آلزايمر چيست؟

مطمئناً تا به حال نام بيماري آلزايمر را شنيده ايد، بيماري که بيشتر اوقات در سنين سالخوردگي نمايان مي شود و به تدريج فرد را از لحاظ ذهني، فکري و سپس جسمي ناتوان مي سازد. در اين مقاله در مورد آلزايمر توضيحاتي به شما ارائه مي دهيم.
پنجشنبه، 4 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آلزايمر چيست؟

آلزايمر چيست؟
آلزايمر چيست؟


 

نويسنده: دکتر محمد حسين کياپور




 
مطمئناً تا به حال نام بيماري آلزايمر را شنيده ايد، بيماري که بيشتر اوقات در سنين سالخوردگي نمايان مي شود و به تدريج فرد را از لحاظ ذهني، فکري و سپس جسمي ناتوان مي سازد. در اين مقاله در مورد آلزايمر توضيحاتي به شما ارائه مي دهيم.

علايم آلزايمر
 

فراموشي تدريجي، اما پايدار بارزترين نشانه ي آلزايمر است. اگر فردي در انجام کاري دچار مشکل شود که قبلاً به راحتي آن را انجام مي داده، بايد به آلزايمر مشکوک شد. گاهي نشانه هاي کوچک مثلاً فراموش کردن مسير خانه حين رانندگي مي تواند نشانه اي از بيماري آلزايمر باشد.
يکي ديگر از علائم هشدار دهنده ي آلزايمر اين است که کلمات فرار مي کنند. زماني که لغات اصلاً به ياد نمي آيند يا لغات ديگر جايگزين آن ها مي شوند يا توضيحات نامربوط جاي آن ها را مي گيرند، بايد به مسايلي مثل بروز آلزايمر شک کرد.
اگر شما وسايلي را در محل هايي مي گذاريد که هيچ تناسبي با آن ها ندارند (مثلاً تنگ ماهي را داخل فريزر مي گذاريد و دسته کليد را داخل قندان) اين موضوع مي تواند هشداري براي آلزايمر باشد.
خلق و خوي عجيب و متفاوت از قبل نيز از نشانه هاي ديگر اين بيماري است. در ابتلا به آلزايمر به تدريج تغييرات در رفتار و خلق و خوي فرد آنقدر گسترده مي شود که ديگر نمي تواند آن را انکار کند. متخصصان معتقدند فراموش کردن چيزهايي که اخيراً ياد گرفته ايد هشداري براي ابتلا به بيماري آلزايمر است، زيرا در اين بيماري پيش از همه حافظه ي کوتاه مدت آسيب مي بيند. در مراحل اوليه بيماري شما نمي توانيد اسامي جديد را به خاطر آوريد يا چيز جديدي بياموزيد، سپس چيزهايي را که اخيراً به ذهن سپرده ايد فراموش مي کنيد و در آخر نوبت از دست دادن حافظه ي دور و آموخته هاي قديمي مي شود.

چه کساني زودتر فراموش مي کنند؟
 

شايد فکر کنيد آدم هاي کم حافظه که مدام چيزي را فراموش مي کنند بيشتر در معرض آلزايمر قرار دارند، اما اين طور نيست! اگر در رويه ميزان فراموشي شخص تغيير، ايجاد نشده باشد مشکلي وجود ندارد، اما اگر شخص منظم، مرتب و خوش حافظه اي بي نظم و کم حافظه شود بايد به آلزايمر داشتن او مشکوک شويد.
ميزان از دست دادن حافظه به توان ذهني فرد و تلاشي که براي به خاطر سپردن داشته است مرتبط مي شود، به همين خاطر دانشمندان و پزشکان به کساني که در آستانه ي سالمندي قرار دارند، توصيه مي کنند مطالعه داشته باشند و چيزهاي جديد بياموزند، چرا که اين فعاليت ها مغز را فعال نگه مي دارد و خطر ابتلا به آلزايمر را کاهش مي دهد.

تغذيه و آلزايمر
 

محققان معتقدند يک رژيم غذايي صحيح، مناسب ترين روش مقابله با آلزايمر است.
آن ها تأکيد دارند با رژيم غذايي مي توان آثار منفي اين بيماري را کاهش داد و از آن پيشگيري کرد.
بر اساس آخرين تحقيقات رژيم غذايي شامل روغن زيتون، انواع مغزها بخصوص گردو و فندق، ماهي و بعضي از ميوه هاي خاص و سبزيجات مي تواند تاثير فوق العاده اي در پيشگيري از ابتلا به بيماري آلزايمر يا کاهش سرعت پيشرفت آن داشته باشد و افرادي که مواد غذايي معيني براي سلامتي مغز خود مصرف مي کنند، حدود چهل درصد کمتر از سايرين در معرض خطر ابتلا به آلزايمر هستند.
هم چنين استفاده نکردن از بعضي مواد غذايي مانند اسيدهاي چرب اشباغ شده در گوشت قرمز و کره مي تواند به طور جدي و مؤثر براي مقابله با آلزايمر مفيد باشد. اسيدهاي چرب امگا3، امگا6 و ويتامين هاي E و B12 نيز مي توانند به قدرت پردازش مغز کمک کنند.
منبع:7 روز زندگي شماره 136



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.