياجش به ماساژور و قيمت گران آن با من صحبت كرد و نتيجه اين هم صحبتي، ساخت يك دمپايي ماساژور بسيار ارزان قميت شد.» اختراعات ديگر آقاي اصلاني در زمان دانشجويي او اتفاق افتاده و به قول خودش علمي ترند.

مداد كنكور
 

مداد كنكور اولين اختراع اصلاني بود كه به توليد انبوه رسيد. او صبح همان شبي كه مداد را طراحي كرده بود براي ثبتش اقدام كرد و بعد از دو ماه آن را به ثبت رساند؛ «مغز مداد جديد نياز به قالب جديدي داشت و از آنجايي كه كارخانه اي براي توليد آن در كشور وجود نداشت با يك شركت خارجي قراردادي بسته شد و مراحل ساخت آن در خارج از كشور انجام شد. اين نمونه به موسسات آموزشي کنکور معرفي شد و يکي از موسسات امتياز آن را خريداري كرد و به سرعت در دسترس كنكوري ها قرار گرفت.» نكته اي كه هر كنكوري را به سمت اختراع پرهام كشاند هشت دقيقه وقت بيشتري بود كه در اختيار آنها مي گذاشت چرا كه زمان پر كردن خانه هاي پاسخنامه با اين مداد از چهار ثانيه به دو ثانيه كاهش يافته و در نتيجه كنكوري ها مي توانند هشت دقيقه در وقت صرفه جويي كنند.

دمپايي ماساژور
 

دمپايي ماساژور مخصوص ديابتي ها براي هر دو نوع A,B مورد استفاده قرار مي گيرد. اين اختراع در تكنوپل مسكو مدال برنز دريافت كرد. براي ساخت اين دمپايي به اطلاعات پزشكي نياز بود به همين دليل پرهام به سراغ چند پزشك رفت و در مورد سيستم اعصاب و عروق كف پا تحقيق كرد. بعد از اين مرحله او به سراغ ماساژورهاي موجود در بازار رفت و بعد از اين مرحله او به سراغ ماساژورهاي موجود در بازار رفت و بعد از بررسي آنها مشغول ساخت ماساژور خود شد؛ «با كمك گرفتن از سه شاخه علمي رفلكسولوژي، الكترونيك و اناتومي پا توانستم اين دمپايي را بسازم و الان در مرحله صنعتي شدن و فروش است. قيمت اين دمپايي حدود 5 هزار تومان است كه از دمپايي هاي معمولي موجود در بازار هم ارزان تر است.»
به گفته پرهام قيمت اين محصول اصلا برايش مهم نبوده چرا كه او به دنبال رضايت بيماران از اختراعش بوده است. بعد از ساخت دمپايي، پرهام به فكر ساخت جوراب، كفش و موبايل مخصوص بيماران ديابتي افتاد. اصلاني يكي ديگر از مشكلات افراد ديابتي را حمل كيف براي تزريق انسولين مي دادند؛ «براي همين موبايلي را طراحي كردم كه يك فضاي مخصوص براي سرنگ انسولين و دستگاه تست قند خون دارد.»

آسفالت ضد آلودگي هوا
 

نانوآسفالت ضد آلودگي هوا مهم ترين و علمي ترين كار آقاي اصلاني تا به امروز بوده است. اين اختراع در جشنواره خوارزمي مقام دوم را كسب كرد و در تكنوپل مسكو مدال نقره گرفت. به گفته پرهام، نانوذرات كربن اكتيويتي كه در اين آسفالت وجود دارد. CO2 موجود در هوا را به خود جذب مي كند و تا سه سال ظرفيت دارد، بعد از سه سال اين گاز كه در دسته گازهاي گران قيمت هم قرار دارد با دستگاه مخصوصي از آسفالت بيرون كشيده مي شود و آسفالت براي سه سال ديگر احيا مي شود. در فاز دوم اين اختراع، ساخت آسفالت پيش ساخته قرار دارد كه به صورت موزاييكي چيده مي شود و نيازي به بستن خيابان ها براي آسفالت كردن نيست، براي همين در زمان و هزينه صرفه جويي مي شود.
منبع: نشريه دانستنيها شماره 26



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.