چند نکته درباره کودکان

آيا مي دانيد که بدخوابي باعث چاقي و اضافه وزن کودکان و نوجوانان مي شود؟ بنابراين اگر به تناسب اندام فرزند نوجوان خود علاقه داريد، بايد به وضعيت خواب او اهميت دهيد. خواب، پروسه اي بسيار مهم در رشد کودکان است. بچه هاي نه تا 12 ساله، به دست کم ده ساعت خواب شبانه نياز دارند. در حالي که نوجوانان به هشت و نيم ساعت خواب شبانه نيازمندند. شما مي توانيد در اصلاح الگوي خواب فرزندتان، نقش مؤثري ايفا کنيد:
شنبه، 6 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند نکته درباره کودکان

چند نکته درباره کودکان
چند نکته درباره کودکان


 






 

بدخوابي کودکان منجر به چاقي مي شود
 

آيا مي دانيد که بدخوابي باعث چاقي و اضافه وزن کودکان و نوجوانان مي شود؟ بنابراين اگر به تناسب اندام فرزند نوجوان خود علاقه داريد، بايد به وضعيت خواب او اهميت دهيد. خواب، پروسه اي بسيار مهم در رشد کودکان است. بچه هاي نه تا 12 ساله، به دست کم ده ساعت خواب شبانه نياز دارند. در حالي که نوجوانان به هشت و نيم ساعت خواب شبانه نيازمندند. شما مي توانيد در اصلاح الگوي خواب فرزندتان، نقش مؤثري ايفا کنيد:
زمان مشخصي را براي خواب و بيداري فرزندتان تعيين کنيد: به اين شکل، فرزندتان کمتر احساس خستگي مي کند و بدنش با آن الگو سازگار مي گردد.
بگذاريد در تعطيلات بيشتر بخوابد: به اين شکل،کم خوابي فرزندتان جبران خواهد شد.
اگر چه، صبح بيشتر از ساعت نه نبايد بخوابد. در غير اين صورت، الگوي خوابش به هم خواهد خورد و شب ديرتر به خواب مي رود.
فرزندتان را با اصول تغذيه سالم آشنا کنيد: برنامه غذايي فرزندتان بايد مملو از غذاي سالم و پرانرژي باشد تا او در طول روز، سرحال و هوشيار باقي بماند. اجازه ندهيد بعد از ساعت هفت عصر، مواد غذايي شيرين و کافئين را بخورد، وگرنه شب ديرتر به خواب مي رود.
بالش و رختخواب راحت براي فرزندتان تهيه کنيد: به اين شکل، فرزندتان خواب شبانه عميق تر و راحت تري خواهد داشت.
استرس و تنش را از وجود فرزندتان دور کنيد: اگر فرزندتان وسواسي و ايرادگير است، از او بخواهيد که دفترچه اي درست کند و افکار و احساسات خود را در آن بنويسد. اين کار به خصوص قبل از خواب شبانه، کمک زيادي به رفع اضطراب و استرس از وجود نوجوانان مي کند.
از اتاق خواب فقط بايد براي خوابيدن استفاده شود: رايانه، تلويزيون و ديگر وسايل برقي را از اتاق خواب فرزندتان خارج کند. از او بخواهيد که فقط براي خوابيدن از تختخواب خود استفاده کند و هرگز تکاليفش را روي آن انجام ندهد.
قوانيني براي زمان خواب در نظر بگيريد: مثلاً بستن کيف، مسواک زدن و مطالعه کتاب که هر شب بايد همان کارها را به ترتيب انجام دهد تا خواب به سراغش بيايد.
چرت زدن در طول روز: چرت هاي کوتاه 20 دقيقه اي در طول روز به خواب شبانه راحت تر کمک مي کند. اگر چه، چرت زدن هاي طولاني تر از مقدار زمان مذکور در الگوي مشخص و دائم خواب شبانه، تداخل ايجاد مي کند.

سفرهاي زميني و حالت تهوع در کودکان
 

حالت تهوع در هنگام سفرهاي زميني، مي تواند خاطره بدي، به خصوص براي کودکان ايجاد کند. با اين حال، مي توانيد با به کار بستن تدابيري بروز آن را به حداقل برسانيد. حالت تهوع در سفر زماني ايجاد مي شود که مغز، علائمي سردرگم از سيستم تعادل داخلي (قرار گرفته در گوش داخلي، حاوي کانال هاي پر مايع که نسبت به حرکات مداوم و تکراري قوي از خود واکنش نشان مي دهند) و چشم ها دريافت مي کند که اين علائم به مغز مي گويند که کجا قرار داريد. قبل و در طول سفر بايد از خوردن غذاهاي سنگين و آشاميدن زياد مايعات خودداري شود. مخصوصاً، غذاهاي چرب و نوشيدني هاي گازدار حالت تهوع بيشتري ايجاد مي کند. در هنگام سفرهاي هوايي، در قسمت هايي بنشينيد که کمترين تکان ها را دارند، مثل قسمت وسط. بايد فرزندتان را تشويق کنيد که تمام مدت، جرعه جرعه آب بنوشد تا بدنش دچار کم آبي نشود (اين در سفرهاي هوايي به علت فشار از اهميت بيشتري برخوردار است). اگر فرزندتان استفراغ کرده است، بايد آب خنک به او بدهيد. اجازه ندهيد فرزندتان در طول سفر، مطالعه کند، در عوض حواس او را روي اشياي دور متمرکز کنيد. پنجره هاي وسيله نقليه را باز کنيد تا هواي تازه به داخل اتومبيل راه پيدا کند. از فرزندتان بخواهيد که از پنجره به دور دست ها نگاه کند. به هيچ وجه، صحبتي در مورد حالت تهوع به ميان نياوريد، وگرنه ممکن است فرزندتان بي اختيار دچار حالت تهوع شود!

نهادينه سازي حس رأفت و دلسوزي در کودکان
 

اگر مي خواهيد رأفت، حس دلسوزي و همدردي و مهرباني را در فرزند خود نهادينه کنيد، بايد با رفتار محبت آميز و ملايم خود، بهترين الگو را براي او بسازيم. هر زمان که فرزندتان رفتار محبت آميزي از خود نشان داد، او را تحسين و تشويق کنيد. همه والدين خواهان فرزنداني خوش قلب، مهربان و دلسوز هستند که از اصول اخلاقي بالايي برخوردار باشند. حالا سوال اين است که چگونه مي توانيد چنين بچه اي پرورش دهيد؟ اين چيزي نيست که بتوان يک روزه آموزش داد و نياز به تمرين و الگوسازي دارد.
از خود الگويي خوب ارائه دهيد: بچه ها از رفتار والدين خود الگوسازي مي کنند. يعني از نحوه رفتار شما با خودشان، درس مي گيرند. اگر براي همسايه اي بيمار، غذا درست کنيد به افراد ميانسال و ناتوان در خيابان کمک کنيد ... فرزندتان اين نوع رفتار محبت آميز را از شما ياد مي گيرد. اگر نسبت به احساسات و عواطف فرزندتان حساس و آگاه باشيد، فرزندتان در مي يابد که بايد به احساسات ديگران توجه کرد و به آنها احترام گذاشت. از به زبان آوردن جملات دلگرم کننده و محبت آميز غافل نشويد.
در مورد رأفت و مهرباني صحبت کنيد: درباره محبت و اهميت آن با فرزندتان صحبت کنيد. به فرزندتان بگوييد که محبت کردن يعني اينکه در قبال لطفي که در حق ديگران مي کند، هيچ چشم داشتي نبايد داشته باشد. به اين شکل، او فردي با محبت و مهربان قلمداد مي شود و دنيا تبديل به مکاني بهتر و امن تر براي زندگي مي شود.
به رفتار محبت آميز فرزندتان نسبت به ديگران اهميت دهيد: رفتار فرزندتان در مواجهه با ديگران را به دقت زير نظر بگيريد. وقتي فرزندتان، اسباب بازي خود را به بچه ديگري مي دهد، فوراً او را در آغوش بگيريد و بابت اين عمل محبت آميزش از او تشکر کنيد. اگر فرزند ده ساله تان در تکاليف مدرسه برادر يا خواهر کوچکترش به او کمک کرد، با محبت دستي به شانه اش بزنيد و بگوييد: «از اينکه به خواهر يا برادرت کمک مي کند به تو افتخار مي کنم و قلباً خوشحال هستم.» تشويق مداوم را هرگز از ياد نبريد تا فردي مهربان و خوش قلب به جامعه تحويل دهيد.
منبع:راه زندگي- ش 286



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.