آبشاري در همين نزديکي

زماني که آب از صخره هاي بلند فرو مي ريزد. ارتفاعي نزديک 50 متر ، صدايش چيزي از صداي شلاق کم ندارد . با شدت روي صخره هاي اطراف و زمين مي باشد و يک ابر متراکم سفيد و سرد مي سازد که آدم هوس مي کند شيرجه بزند وسطش ، حتما شما هم وقتي به آبشار شاهاندشت در 65 کيلومتري آمل برسيد،
چهارشنبه، 3 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آبشاري در همين نزديکي

آبشاري در همين نزديکي
آبشاري در همين نزديکي


 






 
تهراني ها يک روزه مي توانند زير آبشار شاهاندشت بروند و به خانه برگردند .
زماني که آب از صخره هاي بلند فرو مي ريزد. ارتفاعي نزديک 50 متر ، صدايش چيزي از صداي شلاق کم ندارد . با شدت روي صخره هاي اطراف و زمين مي باشد و يک ابر متراکم سفيد و سرد مي سازد که آدم هوس مي کند شيرجه بزند وسطش ، حتما شما هم وقتي به آبشار شاهاندشت در 65 کيلومتري آمل برسيد،
چنين هوسي خواهيد کرد ؛ آبشاري که 95 کيلومتر با جاده هراز فاصله دارد و در روستاي ييلاقي شاهاندشت مازندران و در سايه کوه هاي سبز بلند جا خوش کرده . مي توانيد در يکي از روزهاي خوش آب و هواي مهرماه از يکي از شهرهاي استان مازندران ، سمنان يا تهران راه بيفتيد و يک روز خوب را در کنار آبشار بگذرانيد . دسترسي به آن آن قدر راحت است که مي توانيد طوري برنامه ريزي کنيد که شب را هم در خانه تان باشيد .

اوقات خيس
 

بهتر است صبح زود حرکت کنيد تا براي گشت گذار وقت کم نياوريد. بهترين فصل براي سفر براي شاهاندشت ، اواسط فروردين تا اواخر آبان است . البته اين روستا ، زمستان هم که از برف پوشيده مي شود بسيار ديدني است . قبل از رسيدن به آبشار يا قلعه وسايل الکترونيکي تان را آب بندي کنيد ، بادي که از سمت آبشار مي وزد . لباس ها و وسايل همراهتان را خيس مي کند .

آبشاري در همين نزديکي

چهارساعت تا آبشار
 

- خودروي شخصي: وقتي که از تهران از جاده هراز به سمت شمال حرکت کنيد، در مسير هراز ، حدود 15 کيلومتر بعد از پلور به گزنک مي رسيد . از آنجا حدود پنج کيلومتر بعد از گزنک به پل وانا که در سمت راست جاده خط ارتباطي روستا با جاده است ، مي رسيد بعد از عبور از پل در اولين فرعي به سمت راست بپيچيد . در اين مسير تابلوهايي موجود است که شما را تا ابتداي روستاي شاهاندشت هدايت مي کند .
- اتوبوس : اگر خودروي شخصي نداريد ، مي توانيد با اتوبوس برويد . اتوبوس هاي پايانه مسافربري تهران هر روز به سمت آمل حرکت مي کنند و بليت آنها براي هر نفر 6 هزار و 500 تومان است . بعد از گزنک بايد در ابتداي پل وانا پياده شويد و منتظر تاکسي هاي خطي بايستيد . تاکسي ها با پرداخت 700 تومان براي هر نفر شما را به شاهاندشت مي رسانند . اگر هم بخواهيد ، تاکسي هاي دربست با پرداخت 3 هزار و 500 تومان شما را تا اول روستا مي برند . از کنار جاده تا روستا 20 دقيقه بيشتر راه نيست .

زندگي به سبک چادرنشين ها
 

- خانه روستايي : اتاق ها نرخ مشخصي براي کرايه ندارند و بايد با صاحبخانه به توافق برسيد ، اما معمولا با شبي 15 هزار تومان مي توان يک اتاق پيدا کرد . مي توانيد به روستاي وانا برويد که 10 دقيقه با شاهاندشت فاصله دارد و با پرداخت حدود 3 هزار تومان شب را در آلاچيق هاي وانا که براي مسافران در نظر گرفته شده ، بگذرانيد . مي توانيد به ابتداي پل وانا برگرديد . از آنجا به سمت آمل حرکت کنيد ، 300 متر بعد از پل نزديک پمپ بنزين قديم وانا استراحتگاهي با خانه هاي قديمي قرار دارد که با پرداخت شبي 20 هزار تومان مي توانيد اتاق کرايه کنيد .
- چادر : اگر وضعيت آب و هوا اجازه مي داد ، مي توانيد در روستا چادر بزنيد اما چون شاهاندشت يک روستاي ييلاقي است ، پس حتما پتو ، لباس کافي و چادر ضد آب داشته باشيد . در ابتداي روستا پارکينگ بزرگي وجود دارد که مي توانيد آنجا چادر بزنيد . البته با آقاي اقبالي ، مسؤول پارکينگ که از اهالي شاهاندشت است هم هماهنگ کنيد .

روستا گردي در کنار آبشار
 

- تماشاي روستاي تاريخي : از زماني که به ابتداي روستا مي رسيد تا آبشار حدود يک ربع پياده روي داريد . براي رسيدن به آبشار بايد از کوچه هاي قديمي روستا بگذريد . روستاي شاهاندشت کوچه هاي سنگفرش با خانه هايي قديمي دارد ؛ خانه هايي با اتاق هاي سه دري ، پنجره هاي ارسي و شيشه هاي رنگي که تماشاي آنها لذت پياده روي تا آبشار را بيشتر خواهد کرد .
- آبشار پله دار : در تمام روستا تابلوهايي هست که شما را به سمت آبشار هدايت مي کند . از کنار يک قبرستان و مسجد قديمي مي گذريد و به آبشار دو پله اي شاهاندشت خواهيد رسيد .
- قلعه بهمن :
در بالاترين جاي روستا و در همسايگي اش ، قلعه شاهاندشت به «ملکه قلاع» يا «ملک بهمن» معروف است . اهالي مي گويند اين کوه پر از تونل و دالان هايي است که از دل کوه نقاط مختلف قلعه را به هم ربط مي داده ، يک راه رسيدن به قلعه از کنار آبشار است ، بعد از آبشار ، مسير شيب دار و خطرناک مي شود .

آبشاري در همين نزديکي

توضيح عکس

آبشار رحمت
 

براي لذت بردن از خنکاي آبشار شاهاندشت، لازم نيست حتما زير جريان آب برويد، کافي است کنارش بايستيد تا کاملا خيس شويد. جريان هوا ذرات ريز آب را به سر و روي تان مي پاشد و سرتا پا خيس خواهيد شد.
- براي رسيدن به آبشار شاهاندشت ، مي توانيد با خودروي شخصي يا اتوبوس و تاکسي برويد.
برگرفته از مجله سرزمين من شماره 26 پياپي ؛ شماره جديد 6



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط